Pociągiem z Wrocławia do Warszawy w nieco ponad dwie godziny?

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2020-03-04 07:49 | Zmodyfikowano: 2020-03-04 07:49
Pociągiem z Wrocławia do Warszawy w nieco ponad dwie godziny? - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Docelowo będzie ona prowadziła przez Wałbrzych i Jelenią Górę aż do granicy z Czechami . Nasi południowi sąsiedzi deklarują, że specjalną trasę poprowadzą do Pragi. Czy szybka kolej w naszym województwie spowolni rozwój przewoźników regionalnych? Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich jest przekonany, że przeciwnie:

- Naszym zadaniem jest dowożenie pasażerów do miejsc pracy i szkoły, ale również do głównych węzłów przesiadkowych. Takim węzłem jest stacja Wrocław Główny. Realizacja projektu kolei wielkich prędkości będzie powodowała, że liczba pasażerów korzystających ogólnie z transportu kolejowego będzie wzrastać.

Budowa trasy wielkich prędkości to tylko jeden z wielu prowadzonych programów rozbudowy dolnośląskich połączeń kolejowych. W najbliższym czasie urząd marszałkowski chce - w ramach likwidacji wykluczenia komunikacyjnego - wznowić kursy w czterech pozostałych miastach powiatowych: Złotoryi, Górze, Polkowicach i Lwówku Śląskim. Zakładane jest również uruchomienie połączeń do wielu miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych - między innymi do Świeradowa Zdrój, Karpacza, Srebrnej Góra, Lądka Zdroju, czy Stronia Śląskiego.

System dolnośląskich połączeń kolejowych ma być oparty nie na dwóch, ale na trzech aglomeracjach. Oprócz już istniejących szybkich i częstych połączeń w Zagłębiu Miedziowym, w tej chwili opracowywany jest podobny projekt w okręgu wrocławskim. Z naszych ustaleń wynika, że w grę wchodzi też stworzenie aglomeracji sudeckiej łączącej m. in. Jelenią Górę, Wałbrzych i Świdnicę. Jednocześnie PKP SA prowadzi największy w swojej historii projekt budowy i modernizacji dworców.

- Osiem stacji już oddaliśmy do użytku - podkreśla Bartłomiej Sarna, rzecznik dolnośląskiego oddziału tej spółki.

- W trakcie prac budowlanych są dworce w Malczycach, dworzec Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Ibramowice, Kąty Wrocławskie, Smolec, Szklarska Poręba Górna. Niebawem planujemy podpisanie na modernizację kolejnego dworca. Jest to dworzec w Bolesławcu. I przebudowę dworca w Węglińcu.

To nie koniec kolejowych nowinek w naszym regionie. Radio Wrocław dotarło do studium wykonalności węzła wrocławskiego. Autorzy dokumentu przedstawiają tam koncepcję połączenia linii legnickiej i wałbrzysko-jeleniogórskiej w specjalnym tunelu tuż przy lotnisku na Strachowicach.

 


Komentarze (11)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Marcin2020-07-09 13:03:10 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
a ja czekam na powrót pociągów do Lądka. Zawsze jeździłem pociągiem do tego uzdrowiska, kiedyś kursowały dwa razy dziennie ekspresy z Warszawy do Lądka. To były czasy ...
~1232020-03-04 14:27:23 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tematyka kolejowa, zaraz się zacznie..
~Kolejarz2020-03-04 11:36:36 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Za 8 lat ? Jak remont 165km trasy Wroclaw-Poznan trwa już chyba 13 albo 15 lat. Pociągi miały pokonywać trasę w 90min a jadą prawie trzy godziny! To co dopiero nowa linia i to ponad dwa razy dłuższa. Pewnie tego nie dożyje.
~Eh...2020-07-09 13:10:11 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
ten remont trwa tak długo, ponieważ część do Rawicza z Wrocławia to dolnośląskie (i współpraca z rządem), a od Rawicza do POznania to już opcja anty. Anty inwestycyjna, anty rozwojowa, anty rządowa. Porównajcie sobie dworzec we Wrocku i suterenę w POznaniu. Jaśkowiak - prezydent POznania prosił ostatnio minister Emilewicz o kolejne 2 ,2 mld zł na remont poznańskiego dworca na EURO 2012. Wcześniejsze pieniądze jakoś się rozpłynęły (1,4mld), powstało tylko centrum handlowe. A we Wrocławiu piękny dworzec kosztował 1,8mld, dworzec Łódź Fabryczna 2,0 mld. Dlatego tam gdzie układ PO-SLD, tam zawsze schody, problemy, często niegospodarność. Ta linia kolejowa jest idealnym przykładem. Podobnym przykładem jest budowa S5 Wrocław - POznań. POznań swój odcinek zaczął dwa lata wcześniej niż Wrocław, ale to Wrocław podobny odcinek oddał dwa lata szybciej niż Poznań. No comments.
~xxx22020-03-04 10:45:43 z adresu IP: (80.253.xxx.xxx)
Wystarczy policzyc jak dlugo trwa remont istniejacej trasy Wroclaw-Poznan. Teraz mozna sie zastanowic nad realnoscia takich zapowiedzi.
~konrad 2020-03-04 11:29:03 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
konrad sierskierski
~fajny2020-03-04 10:33:30 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
~Komentarz został usunięty2020-03-04 10:29:34 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~////2020-03-04 09:38:14 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
A kiedy pociągiem po Wrocławiu? Może czas rewitalizować pomysł III Rzeszy, by podróż z Leśnicy na Psie Pole nie trwała kilku godzin.
~Zapewne..2020-03-04 08:34:05 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ceny biletów będą kosmiczne i np 4 osobowa rodzina tam i powrót napewno wybierze samochód bo będzie taniej i wygodniej bo nie wiesz nigdy na jakiego towarzysza podróży trafisz bajkopisarza itp Podróżować będą głównie studenci.
~bolo2020-03-04 08:52:40 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Nic nowego - zawsze podróż 4-ech osób samochodem wychodzi korzystniej . To jedź sam.