Ryszard Czarnecki: Musimy prowadzić twardą politykę migracyjną

Filip Marczyński, GN | Utworzono: 2021-11-19 09:54 | Zmodyfikowano: 2021-11-19 09:57
Ryszard Czarnecki: Musimy prowadzić twardą politykę migracyjną - fot. European Parliament (Creative Commons)
fot. European Parliament (Creative Commons)

Czy to początek końca kryzysu na granicy polsko-białoruskiej? To optymistyczny sygnał, że pierwsi migranci wrócili do Iraku samolotem?

"Wait and see" jak mówią Anglosasi. Poczekamy, zobaczymy. Na pewno to, że państwo polskie pokazało skuteczność, że potrafiliśmy tę granicę obronić przed zalewem migrantów i że idzie zima, to są czynniki zniechęcające do dalszej ekspansji. Natomiast myślę, że nie należy tego gdzieś rozumieć w kategoriach zero-jedynkowych, tzn. był wielki kryzys i jutro on zniknie. Myślę, że Polska i Europa, Unia Europejska to cele atrakcyjnej destynacji i jednak szereg migrantów spoza Europy, głównie muzułmańskich akurat, będzie starała się trafiać do Europy. Tu nie chodzi tylko o Polskę, bo przypomnijmy, że takie sytuacje, może nie tak spektakularne, były w kontekście Litwy i Łotwy i granicy Białorusi z tymi państwami, a także o czym się mało w Polsce mówi, że przecież od kilku miesięcy trwa exodus na Grecję i Bułgarię migrantów no też z Syrii i Iraku, którzy przechodzą przez Turcję do tych państw.

To co zrobić, żeby tę sytuację unormować? Ja wiem, że pewnie najlepiej byłoby wyrównać szanse między Północą a Południem, ale chyba się tak nie da.

Oczywiście, zostawmy te idealistyczne mrzonki. Musimy prowadzić twardą, mówię to wprost, politykę migracyjną. Korzystać z wzorów tych państw, często z innych kontynentów, które wprowadziła np. Australia. Zachęcanie imigrantów, także poprzez pomoc humanitarną dla nich, do jednak tego typu exodusu, jeżeli ta pomoc nie jest skierowana do krajów, w których oni są, bądź do krajów sąsiadujących z ich krajami urodzenia. Tutaj mówię o imigrantach, blisko 3 milionach imigrantów z Iraku z Syrii, którzy mieszkają w Turcji. Jeżeli nie będziemy kierować pomocy tam, tylko będziemy oferować ją tutaj, to sami sobie zafundujemy dziesiątki, setki tysięcy nowych imigrantów ze wszystkimi tego olbrzymimi kosztami ekonomicznymi, społecznymi, tarciami na tle religijnym, sporami cywilizacyjnymi, a także zwiększoną przestępczością, bo takie statystyki nie kłamią.

Nie wydaje się panu panie pośle, że skoro ci migranci są we wszystkich praktycznie krajach Europy, to prędzej czy później będą i u nas?

Zwrócę uwagę, że jest kwestia jeszcze skali. Dostrzegamy olbrzymie problemy krajów skandynawskich, także Francji, krajów Beneluksu, ja rozmawiam teraz z państwem z Brukseli, tutaj są dzielnice, w stolicy Królestwa Belgii, gdzie policja nie wchodzi po zmroku.

Dodajmy, że Królestwo Belgii to dementowało.

Ja tutaj mieszkam, więc wiem co mówię. Jeżeli sobie nie chcemy tego zafundować, to prowadźmy politykę twardą, odstraszania. My nie będziemy płacić za cudze błędy, za błędy państw Europy Zachodniej, skądinąd, uwaga, państw kolonialnych. Polska nigdy nie miała kolonii. Nie chcemy płacić za to, że jakieś państwo przez wielki miało kolonię. Dzięki temu było bogate i bogaciło się przez kilkaset lat, a teraz kiedy jest kwestia płacenia ceny za to, bo migranci są często ceną za to, teraz zwraca się do innych krajów Unii Europejskiej i mówi: pomóżcie. Te kraje dużo biedniejsze tych kolonii nigdy nie miały. To oczywiście nie jest fair. Uważam, że jest kwestia skali. Pana pytanie jest bardzo mocno zasadne. Oczywiście można powiedzieć, że to jest kwestia pewna globalna, przemieszczania się. Ale zwracam uwagę np. na studentów. W Polsce jest wiele studentów z krajów arabskich. Mało kto o tym wie, że chociażby z Kuwejtu co roku są setki studentów w Polsce, chociażby z marynarki wojennej, także na kierunkach medycznych.

Ale to są z reguły dość zamożni ludzie.

Wszyscy oni wracają później do kraju. Ja tu mówię oczywiście o imigrantach zarobkowych, zwłaszcza tych, którzy chcą nielegalnie przekroczyć naszą granicę. Tutaj musimy być zdecydowanie na nie.

(...)

Czy zwycięzcą tej sytuacji może być prezydent Rosji? Mówię o rosyjskiej strefie wpływów.

To ciekawe pytanie. Kiedyś prezydent Rzeczpospolitej śp. Lech Kaczyński mówił, że Rosjanie grają powyżej tego co mają w kartach. To jest dalej aktualne. Oni słabną ekonomicznie, słabną też demograficznie, ale są beneficjentami np. wyjścia w takim fatalnym stylu Amerykanów z Afganistanu. Oczywiście są beneficjentem tego i oczywiście ich wpływy w Azji Środkowej maleją. Na rzecz kogo? Uwaga, nie tylko Chin, także Turcji. To jest sytuacja bardzo dynamiczna. Rosja w niektórych regionach się wzmacnia, tutaj stara się być  takim cichym playmakerem w cieniu Łukaszenki i Putin pociąga za sznurki. Ale w innych regionach świata, także tam gdzie była tradycyjnie mocna, teraz to wyraźnie widać jej regres.

Posłuchaj całej rozmowy:

Reklama

Komentarze (18)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Szczery2021-11-22 19:09:39 z adresu IP: (91.197.xxx.xxx)
Krótko i zwiężle --D. bil + jego syn= dwa d .bile.
~Hmmm...2021-11-24 09:36:48 z adresu IP: (85.128.xxx.xxx)
to niestety chyba też zaraźliwe jest, bo nie tak dawno teścia też trafiło. Mniemam, iż zidiociał przy takim zięciu, żeby tylko kraść nie zaczął, bo wstyd będzie jeszcze większy.
~Wieslaw2021-11-22 12:27:47 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
Murem za Polskim mundurem antypolska szczujnia paszol won do batki
~polonista2021-11-22 14:54:17 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Nie wiem jakiej narodowości jest pan Wiesław, ale taka któtka informacja dla niego, że przymiotniki w języku polskim piszemy z małej litery. Brakuje też znaków interpunkcyjnych, składnia też pozostawia wiele do życzenia.
~slaczny19492021-11-22 07:42:05 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Kończ waść, wstydu oszczędź . . .
~Aga2021-11-21 11:11:52 z adresu IP: (176.120.xxx.xxx)
Stoję za decyzjami PiS w wielu kwestiach. Niestety Pan Czarnecki jest obciążeniem dla partii. Trzeba postawić na nowe twarze, jak np. Andrzej Kilijanek i wtedy będzie szansa, że na PiS zagłosuje więcej młodych ludzi.
~Tomek2021-11-21 14:03:17 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Młode twarze z PiS - dobre sobie
~Braun2021-11-21 02:50:10 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
ostał ci jeno sznur
~buhaha2021-11-19 19:39:38 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Jak tam punto, Panie pośle, nadal zezłomowane?
~obajtek2021-11-19 16:54:09 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Każdy wywiad z panem Czarneckim powinien zaczynać się od pytania o kilometrówki. Co to znaczy, że europoseł zwrócił część pieniędzy? Kiedy zwróci resztę z kwoty 100 tys EUR? Każdy normalny obywatel przyłapany na kradzieży nawet pomimo zwrotu ukradzionych dóbr i tak podlega odpowiedzialności karnej. Skoro ,,nieprawidłowości'' się potwierdziły dlaczego europoseł dalej zasiada w ławach Europarlamentu? Kim trzeba być aby zarabiając miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy złotych kombinować dodatkowo na kilometrówkach i to jeszcze w tak nieudolny sposób? Media powinny bojkotować tego człowieka, a sam europoseł powinien zapaść się pod ziemię ze wstydu. Wstydu jednak nie posiada.
~karzeł żoliborski2021-11-19 14:21:10 z adresu IP: (83.143.xxx.xxx)
Nie mogę pojąć dlaczego osoba oskarżana o delikatnie mówiąc wyłudzenie pieniędzy z trefnych kilometrówek nabitych zezłomowanym kabrioletem jest jeszcze zapraszana do jakiegokolwiek wywiadu czy wypowiedzi w mediach. To pokazuje wiarygodność mediów. W każdym społeczeństwie część ludzi to osoby ciężko zaburzone, oszuści, złodzieje, patologiczni kłamcy i to nie jest wina Richarda Henriego, że taki jest. Winę ponosi jego otoczenie, a w szczególności media, że takie zachowania nie są piętnowane. Taki gość to jest wstyd dla radia i redaktora prowadzącego.
~Tomek2021-11-19 13:29:27 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
I jak tam kasa z km zwrócona czy dalej pan czarnecki ciężko podróżuje.
~\\\\\2021-11-19 12:57:30 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
a czarnecki przypadkiem to nie ten cwaniaczek który rozliczał kilometrówki->paliwo->kasę , za jazdę zimą samochodem , aha kabrioletem , a i jeszcze jedno mniej ważne zezłomowanym ??
~Głupie pytanie2021-11-19 12:49:19 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jak polskie firmy ( czyli podatnicy) mają się rozwijać, w perspektywie ciągle niskiego bezrobocia, katastrofalnej demografii, czyli braku jakiejkolwiek możliwości zatrudnienia kogokolwiek? Mówiąc prościej, nie będzie kim pracować, na podatki, które wydajecie wg. własnych pomysłów.
~popieram PIS2021-11-19 10:14:13 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Popieram poczynania Polskiego Rząd!
~\\\\\2021-11-19 13:03:23 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
ojjjj to błąd , bardzo duży błąd . jak masz zamiar jeszcze długo pożyć , to przed tobą jeszcze kupa czasu spłacania kredytów zaciągniętych przez pinokia stojącego na czele pi$owału .
~Putin2021-11-19 12:59:49 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ja również, i to dość aktywnie. Musiałem nasłać chłopców z patykami na granicę, żeby jakoś ukryć dwucyfrową inflację, drożyznę w sklepach, nowe podatki, rozkład oświaty i służby zdrowia i porażkę w sprawie Turowa.
~Wnikliwy obserwator2021-11-19 10:06:03 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Motto (dewiza życiowa) pana Czarneckiego powinna brzmieć: "Muszę mieć żelazne zasady, które stosuję elastycznie w zależności od sytuacji". Śliski ten gość. Gdyby był w Hogwarcie, z pewnością trafiłby do Slytherinu :P