13. T-Mobile Nowe Horyzonty (PROGRAM)

Radio Wrocław | Utworzono: 2013-06-14 09:47 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

Zostanie pokazanych około 340 filmów (w tym około 190 pełnometrażowych). Na stronie internetowej festiwalu rozpoczęła się już internetowa sprzedaż karnetów filmowych i muzycznych. Pokazy filmowe będą odbywały się w salach Kina Nowe Horyzonty (dawny Helios). Po raz ósmy gospodarzem wydarzenia jest miasto Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016 roku. Po raz jedenasty partnerem festiwalu będzie Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile.

Program festiwalu

W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty – najważniejszej i wzbudzającej największe emocje sekcji festiwalu – zostaną pokazane premierowo niekonwencjonalne, autorskie filmy, poszukujące nowych form wyrazu, wybrane spośród setek nadesłanych oraz oglądanych przez selekcjonerów na festiwalach na całym świecie. Jury przyzna najlepszemu z nich Grand Prix i 20 000 euro. Festiwalowi widzowie będą głosowali na najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. Prestiżową nagrodę FIPRESCI przyzna jury złożone z krytyków zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. W konkursie znalazły się między innymi nagrodzony w Locarno i Turynie wizualny poemat Leviathan Luciena Castaing-Taylora i Vérény Paravel, surrealistyczny przebój MFF w Rotterdamie – nagrodzony Złotym Tygrysem irański Fat Shaker (Larzanandeye charbi) Mohammada Shirvaniego oraz oniryczny Night (Noche) argentyńskiego reżysera o polskich korzeniach Leonardo Brzezickiego.

Pełnometrażowe, kreacyjne dokumenty będą po raz kolejny ubiegać się o laury w cieszącym się wielkim zainteresowaniem publiczności Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce, w którym jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro. W programie konkursowym znalazły się między innymi: Hélio Oiticica Cesara Oiticici Filho – zrealizowany techniką found footage portret jednego z najważniejszych brazylijskich artystów wizualnych XX wieku oraz Elektro Moskva Dominika Spritzendorfera i Eleny Tikhonovej – błyskotliwy dokument przedstawiający historię muzyki elektronicznej w Związku Radzieckim.

Po raz kolejny odbędą się Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, prezentujący najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły, oraz Konkurs Europejskich Filmów Krótkich, w którego programie znajdą się, podobnie jak w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty, filmy wykraczające poza granice konwencjonalnego kina.

W Panoramie znalazły się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach, między innymi laureat Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie Vic+Flo Saw a Bear (Vic et Flo ont vu un ours) Denisa Côté, najnowszy film Bruno Dumonta inspirowany życiem legendarnej rzeźbiarki – Camille Claudel 1915 z Juliette Binoche w roli głównej, wzorowany na archiwalnych programach telewizyjnych nostalgiczny Computer Chess jednego z najważniejszych autorów amerykańskiego kina niezależnego, przedstawiciela nurtu mumblecore Andrew Bujalskiego.

Wydarzeniem festiwalu będą pokazy specjalne filmu Shirley: wizje rzeczywistości Gustava Deutscha, który ożywia na ekranie trzynaście obrazów legendarnego amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Malarz nowoczesności portretował od lat 30. do 60. życie w wielkim mieście: spotkania w półmroku stacji benzynowych, oświetlone sztucznym światłem biurowe romanse, samotność hotelowych pokoi, trujący urok barów czynnych całą dobę. Obrazy Hoppera są tak intrygujące, bo są psychologicznymi zagadkami,  zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwile mają się rozegrać albo właśnie się wydarzyły. Gustav Deutsch zaczyna swoje ‘wizje rzeczywistości’ tam, gdzie kończy się narracja malarza.

Film wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych obrazów, które zostają zanimowane i tworzą spekulację na temat życia w Hopperowskiej Ameryce. Deutsch tworzy bohaterkę zbiorową, amerykańską „everygirl”, aktorkę offowego teatru, kobietę walczącą o równouprawnienie, zderzającą się z Wielkim Kryzysem, nie akceptującą sztywnych norm obyczajowych ery maccartyzmu. Shirley: wizje rzeczywistości  to subiektywna panorama amerykańskiego modernizmu, ale przede wszystkim portret wewnętrzny kobiety, która chce być nowoczesna. Pokazy filmu odbędą się 19, 20, 26 i 27 lipca 2013. Bilety w cenie 18 zł w przedsprzedaży na www.nowehoryzonty.pl

Kolejnym ważnym wydarzeniem festiwalu będzie polska premiera głośnego dokumentu The Story of Film – Odyseja filmowa w reżyserii znakomitego, północnoirlandzkiego krytyka filmowego Marka Cousinsa. Monumentalne, złożone z 15 godzinnych epizodów, dzieło zostało oparte na jego intrygującej książce z 2004 roku i stanowi subiektywną, wielowymiarową wizję historii kinematografii. Autor proponuje świeże, nieoczywiste spojrzenie na filmowe dziedzictwo, przywołując kilkaset najważniejszych dzieł – od krótkich produkcji braci Lumiere po ultranowoczesną Incepcję. Reżyser będzie gościem festiwalu, zaś w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce zobaczymy jego najnowszy film What Is This Film Called Love?

W programie festiwalu znalazł się przegląd neobaroku francuskiego, kultowych filmów Jean-Jacquesa Beineixa, Luca Besson i Leosa Caraxa, którzy na początku lat osiemdziesiątych XX wieku zerwali z naturalizmem francuskiej kinematografii. Zaproponowana przez nich postmodernistyczna estetyka opierała się na efektownej stronie wizualnej, czerpiącej z wideoklipów, komiksów, reklamy, a także na nieskrępowanej zabawie filmowymi gatunkami i znanymi już narracjami, opowiadanymi świeżo, często z domieszką czarnego humoru, absurdu i romantyzmu. W ramach przeglądu będzie można zobaczyć wszystkie pełnometrażowe filmy Leosa Caraxa – od debiutu inspirowanego Godardem Chłopak spotyka dziewczynę, przez wizjonerską Złą krew z kwartetem: Delpy, Binoche, Piccoli i Lavant, legendarnych Kochanków z Pont-Neuf, po Holy Motors. W programie również pięć dzieł Beineixa: od spektakularnego debiutu Diva, przez kontrowersyjną Betty o destrukcyjnej miłości pary outsiderów, po Roselyne i lwy i IP5. Nie zabraknie kultowych dzieł Luca Besson: postapokaliptycznej komedii romantycznej Ostatnia walka, wielkiego przeboju francuskiego kina Wielkiego błękitu czy słynnej Nikity.

Bohaterem retrospektywy będzie Walerian Borowczyk – jeden z najważniejszych eksperymentatorów w polskim kinie, autor filmów animowanych, prowokator, malarz, scenarzysta, scenograf, pisarz, grafik. W programie znalazły się wszystkie animacje i krótkie filmy reżysera (od przełomowego Był sobie raz… zrealizowanego wspólnie z Janem Lenicą jeszcze w Polsce, przez powstałych we Francji Astronautów we współpracy z Chrisem Markerem i aktorską, wstrząsającą Rozalię, aż po ostatnie w karierze Borowczyka dzieło animowane Piekielne scherzo), a także wybór filmów pełnometrażowych zrealizowanych w Polsce i we Francji, w tym mało znana ekranizacja Mazepy Juliusza Słowackiego – Blanche ze świetną kreacją Ligii Borowczyk, pełnometrażowa animacja Teatr pana i pani Kabal, antytotalitarne Goto, wyspa miłości (zakazane w PRL), dwa najważniejsze artystyczne filmy erotyczne (Opowieści niemoralne, Bestia) oraz głośna adaptacja powieści Stefana Żeromskiego Dzieje grzechu.

Wydarzeniem festiwalu będzie retrospektywa Syberberg i Wagner, prezentująca filmy kontrowersyjnego artysty Hansa Jürgena Syberberga. Dzieła niemieckiego reżysera, odrzucane przez rodzimą krytykę, znalazły swoich zwolenników na arenie międzynarodowej (Susan Sontag czy Francis Ford Coppola). Syberberg nieustannie podejmował ryzyko syntezy różnych gatunków sztuki, a jego dzieła, walczące z demonami narodu niemieckiego i rozliczające się z niemieckimi mitami, konfrontowały odbiorców z treściami łamiącymi konwencje starochrześcijańskiej Europy. We Wrocławiu będzie można zobaczyć pięć najważniejszych, monumentalnych (trwających łącznie ponad 21 godzin) dzieł reżysera, między innymi oniryczny film kolażowo-operowy Hitler – film z Niemiec, niezwykłą adaptację opery Wagnera Parsifal oraz Ludwig – inspirowany ekscentrycznym życiem czyli Ludwika II Bawarskiego. Retrospektywa odbywa się we współpracy z Instytutem Goethego w Polsce.

Tematem tegorocznego Nocnego Szaleństwa będzie cyberpunk. Pokażemy kultowe pozycje, które stały się bazą cyberpunkowego kanonu oraz flirtujące z tym gatunkiem eksperymenty. W cyklu znajdą się najbardziej stylowe retro-wizje i nowe wycieczki na peryferia celuloidowej cyberprzestrzeni. W programie między innymi nieznany film science-fiction samego Rainera Wernera Fassbindera World on a Wire z 1973 roku, austriacki Flaming Ears – głośny, undergroundowy film futurystyczny w reżyserii Angeli Hans Scheirl, Ursuli Pürrer i Dietmara Schipeka, czy kultowy body horror Davida Cronenberga Videodrome.

W programie festiwalu znalazł się przegląd nowego kina Rosji, pokazujący nieznane polskim widzom oblicze jednej z najciekawszych kinematografii. W programie podziemne i radykalne filmy na pograniczu niezależnej muzyki, artystycznych kolektywów, wideo artu i performansu; filmy powstające poza państwowym systemem i ostro rozliczające się ze współczesnością i historią. Wśród nich między innymi osobliwy musical z elementami horroru Pasieka grupy NOM, Pył Siergieja Łobana z legendą sowieckiego undergroundu, muzykiem i aktorem Piotrem Mamonowem oraz Ostatnia bajka Rity – oniryczna opowieść kultowej aktorki Renaty Litwinowej.

Sekcja szwajcarskie dokumenty muzyczne składa się z 10 filmów z ostatnich lat. W programie między innymi Yello z gwiazdami avant popu, słynącymi z oryginalnych teledysków i dadaistycznego humoru; Sounds and Silence uznanego twórcy Norberta Wiedmera o założycielu wytwórni ECM i reżyserze dźwięku Manfredzie Eicherze oraz folklorystyczne podróże Stefana Schwieterta (np. Balkanmelodie).

W ramach piątej edycji Nowych Horyzontów Języka Filmowego zajmiemy się zagadnieniem postaci w kinie: kreowania bohatera, jego relacji z reżyserem i widzem oraz aktorskich interpretacji. Ten edukacyjny cykl corocznie ukazuje kulisy formy filmowej i tajniki warsztatu na przykładzie 10 starannie wyselekcjonowanych filmów. Pokazom towarzyszą prelekcje i spotkania z twórcami oraz praktykami. Wśród omawianych filmów znajdą się m.in. Na los szczęścia, Baltazarze Roberta Bressona, Gdzie indziej jestem Todda Haynesa czy Final Cut: Ladies and Gentlemen Györgiego Palfiego.

W programie festiwalu również bezpłatne pokazy plenerowe na wrocławskim Rynku. Wydarzeniem będzie projekcja zrekonstruowanego cyfrowo legendarnego filmu niemego Pan Tadeusz Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku, do którego specjalnie przygotowaną muzykę na żywo odegra orkiestra pod dyrekcją Tadeusza Woźniaka. Pokaz odbędzie się 25 lipca. Zrekonstruowana kopia powstała z przechowywanych w Filmotece Narodowej oryginalnych kopii oraz materiałów odnalezionych w roku 2006 we Wrocławiu, zawierających nieznane dotychczas sceny filmu. Cyfrowa rekonstrukcja filmu została przeprowadzona w Filmotece Narodowej w 2012 roku w zaawansowanej technologii 4K, w ramach projektu NITROFILM.

KLUB FESTIWALOWY

Przez 11 wieczorów Klub Festiwalowy będzie działał tradycyjnie w Muzeum Miejskim w Arsenale. Codziennie będzie można usłyszeć muzykę na żywo w wykonaniu wybitnych artystów i najlepszych dj-ów.

22 lipca: Mike Patton i Tomahawk
Tomahawk to supergrupa dowodzona przez Mike’a Pattona, niezwykle aktywnego multinstrumentalistę, wokalistę i producenta muzycznego, znanego przede wszystkim z występów w rockowych formacjach Faith No More i Fantômas. Skład kapeli uzupełniają gitarzysta Duane Denison (The Jesus Lizard, Legendary Shack Shakers), perkusista John Stanier (Battles, Helmet, The Mark of Cain) oraz od tego roku basista Trevor Dunn. W utworach Tomahawk usłyszeć można zarówno klasyczny hard rock, jak i bardziej wyrafinowane dźwięki z domeny progresywnego art rocka. Występ Tomahawk podczas festiwalu będzie jedynym koncertem w Polsce, częścią europejskiego tournée promującego najnowszą, znakomicie przyjętą przez krytyków, płytę Oddfellows, wydaną po sześciu latach przerwy.

23 lipca: L.U.C i Motion Trio: Nic się nie stało
W kwietniu 2013 roku światło dziennie ujrzał album Nic się nie stało – wspólne dzieło Łukasza Rostkowskiego L.U.C – artysty, producenta i performera oraz wirtuozów akordeonu Motion Trio. To jedna z najbardziej zaskakujących kooperacji tego roku na rynku muzycznym. Podczas festiwalu premierowo zaprezentują swój projekt. Łukasz L.U.C to artysta spajający różne technologie i dziedziny sztuki w jeden spójny przekaz, to szalony raper i performer grywający zarówno w autobusach, halach kotłów grzewczych, hutach, jak i w filharmoniach, muzeach czy Teatrze Wielkim. Na swoim koncie ma 8 albumów z pogranicza nu jazzu, trip-hopu, hip-hopu, elektroniki i klasyki. Motion Trio to uwielbiani za granicą polscy mistrzowie akordeonu, protoplaści odrodzenia tego niedocenianego instrumentu. Współpracują m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Bobby McFerrinem, Leszkiem Możdżerem.

25 lipca: Mikołaj Trzaska Mówi Movie
„Mikołaj Trzaska Mówi Movie” to nowy międzynarodowy projekt dźwiękowo-filmowy Mikołaja Trzaski, przygotowany specjalnie na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Na projekt składają się utwory pochodzące z soundtracków do filmów Wojciecha Smarzowskiego, ale też fragmenty muzyki, które nie znalazły się na ścieżkach dźwiękowych. Na scenie Arsenału Trzasce towarzyszyć będzie grupa muzyków międzynarodowych, w tym Mark Sanders i Olie Brice (Riverloam Trio), Per-Ake Holmlander z orkiestry Resonance oraz Johannes Bauer z kwartetu Petera Brotzmanna.

27 lipca: Diamanda Galás
Diamanda Galás to właścicielka jednego z najbardziej oryginalnych i niezwykłych kobiecych wokali ostatnich dziesięcioleci, wokalistka, śpiewaczka operowa, wirtuozka fortepianu, kompozytorka, performerka, artystka multimedialna i audiowizualna. Charakterystyczne są dla niej płynne przejścia, od operowych wokaliz poprzez szeroką gamę pełnych emocjonalności zawodzeń, tajemniczych pomruków, teatralnych szeptów i szaleńczych wrzasków, aż po sferę radykalnego wokalnego eksperymentu, w którym nie ma ona sobie równych. W swojej twórczości często podejmuje tematy kontrowersyjne i niepopularne jak choćby nietolerancję czy wszelkie formy niesprawiedliwości społecznej. Współpracowała m.in. z jednym z najważniejszych awangardowych kompozytorów XX wieku Iannisem Xenakisem, z reformatorem jazzowej formuły Johnem Zornem, z Johnem Paulem Jonesem – basistą legendarnego rockowego zespołu Led Zeppelin czy też z jedną z najciekawszych formacji synth-popowych – grupą Erasure.

Wydarzenia branżowe

2. Polish Days

Polish Days to najważniejsze wydarzenie branżowe Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty. Daje możliwość prezentacji najnowszych polskich filmów międzynarodowej branży filmowej podczas zamkniętych pokazów, którym towarzyszą spotkania, kolacje i rozmowy z polskimi profesjonalistami. Druga edycja Polish Days odbędzie się w dniach 24-26 lipca 2013 roku.

W 2012 podczas Polish Days pokazano siedem najnowszych polskich filmów, m.in. Jesteś Bogiem Leszka Dawida, Mój Rower Piotra Trzaskalskiego, Wirtualna Wojna Jacka Bławuta, a także Works In Progress, m.in. Wałęsy Andrzeja Wajdy, Kongresu Ariego Folmana i Papuszy Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze. Uczestnicy usłyszeli również pitching nowych projektów filmowych Andrzeja Żuławskiego (Ciemna materia), Bartka Konopki (Niemy), Magnusa von Horna (Po śmierci), Tadeusza Króla (Ostatnie piętro) i Wojtka Wawszczyka (Diplodok).

W wydarzeniu wzięło udział 190 osób, w tym około połowa z zagranicy. Wśród nich znaleźli się selekcjonerzy festiwali w Cannes, Berlinie, Rotterdamie, Tribeca IFF, Karlowych Warów, Edynburga, Hong Kongu i Göteborga, agenci sprzedaży, tacy jak Les Films du Losange, Hanway, MK2 czy Intramovies a także dystrybutorzy: Wild Bunch, Epicentre, Soda Pictures, Neue Visionen, Urban Distribution, Gutek Film i telewizje, m.in. TVP i Polsat.

W tym roku organizatorzy zaprezentują ok. 23 filmów i projektów 200 przedstawicielom polskiej i zagranicznej branży filmowej. Lista filmów i gości jest w trakcie potwierdzania i zostanie ogłoszona w czerwcu 2013. Partnerami wydarzenia są Miasto Wrocław, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz polskie komisje i fundusze filmowe.

4. Studio Nowe Horyzonty
Czwarta edycja Studia Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 21-24 lipca 2013. To inicjatywa przeznaczona dla młodych profesjonalistów z branży filmowej w Polsce i Europie. Warsztaty dostarczają im wiedzę, którą rzadko mają okazję zdobyć w szkołach filmowych – m.in. na temat promocji, marketingu filmowego, sprzedaży, pitchingu, networkingu, strategii festiwalowej, a także pomagają zaplanować drogę kariery w Polsce i za granicą.

W pierwszych trzech edycjach warsztatów wzięło udział 60 młodych profesjonalistów z Polski, m.in. Katarzyna Klimkiewicz, Marek Lechki, Maria Sadowska, Adrian Konarski, Piotr Niemyjski, Antoni Komasa-Łazakiewicz, Jan Kwieciński i Adrian Panek.

Nad tegorocznym programem studia czuwają eksperci Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i Media Desk Polska. W program aktywnie włączona jest również London Film Academy. Jako wykładowcy zaproszeni zostali doświadczeni eksperci z branży – producenci, agenci sprzedaży i selekcjonerzy międzynarodowych festiwali, a także uznani twórcy. Swój udział potwierdzili już wykładowcy London Film Academy: ekspert od pitchingu David Pope i producent Alex Boden, a także doświadczeni dystrybutorzy, selekcjonerzy i producenci. Wśród 24 uczestników czwartej edycji znajdzie się 15 osób z Polski (reżyserów, scenarzystów, producentów, operatorów i kompozytorów) wybranych spośród zgłoszeń, a także dziewięć osób z zagranicy wybranych przez partnerów wydarzenia – festiwale filmowe z Rumunii, Portugalii, Niemczech, Szwajcarii i Francji. Współorganizatorami Studia Nowe Horyzonty są Media Desk Polska i London Film Academy.

Shirley - Visions of Reality
Austria 2013, 93’
reżyseria: Gustav Deutsch
scenariusz: Gustav Deutsch
występują: Stephanie Cumming, Christoph Bach, Florentin Groll, Tom Hanslmaier, Elfriede Irrall

Mistrz found footage, Gustav Deutsch, tym razem wziął na warsztat trzynaście obrazów Edwarda Hoppera. Ożywiając je w filmie, opowiada historię kobiety, której myśli i emocje, pozwalają widzowi prześledzić pewien okres w historii Ameryki. Tytułowa Shirley jest amerykańską kobietą lat 30., 40., 50. i wczesnych 60., która chce wpływać na bieg historii. Nie akceptuje rzeczywistości Wielkiego Kryzysu, nienawiści na tle rasowym i ery McCarty'ego. Shirley to atrakcyjna, charyzmatyczna i wyemancypowana aktorka, która jest wierna swoim zasadom. Gustav Deutscha jak zwykle zachwyca wizualną stroną filmu (z niezwykłymi zdjęciami Jerzego Palacza), dzięki której publiczność podczas projekcji ma wrażenie obcowania z obrazem w galerii.

Gustav Deutsch o filmie:
To historia, która składa się z osobistych opowieści.

Gustav Deutsch
Reżyser, artysta, architekt, muzyk, fotograf. Urodził się w 1952 roku w Austrii. Studiował architekturę na uniwersytecie w Wiedniu. W latach 80. zaczął kręcić filmy, od początku zajmując się zagadnieniem fenomenologii tego medium. Najczęściej jego dzieła są skonstruowane zgodnie z ideą found footage. W swoich projektach Deutsch podejmuje tematykę istoty kina i podstawowych narracji określających ludzką tożsamość. Od 1996 roku tworzy serię Film ist, będącą hołdem, a zarazem krytyczną analizą sztuki kinematograficznej, archetypów i mechanizmów nią rządzących. Jedna z części tej serii, Film ist. 1-6, zdobyła w 2000 roku główną nagrodę na festiwalu w Ann Arbour. Pełnometrażowy dokument FILM TO. dziewczyna i pistolet był pokazywany podczas 9. edycji MFF Nowe Horyzonty w sekcji Dokumenty/Eseje.

Wybrana filmografia:
1988 Prince Albert fährt vorbei / Prince Albert Passes By (dok., krótki metraż)
1995 Film spricht viele Sprachen / Film Speaks Many Languages (krótki metraż)
1996 Film ist mehr als Film / Film Is More Than a Film (krótki metraż)
1998 Film ist. 1-6 (współreż.)
1999 Film ist. 7-12 (współreż.)
2005 Welt Spiegel Kino / Word Mirror Cinema (dok.)
2009 FILM TO. dziewczyna i pistolet / FILM IS. a girl & a gun (dok.)
2013 Shirley - Visions of Reality

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Informujemy, ze wydarzenia zaplanowane w Sali Koncertowej Radia Wrocław do końca czerwca 2020 r. nie odbędą się. O zmianach terminów będziemy Państwa informować na bieżąco.
Reklama