Obwodnica Leśnicy: Miasto zawaliło?

Przemek Gałecki | Utworzono: 2014-01-24 08:29 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

fot. prw.pl

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że nie ma podstaw do rozstrzygnięcia odwołania. Decyzja została odroczona a inwestor został poproszony o uzupełnienie dokumentów.

"Termin zakończenia sprawy zależy wyłącznie od Inwestora i czasu, w jakim zdoła uzupełnić dokumentację i przekazać ją do GDOŚ (...) Dokumentacja jest niepełna, część danych jest bardzo ogólna i budzi szereg wątpliwości i pytań (...)" - czytamy m.in. w komunikacie.

Obwodnica Leśnicy: Urzędnicy w szoku

GDOŚ podkreśla, że w takiej sytuacji mógł postąpić dwojako: uchylić decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia bądź wezwać Inwestora (inwestorem jest miejska spółka Wrocławskie Inwestycje - dop. red.) do uzupełnienia dokumentacji wskazując jednocześnie w jakim zakresie dokumentacja wymaga wyjaśnień.

PRZECZYTAJ: Komunikat w sprawie obwodnicy Leśnicy

GDOŚ o obwodnicy Leśnicy:

"Przedmiotem ochrony w tym obszarze są m.in. łęgowe lasy dębowo-wiązowo-jesionowe, łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe, a także ssaki (w tym nietoperze), płazy (np. traszka grzebieniasta, kumak nizinny), ryby (np. piskorz)i kilka gatunków bezkręgowców.

W przedłożonej dokumentacji brakuje informacji dotyczącej metodyki inwentaryzacji przyrodniczej m.in. informacji dotyczących zakresu wykonanych badań, w tym powierzchni na jakich były prowadzone, częstotliwości, terminów i czasu ich trwania, w odniesieniu do innych gatunków zwierząt, a także roślin, grzybów oraz siedlisk przyrodniczych, nie tylko wzdłuż trasy przebiegu wariantu inwestycyjnego, ale również wariantów alternatywnych.


Przypomnijmy: Budowa trasy stanęła, bo Stowarzyszenie Wspólnota Jerzmanowo nie zgadza się, by droga przebiegała w pobliżu ich domów.

Tymczasem ulica Średzka to wąskie gardło w godzinach szczytu a nawet po. - Przejazd trwa całą wieczność - mówił w Radiu Wrocław Bartosz Janczak kierowca karetki, który często musi podróżować w tym rejonie:

Obwodnica ma  mieć łącznie ponad 7 kilometrów i dzięki niej kierowcy jadący na zachód nie będą przejeżdżali przez centrum dzielnicy. Prace pochłonął około 250 mln zł.

OBWODNICA LEŚNICY

Jej przebieg pokrywa się z planami snutymi przez Niemców w latach 20-tych XX wieku. W przedwojennych realiach, gdy Leśnica była jeszcze odrębnym miastem, miała być ukwieconą i zalesioną sypialnią Wrocławia.

Plan budowy nowych domów można znaleźć na archiwalnych zdjęciach. Wytchnienie rozrastającemu się miasteczku, a od 1928 roku jednemu z osiedli Wrocławia, miała dać przebiegająca na południe od zabudowań obwodnica. Planu przed wojną nie udało się zrealizować.

Nie doczekał się też ziszczenia w PRL-u mimo, że wielokrotnie był wyciągany na światło dzienne. Realny plan budowy południowego obejścia Leśnicy powstał dopiero kilkanaście lat temu - droga ma się zaczynać w rejonie ulicy Batorego, następnie po przejściu przez osiedla Ratyń i Jerzmanowo ma się połączyć z tzw. Osią Inkubacji.

Oś doprowadzi ruch z obwodnicy Leśnicy do ulicy Granicznej a stamtąd do AOW.

 

Posłuchaj relacji Radia Wrocław:

 

Komentuje Leszek Mordarski:

Lata zabiegów o wpisanie tej inwestycji do miejskich planów a potem o fundusze na jej budowę zakończyły się rok temu ostatecznymi przygotowaniami do ogłoszenia przetargu na wykonawcę trasy.

Przerwał je protest mieszkańców Jerzmanowa. Złożyli oni do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) wniosek o wydanie negatywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia. Podstawą była kolizja z planem "Natura 2000". RDOŚ wniosek o decyzje środowiskową rozpatrywał kilka miesięcy. Pod koniec maja zezwolił na budowę trasy, ale pojawiło się odwołanie od tej decyzji i procedura ruszyła od nowa.

Kolejna decyzja środowiskowa, której wydanie było już przekładane cztery razy, ma być ogłoszona w piątek 24 stycznia. Miasto nie ma wątpliwości, że będzie korzystna i już zapowiada, że mimo spodziewanych odwołań przystąpi do ogłoszenia przetargu na wykonawcę obwodnicy. Prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił już, że budowa obejścia Leśnicy będzie najważniejszym w tym roku infrastrukturalnym przedsięwzięciem we Wrocławiu.

 

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~beemx
2014-03-04 11:20:03
z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Ocena: 0
zawsze komus cos przeszkadza....brak drogi zle...bedzie droga zle... jesli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o to... ze niczego nie zrobi sie za darmo..koszty i kompromisy to budulec...
~Dojezdny
2014-01-24 17:03:44
z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Ocena: 1
Najpierw powinna być wybudowana obwodnica zachodnia Wrocławia (Błonie - Kąty Wrocławskie) a dpiero po odciążeniu Leśnicy można budować obwodnicę. Tam nie ma Natury 2000. Droga ta pozwoli na przekierowanie całego ruchu samochodów ciężarowych bezpośrednio na A 4 a Średzka będzie wtedy ulicą o charakterze lokalnym dla dojazdu do pracy.
~Sidh
2014-01-24 14:54:26
z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Ocena: 0
No to teraz uzupełnią dokumentację, GDOŚ znowu przez pół roku będzie ją międlił, a kiedy już wyda decyzję pozytywną (tak koło stycznia 2015 roku) ktoś ją zaskarży do Sądu Najwyższego czy gdzie tam może. I tak w kółko...
Reklama