Dostępny jest już pełny program 20. Millennium Docs Against Gravity

Radio Wrocław, AO | Utworzono: 2023-04-20 18:32 | Zmodyfikowano: 2023-04-20 18:33
Dostępny jest już pełny program 20. Millennium Docs Against Gravity - fot. mat. promocyjne
fot. mat. promocyjne

W tym roku do Konkursu Głównego festiwalu zostało zakwalifikowanych 12 filmów. Wśród kandydatów do nagrody znalazła się m.in. "Apolonia, Apolonia". Reżyserka dokumentu, Lea Glob, po raz pierwszy tytułową Apolonię Sokol spotkała w 2009 roku. Na przestrzeni kolejnych lat Glob powracała co jakiś czas do kontaktu z bohaterką, budując z nią niezwykłą więź. W filmie śledzimy walkę Apolonii o sukces w świecie sztuki i kultury, co nie okazuje się nie być łatwym zadaniem. "Całe to piękno i krew" w reżyserii Laury Poitras to niezwykły filmowy portret Nan Goldin – legendarnej fotografki i aktywistki, która obecnie walczy z koncernem farmaceutycznym rodziny Sacklerów, współodpowiedzialnym za kryzys opioidowy w Stanach. Z kolei "Czekając na przypływ" (reż. Sarvnik Kaur) opowiada historię Rakesha i Ganesha uważających się za braci. Obaj są rybakami z rdzennej społeczności Koli w Bombaju. W życiu poszli jednak różnymi drogami. Śledząc skomplikowane trajektorie życia bohaterów zanurzamy się w opowieść o trwałości oraz kruchości przyjaźni i poszanowaniu piękna przyrody miażdżonej przez negatywne skutki zmian klimatycznych. "Niewinność" w reżyserii Guya Davidiego dotyczy procesu militaryzacji izraelskiego społeczeństwa. Bohaterkami i bohaterami filmu są młodzi ludzie, którzy przeciwstawili się presji społecznej i administracyjnej. Narrację filmu tworzą ich wzruszające pamiętniki, rodzinne wideo i nagrania ze służby wojskowej, której wielu nie wytrzymuje.

W dokumencie "Nie znikniemy" (reż. Alisa Kovalenko) śledzimy losy pięciu ukraińskich nastolatków dorastających w małych miasteczkach w Donbasie. Podobnie jak ich rówieśnicy na całym świecie walczą z licznymi frustracjami związanymi z poszukiwaniem własnej tożsamości. W miarę pogarszania się sytuacji w Ukrainie, pojawia się groźba inwazji rosyjskiej na pełną skalę, a ich nadzieje i marzenia stają pod coraz większym znakiem zapytania. Z kolei za sprawą "Pianoforte" w reżyserii Jakuba Piątek poznajemy kilku młodych uczestników Konkursu Chopinowskiego, pochodzących z różnych stron świata. Ich życie od dzieciństwa było podporządkowane grze na fortepianie. Wszyscy dzielą podobne marzenie i zostaną bezlitośnie zweryfikowani przez konkursowy mechanizm. Spektakularne wizualnie i muzycznie "Pieśni wielorybów" (reż. Jean-Albert Lièvre) ostrzegają przed niebezpieczeństwami czyhającymi na wieloryby i konsekwencjami, jakie może przynieść ich zniknięcie. "Pod niebem Damaszku" w reżyserii Heby Khaled, Talal Derki i Ali Wajeeh opowiada o trzech przyjaciółkach rozpoczynających prace nad spektaklem, który ma ukazywać mizoginię, seksizm, wykorzystywanie seksualne i codzienność życia kobiet w Syrii. Teatralny projekt okazuje się równie kontrowersyjny, co niebezpieczny.

Do konkursowej dwunastki zakwalifikowany został również "Pustelnik z Treig" (reż. Lizzie MacKenzie). Bohaterem filmu jest Ken Smith, który od 40 lat mieszka w samotni nad jeziorem Traig w północnej Szkocji, bez prądu i bieżącej wody. Żyje tym, co przynosi mu natura. Reżyserka subtelnie wkracza w jego codzienność. "Siostrzeństwo świętej sauny", w reżyserii Anny Hints, opowiada o grupie kobiet zbierających się w tradycyjnej estońskiej saunie, żeby wspólnie dzielić najgłębsze sekrety, przemyślenia i czerpać z siły swojej wspólnoty. Otoczone dymem i żarem obnażają nie tylko ciała, ale i emocje. Z kolei "W teatrze przemocy" (reż. Emil Langballe, Łukasz Konopa) zadaje niezwykle trudne pytania o istotę sprawiedliwości. Film opowiada o człowieku, który jako dziecko był jednocześnie żołnierzem, a jako dorosły stanął przed Międzynarodowym Trybunałem Haskim i został oskarżony o zbrodnie wojenne. Konkursową selekcję zamyka "Zła prasa" (reż. Rebecca Landsberry-Baker, Joe Peeler) to dokument o istocie wolnych mediów. Gdy lokalny parlament rdzennego narodu amerykańskiego Mvskoke chce usunąć poprawkę o wolnej prasie (jako zalążek kampanii politycznej i próby przejęcia kontroli nad mediami) do akcji wkracza lokalna gazeta i jej zespół z Angel Ellis na czele.

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się w czwartek, 18 maja, o 19:00 w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Gali towarzyszyć będzie pokaz filmu "Werner Herzog. Radykalny marzyciel" w reżyserii Thomasa von Steinaeckera. Herzog – mistrz kina, artysta, poeta, poszukiwacz prawdy, podróżnik w kolonialnym hełmie, marka, mem, aktor, oryginał nie do podrobienia, przepowiadacz katastrofy, legenda... Nikt nie potrafi opowiadać historii tak, jak on, ale historia o nim jest równie fascynująca. W filmie, oprócz pokazywanych po raz pierwszych archiwaliów i wywiadów, pojawiają się wypowiedzi Nicole Kidman, Chloe Zao, Patti Smith, Christiana Bale'a, Roberta Pattinsona oraz żony artysty – Leny Herzog i jego brata.

W 2023 roku w skład wrocławskiego jury, przyznającego nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu z Konkursu Głównego, wchodzą trzy osoby:

Kostiantyn Pochtar – ukraiński muzyk, multiinstrumentalista i songwriter. Życie dzieli między Wrocławiem i Kijowem, gdzie był jednym z założycieli indie zespołu 5 Vymir, którego albumy są uznawane za jedne z najciekawszych na niezależnej scenie muzycznej Ukrainy. Obecnie występuje pod pseudonimem Postman. Ma za sobą setki koncertów w kilkunastu europejskich krajach, a 2022 rok spędził w charytatywnej trasie koncertowej #StandWithUkraine. Ukończył „kijowską filmówkę", czyli Ukraiński Narodowy Uniwersytet Teatru, Kina i Telewizji na kierunku: inżynieria dźwięku.

dr hab. Magdalena Barbaruk – pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa UWr, zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na sposoby życia oraz mapowaniem przestrzeni. Autorka książek „Długi cień Don Kichota" oraz „Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie", a także filmu dokumentalnego „Błędne mapy", w którym eksperymentuje z formą eseju i środkami audiowizualnymi. Wrocławianka, wychowywała się z widokiem na kino i w kinie: jej piaskownicą było kino Warszawa (dziś DCF).

Kamil Bałuk – reportażysta, dziennikarz, absolwent MISH Uniwersytetu Wrocławskiego, socjologii, filologii niderlandzkiej oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Autor książek „Wszystkie dzieci Louisa" i „Wodecki. Tak mi wyszło". Publikował w „Dużym Formacie", „Przekroju", „Wysokich Obcasach". W radiu Newonce prowadzi podcast „Dawno temu w telewizji".

26 kwietnia wystartuje sprzedaż biletów na wszystkie pokazy filmowe w ramach 20. MDAG. Bilety będą dostępne na mdag.pl i w kasach Dolnośląskiego Centrum Filmowego.


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.