Dziemianowicz-Bąk: Prezydent Sutryk to urząd, komunikacja powinna być pod kontrolą

Dariusz Wieczorkowski, GN | Utworzono: 2022-08-31 09:28 | Zmodyfikowano: 2022-08-31 09:29
Dziemianowicz-Bąk: Prezydent Sutryk to urząd, komunikacja powinna być pod kontrolą - fot. RW
fot. RW

Pani poseł. Nie milkną echa słów Jacka Sutryka, który w mediach społecznościowych napisał do podopiecznego wrocławskiego MOPS-u, żeby ten mniej korzystał z internetu, a częściej się mył. Jak pani skomentuje właściwie ten występ prezydenta? Pani jedna z pierwszych wyraźnie skrytykowała prezydenta za ten wpis. Gdy rozmawiamy dziś o tym, po kilku dniach, to jakie ma pani przemyślenia?

Niezmiennie stoję na stanowisku, że taka forma komunikacji prezydenta z mieszkańcami, a już w szczególności z osobami potrzebującymi wsparcia, jest niedopuszczalna i nie powinna mieć miejsca. Powinny paść przeprosiny przede wszystkim pod adresem pana, do którego ten wpis był kierowany. No ale także, to jest przede wszystkim działania, które podjęłam ja, jako posłanka, jako posłanka także z Wrocławia, powinny zostać pojęte działania kontrole, żeby sprawdzić dlaczego i czy faktycznie ta osoba tak długo musi oczekiwać na potrzebne wsparcie pracownika społecznego. No i zachęcam, zwracam się do prezydenta, o to, żeby pochylił się nad jakością usług z zakresu pomocy społecznej w naszym mieście, bo, jak wskazują pracownicy, którzy protestują, domagając się podwyżek, zwiększenie zatrudnienia, to za różowo nie jest i to są działania, które podjęte być powinny. Mniej internetu, więcej skupiania się na rzeczywistym funkcjonowaniu wrocławskich instytucji i będzie znacznie lepiej.

Pan prezydent przeprosił, ale napisał: Szanowni Państwo, jeśli zostałem źle zrozumiany – bardzo przepraszam tak Pana Jerzego, jak i Państwa. Czy panią te przeprosiny przekonują? Pytam o to dlatego, że pod tymi przeprosinami są setki komentarzy. Sprawę skomentowała np. Renata Kim z Newsweeka, która napisała felieton na temat tego, co Jacek Sutryk popełnił i generalnie popełnia w ostatnich miesiącach w mediach społecznościowych. Przekonujące są tę przeprosiny?

Każda osoba publiczna, jeśli decyduje się komunikować za pośrednictwem mediów społecznościowych, to musi pamiętać, że nadal jest osobą publiczna, że oczekuje się od niej więcej i jeśli popełni błąd, a tu jest błąd ewidentny, jeżeli chodzi o tę pierwotną wypowiedź, to po prostu powinna uczciwie, jasno i bez migania się przeprosić, wdrożyć jakieś działania zaradcze i iść dalej. Tego oczekuję od prezydenta mojego miasta, z takim wnioskiem właśnie zwróciłam się do niego w tych interwencjach. Chciałabym bardzo, żebyśmy nie musieli już ani dnia dłużej uprawiać egzegezy przeprosin, czy nie przeprosin, wypowiedzi, czy komentarzy pana prezydenta, no bo mieszkańcy czekają na konkretne działania i je po prostu trzeba podjąć.

Lewica popiera w radzie miejskiej prezydenta Sutryka. Tymczasem to nie pierwszy raz, kiedy prezydent obraża mieszkańców w mediach społecznościowych. Jak długo będziecie to tolerować? Tzn. czy jest jakaś granica, kiedy zerwiecie koalicję?

Ja w ogóle stoję na stanowisku, że taka oficjalna, komunikacja prezydenta Wrocławia, powinna odbywać się z oficjalnego konta i tu nie powinna być prywatna przestrzeń do wyrażania poglądów, czy konfrontacji po prostu Jacka Sutryka, tylko jednak kanał komunikacji prezydenta Jacka Sutryka, pod pewną kontrolą i spełniać pewne standardy. Mam nadzieję, że taka rozmowa, jeżeli chodzi o komunikację prezydenta, się odbędzie na poziomie samorządowym.

A koalicja?

Natomiast kwestia koalicji, to ja jestem posłanką, reprezentuję parlament, nie jestem przedstawicielką polityki miejskiej i nie chciałabym tutaj wchodzić w kompetencje moich kolegów, koleżanek.

Może należy, pani poseł?

Koalicja rzeczywiście jest. Umowy, czy warunki utrzymywania tej koalicji, wiem że przynajmniej częściowo są spełniane. Darmowa przejazdy dla seniorów, dofinansowanie do mieszkań komunalnych. Pytanie i zawsze, każdego roku trzeba stawiać sobie takie pytanie, czy to wystarczy, jaką ma przyszłość ta koalicja, co robić, żeby była lepsza i jaka jest alternatywa. Też, panie redaktorze, no ja nie będę zachęcać moich kolegów, żeby zasiadali w jednym szeregu z radnymi Prawa i Sprawiedliwości, z reprezentantami partii, która niszczy jedną instytucję publiczną za drugą, poczynając od oświaty, przez kwestie niepozyskiwania pieniędzy z Unii Europejskiej, przez atak na prawa kobiet, itd., itd. Więc ta sytuacja jest oczywiście bardziej skomplikowana, natomiast ja wiem też, że no nie ma co chować głowy w piasek i jeśli dzieją się takie rzeczy, taka wypowiedź pada z ust prezydenta, jaka kilka dni wobec pana Jerzego, to trzeba to jednoznacznie potępić i powiedzieć stop. Na to się absolutnie nie zgadzamy.

Jest pani w stanie, z racji wykonywanego mandatu, wyjaśnić o co chodzi z profilem społecznościowym prezydenta Sutryka? Tzn. czy to jest profil prywatny? Czy jednak publiczny? Czy blokowanie mieszkańców to normalna sytuacja? Czy tylko prezydent nim zarządza czy ktoś jeszcze mu pomaga? Tych pytań jest sporo. Wiele osób próbowało znaleźć na nie odpowiedzi, nie do końca się to udaje. Może pani się to uda, oficjalną drogą?

To z pewnością powinno zostać wyjaśnione. Musimy mieć jasność i ja mówię teraz nie tylko jako posłanka z Wrocławia, tylko po prostu wrocławianka, mieszkanka Dolnego Śląska, no musimy mieć jedność kto z nami rozmawia. Czy rozmawia z nami instytucja, czy rozmawia z nami prywatny człowiek? Każdy ma prawo mieć swoje cechy charakteru, gorszy, lepszy dzień, prywatnie się wypowiadać jak chce i to jest zupełnie inna sfera. Ale jeżeli mówimy o oficjalnym koncie, oficjalnej komunikacji urzędu, to tutaj powinniśmy oczekiwać określonych standardów. Zgadzam się, że tę sprawę trzeba wyjaśnić. Będę podejmowała takie starania. Wiem, że obywatele, ruchy miejskie zwróciły się z takim apelem do urzędu. To jest po prostu prosta sprawa, którą trzeba rozstrzygnąć.

Czyli traktuję to jako deklarację, że przeprowadzi pani takie śledztwo.

Nie sądzę, że śledztwo jest tutaj potrzebne. Po prostu wyjaśnienie o co chodzi, bo ja sama nie jestem do końca zorientowana jak to jest, jak działa ten profil. My też, jako politycy, jako posłowie, jako samorządowcy, cały czas poruszamy się po dosyć nowym terenie, jeżeli chodzi o media społecznościowe i rozumiem, że polityk Jacek Sutryk może mieć swój profil polityczny i komunikować się, jak sobie życzy, no to jednak prezydent Jacek Sutryk to jest także pewien urząd i ta komunikacja powinna być, w mojej prywatnej ocenie, pod jakąś kontrolą.

Pani poseł rozważa kandydaturę na prezydentkę Wrocławia?

Ja jestem oczywiście bardzo związana z Wrocławiem. Kocham to miasto i staram się jak najlepiej reprezentować też interesy wrocławian, wrocławianek w parlamencie i na pewno wiążę także swoją polityczną przyszłość z naszym miastem. Natomiast do wyborów samorządowych jeszcze bardzo dużo czasu i wcześniej są wybory parlamentarne. Ja mam nadzieję, że mieszkańcy naszego miasta są zadowoleni z tego, w jaki sposób spełniam swój poselski mandat. Więc na takie deklaracje zdecydowanie za wcześnie. Wcześniej także wybory parlamentarne, a decyzję o tym w jakim kształcie startować w wyborach samorządowych, będziemy oczywiście podejmować w gronie partii, koalicji frakcji Nowej Lewicy, Partii Razem, środowisk lewicowych.

To rozumiem, że najpierw powalczy pani o kolejną kadencję parlamentu, a gdy to się uda i przyjdzie do wyborów samorządowych, to nie mówi pani "nie"?

Na pewno nie chciałabym kończyć na tej pierwszej mojej kadencji, która w tej chwili trwa. A co przyniesie przyszłość? Chciałabym, żeby to była przyszłość związana, w ten czy inny sposób, z Wrocławiem. Takie są moje plany. O większych szczegółach w przyszłości.

Posłuchaj całej rozmowy:

Reklama

Komentarze (38)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~J-232022-09-01 16:04:33 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Kampania sie zaczela i lewica pewnie walczy, o stolek po Sutryku...? I mysla, ze wroclawianie, to idioci...? Spadac za Odre, z kumplami PO...
~Jakim trzeba 2022-09-01 14:53:14 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
być ciemniakiem, aby tworzyć kłamstwa i wmawiać ludziom, że Balcerowicz chciał dobra dla Polaków. To tak jakby mówić, że naziści też chcieli dobra dla Polski. Przez 7 lat rządzenia PIS ludziom żyje się o wiele lepiej niż za Platformy, dlatego PIS wygra kolejne wybory. Wszystko na to wskazuje. Jeszcze pajac nazywa Balcerowicza profesorem - ten człowiek na nazwę kata nawet nawet nie zasługuje. Platforma przez wiele lat rządów niszczyła Polskę zamykała szpitale, posterunki policji i dworce kolejowe. Zniszczono miliony polskich firm. Bezrobocie wynosiło 40 procent, a tu wyskakuje jakiś pajac krypto żul i twierdzi, że PIS napadł na Polskę. Jak napadł dowiesz się w przyszłych wyborach.
~Twarde dane życia2022-09-01 19:16:49 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
nie są odpowiednikiem GUS. Dane bardzo często nie pokrywają się z rzeczywistością. Jeszcze jakieś pytania?
~~Jakim trzeba2022-09-01 17:31:34 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
być ciemniakiem, aby tworzyć kłamstwa i wmawiać ludziom, że Kaczyński i PiS chciał dobra dla Polaków. Przez 7 lat rządzenia PIS ludziom żyje o wiele lepiej niż za Platformy, co potwierdza w twardych danych GUS - instytucja rządowa, dla tego PIS nie wygra kolejny wyborów. Nie wygra w uczciwej walce i będzie uciekać się do wszelkich możliwych szwindli aby trwać nadal przy władzy. Będą to zmiana ordynacji wyborczej (i to zapewne na mniej 6 m-cy przed wyborami, co jest złamaniem prawa), zmiana okręgów wyborczych, przesuwanie terminu wyborów a w razie potrzeby - wprowadzenie stanu wyjątkowego. Drogi trollu, bezrobocie nigdy nie wynosiło 40% to po pierwsze. Za czasów rządów PiS (2005-2007) było ono większe niż za czasów rządów PO (2007-2015) - wszystko jest do sprawdzenia w danych. Że niby PO zniszczyło miliony polskich firm? A to ciekawe. Bardzo ciekawe. Bo PO musiałoby zniszczyć absolutnie wszystkie firmy, a i tak by jeszcze zabrakło. Zatem drogi trollu, który wyskakujesz jak pajac, krypto żul i twierdzisz jak twierdzisz, to wiedz, że takie bzdety możesz wciskać tylko wyznawcom PiS. Każdy inny wie, jak było i jest faktycznie, a nie w propagandowym przekazie.
~kryptogej żoliborski2022-09-01 00:19:27 z adresu IP: (195.206.xxx.xxx)
Jak bardzo niedorozwiniętym, ograniczonym intelektualnie trzeba być, żeby na każde pytanie, każdy argument, każdy fakt i każdą oficjalnie potwierdzoną statystykę odpowiadać, że to wina Tuska, Platformy, Balcerowicza i liberałów? Pis rządzi już 7 lat i doprowadził nas do ruiny! Mają większość w sejmie, do niedawna w senacie, prezydenta, premiera, sądy, trybunały, Wody Polskie, dosłownie wszystko. Co stoi na przeszkodzie do uszczęśliwienia Polaków? Tusk, który nie jest w rządzie od x lat nie ma nic do powiedzenia. Bardzo ciekawa jest też zwiększona aktywność pisowskich, kacapskich opłacanych trolli, mają teraz kampanię kryzysową i to nie bez powodu. Pis tonie. W każdym razie to g....no pisowskie już się kończy, ale będziemy musieli płacić za to przez dziesięciolecia. P.S. Profesor Leszek Balcerowicz po rozdawnictwie PRL (takim samym jak PiS) musiał na nowo stworzyć wartość polskiej złotówki. I niestety znowu będziemy musieli przejść przez ten proces. Mam nadzieję, że prof. Balcerowicz ponownie się tym zajmie i tym samym mam nadzieję, że te wszyskie kacapskie trolle poniżej ogrzewają swoje domy i mieszkania węglem lub gazem. Do inteligentnych osób, komentujących poniżej: nie wdawajcie sie w dyskusje z pisowskimi d..bil..mi i opłacanymi trollami, nie ma sensu. Bez tego życie jest przyjemniejsze.
~Andrzej 642022-09-01 04:56:10 z adresu IP: (2a00:f41:706e:a96f:0:x:x:x)
Następny k...... inteligentny się odezwał większych złodziei niż peowcy to niema i nie będzie
~Wroclawianin2022-08-31 18:53:19 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Jedni, drugich warci...!!! Wroclaw upada i to wasza zasluga!!!
~Głosujcie na2022-08-31 17:03:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
partię Leszka Balcerowicza. Wówczas bogatsi będą jeszcze bogatsi, a biedniejszych przeniesie na Trójkąt lub Brochów. W mieście zwolni się mnóstwo terenów pod inwestycje.
~Łowco troli2022-08-31 16:13:09 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
połów lepiej złodziej przedsiębiorców lub tych, którzy płacą załodze 1800 zł pensji. Połów tych, którzy zatrudniają ludzi na czarno i stosują mobbing. Zrobisz lepszą robotę niż szukanie pseudonimów.
~łowca trolli2022-08-31 15:33:34 z adresu IP: (195.206.xxx.xxx)
Osoba podpisująca się jako: Polak, Mieszkaniec, Wrocławianin, Historyk to ten sam kacapski troll opłacany kremlowskimi srebrnikami.
~Polak2022-09-02 21:30:21 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
'łowca trolli' to bolszewik lub folskdojcz
~znalazł się myśliwy2022-08-31 16:06:01 z adresu IP: (162.210.xxx.xxx)
Rozumiem, że masz dowód i możesz nam go przedstawić? :) Typowy wyborca PO - szuka wszędzie "wrogów". Ludzie patrzą swoimi oczami!
~Mieszkaniec2022-08-31 14:53:08 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Lewacki sojusz LEWICA-KO-NOWOCZESNA rządzi obecnie Wrocławiem. Na czele tych (nie)rządów stoi Sutuś i robi dokładnie to samo co proponuje w/w pani - zadłuża WRO, wyprzedaje grunty pod PATObloki i obraża mieszkańców - LEWICA/KO w całej okazałości
~Tylko PIS albo 2022-08-31 13:46:30 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
radykalna lewica. Obecnie nie ma innych opcji. Nie chcesz chyba, aby krajem ponownie rządzili TW Bolek, Kopacz, Tusk czy Balcerowicz.
~Pan Bartek2022-08-31 16:14:23 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
jest panem przygłupem reprezentującym typowy nienawistny elektorat bydlackiej opozycji.
~pan Bartek2022-08-31 14:03:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Po prostu jesteś d..bilem, szkoda słów i argumentów..
~Ta pani2022-08-31 13:42:24 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
jest z PIS? Nie wiedziałem.
~fachowiec2022-08-31 13:10:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Sojusz pisiorów i lewusów jak widać nadal ma się dobrze. Ale coś się dziwić, jedni i drudzy to odpady po PRL.
~Andrzej 64 2022-08-31 17:30:06 z adresu IP: (2a00:f41:706e:a96f:0:x:x:x)
Fachowiec skoro mówisz o odpadach PRL to masz na myśli siebie?
~Lepsze to2022-08-31 14:02:19 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
niż sojusz kapitalistycznych złodziei, którzy przez 15 lat prywatyzowali Polskę i ostatecznie doprowadzili ją do upadku.
~do fachowiec2022-08-31 13:31:27 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Masz racje - lewackie partie to odpady po PRL, dlatego PO i Lewica się tak siebie trzyma. A sojusz LEWICA-KO-NOWOCZESNA rządzi obecnie Wrocławiem, na czele tych (nie)rządów stoi Sutuś i robi dokładnie to samo co proponuje w/w pani - zadłuża WRO, wyprzedaje grunty pod PATObloki i obraża mieszkańców - LEWICA/KO w całej okazałości
~PiSflacja już 16,1%!2022-08-31 13:06:58 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Kogo obchodzą jakieś durne wpisy na mediach społecznościowych? PiS rujnuje nasz kraj!
~Twój kraj2022-08-31 16:46:10 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
może zrujnować tylko Platforma. Już raz to zrobili.
~~ pan Bartek2022-08-31 14:51:42 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Średnia to największe kłamstwo, nie powinna być przeliczana z prostego powodu - Twój szef zarabia 100 000, Ty zarabiasz 1000 ale średnio zarabiacie 50500... Tak działa średnia. Nie wiem czy wiesz, że Litwa, Łotwa i Estonia mają grubo powyżej 20%, Niemcy mają prawie 10%, Holandia 12%, Belgia 11% - w CAŁEJ UE inflacja jest za wysoka. Inflacja w USA to ponad 10%. Świat zachodni przeżywa kryzys i to nie jest wina PiS. Jasne, że powinni bardziej pilnować finansów ale: COVID, uzbrajanie armii, inwestycje wymagają pieniędzy...
~~ pan...2022-08-31 14:44:23 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Nadawanie sobie nicku sugerującego, że jest się kimś ważnym jest sygnałem alarmowym. Najczęściej nazywają się tak osoby o wyraźnie zaniżonej samoocenie, aby podnieść odczucie swojego statusu. Obrażanie innych udowadnia, że argumenty logiczne przerastają możliwości umysłowe takiej osoby. Prawdopodobnie przechodzisz ciężki okres w życiu, zostawiła Cię rodzina lub posiadasz łóżkowe problemy. Tak czy inaczej, zalecam wizytę u specjalisty
~pan Bartek 2022-08-31 14:01:17 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Średnia inflacja w państwach Unii to około 8%. Przebiliśmy dwukrotnie, kolejny sukces pisu. PiSflacja 16% oznacza, że państwo kradnie nam dwie pensje w roku. Ale d..bile poniżej, co nawet nie potrafią się podpisać, nie rozumieją wpływu inflacji na ich życie i dalej się cieszą. Poczekamy do zimy ;)
~I gitara2022-08-31 13:41:41 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Inflacja na świecie będzie jeszcze większa. Nie ma żadnej PIS inflacji - takie rzeczy wymyśla bydlactwo z opozycji.
~Populizm się szerzy2022-08-31 13:33:52 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Widać, że już Cię wypuścili z kraszewskiego :) Inflacja jest w całej UE, ale wiem, tam też rządzi PiS. Ursula jest potajemnie opłacana przez PiS żeby zniszczyć UE :D hahhahah Jest inflacja W CAŁYM ŚWIECIE ZACHODU!!!
~Filip2022-08-31 12:33:21 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Niech wystartuje. Na pewno na nią zagłosuje, będzie o wiele lepsza od Sutryka
~pan Bartek2022-08-31 12:32:11 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jarosław Kaczyński: ,,Socjalizm to był ustrój hołoty dla hołoty’’ Mateusz Morawiecki: ,,Robotnicza myśl socjalistyczna stoi głęboko u podstaw Prawa i Sprawiedliwości’’. Ich nie trzeba obrażać, ich wystarczy cytować. Sami siebie i swoich wyborców nazywają hołotą :)
~Historyk2022-08-31 11:49:51 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Komunizm odpowiada za największą liczbę politycznych ofiar! Żaden inny ustrój nie jest tak uwłaczający godności, pozbawiony możliwości rozwoju i niebezpieczny dla obywatela. Szerzenie lawactwa/komunizmu powinno być karane tak jak karał Generalissimus Stalin - OBOZEM PRACY. Wtedy paniusia ujrzy socjalizm od kuchni!
~były słuchacz2022-08-31 11:36:41 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Żadnej lewicy i żadnego pisu. Ich pomysły są identyczne. Nadrukować bezwartościowych pieniędzy, porozdawać hołocie, nierobom i patologii i tym samym napędzić inflację.
~Nieroby to właśnie2022-08-31 14:03:37 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
kapitalistyczni złodzieje, którzy przez 15 lat zwijali Polskę i doprowadzili ją do upadku. Teraz PIS musi to naprawiać.
~tomek2022-08-31 11:01:22 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Pani z Lewicy mówi, że w mieście jest źle a ta sama Lewica rządzi z J.Sutrykiem we Wrocławiu - parodia
~Finansowanie komunalnych2022-08-31 10:17:26 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Nie dość, że dostali mieszkania za darmo, to jeszcze mamy im z naszych cieżko zarobionych pieniędzy dopłacać?
~won z lewicą2022-08-31 09:50:46 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Przestańcie promować ludzi, którzy chcą realizować swoje mokre sny za cudze pieniądze. Won z Lewicą i Razemitami.
~No i super2022-08-31 12:28:01 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
że PIS to lewica. Przynajmniej nikt z głodu nie zdycha.
~były słuchacz2022-08-31 11:47:04 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
pis to także lewica.