UOKiK: Vectra ma zwrócić automatycznie pobierane płatności za dodatkową usługę "Bezpieczny Internet"

GN, PAP | Utworzono: 2023-12-13 12:20 | Zmodyfikowano: 2023-12-13 15:29
UOKiK: Vectra ma zwrócić automatycznie pobierane płatności za dodatkową usługę "Bezpieczny Internet" - zdjęcie ilustracyjne: fot. RW
zdjęcie ilustracyjne: fot. RW

W sprawie Vectry Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą, która dotyczy obecnych, jak i byłych klientów Vectry.

UOKiK przypomniał, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet". "Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków usług telekomunikacyjnych i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy" – zaznaczył.

Jak podkreślił UOKiK, w zależności od oferty, tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była bezpłatna. Jeśli konsument nie podjął działań, by zrezygnować z usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", wysokość abonamentu rosła o 6,90 zł miesięcznie.

W ocenie Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, włączenie dodatkowych, płatnych usług musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. "Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji" – stwierdził.

"Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi "Bezpieczny Internet" i zwróci pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł)" – przekazał UOKiK.

Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do internetu w oparciu o warunki oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet" i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury – poinformował Urząd.

UOKiK podkreślił, że od 11 maja 2020 r. nowe oferty promocyjne Vectry nie zawierają już takiego warunku, a firma pyta konsumentów o wyrażenie zgody na aktywację usługi "Bezpieczny Internet".

Firma ma poinformować klientów o decyzji Prezesa UOKiK w korespondencji, na stronie internetowej firmy, oraz prowadzonym przez nią profilu na portalu Facebook.

Jak wskazał Urząd, decyzja jest nieprawomocna, a spółka ma rozpocząć realizację zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu.

Otrzymaliśmy informację z biura prasowego Vectry:

Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej. W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów o krokach, które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty. Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku.

 

 

 

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.