Po ponad 20 latach wraca linia kolejowa Wrocław-Sobótka-Świdnica

Aleksander Ogrodnik, MC | Utworzono: 2022-05-17 06:58 | Zmodyfikowano: 2022-05-17 06:59
A|A|A

fot. Aleksander Ogrodnik

Kończy się, przeciągający się od grudnia, remont linii kolejowej 285, na której ruch, jak zapewnia PKP PLK, finalnie powrócić ma, wraz z wakacyjną korektą rozkładu, w weekend 12 czerwca. Jak zapewniał w rozmowie z Radiem Wrocław rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec to data pewna, pod koniec maja ruszyć mają bowiem jazdy testowe.

-Zakładamy, że pod koniec maja będzie tym momentem, kiedy będą się odbywały jazdy zapoznawcze przewoźników, którzy na tej trasie będą realizować kursy no i w połowie czerwca wraz z korektą rozkładu jazdy pociągi będą mogły już tą trasą wozić pasażerów.

Na dobry początek trasę obsługiwać ma 11 par pociągów dziennie, w tym także pośpiesznych, które zatrzymywać będą się tylko na jednej stacji w każdej gminie. Linia ta sięga jednak dalej niż do Świdnicy czy Sobótki. Co z odcinkiem górskim do Jedliny Zdroju? O to zapytaliśmy rzecznika PKP PLK Mirosława Siemieńca.

-Ta trasa jest przygotowywana do uruchomienia pociągów na koniec roku. Odcinek około 20 kilometrowy, bardzo nasycony obiektami inżynieryjnymi, tam mamy ponad 100 obiektów. Sądzimy że wszystkie dokumenty będą właściwe, linia kolejowa będzie przygotowana pod względem toru, pod względem urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Na tę trasę wyjedzie 11 składów dziennie, wszystkie połączenia obsługiwane będą hybrydowymi pociągi Impuls, które Koleje Dolnośląskie kupiły między innymi specjalnie z myślą o linii 285.

 

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Robert
2022-05-20 10:04:50
z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Ocena: 2
Polecam skrzyżowanie Karkonoska - Zwycięska od 15 do 17 albo rano, taka sama katastrofa, a jeszcze nie jeździ kolejka, może niech się urzędniki przeniosą z tym swoim urzędowym bałaganem na Zwycięską to doświadczą tych atrakcji osobiście:D
~Nie ma szamba :o
2022-05-19 17:17:46
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 4
Gdzie jest troll lwówecki?
~BratPit
2022-05-19 16:37:01
z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Ocena: 2
Przydałoby sie przywrócić bocznicę, która wchodziła (z linii kolejowej do Sobótki) na teren dawnej jednostki wojskowej (lewa strona ul Zwycięskiej). Stamtąd byłby możliwy pociąg (większy tramwaj) bezpośrednio na Główny w ca 15 minut... obok jest petal autobusów - skomunikowaniwe fajne. Jakiś niedouk rozebrał tą bocznicę... Nie wiem czemu...
~PIS OBIECUJE
2022-05-19 16:11:29
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 6
ASFALTOWĄ ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ w śladzie rozkradzionej linii kolejowej nr 283, o którą od lat walczą społecznicy (CYKLOSTRADA DOLNOŚLĄSKA - Trasa Doliny Bobru) i nic... Takie są fakty.
~PLATFORMA NISZCZYŁA
2022-05-19 13:41:41
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -4
POLSKĘ I ZLIKWIDOWAŁA SETKI POŁĄCZEŃ KOMUNIKACYJNYCH. Za czasów PIS linia 285 została odbudowana i wkrótce pociągi ruszą na szlaki. Takie są fakty.
~Ukrom w
2022-05-19 01:13:24
z adresu IP: (37.249.xxx.xxx)
Ocena: 2
graj , biorę złote i relaks
~Ireneusz
2022-05-18 22:26:14
z adresu IP: (185.135.xxx.xxx)
Ocena: -4
Za komuchów z SLD I za złodziei z.PO wszystko likwidowali a dzięki PIS odbudowują.Brawo PIS !!!
~Hmm
2022-05-18 13:03:26
z adresu IP: (176.221.xxx.xxx)
Ocena: 1
Mnie tylko zastanawia "fenomen" dwóch peronów na stacji Wrocław-Partynice. Tor niby jeden, a osobno peron kierunek Wrocław i peron kierunek Sobótka... ;)
~Mercedes w 211
2022-05-18 12:18:30
z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Ocena: -4
Dziekuje jeszcze niedawno nie miałem czym powrócić do domu zostawiając auto do naprawy u pompiarza w sobitce myślę że jest to spóźniony prezent dla mieszkańców tamtego regionu
~tak..
2022-05-18 12:03:36
z adresu IP: (85.128.xxx.xxx)
Ocena: 4
teraz tylko czekać na pierwsze kolizje
~Lady Svelge
2022-05-18 06:03:39
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -5
Pociągi początkowo będą może i pustawe. Z czasem ludzie nauczą się , że szybciej, wygodniej do Wrocławia dojechać pociągiem. Ludzie narzekają na ocieplenie, złe powietrze a nie chcą się przesiąść na komunikację zbiorowa. Czy z miejscowości podmiejskich czy mieszkańcy Wrocławia.
~Szczera prawda
2022-05-18 05:05:29
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 5
Zobaczymy ilu ludzi dzienni będzie jeździło ta linia kto to wymyślił tyle pieniędzy w błoto ktoś jest chory na głowę
~BARDZO DOBRZE
2022-05-18 00:22:43
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -2
że w końcu ruszy kolej !
~Turysta
2022-05-17 23:30:50
z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ocena: -3
Huraaa narescie bedzie można zaplanować wycieczke z dziećmi
~Jar.
2022-05-17 23:24:42
z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ocena: 0
Popieram tylko hybrydowe w końcu działacze zauważyli że mamy dwudziesty pierwszy wiek szkoda że dopiero w czerwcu albo grudniu ..
~Żelazny Koń
2022-05-17 22:20:05
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 7
Nareszcie! Wybierzemy się w dzień otwarcia, nasze dzieci bardzo chcą zobaczyć, jak wygląda prawdziwy pociąg.
~Fak
2022-05-17 21:55:50
z adresu IP: (83.142.xxx.xxx)
Ocena: -14
Wyp... Z ta zasraaana kolejka dla wsiurow!!! Juz obecnie sa korki to j...thebille jeszcze dodają to g...
~Szejk
2022-05-17 21:53:04
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 3
To jest obiecanka ?
~Zdzich
2022-05-17 21:21:40
z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ocena: 3
Super pięknie
~Opolskie
2022-05-17 20:25:06
z adresu IP: (178.216.xxx.xxx)
Ocena: -3
????????????
~Dgh
2022-05-17 19:27:14
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 8
A co będzie z dojazdem do Oltaszyna gdy zamkną szlaban
~Wrocławianin
2022-05-17 18:04:59
z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ocena: -5
Pan Siemieniec znowu zapewnia że pociągi do Sobótki ruszą i który to już raz nie zobaczę to nie uwierzę. Ten ściemniacz tylko potrafi nawijać makaron na uszy i powtarza te same pierdoły. Dajcie już spokój ponad półtora roczne opóźnienie i czy to będzie koniec zobaczymy.
~Olo
2022-05-17 17:41:12
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 3
A kiedy ulegnie odbudowie linia kolejowa Jaworzyna Śląska -Marciszow przez Strzegom , Bolków czas przejazdu z Wrocławia do Jeleniej Góry wynosiłby niewiele ponad godzinę
~Gfdd
2022-05-17 16:38:55
z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Ocena: 2
Nareszcie, nie mogę się doczekać aby sobie przypomnieć jak przez 10 lat dojeżdżałam do pracy że Strzeblowa do Wrocławia
~Joker
2022-05-17 15:40:04
z adresu IP: (173.15.xxx.xxx)
Ocena: 12
Z ponownym otwarciem linii kolejowej potrzebne jest poszerzenie ul Zwycieskiej i skrzyzowanie 2 poziomowe z Karkonoska i linia kolejowa - wtedy to ma sens.
~Świetnie wymyślone
2022-05-17 14:34:21
z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Ocena: 0
Do wspomnianych 11 połączeń dojdą jeszcze towarowe. Ulica Zwycięska już teraz, bez kolei, jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic w Europie. Teraz będzie jeszcze gorzej i z nią, i z ul. Ołtaszyńską, i Grota -Roweckiego, gdzie także stoi się w korkach. Misterny plan, zaprawdę.
~Mieszkańcy bogatych
2022-05-17 13:41:23
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 2
milicyjnych i wojskowych dzielnic nie chcą przywrócenia ruchu. Był spokój, a teraz coś się dzieje - jak ten rząd może cokolwiek robić? Będziemy stali w korkach - my biedni... Nie dość, że zabrano nam emerytury, to jeszcze kolej teraz puszczą. Trzeba prosić o pomoc Brukselę.
~fachowiec
2022-05-17 12:57:50
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: 8
No to Ołtaszyn został ostatecznie odcięty od świata. Niby to Wrocław, ale dostać się stamtąd do centrum miasta to będzie nie lada wyzwanie.
~lata
2022-05-17 12:54:40
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: -2
Malowniczo położona linia kolejowa, łącząca Świdnicę z Jedliną-Zdrojem, długo czekała na drugie życie. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski jechał tędy przeszło trzydzieści lat temu. Wznowienie regularnych połączeń ma nastąpić po zakończeniu trwającej właśnie rewitalizacji. Przedstawiciele spółki PKP PLK deklarują, że zakończenie wartych 110 mln złotych prac przewidywane jest na koniec roku. Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy ma niebanalną historię i uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. 24-kilometrowa linia powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku. Od lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała firmę, której zlecono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Wartą 110 mln złotych inwestycję powierzono spółce DOLKOM. Pierwotnie planowano, że modernizacja zostanie zrealizowana do końca 2020 roku. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Na jakim etapie są obecnie prace związane z rewitalizacją? – Na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój zakończenie prac przewidywane jest na koniec roku. Na tej trasie na 22 km jednotorowej górskiej linii teren wznosi się o ponad 200 m. Są liczne łuki i teren wymagający przepraw, m.in. wiaduktów, mostów – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Na terenie stacji Świdnica Kraszowice wybudowana została nastawnia kontenerowa z masztem i urządzeniami radiołączności. Zabudowany został także rozjazd umożliwiający (na szlaku Dzierżoniów – Świdnica Miasto) wjazd pociągu w kierunku Jedliny Zdroju. Budowane są nowe perony wraz z dojściami – pochylniami, które ułatwią dostęp osobom mającym trudności w poruszaniu się. Montowane będą wiaty, oznakowanie i tablice. W Jedlinie Zdroju m.in. zmodernizowane zostało przejście pod torami. Jest odnowiona wiata peronowa. Prace na trasie objęły wszystkie 113 obiektów: mosty, wiadukty i mury oporowe. Na części trasy prace torowe są zakończone, na części prowadzone. Przebudowanych zostało kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowana została już część systemów sterowania ruchem. Zakończyły się prace związane z łącznością – wylicza Siemieniec.
~Bolek
2022-05-17 11:14:33
z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Ocena: 11
Jednym ruchem odcinacie Partynice i Ołtaszyn komunikacyjnie od miasta. Już były mega korki, teraz będzie kataklizm. Nie jestem przeciw kolei, tam po prostu potrzebne są nowe, przepustowe drogi o których urzędasy nawet nie myślą bo fajnie się sprzedawało działki deweloperom a teraz umywają ręce od problemu
~Turysta
2022-05-17 09:33:14
z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Ocena: 13
Kolej służy mieszkańcom i turystyce - powinniśmy dążyć do przywrócenia połączeń kolejowych w jak największej liczbie!
~JaRos
2022-05-17 09:15:48
z adresu IP: (.xxx.xxx)
Ocena: -3
"tory aż lśnią" "wraca linia kolejowa". Kto pisze te teksty ? KD kupiły 6 składów hybrydowych więc nie jak nie może wyjechać ich 11. Linia kolejowa nie wraca bo jest tam cały czas, i to ( poza okresem remontu) czynna. Wracają pociągi pasażerskie.
~Gal Anonim
2022-05-17 08:09:10
z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Ocena: -1
Czekam z niecierpliwością na tę formę transportu.
~Słuchacz
2022-05-17 07:47:30
z adresu IP: (83.238.xxx.xxx)
Ocena: 9
Wraca, czyli była np. na zakupach. Ta nowomowa mnie zadziwia, dlaczego nie napiszecie, że odwrócono niszczycielski trend poprzednich decyzji politycznych o likwidacji kolei?
~Będę korzystać
2022-05-17 07:36:41
z adresu IP: (82.160.xxx.xxx)
Ocena: 4
Bardzo dobrze!
~xx2
2022-05-17 07:19:56
z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
Ocena: 4
nareszcie!
Reklama