Tramwaj na Jagodno? Tym razem to możliwe

JD | Utworzono: 2023-10-17 17:38 | Zmodyfikowano: 2023-10-17 17:38
Tramwaj na Jagodno? Tym razem to możliwe - fot. ilustracyjna / Radio Wrocław
fot. ilustracyjna / Radio Wrocław

To wrocławskie osiedle wciąż się rozrasta, co udowodniły m.in. niedzielne kolejki do lokali wyborczych, i tonie w korkach. Sprawę wykluczenia komunikacyjnego miał rozwiązać tramwaj, który był jedną z obietnic wyborczych Prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka. 

Do tej pory stworzenie trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno było niemożliwe. Urzędnicy zasłaniali się przepisami. Według nich, torowiska kolejowe i tramwajowe nie mogą się przecinać. Urząd Miasta Wrocławia rozmawiał nawet z PKP PLK o budowie estakady dla kolei, ale takie rozwiązanie miało być za drogie dla obu stron. Sprawie miał finalnie pomóc trzykilometrowy buspas, którego budowa rozpoczęła się we wrześniu. W przyszłości jego korytarzem miały też jeździć tramwaje.

Okazuje się jednak, że naciski mieszkańców i aktywistów, którzy ubiegali o uwzględnienie Wrocławia w rządowych inwestycjach kolejowych do 2032 roku, opłaciły się, a tramwaj na Jagodno może pojedzie szybciej, niż później. Spółka PKP PLK ogłosiła w poniedziałek (16 października) przetarg na zaprojektowanie przebudowy towarowej obwodnicy Wrocławia oraz części linii kolejowej 285 do Sobótki. Dzięki temu, że kolej zostanie poprowadzona estakadą, trasa tramwajowa na Jagodno mogłaby powstać. Wystarczy, że Ratusz zacznie ją projektować.


Komentarze (31)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~W Czechach jest inaczej2023-10-23 13:14:19 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jednego nie rozumiem. W Czechach, powiedzmy w mieście Olomouc są 4 takie przejazdy równolegle tramwajowe z torami kolejowymi, gdzie tramwaje jak i pociągi kursują tam bardzo często i jakiś im to nie przeszkadza by wybudować taki równorzędny przejazd. Tylko w Polsce są takie kłopoty. Widać że na urzędniczych fotelikach zasiada sama dzicz, powinni ich pogonić, bo tylko ci egoiści utrudniają życie mieszkańcom Wrocławia.
~Pierre_de_lonny-Paris2023-10-23 11:24:33 z adresu IP: (2a09:bac2:2d31:1e1::x:x:x)
droga mieszkanko wrocławia. Jak to nic dobrego nie będzie sie działo? Decyzją rady miejskiej została podjęta uchwała o zaprzestaniu finansowania lekcji Religii w szkołach. Profit- +18 Milionów rocznie.
~Mieszkanka 2023-11-17 19:06:18 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Akurat z tego nie jestem zadowolona. Każdy z rodziców powinien sam wybrać czy che aby jego dziecko chodziło na religię czy nie. Żadna władza nie powinna odbierać polakom takiej możliwości, to nie jest żadna demokracja o której tak głośno mówi PO. A pieniądze zostaną przeznaczone na promocję Sutryka bo na pewno nie na potrzeby mieszkańców Wrocławia. Proszę się nie łudzić że będzie dobrze bo nie będzie.
~Mieszkanka2023-10-22 14:07:29 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Szkoda że we Wrocławiu po raz kolejny wygrało PO, dalej nic dobrego w tym mieście nie będzie się działo, miasto będzie dalej zadłużane, będą brane kolejne kredyty żeby spłacić poprzednie a Sutryk zamiast zabrać się do uczciwej pracy będzie zamieszczał na Facebooku durne filmy z udziałem swojego kota w roli głównej. Z kolei my mieszkańcy będziemy mogli dalej "chwalić się" niechlubnym pierwszym miejscem na najbardziej zadłużone miasto w Polsce. Gratulacje wszystkim wyborcom, którzy głosowali na PO.
~qwerty2023-10-21 08:55:12 z adresu IP: (193.28.xxx.xxx)
Nie wiem, co za histeria z tymi tramwajami. Są bardzo drogie w budowie i eksploatacji a w dodatku głośne. Mieszkańcy Nowego Dworu już mają dosyć - Rogowska stała się bardzo głosna. Po drugie awaria blokuje caly ruch, czego nie ma w przypadku autobusów. Budowa wydzielonego pasa dla znacznie cichszych autobusów (np elektrycznych) to zdecydowanie lepsze rozwiązanie.
~Mieszkaniec2023-10-20 19:40:28 z adresu IP: (2a01:112f:4405:be00:bc8d:x:x:x)
Ale my nie chcemy tramwaju sa glosne
~Ese2023-10-19 23:09:11 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Żmigrodzka i Krakowska. Wskaż mi kolejne "przynajmniej" 8 miejsc.
~Nope2023-10-20 00:11:06 z adresu IP: (78.30.xxx.xxx)
Żadne z tych miejsc nie jest skrzyżowaniem ze zelektryfikowaną linią kolejową, a PKP planowało elektryfikację linii 285
~Loki2023-10-19 14:27:49 z adresu IP: (217.96.xxx.xxx)
Jak to miło że PKP wreszcie się zdecydowało.
~Mieszkaniec2023-10-19 12:49:18 z adresu IP: (217.26.xxx.xxx)
Kochany przez mieszkańców prezydent chwali się wszędzie sukcesami, elektrycznymi autobusami a to co naobiecywał żeby zdobyć głosy ma głęboko w D bo wygodnie mu się jeździ prywatnym autkiem. Może wreszcie czas na zmiany?
~Fabio2023-10-20 07:08:03 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Tak czas na zmiany, zmień lekarza
~Podróżnik Wrocławski2023-10-18 19:40:34 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Szanowni państwo, we Wrocławiu jest przynajmniej 10 miejsc gdzie tory tramwajowe przecinają się z kolejowymi, one są chyba od 60 lat, więc Toruń nie był pierwszy, z tą różnicą że ruch kolejowy nie jest już od dawien dawna prowadzony
~Nick2023-10-19 23:12:19 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Żmigrodzka i Krakowska. A pozostałe przynajmniej 8?
~Zibi2023-10-18 17:56:20 z adresu IP: (77.222.xxx.xxx)
Uważam że wyniesienie torów Sobotki nie będzie możliwe bo zaraz za wiaduktem tory te przejezd,aja pod wiaduktem z obodnicy kolejowej z której i tak nie ma możliwości zjazdu w kierunku Wrocław Glowny
~BratPit2023-10-18 16:33:29 z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Jak to się stało, że nowa linia tramwajowa w Toruniu przecina się z linią kolejową, a prezydent Torunia z dumą powiedział, że we Wrocławiu się to nie udało, a u nich - tak? Jak to jest że na Żmigrodzkiej linia tramwajowa się krzyżuje z torami kolejowymi? Jak to jest, że w Sosnowcu JEST skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową? Mieszkańcy Jagodna -szacun. Tramwaj się Wam należy...
~Ariosto2023-11-08 20:49:28 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
W Toruniu zbudowano to jako wyjątek, tamta linia kolejowa to ruch tylko towarowy kilka razy na tydzień i 30km/h max! W Wrocławiu to jest linia osobowa na kilkanaście pociągów dziennie do 120km/h i przeznaczona pod elektryfikację.
~MarX2023-10-19 10:14:02 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Na tychże skrzyżowaniach brakuje jednego istotnego elementu - zasilania trakcji kolejowej. Wszystko w temacie
~fachowiec2023-10-19 08:40:24 z adresu IP: (178.218.xxx.xxx)
to bocznica
~Kik2023-10-18 23:15:11 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Zgadza się należy się ale niestety nie powstanie ale jak zwykle Sutryk będzie bredził o nim w kampanii wyborczej na prezydenta
~Nick2023-10-18 13:05:46 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
PLK SA nigdy nie ukrywała, że można zrobić bezkolizyjne skrzyżowanie poprzez wzniesienie torów linii do Sobótki na obwodnicę towarowa - czyli na wiadukt. Nikt nie mówił o budowaniu wiaduktu dla tramwaju. Natomiast druga sprawa to finansowanie projektu. Teraz jest można nadzieja ze się pieniądze na projekt znajdą.
~@WRD2023-10-18 16:10:28 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
Wrocław nie ma nic do linii na Sobótkę. To jest własność PKP PLK, spółki skarbu państwa podległej (nie)rządowi. Dostaliście kopa od mieszkańców Jagodna więc grzecznie przeproście i spadajcie.
~@Nick2023-10-18 15:39:59 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
bzdury opowiadasz. PKP PLK wypięło się na Wrocław stwierdzając, że ma w nosie potrzeby mieszkańców Jagodna a Wrocław jak sobie chce puścić tam tramwaj, to ma sobie zrobić wiadukt nad wiaduktem. Nawiasem mówiąc, na tym wiadukcie jest puste, czwarte przęsło. Można było o tym pomyśleć od razu i tę nieszczęsną trasę na Sobótkę podnieść na ten wiadukt. Ale wtedy nie można by było utrudniać życia miastu a w szczególności mieszkańcom Jagodna, a przy okazji uprawiać antywrocławskiej propagandy. No, ale czasy PiS dobiegły końca.
~WRD2023-10-18 13:40:21 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
O to, to. Rekordowo zadłużony Wrocław nie miał (i nie ma) pieniędzy na wzniesienie linii sobótkowej w czasie jej rewitalizacji. Stąd sutrykowe skrzeczenia o niemożliwym skrzyżowaniu kolei z tramwajem, a jak wyglądały rozmowy PKZ z miastem, to wstyd dla wrocławian, nie tylko z Jagodna.
~WRD2023-10-18 08:18:56 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Na istniejącym wiadukcie jedno przęsło jest wolne i jest miejsce na nasyp po obu stronach, żeby wynieść linię sobótkową. Czemu tego nie zrobiono podczas remontu linii? A teraz jest mowa o nowym wiadukcie?
~@WRD2023-10-18 12:25:11 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
Odpowiedź jest bardzo prosta: PKP to spółka skarby państwa podległa bezpośrednio Ministrowi Infrastruktury (Andrzej Adamczyk) a dalej premierowi czyli VATeuszowi Morawieckiemu. W MI istnieje nawet specjalny departament kolejnictwa (DTK). Wszyscy działając wspólnie i w porozumieniu blokowali możliwość wykonania linii tramwajowej na Jagodno, bo jak wiadomo, Wrocław nie głosuje na PiS. Ale chyba poczuli że okna się otworzyły i zaczyna się wietrzenie, więc nagle, z dnia na dzień, coś co było rzekomo niemożliwe staje się, przynajmniej w teorii możliwe. Przypomnijmy, że jeszcze niedawno PKP kazały się oddalić władzom Wrocławia i powiedziały, że jak sobie Wrocław chce zrobić tramwaj na Jagodno to niech sobie puści wiadukt górą, ponad ichnimi torami. Tyle, że ichnie tory są na dwóch poziomach - na poziomie jezdni jest tor na Sobótkę (uruchomili go niedawno, mogli od razu zrobić przebudowę i pościć go górą, na wiadukcie) a po wiadukcie biegną tory obwodnicy kolejowej Wrocławia.
~Brawo Jagodno!2023-10-18 02:06:51 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
Brawo Jagodzianki i Jagodzianie! Szacunek za Wasze poświęcenie 15.X. Pamiętajcie, że te kolejki w których staliście tylko dzięki PiS - to efekt uruchomienia tuż przed wyborami CRW i element pisowskiego planu na poprawę swojego wyniku w wyborach (tak samo jak utworzenie kilku tysięcy nowych obwodowych komisji wyborczych w .... malutkich wioskach i przysiółkach, które jak wiadomo głosują na PiS. Nie będę się tu rozpisywał, ale poszukajcie informacji na czym dokładnie polegał pisowski szwindel, na czym polegał "komunikat" premiera, na podstawie którego do CRW poszły dane wyłącznie z Waszymi adresami zameldowania (bo miało to w założeniu pisowców utrudnić lub nawet uniemożliwić Wam udział w wyborach). I właśnie na podstawie tego pisowskiego szwindla z CRW gmina otrzymała nierzetelne (znacznie zaniżone) dane o liczbie osób uprawnionych do głosowania). Pamiętajcie o tym przy najbliższych wyborach.
~Cuda! Cuda!2023-10-18 02:00:52 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
No proszę, wystarczyły wybory i coś, co przez 8 lat było niemożliwe - PKP PLK było cały czas na NIE - nagle mówi, że właściwie to czemu nie. Przypadek? Nie sądzę.
~Baran2023-10-17 22:55:37 z adresu IP: (2a00:f41:708c:91db:8116:x:x:x)
Co za brednie!!!! Projektowanie PKP potrwa kilka lat. Sama inwestycja jak będzie finansowanie kolejnych kilka lat. PKP niczego nie uzgodni bez swojego projektu. Kto to wypisuje?
~lll2023-10-17 20:33:52 z adresu IP: (87.239.xxx.xxx)
3etapy budowy, rozbudowy są tańsze najwidoczniej niż jednorazowa porządna budowa.
~Jaro2023-10-17 20:30:42 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Łatwiej wynieść tory tramwajowe niż kolejowe
~@Jaro2023-10-18 01:59:40 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
nie w tym przypadku - tory kolejowe są w tym miejscu już wyniesione, a jeden tor - do Sobótki - biegnie na poziomie ziemi.