Nie godzą się na zmianę torowiska w trasę rowerową, chcą powrotu pociągów

, AO | Utworzono: 2024-02-26 13:52 | Zmodyfikowano: 2024-02-26 13:54
Nie godzą się na zmianę torowiska w trasę rowerową, chcą powrotu pociągów - fot. Jakub Ciołko / Radio Wrocław
fot. Jakub Ciołko / Radio Wrocław

Odkąd rok temu dolnośląski samorząd przejął kontrolę nad 30-kilometrowym odcinkiem między Marciszowem a Strzegomiem, odżyły nadzieje na jego rewitalizację. Jednocześnie z lokalnymi samorządowcami konsultowano wsparcie pomysłu wykorzystania trasy jako fundament kolejnych fragmentów regionalnej cylkostrady.

- Nas się wyklucza komunikacyjnie. Jak mamy jeździć rowerami to chcemy trasę, ale obok torów. Teraz musimy się truć i niszczyć sobie drogi autami. Potem nie ma pieniędzy na remonty – mówią Radiu Wrocław zwolennicy przywrócenia kursów:

"Tutaj są dwa albo trzy autobusy i co dalej? Ścieżki rowerowe można budować gdzie indziej. Ta komunikacja kolejowa nie dociera."

Samorząd województwa nie rezygnuje z planów ujęcia trasy w rozkładzie. - To na pewno nie jest kwestia najbliższej przyszłości, ale linia jest na liście przeznaczonych do napraw, pod warunkiem pojawienia się komercyjnego inwestora. My pokazujemy przykłady, które się powiodły i zachęcamy – wyjaśnia Tymoteusz Myrda z zarządu województwa:

Patrząc na efekty połączeń z Sycowa do Oleśnicy czy Góry do Rawicza i doświadczenia z linii z Lądka do Stronia Śląskiego, mam nadzieję, że zmienią zdanie i podejmą pozytywną decyzję.

Mieszkańcy mówią, że na obu z krańcowych stacji łączącej ich linii działają czynne połączenia pasażerskie. To mogłoby rozwiązać część komunikacyjnych problemów mieszkańców Domanowa, Bolkowa czy Roztoki. By tor kolejowy zmienił się faktycznie w asfaltową drogę dla jednośladów, lokalne samorządy muszą wesprzeć koncepcję finansowo. Jak na razie toczą się negocjacje uruchomienia tam dodatkowych połączeń autobusowych.

POSUCHAJ WIĘCEJ: 

Reklama

Komentarze (29)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Andrzej 2024-04-18 15:54:31 z adresu IP: (2a01:112f:a1f:8000:1031:x:x:x)
droga rowerowa w miejsce torów to chore i głupota - ale tej ekipy rządzącej Dolnym Śląskiem która tyle dobrego zrobiła dia kolei wyborcy nie docenili...woleli likwidatorów???
~Śląsk2024-04-15 00:44:01 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Linia 302 ma wielki potencjał .Wystarczy od Marciszowa rozbudować linie do Karpacza a od Strzegomia przedłużyć do Malczyc i Była by trasa Wrocław Karpacz.Ale niestety nie ma odważnego by wprowadził taki dochodowy projekt dla kolei
~Bolko2024-04-14 20:23:15 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Jestem mieszkańcem Bolkowa Pamientam dalajaca linię kolejową Strzegom Marciszów i było by cudownie gdy znów zaczęła działać zwłaszcza że w tym mieście są tylko dwa autobusy na krzyż by się z niego wydostać a niby taka gmina a tak naprawdę zad.....
~Turystyka sudecki2024-03-16 11:41:52 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Na trasie kolejowej od Marciszowa do Bolkowa i Strzegomia powinna być kolej, a nie ścieżka rowerowa. Kolej to ekologiczny środek transportu !!!
~Aleksandra 12024-03-05 04:13:15 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Większej głupoty nie słyszałem niszczyć trasę kolejowa aby ścieżkę rowerową zrobić przecież jest to alternatywna trasa jelenia góra Wrocław. Nowe wybory nowy samorząd i da się a nie tylko marazm i marudzenie
~Rzecznik LKK2024-03-03 14:49:08 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
~PKP2024-02-28 18:08:32 z adresu IP: (45.90.xxx.xxx)
Mam nadzieję że ta linia kolejowa powróci do ruchu a nie budować ścieżek rowerowych
~Mam nadzieję że powróci t2024-02-28 18:07:43 z adresu IP: (45.90.xxx.xxx)
Mam nadzieję że ta linia kolejowa powróci do ruchu a nie jakieś ścieżki rowerowe rozumiem mieszkańców i wspułczuje im
~L.A.2024-02-28 10:54:19 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
~Gość 2024-02-28 10:47:51 z adresu IP: (2a00:f41:7021:bb83:0:x:x:x)
Skoro Dolnośląskie pozyskało linię kolejową od PLK to powinny być tam realizowane połączenia kolejowe ludzie w 21 wieku powinni docierać koleją do dużych aglomeracji
~Wojewoda2024-02-28 11:35:28 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Pozyskanie a remont to inna sprawa. Do remontu potrzebujesz środków, bo przekazanie było za free. Kolejka jest długa do rewitalizacji (a wiec i wydatki). Kończony jest Karpacz, w trakcie odcinek od Pilawy do Łagiewnik (docelowo do Kobierzyc), prace przygotowawcze w Bielawie (przedłużenie o kilka km obecnej linii) oraz w Kowarach. Również prace przygotowawcze do Przemkowa. A czeka już niejako w kolejce jeszcze Lwówek/Wleń oraz Świerzawa/Wojcieszów (czekają najpierw na zrobienie Złotoryi z kolej+), Stronie/Lądek.
~Temida2024-02-28 08:10:08 z adresu IP: (62.122.xxx.xxx)
Pociągi mają tam jeździć!!!
~MarcinMk2024-02-28 18:09:48 z adresu IP: (45.90.xxx.xxx)
Tak mają jeździć
~Markus2024-02-28 07:50:25 z adresu IP: (213.108.xxx.xxx)
po odbudowaniu estakadzie Strzegomiu ze stacji Grabina co tydzień jeździło kilka pociągów z 20 wagonami , granitem na stację Strzegom Główny a potem dalej, proszę sobie wyobrazić ile trzeba byłoby ciężarówek przewieźć to wszystko na stację kolejowe i jak wyglądałyby potem drogi. mieszkańcy Roztoki Bolkowa i innych miejscowości zasługują na przywrócenie tej linii kolejowej. Należy odbudować Wrocław Świebodzi i najlepiej uruchomić pociągi z tej stacji do Jeleniej Góry a może i dalej do Szklarskiej Poręby lub Karpacza. Nie mam nic przeciwko ścieżkom rowerowym ale one nie zlikwidują wykluczenia komunikacyjnego.
~Szym12024-02-28 06:22:45 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
To jest bardzo ważna linia dla ruchu lokalnego. Jeśli południe Dolnego Śląska ma przestać się wyludniać to potrzebuje kolei. Dodatkowo Góry Kaczawskie to kompletna pustynia pod kątem komunikacji publicznej. Pociąg z Marciszowa przez Wojcieszów i Jerzmanice do Złotoryi naniesie tę część Polski ponownie na mapę świata. Linia 312/776 także do reaktywacji!
~Rrr2024-02-28 02:07:06 z adresu IP: (2a00:f41:80d3:d890:0:x:x:x)
Tak naj lepiej rozebrać tor szyny wywieść na złom dać zarobić dla pociotka który kupił stare ciasne busy i będzie krojł kasę. A reszta baranów rowerami. Bo to jest prostsze i można coś do kieszonki przytulić.
~wrocławianka-karpaczanka2024-02-27 21:13:40 z adresu IP: (185.230.xxx.xxx)
Jako mieszkanka Karpacza zwracam się do Pana, Panie Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego żeby Zarząd sprawdził szczegółowo i rozważył znaczenie połączenia Wrocławia z Jelenią Górą, Karpaczem, Szklarską Porębą Górną, Jakuszycami właśnie tym szlakiem kolejowym przez Bolków. Mieszkańcy Wrocławia mieliby atrakcyjne, zdecydowanie krótsze połączenie z Powiatem Karkonoskim - w szczególności z miejscowościami w górach. Możliwość takiego połączenia spowoduje, że zdecydowanie wygodniej i korzystniej (pod względem czasu, który można spędzić na wycieczkach czy na nartach) będzie można dojechać w Karkonosze. Sama - jako uczennica IX LO miałam okazję jechać tą trasą pociągiem. Właśnie dzięki temu połączeniu nasz nauczyciel geografii realizował, w klasach które uczył, jednodniową wycieczkę podczas której uczniowie najpierw wysiadali w Strzegomiu, gdzie na terenie kamieniołomu dowiadywali się o granicie strzegomskim, a następnie jechali do Karpacza, by oglądać odkrywkę hornfelsów (miejsce w którym obecnie stoi duża, wysoka, drewniana rzeźba), oraz zapoznać się z różnorodnością materiału skalnego w początkowym odcinku Doliny Sowiej. I z tej wycieczki wróciłam do domu około 16:30. Czyli niewiele później niż po 8 lekcjach w szkole. A wszystko dzięki połączeniu Wrocław - Strzegom Miasto - Jelenia Góra - /przesiadka/ - Karpacz. Pociągami na tej trasie były też realizowane szkolne wycieczki krajoznawcze. Z zaangażowaniem brałam udział w akcjach na rzecz powrotu pociągów do Karpacza (Kowar, Mysłakowic, Miłkowa), ale również sekundowałam wszystkim podejmującym działania, by powrócił pociąg do Bolkowa. Mieszkańcy, w tym młodzież, bardzo potrzebują tego połączenia ! Potrzebują też turyści, by wejść na ciekawe szlaki oraz dotrzeć do ruin Zamku. W Bolkowie co roku odbywa się znana w Europie impreza - Castle Party Festival - w tym roku będzie 30 edycja !! (11 -14 lipca 2024). Nie wierzę, że Zarząd Województwa Dolnośląskiego zaczyna mówić tekstami "mafii ścieżek rowerowych" z którą tak ciężko walczyliśmy w pierwszych latach (2011 -2014) działań na rzecz powrotu pociągów pod i w Karkonosze. Byliśmy między innymi straszeni telefonicznie przez osoby podszywające się pod policję, działo się dużo nieprzyjemnych rzeczy. Mam nadzieję, że nikt bezprawnie, wbrew mieszkańcom nie zerwie torów (była kiedyś taka akcja w Świeradowie Zdroju pod osłoną nocy - na szczęście powstrzymana przez czujnego mieszkańca). Mam nadzieję, że Zarząd Województwa jak najszybciej zrewiduje swoje stanowisko i znajdzie środki, by ruszyła ta linia kolejowa - bo ma potencjał co najmniej równy jak Świeradów Zdrój jak nie większy !!!!
~Marek P.2024-02-27 20:46:51 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Potrzebne połączenie kolejowe wolę jeżdzic pociągiem niż autem (bo muszę i jest to drogie) alewykluczenie komunikacyjne jest i trzeba przywrócić,spalin mniej i zdrowie najważniejsze
~Rysiek2024-02-27 19:33:44 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Kolej ma większe możliwości transportowe, zwlaszcza że ta linia kolejowa jest zbudowana w trudnym terenie. Na dodatek daje połączenie z Marciszowa do Jaworzyny Śl na skruty. W Marciszowie, jeśli podróżny spuźnil się na pociąg do Wrocławia, to mógł ciuchcią dogonić swój pociąg w Jaworzynie Śląskiej. Tego komunikacja autobusowa nigdy nie potrafiła. Na dodatek drogi kołowe w zimie zaśnieżone powodują to że kolej staje się niekiedy jedynym środkiem transportu który działa. Do tego potrzebne jest także odbudowa posterunku rozgałęźnego Strzegom Międzyrzecze, I łącznicy z tego posterunku do Strzegomia Miasto. W ten sposób w Strzegomiu będzie trójkąt umożliwiający komunikację w trzech kierunkach: Jaworzyna Śląska - Legnica Legnica - Marciszów Jaworzyna Śląska - Marciszów
~Wolf2024-02-27 19:33:03 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Ścieżka rowerowa zamiast linii kolejowej? A może bryczki konne i wozy zamiast samochodów?
~MAX2024-02-27 18:17:24 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Brawo. Niestety to Burmistrz Bolkowa chciał ścieżkę rowerową zamiast komunikacji kolejowej. Dobrze że mieszkańcy się zbuntowali! Wybory nadchodzą i pora podziękować temu szkodnikowi!
~Edek2024-02-27 14:12:49 z adresu IP: (2a00:f41:81e:7874:6d45:x:x:x)
Brawo! To nie Chiny by w niepogodę na rowerach! Wróćmy do normalności
~Abab2024-02-26 23:03:55 z adresu IP: (2a00:f41:28f0:b829:10b7:x:x:x)
Jak wykluczenie komunikacyjne to trzeba sie przeprowadzic do wiekszego miasta. Po to sie mieszka w miescie, zeby nie bylo problemow z komunikacja.
~Mieszkaniec2024-02-27 14:47:10 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Po bezrefleksyjnym tekscie widać, że opłacany jesteś z W E F-u. czyli 15 min-towe miasta, bez aut, swobody i każdą inną smycza na szyji. a w ogóle to z ch... choinki się urwałeś.
~Polak Duży2024-02-27 12:51:29 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Żeby "wieśniaki" robiły korki, bo do żabki po papierosy i piwo nie chce się chodzić kilkaset metrów? Komunikacja zbiorowa też jest potrzeba na prowincji, żeby zmniejszyć ruch z zewnątrz w miastach, ale komu, to piszę...
~rafka2024-02-26 18:34:05 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Połączenie kolejowe Strzegom-Marciszów ma duży potencjał. Szkoda rozmieniać go na cyklostradę - tę można poprowadzić obok lub innym korytarzem.
~Wropel2024-02-26 19:17:50 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Do 2015 roku zlikwidowano ok 3000 km linii kolejowych
~Wropel2024-02-26 19:15:51 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Należy pójść dalej i zrewitalizować trasę z Jawora do Malczyc - jest piękna
~Kiedyś to było RADIO2024-02-26 18:24:29 z adresu IP: (146.70.xxx.xxx)
Ani dykcji, ani dobrego głosu i jeszcze wada wymowy. Oj Radio Wrocław, Radio Wrocław... Polskie Radio Wrocław jęczy z bólu!