Znamy nominowanych do nagród Pióro Fredry i Dobre Strony

Piotr Osowicz, GN | Utworzono: 2019-11-14 17:21 | Zmodyfikowano: 2019-11-14 17:21

Przewodnicząca jury Anita Wincencjusz-Patyna z ASP we Wrocławiu uważa, że pod względem edytorskim praktycznie nie ma już źle opracowanych graficznie publikacji :

- To nieprawda , że Polacy mniej czytają - mówi Anna Morawiecka z Domu Literatury:

Łącznie do obu nagród zgłoszono 205 książek z 72 wydawnictw Jury do ścisłego finału wybrało po 5 publikacji w obu kategoriach.

Do wygrania jest po 20.000 tysięcy złotych. Zwycięzców poznamy podczas gali Wrocławskich Targów Dobrych Książek 5 grudnia.

Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2019. Nominacje:

  • „Drobiazg. Miłość w czasach genetyki”, autor: Markéta Baňková, przekład: Dorota Dobrew, projekt graficzny i typograficzny okładki: Dominika Jagiełło, Wydawnictwo Dowody na Istnienie

    za skutecznie przeprowadzony eksperyment edytorski z okładką i elegancko podaną zawartość.

  • „Japonia utracona”, autor: Alex Kerr, przekład: Maria Kwiecieńska-Decker, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter

    za bezbłędną formułę edytorską – idealnie wyważone relacje między typografią a obrazem, finezję i elegancję, widoczne już od wyrafinowanej, choć skromnej okładki.

  • „Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz”, autor: Filip Springer, projekt okładki i projekt graficzny: Łukasz Zbieranowski, Wydawnictwo Czarne

    za spójność środków projektowania użytych do przekazania treści, za nastrojowe fotografie.

  • „Marek Chlanda. Studium Posłuszeństwa”, koncepcja i redakcja naukowa katalogu: Magdalena Kownacka, Anna Saciuk-Gąsowska, opracowanie graficzne: Kaja Gliwa, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi

    za projekt przekraczający formułę katalogu, który stał się impresją na temat twórczości artysty, za intrygująco zaaranżowaną przestrzeń publikacji i niebanalną typograficznie okładkę.

  • Seria: „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy, Awangarda i Państwo, Wielka Wojna”, redakcja: Agnieszka Hatowska i Joanna Targoń (Wielka Wojna), Dorota Monkiewicz i Agnieszka Hatowska (Awangarda i Państwo), Małgorzata Jędrzejczyk i Katarzyna Słoboda (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), przekład: Barbara Askanas, Jerzy Litwinow, Agnieszka Rejniak-Majewska i inni (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), Anna Butrym, Inesa Szulska, Anna Radwan-Żbikowska (Awangarda i Państwo), Iza Curyłło-Klag, Maria Franecka, Katarzyna Gucio i inni (Wielka Wojna), opracowanie graficzne: Ryszard Bienert, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi

    za adekwatność formy i treści, piękną i spójną typografię okładek, za udaną próbę kontynuacji konstruktywistycznych tradycji polskiego designu.

Nagroda Edytorska Dobre Strony 2019. Nominacje:

  • „Widziałem pięknego dzięcioła”, autor: Michał Skibiński, opracowanie graficzne Ewa Stiasny, ilustracje Ala Bankroft, Wydawnictwo Dwie Siostry

    za trudny, pięknie zrealizowany koncept książki, w którym obrazy przekraczają funkcję ilustracji, komentując rzeczywistość, za zestawienie osobistego dokumentu dziecięcego z Historią w ujmującej narracji wizualnej.

  • „Kto ukradł jutro”, autor: Olga Ptak, opracowanie graficzne i ilustracje Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Albus

    za ważką tematykę niepełnosprawności dzieci ujętą w dwa woluminy: jedna książka opowiedziana z perspektywy rodzica, a druga - dziecka, obie interesująco zilustrowane, choć w zupełnie innym stylu, z elegancko i z dużym wyczuciem zaprojektowaną typografią oraz niebanalną prostą, funkcjonalną oprawą.

  • „Powiedz to w mig”, autor: Rasa Jančiauskaitė, ilustracje: Rasa Jančiauskaitė, przekład Maciej Byliniak, Wydawnictwo Dwie Siostry

    za nietypowy projekt, intrygujący w warstwie graficznej, empatycznie mierzący się z problemem niepełnosprawności.

  • „Podróżnicy. Wielkie wyprawy Polaków”, autor: Andrzej Fedorowicz, opracowanie graficzne i ilustracje Zofia Frankowska i Jacek Ambrożewski, Wydawnictwo Dwie Siostry

    za niezwykle atrakcyjne połączenie wyrazistej autorskiej ilustracji z konsekwentnym projektem graficznym.

  • „Mały Książę”, autor: Antoine de Saint-Exupéry, przekład Henryk Woźniakowski, opracowanie graficzne i ilustracje Paweł Pawlak, Wydawnictwo Znak

    za dokonanie niemożliwego, czyli zakończone sukcesem zbudowanie alternatywnej, zasługującej na szczere uznanie dla dojrzałego warsztatu i wysokiej wartości artystycznej szaty graficznej książki legendy.
Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.