77. rocznica Powstania Warszawskiego

el | Utworzono: 2021-08-01 14:34 | Zmodyfikowano: 2021-08-01 14:43
77. rocznica Powstania Warszawskiego - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Zgodnie z zarządzeniem wojewody dolnośląskiego 1 sierpnia o godzinie 17 został przeprowadzony wojewódzki trening systemu wczesnego ostrzegania na terenie całego regionu. Wzięły w nim udział: Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, wszystkie starostwa powiatowe, miasta na prawach powiatu oraz gminy Dolnego Śląska.

W czasie treningu, przy wykorzystaniu syren alarmowych, wyemitowany został trzyminutowy sygnał akustyczny "Ogłoszenie alarmu".

Dźwięk syren jednocześnie symbolicznie upamiętnił 77. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.

We Wrocławiu oficjale uroczystości rozpoczęły się tuż przed godz. 17 przed pomnikiem rotmistrza Witolda Pileckiego, gdzie m.in. złożono kwiaty i odbył się apel pamięci. Na godz. 19 zaplanowano mszę św. w Kościele Garnizonowym pw. św. Elżbiety.

Godzina "W" była formalnym początkiem Powstania Warszawskiego. 1 sierpnia 1944 r. o godz. 17 rozpoczął się w stolicy Polski zryw niepodległościowy. Była to największa akcja zbrojna podziemia w okupowanej przez Niemców Europie. Planowana na kilka dni trwała ponad dwa miesiące - do 2 października. W czasie walk w Warszawie zginęło ok. 18 tys. powstańców, a 25 tys. zostało rannych.

Straty wśród ludności cywilnej były ogromne i wynosiły ok. 180 tys. zabitych. Pozostałych przy życiu mieszkańców Warszawy, ok. 500 tys., wypędzono z miasta, które po powstaniu zostało niemal całkowicie spalone i zburzone.

O 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego przypomniał na Facebooku m.in prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. 

W 77. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego na Placu Dominikańskim zebrali się narodowcy. Przynieśli ze sobą biało-czerwone flagi, odpalili także race. 

ZOBACZ: Wrocław uczcił 76. rocznicę Powstania Warszawskiego

Element Serwisów Informacyjnych PAP
Reklama

Komentarze (40)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~KONRAD2021-08-03 18:28:02 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Dla tow.Wowki największym autorytetem w źródłach dot.Powstania Warszawskiego są zakłamane wspomnienia hitlerowskiego generała H.Guderian mające go wybielić po II wojnie światowej w oczach opinii publicznej oraz raporty dowództwa hitlerowskiej dywizji pancernej Herman Göring z okresu 1944 roku.Pogratulować !Pakt Ribbentrop - Mołotow w umysłach sierot po komunie wiecznie żywy :-) Idąc tą drogą to już niedługo napiszą,że król Herod dobroczyńcą był dla sierot :-)
~KONRAD2021-08-04 01:42:59 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@2021-08-04 00:14:44 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx):Nigdy bym nie przypuszczał ilu jest idiotów na świecie gdyby nie wynaleziono internetu-Stanisław Lem.
~Jpis2021-08-04 00:14:44 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Co tu napisać, argumenty i fakty nie pomogły.. Tylko d.bile głosują na pis. D.bile głosują na d.bili i złodziei. A siedź sobie KONRADKU w tym swoim gnoju schizofrenicznych manii prześladowczych :)) jedno jest pewne, do mądrych osób nie należysz. jpis
~SUCHY DONEK2021-08-03 18:04:20 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Największą polewkę to mam z tych dwóch sbecko-pzperowskich dziadersów,którzy wszędzie wietrzą spiski,trolli,albo,że JK się przejmuje tym co tu wypisują.Na ten portal wchodzi niewiele osób.Jego opiniotwórczość w skali kraju jest bliska zeru.Stałych autorów komentarzy jest tu kilku.A karzeł z wowką rozwijają swoje teorie spiskowe.Śmiechu warte.Nie wiem jakie jest stadium demencji u was tow.dziadersi,ale na waszym miejscu rozglądałbym się już za miejscem w DPS.
~SUCHY DONEK2021-08-04 01:57:30 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@Jpis2021-08-04 00:28:48z adresu IP: (37.30.xxx.xxx):Nie wiem co bierzesz,ale przestań albo ogranicz dawkę o połowę:-)
~Jpis2021-08-04 00:28:48 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Polewkę to mają z ciebie wszyscy czytelnicy tej strony. Katopisowski troll KONRAD, obrońca pedofilii, który ani nie zna podstaw swojego wyznania ani historii. Pis to jest narodowy socjalizm = NSDAP. Żałosny troll, za ile się sprzedałeś? Za te marne 50 groszy za wpis? A może wam też dali podwyżki?
~KONRAD2021-08-03 02:36:59 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@~karzeł żoliborski 2021-08-02 21:48:03 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx):kolejny kłamliwy hejt przeklejony z hejterskiego konta na FB,mającego za zadanie skłócać Polaków.Autorzy to zapewne stalinowscy komuniści opluwający AK szczególnie w latach 1944-56.
~karzeł zoliborski2021-08-03 08:05:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Andrzej Leon Sowa „Kto wydał wyrok na miasto. Plany operacyjne ZWZ-AK (1940–1944) i sposoby ich realizacji.“ str 613. Ty sam jesteś tutaj największym komunistą. Tacy jesteście pisiorowcy, pokazuja się wam fakty, a wtedy wyzywacie od komunistów i bolszewików. Z wami się po prostu nie dyskutuje na argumenty. A Polaków to skłóca twój wódz żoliborski. Jaki naród, taki fuhrer.
~karzeł żoliborski2021-08-02 21:48:03 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Chruściel (ps. monter) zdecydowanie sprzeciwiał się również ewakuacji ludności cywilnej w sytuacji, gdyby walka miała być kontynuowana, mówiąc: „Dzisiaj żołnierz wie, że walcząc, jednocześnie broni ludności cywilnej stolicy. Gdy braknie mieszkańców, można oczekiwać, że poczuje się żołnierz osamotniony i nie potrafi się zdobyć na obronę tej kupy gruzu, jaką dzisiaj przedstawia Warszawa”. Nie ma to jak wykorzystanie ludności cywilnej jako żywe tarcze. Przypominam: 200 tysięcy ofiar cywilnych, pozostałe ponad 100 tysięcy zostało wywiezione do obozów pracy i obozów koncentracyjnych. Panie Dudo, czy to jest honorowe i czy to jest bilans dodatni??
~SUCHY DONEK2021-08-02 20:40:53 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Donald Tusk objął stanowisko przewodniczącego RE 1 grudnia 2014 r., a odszedł z niego wraz z końcem listopada 2019 r. To daje równo 60 miesięcy na stanowisku. Od początku kadencji Tusk zarabiał jako szef Rady ok. 105 tys. zł miesięcznie, ale od stycznia 2019 r. dostał podwyżkę do ok. 140 tys. zł.To daje łącznie ok. 6,6-6,7 mln zł w ciągu pięciu lat.Jako szef RE Donald Tusk mógł liczyć też na dodatkowe przywileje - jak np. diety na pokrycie kosztów wynajmu mieszkania, budżet reprezentacyjny czy limuzyna z szoferem.Do tego dochodzi odprawa - Tusk po odejściu ze stanowiska szefa RE otrzymuje tzw. "dodatek przejściowy". Ten miał wynieść łącznie 1,4 mln zł w ciągu dwóch lat, licząc od końca 2019 r. To daje ok. 58 tys. zł miesięcznie. Do teraz więc były premier otrzymał z tej kwoty już 1,05 mln zł.W listopadzie 2019 r. zaś, wraz z końcem kadencji jako szef RE, Tusk został wybrany na stanowisko przewodniczącego Europejskiej Partii Ludowej. W tej roli polityk może liczyć na wynagrodzenie rzędu ok. 30 tys. zł miesięcznie, co daje po 18 miesiącach kwotę ok. 540 tys. zł. Łącznie więc, do lipca 2021 r. Donald Tusk mógł zarobić w Brukseli ok. 8,2 mln zł. Co jednak istotne, stanowisko szefa Rady Europejskiej dało też Tuskowi dodatkową emeryturę - w kwocie ok. 21 tys. zł. Według nieoficjalnych informacji wraz z emeryturą krajową będzie to łącznie ok. 30 tys. zł emerytury miesięcznie.
~SUCHY DONEK2021-08-03 02:46:04 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@~kremlowska farma trolli 2021-08-02 20:47:29 z adresu IP: (91.207.xxx.xxx): dane na podstawie źródeł czerpiących z UE.Kremlowski trollu jak możesz choćby cień podejrzeń rzucać na ukochaną UE???Ty wściekle antyunijny hejterze,po prosto wstyd :-)
~kremlowska farma trolli2021-08-02 20:47:29 z adresu IP: (91.207.xxx.xxx)
Witaj KONRADZIE, dziękujemy za wpis, dajemu ci całe 50 kopiejek! Wzorowo wykorzystany soft do plusowania i minusowania. Działaj dalej, na tej stronie nic ci nie grozi ;) Nie szkodzi, że wpisy kr*tyńskie i kłamliwe, liczy się efekt ;)
~KONRAD2021-08-02 18:03:48 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@Pola:oto fakty potwierdzające Twoją informację:Wieczorem 29.07.1944 Radio Moskwa nadało wezwanie do mieszkańców Warszawy: Walczcie przeciwko Niemcom. Warszawa słyszy już bez wątpienia huk armat bitwy, która wkrótce przyniesie jej wyzwole- nie. Ci, którzy nigdy nie ugięli się przed hitlerowską przemocą, przyłączą się znowu, tak jak w roku 1939, do walki przeciwko Niemcom, tym razem do działania decydującego. Dla Warszawy, która nigdy się nie poddała i nigdy nie ustała w walce, godzina czynu wybiła. 30.07.1944 nadająca również z Moskwy wezwanie do walki powtórzyła polskojęzyczna radiostacja „Kościuszko”.
~wowka54r.2021-08-03 13:08:24 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Karzeł masz rację, propagandy nie przekrzyczysz prawdą. Największą beką jest to ,że widzowie skierowali Powstanie politycznie przeciwko Sowietom a później mieli pretensje do Stalina, że nie udzielił pomocy. Polecam pamiętnik Guderiana tam jest wyjątkowo dużo i na ten temat. Pozdrawiam.
~KONRAD2021-08-03 02:54:04 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@~karzeł żoliborski2021-08-02 21:52:09z adresu IP: (89.64.xxx.xxx):Typowa taktyka hejterska.Brak argumentów=od razu atak ad personam.Tylko prawda jest ciekawa (Józef Mackiewicz).PS.Również pozdrawiam i trzymam za słowo choć wątpię w jego dotrzymanie.
~karzeł żoliborski2021-08-02 21:52:09 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
wowka54, tu nie ma z kim dyskutować. Smutne to bo za parę groszy te pisowskie trolle zaprzedały swój honor i godność. Pozdrawiam i może nie ma sensu tu wchodzić, dla zdrowia psychicznego.
~KONRAD2021-08-02 19:19:13 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@Barbi:Proszę bardzo:Jan Ciechanowski, Powstanie Warszawskie. Zarys podłoża politycznego i dyplomatycznego,s. 376–377.Teza jest następująca:Sowieci sprowokowali Powstanie warszawskie aby rękoma Niemców zniszczyć stolicę Polski i wymordować jej mieszkańców oraz móc łatwiej zdusić opór Polaków przeciwko narzuceniu systemu komunistycznego po zajęciu Polski .Nihil novi sub sole:Rosjanie w 1863 sprowokowali Powstanie Styczniowe zarządzając brankę do carskiego wojska (służba wojskowa trwała wtedy 25 lat)aby spacyfikować polskie dążenia niepodległościowe.
~wowka54r.2021-08-02 19:13:47 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Tak wiem o tym, źródło IPN z relacji świadków. Brak papierów na to ale kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą. Konradzie ponownie pozwolę sobie zacytować Jana J. Jeziorańskiego - Powstanie militarnie było skierowane przeciwko Niemcom a politycznie przeciwko Sowietom. Na osłodę - sztab AK bodajże 30-go lipca na tajnej naradzie nakazuje Monterowi sprawdzenie prawdziwości doniesień o dużym siłach niemieckich na dworcu w Żyrardowie. Chodziło o meldunki harcerzy o rozładunku czołgów. Monter pojechał i na drugi dzień zameldował ,że nic takiego się nie dzieje! Od jego meldunku zależała decyzja ostateczna o wybuchu Powstania. Klamka zapadła. 200. tysięcy ludzi wymordowanych przez jednego idiotę!!! Wracam do sowieckich apeli - jeśli tak było rzeczywiście to AK kierowali bezgraniczni the bille.Amen. p.s. Prawda jeśli nawet stoi kolcem w rzyci jest prawdą czyli absolutem. Powstańcom hołd, szacunek i wieczna pamięć , decydentom hańba i potępienie.
~Barbi2021-08-02 18:37:02 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
I proszę podać źródło
~Barbi2021-08-02 18:36:27 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Acha czyli powstańcy ruszyli do walki nie na podstawie rozkazu własnego dowództwa, tylko na podstawie radzieckiej propagandy sianej w radiu.. no straszna głupota… Czyli to było główne źródło wiedzy AK, no nieźle… Nie wiadomo co gorsze czy to prawda czy bzdura.
~Mokry Jarek2021-08-02 10:52:38 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Od 1 sierpnia pensja zasadnicza Kaczyńskiego jako wicepremiera będzie wynosić 14 279,57 zł. Do tej kwoty dojdzie jeszcze dodatek funkcyjny 4008,30 zł. Z samej Kancelarii Premiera prezes PiS dostanie więc 18 287,87 zł. Jarosław Kaczyński jest jednak również posłem, a parlamentarzyści przecież także dostali podwyżki. Dieta posła Kaczyńskiego wzrośnie z 2,5 tys. zł do 4008,30 zł. Z pensją z KPRM łącznie daje to 22 296,17 zł brutto miesięcznie. To jednak również nie wszystko, bo choć Kaczyński wciąż jest aktywny politycznie, to jest emerytem. W 2020 r. dostał z ZUS 85,7 tys. zł, co oznacza, że jego miesięczna emerytura w zeszłym roku wynosiła 7140 zł. Po podliczeniu tego wszystkiego wychodzi, że prezes Jarosław Kaczyński dostaje miesięcznie 29 436, 17 zł. Całkiem niezła sumka – na karmę dla kotów na pewno starcza.
~pola2021-08-02 09:26:57 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Po tych komentarzach widać, jak głęboko propaganda komunistyczna ogłupiła ludzi.Czemu nikt z tych "krytyków Powstania" nie pamięta o tym, ze to Moskwa nawoływała Polaków do walki i obiecywała pomoc, a potem Stalin z rozkoszą patrzył, jak się Polacy wykrwawiają, a jego wojsko stoi pod Warszawą i czeka na jej upadek.
~wowka54r.2021-08-02 13:37:03 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Podaj źródła ! Dużo na ten temat czytałem ale na takie rewelacje nie trafiłem. Jeśli Piłsudski czerpał z Powstania inspiracje a o Katyniu można było się dowiedzieć z przedwojennych książek to OK.
~wrocławianin2021-08-02 07:10:33 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Cześć Powstańcom Warszawskim którzy oddali życie po to aby ich Ojczyzna Polska była wolna!
~Ewa2021-08-02 00:06:41 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Bardzo mną ten film miasto 44 za każdym razem wstrząsa....ktoś siedzący sobie wygodnie w Londynie wydał rozkaz , a dzieci się bawiły w wojenkę....dzieci niczego nieświadome na co idą ! Tak, trzeba pamiętać o tym dniu, czcić go, ale jako przestrogę, że takie " zrywy" niczemu nie służą, tylko przynoszą zgliszcza i cierpienie.
~wowka54r.2021-08-02 05:38:49 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Czy to Londyn wydał rozkaz? Jesteś tego pewien?
~Ewa2021-08-01 23:38:31 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Tak naprawdę właśni rodacy zgotowali ludności Warszawy piekło
~Ewa2021-08-01 23:35:57 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Oglądam film Miasto 44 po raz kolejny. Oczywiście znam historię od dawna, wiem jak było z filmów , książek. Może to i był zryw odwagi, ale to był przede wszystkim zryw GŁUPOTY. Jak garstka nawet tak odważnych ludzi mogła dać radę tak dobrze uzbrojonym Niemcom i przeważających liczebnie? Nie grażni się niedźwiedzia. Postawnie Niemców wkurzyło, przez garstkę ludzi umarło tysiące ludności cywilnej mordowanej w odwecie. Co ma największą wartość? ŻYCIE. A postawńcy za chwilę zrywu oddali życie ludności cywilnej i dzieci walczących w powstaniu. Rosjanie już stali pod Warszwą, ci ludzie którzy przeżyli 5 lat okupacji uratowaliliby by życie, było juz tak blisko. Oczywiście, żyliby w komuniźmie, ale by ŻYLI.
~wowka54r.2021-08-02 06:18:09 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Agata ale o ponad 200tys. mniej! Z raportów dowództwa dywizji Herman Göring wynika jasno,że Niemcy niezbyt poważnie potraktowali powstańców, z Warki wysłano dwa(!) czołgi, które po dziesięciu minutach zostały zawrócone. W tym momencie jasna już była taktyka Niemców - totalne wyniszczenie! Dodać należy, że dowództwo przejął von dem Bach Zelewski odwołany przez Hitlera z urlopu w Sopocie , jak podają źródła nie był zadowolony co wbrew pozorom jest też bardzo ważne.
~Agata2021-08-02 01:41:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
@Ewa: I tak żyli potem w komuniźmie, więc po co to wszystko?
~To powstanie warszawskie2021-08-01 19:44:43 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
To z winy PIS
~fachowiec2021-08-01 17:40:36 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Te powstanie to w sumie tyle warte co rządy PiSu. Klęska kompletna, tysiące ofiar ale za to "narodowe" i na złość Niemcom.
~karzeł żoliborski2021-08-01 15:07:35 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Andrzej Duda: ,,Kiedy mówimy o Powstaniu Warszawskim, to trzeba jasno i mocno powiedzieć: ten bilans całościowy jest dodatni. Było warto, bo pewnie nie byłoby wolności, gdyby nie tamto bohaterstwo, nie tamta krew, tamto poświęcenie.'' Panie prezydencie, w powstaniu w ramach niemieckiego odwetu zostało zamordowanych około 200 tysięcy cywilów, reszta wyworzona po obozach pracy i koncentracyjnych. W tym samym czasie zginęło w walkach 16 tysięcy niemców i ukraińców. Powstańcy przez te niemieckie rzezie już po kilku dniach zostali znienawidzeni przez ludność cywilną, ludzie żyli w głodzie, bez wody pitnej i w nieczystościach schowani w piwnicach. Powstanie nie miało żadnego wpływu na wynik II wojny światowej, spowodowało ogromne straty ludzkie i materialne. Nie miało tez wypływu na późniejsze obalenie komunizmu. To jedynie symbol ogromnej, bezsensownej klęski. Jak może Pan mówić, że ostateczny bilans jest dodatni?? Po upadku komunizmu mieliśmy kilka lat wolności, którą Pana partia obecnie ogranicza, poprzez łamanie prawa i konstytucji realizując tym samym politykę Federacji Rosyjskiej.
~Ewa2021-08-01 23:41:20 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Zgadzam się z powyższą opinią
~wowka54r.2021-08-01 17:50:51 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
Andżejkowi brak wiedzy w sensie ogólnym, rzeczywiście rzuca hasłami z wieców partyjnych. Na plus muszę zaliczyć Andżejowi ogrom empatii dla zwierząt i w tym temacie mam dla Niego wielki szacunek. Historia nie może być przetwarzana na potrzeby własne partii politycznych, to już przerabialiśmy. Naganne jest jednak to, że nieboszczki komuny było bliżej do prawdy niż teraz w pozornie wolnym kraju, jeśli podręczniki kłamały to zawsze można było liczyć na filmowców i pisarzy oni przemycili wiele prawdy. Filmu "Kolumbowie" nikt nie przeskoczy. Andżejku polecam ci raporty dowództwa dywizji pancernej Herman Göring z końca lipca 1944r. - odtajnione i przetłumaczone , poszukaj. Poszperaj też za Chruścielem ps. Monter , to główny winowajca rzezi. Całkiem niedawno jego truchło sprowadzono do kraju i pochowano z wielkimi honorami na Powązkach. Zasłużył na to żeby na jego grobie zrobić kibel cmentarny. Tyle mam ci do powiedzenia Andżeju.
~Wędrowiec2021-08-01 17:00:57 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
Andrzej 64 - Tobie nie "brak słów", tylko brak elementarnej wiedzy o powstaniu. Nie umiesz nic poza powtarzaniem sloganów z partyjnych mediów Twojej opcji.
~Andrzej 64 2021-08-01 16:34:43 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Wędrowiec brak słów naszczescie jesteście w mniejszości
~Wędrowiec2021-08-01 16:18:23 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
No, jest i Andrzej 64. Może oświecisz nas zatem jaki sens militarny miało powstanie? Może nam powiesz, że ten, kto trzeźwo osądza decyzję o wybuchu powstania i kontynuowania go przez dwa miesiące mimo morza krwi i gruzów nie jest prawdziwym patriotą i prawdziwym Polakiem? No, faktem jest że bez powstania PiS nie snułby planów odbudowy Pałacu Saskiego za blisko 2,5 mld złotych i powołaniem spółki w tym celu z pensjami do 28 tys. miesięcznie.
~Andrzej 64 2021-08-01 16:13:41 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Karzel i wowka was mi naprawdę szkoda wy już nigdy się nie zmienicie
~wowka54r.2021-08-01 15:34:10 z adresu IP: (205.201.xxx.xxx)
To nie jedyny przykład ignorancji p.o. prezydenta. Choćby sojusz z Japonią w czasie II Wojny Światowej. Rozumiem,że przy obecnym sklecaniu historii na nowo może się w głowie pomerdać ale qrwa nie do końca. P.o. prezydenta nie wie, że Powstanie było klęską w chwili rozpoczęcia bo decydenci zakładali, że Niemcy są już mocno osłabieni a Stalin jest kretynem. Przypomnę tylko słowa Jana Józefa Jeziorańskiego - Powstanie militarnie było skierowane przeciwko Niemcom a politycznie przeciwko Sowietom. Sowieci zresztą nie byli w stanie pomóc bo formowali się po operacji Bagration tu odsyłam do pamiętnika Guderiana bo ja tylko pozwoliłem sobie użyć opinii wyrażonej w temacie przez genialnego dowódcę.