Szkolili się z ustaw antysmogowych

Piotr Osowicz, PP | Utworzono: 2019-10-29 18:30 | Zmodyfikowano: 2019-10-29 18:30
Szkolili się z ustaw antysmogowych - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Oprócz samorządowców w warsztatach brali udział strażnicy miejscy, gminni i osoby zainteresowane ochroną środowiska. - Wciąż trzeba walczyć o większą świadomość w zakresie tego, czym można palić w piecach, a czym nie - mówi dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego dr Maciej Zathey:

Warsztaty antysmogowe prowadzili eksperci zajmujący się technikami ogrzewania. Zajęcia zostały zorganizowane przez Instytut Rozwoju Terytorialnego we Wrocławiu wraz Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska.

30 listopada 2017 radni Sejmiku Dolnośląskiego uchwalili trzy ustawy antysmogowe. Weszły one w życie 1 lipca 2018 roku. Przepisy obowiązują wszystkich mieszkańców korzystających z urządzeń na paliwa stałe. Natomiast samorządy lokalne są zobowiązane do prowadzenia kontroli przestrzegania ustaw antysmogowych, co robi np. straż miejska.

Reklama

Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~fachowiec2019-10-30 09:09:24 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Sąsiad obok pali śmieciami, dym z komina leci na okrągło. I nie ma na niego mocnych. Co z tych warsztatów/zabaw dla urzędników skoro i tak nie mają instrumentów do zwalczania trucicieli.
~beata2019-11-06 14:26:12 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
PORADNIK PRZEPROWADZANIA KONTROLI PALENISK DOMOWYCH 29 IV. KONTROLA URZĄDZENIA GRZEWCZEGO U MIESZKAŃCA 1. Zgłoszenia Czy przeprowadzenie kontroli paleniska wymaga uprzedniego spełnienia konkretnych przesłanek? Co do zasady, do wszczęcia i przeprowadzenia kontroli paleniska nie jest wymagane spełnienie szczególnych przesłanek, pod warunkiem że dokonuje jej organ do tego uprawniony. Zgodnie z art. 379 ust. 1 p.o.ś. marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska (w tym przepisów tzw. uchwały antysmogowej) w zakresie objętym właściwością tych organów. Wskazane organy mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów (art. 379 ust. 2 p.o.ś.). Nie ulega wątpliwości, że wójt, burmistrz lub prezydent jest organem właściwym do kontroli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 378 ust. 3 p.o.ś.), a także – w ograniczonym zakresie – przedsiębiorców w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi na podstawie art. 9u ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 i 3b u.c.p.g. Jeśli kontrola prowadzona jest przez uprawniony organ, nie jest konieczne spełnienie dodatkowych przesłanek takich jak zawiadomienie o podejrzeniu naruszania przepisów o ochronie środowiska, zauważenie nieprawidłowości (np. ciemnego dymu z komina), dokonania uprzedniego zawiadomienia właściciela kontrolowanej nieruchomości itp. Kontrola może być zarówno interwencyjna jak i rutynowa. Jedynie w sytuacji, gdy organem kontrolującym jest Policja, kontrola może być dokonana wyłącznie, gdy istnieje podejrzenie (a tym bardziej pewność), że dochodzi do popełnienia wykroczenia, którym jest m.in. naruszenie tzw. uchwał antysmogowych (zgodnie z art. 334 p.o.ś.) lub nielegalne spalanie odpadów (art. 191 u.o.). Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest art. 1 ust. 1 pkt 4 u.p., zgodnie z którym do podstawowych zadań Policji należą wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców. Wobec braku jakichkolwiek podejrzeń, że popełniono takie wykroczenie, Policja nie ma kompetencji do przeprowadzenia kontroli. Konieczną przesłanką uzasadniającą przeprowadzenie kontroli paleniska przez Policję jest więc stosowne zawiadomienie lub spostrzeżenie wykroczenia. Czym różni się kontrola interwencyjna od kontroli systemowej (rutynowej)? Jedynym czynnikiem rozróżniającym administracyjną kontrolę interwencyjną od rutynowej jest przyczyna jej wszczęcia. Kontrola interwencyjna wywołana jest zawiadomieniem o niepokojącym zjawisku lub dostrzeżeniem przez organ nieprawidłowości. Kontrola rutynowa nie jest podyktowana ww. czynnikami. Do przeprowadzenia obu typów kontroli mają zastosowanie te same przepisy prawne, w szczególności odbywają się w drodze tej samej procedury i te same organy są uprawnione do ich przeprowadzenia. Żadna z ww. kontroli przeprowadzanych u osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga uprzedniego zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli.
~beata2019-11-06 14:25:07 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Czy pracownik gminy zobowiązany jest do przyjmowania anonimowych zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości w zakresie spalania? Tak, upoważniony do tego na podstawie art. 379 ust. 2 p.o.ś. pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów. W przypadku, gdy pracownik, któremu złożono zawiadomienie nie ma upoważnienia do wykonywania funkcji kontrolnych powinien zawiadomienie przekazać upoważnionemu pracownikowi. W przypadku, gdy w gminie nie ma upoważnionego pracownika, zgłoszenie powinno zostać przekazane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi. Są oni uprawnieni i jednocześnie zobowiązani do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska9, w tym tzw. uchwał antysmogowych oraz przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
~beata2019-11-06 14:23:37 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Czynności kontrolne Kto może dokonywać kontroli u mieszkańców? Jakie są podstawy prawne przeprowadzenia kontroli u mieszkańca? Kontroli mieszkańców, a więc osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami dokonuje: • wójt, burmistrz, prezydent - na podstawie art. 378 ust. 3 p.o.ś. w zw. z art. 379 ust. 1 p.o.ś i na podstawie art. 9u ust. 1 u.c.p.g., • upoważniony funkcjonariusz straży gminnej lub miejskiej – na podstawie art. 379 ust. 2 p.o.ś. i na podstawie art. 9u ust. 1 u.c.p.g., • upoważniony pracownik urzędu gminnego lub miejskiego - na podstawie art. 379 ust. 2 p.o.ś i na podstawie art. 9u ust. 1 u.c.p.g., • funkcjonariusz Policji tylko w przypadku kontroli interwencyjnej – na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 4 u.p. Kontrola przeprowadzana przez funkcjonariusza Policji dokonywana jest w zupełnie innym trybie niż omówiony powyżej. Podstawą interwencji Policji nie jest bowiem art. 379 p.o.ś., ale art. 1 ust. 2 pkt 4 u.p. Nie jest to więc kontrola administracyjna ale czynności o charakterze dochodzeniowo-śledczym podjęte w celu wykrycia wykroczenia oraz ścigania jego sprawcy. W związku z powyższym funkcjonariusz Policji nie posiada upoważnienia do przeprowadzenia kontroli w rozumieniu art. 379 ust. 2 p.o.ś. Jednakże, nieumundurowany Policjant wykonujący wskazane czynności obowiązany jest okazać legitymację służbową w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować numer i organ, który wydał legitymację, oraz nazwisko policjanta. (art. 61 ust. 1 u.p.). Kontrole u mieszkańców w trybie administracyjnym, można przeprowadzać zarówno w weekendy, święta i inne dni wolne od pracy, ale jedynie w godzinach od 6 do 22.
~beata2019-11-06 14:18:05 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Zaraz,zaraz jak to nie mają instrumentów? mają i to ogromne. Problem polega na tym, że im się nie chce. Są ustawy, które obligują wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do tego by zwalczać trucicieli. Udaj się do swojego urzędu i zażądaj kontroli u sąsiada. nagraj jak dymi.I nie daj się zwieść, mają obowiązek kontrolować. Pamiętaj policja nie ma takich uprawnień jak włodarze. Oni tylko interwencyjnie, mandat i po bólu.
~pustak2019-10-30 00:38:50 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
pisze o piecach
~Amba2019-10-29 20:30:52 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Panie Piotrze, fajne jaja Pan robi w Loży ale wypadałoby wiedzieć, że radni co najwyżej uchwałę.... Od ustaw jest Sejm. To naprawdę jest fajnie poukładane i opisane - konstytucja, ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie.... Wiedza jest na wyciągnięcie ręki... Robienie jaj zostawmy na popołudnie :)