Wrocławianie tracą w korkach niemal 100 godzin rocznie. Jest najnowszy raport

Leszek Mordarski, jk | Utworzono: 2022-02-09 14:21
Wrocławianie tracą w korkach niemal 100 godzin rocznie. Jest najnowszy raport - fot. archiwum Radia Wrocław
fot. archiwum Radia Wrocław

Łódź ponownie znalazła się na czele rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Polsce - wskazano w opublikowanym dziś corocznym raporcie TomTom Traffic Index. W większości polskich miast ujętych w rankingu poziom zakorkowania w ostatnich dwóch latach spadł – najbardziej w Poznaniu i Bydgoszczy. Wyjątkiem jest Wrocław, gdzie poziom zakorowania rósł - tak w 2020, jak i w 2021 roku. Stolica Dolnego Śląska jest trzecim, po Łodzi i Krakowie, najbardziej zakorkowanym miastem. Jednocześnie w rankingu światowym zajmuje 22. miejsce.

"Ogólnie poziom zakorkowania w polskich miastach spadł w przeciągu dwóch lat o 1 pp., natomiast wyraźniejsze spadki można zaobserwować w godzinach szczytu - o 6 pp. w skali kraju. Dobrze to widać na przykładzie Warszawy, w której ruch w porannych godzinach szczytu spadł aż o 19 pp. Zdecydowanie lepiej o tej porze dnia jeździ się też w Poznaniu (spadek o 16 pp.) oraz Krakowie (spadek o 14 pp.). Z kolei w popołudniowym szczycie sytuacja najbardziej poprawiła się w Poznaniu i Bydgoszczy (spadek o 16 pp.)" - wskazano.

W godzinach szczytu kierowcy najwięcej czasu tracą w Krakowie (74 proc.). W przeciągu całego roku można to przeliczyć na 170 godzin (7 dni i 2 godziny). We Wrocławiu są to 94 godziny.

 

Raport pokazuje również, że w minionym roku kierowcy najwięcej czasu spędzili w korkach 8 lutego. Było to spowodowane atakiem zimy w całym kraju oraz związanymi z tym intensywnymi śnieżycami. W Poznaniu i Warszawie zakorkowanie dróg tego dnia było o 127 proc. większe w porównaniu do normalnego zatłoczenia. W stolicy kraju kierowcy poruszali się tego dnia ze średnią prędkością 23 km/h. Niewiele lepiej było w Łodzi (wzrost o 118 proc.) i Bydgoszczy (101 proc.).

W zestawieniu TomTom Traffic Index za 2021 r., najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest Stambuł (62 proc.). Drugie miejsce zajęła Moskwa (61 proc.), trzeci jest Kijów (56 proc.). Przez ostatnie dwa lata ruch na drogach najbardziej zmniejszył się w Manili (Filipiny), gdzie poziom zakorkowania spadł aż o 28 pp.

Specjalizująca się m.in. w produkcji urządzeń nawigacyjnych firma TomTom w opublikowanym raporcie zestawiła dane z 2021 r. dotyczące sytuacji drogowej w 404 miastach z 58 krajów. 

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (9)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Gosc2022-02-10 07:53:58 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Wincej ścieżek, przejść, świateł i wincej zwężeń a cel na podium zostanie osiągnięty. Dojeżdżających z okolicznych gmin po staniu w korku jeszcze czeka na obrzeżach miasta odcinek specjalny i potem po jego pokonaniu i minięciu tablicy koniec miasta powiatu Wrocław dopiero można jechać.
~wrocławianin2022-02-09 22:45:56 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Wrocławianie tracą w korkach niemal 100 godzin rocznie. Znacznie więcej czasu w nominalnych godzinach pracy traci $utryk na lansowanie się w mediach, Internecie i na uprawianie bezproduktywnego dla Wrocławia politykierstwa.
~rafka2022-02-09 17:54:02 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
@seta "obwodnica średnicowa" to oksymoron. Obwodnica to trasą pozwalająca ominąć obszar zabudowany, a trasa średnicowa przecina go, kumulując tranzyt na w jednym korytarzu. Twoje słownictwo odpowiada poglądom jeśli chodzi o poziom wiedzy o funkcjonowaniu miasta.
~seta2022-02-10 08:35:11 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
oj rafka, raka oksymoronowa : Obwodnica śródmiejska może być najdłużej budowaną drogą świata. Jest we wrocławskich planach od 1921 r.! Będzie gotowa na stulecie konkursu Maxa Berga? Możliwe, ale na pewno nie w całości. Czy Wrocławiowi uda się kiedyś zamknąć tzw. obwodnicę śródmiejską, tak by oplotła miasto ze wszystkich stron? W tej chwili nic na to nie wskazuje, bo prawdopodobnie zabraknie ok. pięciokilometrowego odcinka na północy. Ale jest też dobra informacja. Wszystko wskazuje na to, że Wrocławiowi uda się zrealizować projekt, który na miejskich mapach istnieje już blisko od 100 lat. Zielone światło dla budowy tzw. alei Wielkiej Wyspy oznacza, że przetarg na drogę i dwa mosty będzie można ogłosić jeszcze w tym roku, a prace mogą się zakończyć w 2021 roku. Jeśli tak się stanie, może to być jeden z najdłużej realizowanych, ale jednak zrealizowanych, planów drogowych na świecie. Dlaczego? Mało kto wie, że pierwsze plany przebiegu tego fragmentu trasy miały swój początek w 1921 roku. Miejski radca budowlany, czyli mówiąc dzisiejszym językiem, naczelny architekt niemieckiego Breslau – Max Berg – w 1921 roku rozpisał konkurs urbanistyczny na plan rozwoju całego miasta.
~seta2022-02-09 15:22:36 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Głównym czynnikiem jest brak obwodnic średnicowych, likwidacja psów pod ścieżki rowerowe, brak " zielonej fali", przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej ( nawet w centrum miasta).
~www2022-02-10 02:10:50 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Mylisz się, głównym czynnikiem korkującym miasto są trole samochodozowe, i tzw aktywiści. W radzie ds polityki mobilności przy sutłyku mamy pana producenta stojaków rowerowych (bo tak o sobie pisze p. Grochowski) czy doktora ekonomii p. Nowotarskiego. Są to osoby bez wiedzy (i bladego pojęcia) i odpowiedniego wykształcenia w dziedzinie planowania miejskiej mobilności. Dzięki temu zamiast nowych torowisk i buspasów na torowiskach mamy autobusy stojące w korkach oraz zwężanie ulic na potrzeby nowych dróg rowerowych z których i tak nikt nie korzysta.
~rafka2022-02-09 14:40:38 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
W przypadku Wrocławia głównym czynnikiem "korkującym" w ostatnich dwóch latach są inwestycje, zwłaszcza budowa linii tramwajowych na Popowice i Nowy Dwór oraz remonty torowisk. Ich skala jest tak duża, że zjada efekt rozluźnienia ruchu z powodu pandemii. Można powiedzieć, że miasto szczęśliwie wstrzeliło się z uciążliwymi inwestycjami w "okienko" pandemiczne.
~Wrocek2022-02-09 14:26:50 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
To skandal jak nie działa to miasto. A w tym czasie Narcyz Sutryk pręży się i wygina w internecie, obrażając przy tym większość mieszkańców Wrocławia i okolic. Mam nadzieję, że w najbliższych wyborach zniknie raz na zawsze.
~Andrzej 64 2022-02-09 14:42:31 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Pieprzona szlachta wystarczy wsiąść do tramwaju lub autobusu i się stoi w korku