Wspólny Język Biegaczy (Porady)

Michał Hamburger | Utworzono: 2014-02-01 17:39 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

fot. prw.pl

Np. w pewnych branżach takich jak górnictwo, informatyka, czy żeglarstwo. Bardzo często myślimy wtedy, że ludzie zajmujący się tymi dziedzinami mówią w innym języku. A osoby, które daną mowę rozumieją (zajmujące się zawodami czy posiadający specyficzne hobby) czują się jednak dzięki temu zjednoczeni i w pewnym sensie elitarni. Tak jest również z biegaczami.

Aby stanowić zatem elitarne grono biegaczy, oprócz samego treningu warto poznać pewien kod, którym posługują się lekkoatleci.

Radzi Grzegorz Pieczarka z Pro-Run.

"Dwóch biegaczy spotyka się rano w pracy. Jeden pyta drugiego: co biegałeś wczoraj na treningu? Drugi odpowiada: A wiesz zrobiłem sobie 10 minut truchtu, 10 minut rozgrzewki ze stretchingiem. Na zakończenie rozgrzewki 5x100m przebieżki z narastającą intensywnością od 50 do 100% max. Poczekałem na spadek tętna do 120 i zacząłem część główną treningu – 5x2km BC3 na przerwie 3minutowej. Biegało się dobrze na zakresie do 180. Na przerwach miałem dobre spadki. Trening ok. Po tym potruchtałem do domu, a tam zrobiłem solidne rozciąganie i 5x30 brzuch i grzbiet." Co to znaczy?

Dla wielu osób taki szczegółowy opis jednostki treningowej nie mówi nic nie wspominając, że wielu w ogóle zastanawiałoby się czy chodzi tutaj o trening biegowy. Oczywiście nie jesteśmy w stanie opisać wszystkich zwrotów, skrótów i słów natomiast pomożemy je uporządkować. Specyficzne nazewnictwo w nomenklaturze biegowej pochodzi z takich dyscyplin naukowych jak fizjologia czy teoria treningu sportowego.

Zacznijmy zatem od podziału metod i środków treningowych. Metody treningowe możemy podzielić na przerywane i nieprzerywane.

Do metod przerywanych zaliczamy:

- metodę powtórzeniową – stosujemy ją najczęściej przy kształtowaniu szybkości. Przerwy wypoczynkowe są bardzo długie, a wysiłek maksymalny;

- metodę interwałową – jest to metoda przeznaczona dla bardziej doświadczonych zawodników. Kolejne przebiegane odcinki wykonywane są na rosnącym zmęczeniu. Metoda ta daje dobre efekty treningowe ale wymaga odpowiedzialnego stosowania;

- metoda zmienna – stanowi połączenie na jednej jednostce treningowej metody powtórzeniowej i interwałowej.

Do stosowania metod przerywanych zachęcam biegaczy średnio i zaawansowanych. Wplecenie ich w swój trening pozwoli zwalczyć monotonię treningową i podnieść efekty treningu.

Metody nieprzerywane (ciągłe) są bardzo dobrymi metodami dla początkujących biegaczy, a zaliczamy do nich:

- metodę ciągłą jednostajną – jest to najczęściej stosowana metoda treningowa wśród biegaczy. Mówi ona o przebiegnięciu odpowiedniego dystansu tempem jednostajnym. W zależności od intensywności możemy podzielić ją na bieg ciągły w pierwszym, drugim bądź trzecim zakresie intensywności (BC1,BC2,BC3). Zakresy intensywności dla każdego biegacza są inne dlatego trzeba samemu ocenić granice intensywności biegu dla każdego progu. Wymaga to jednak pewnego doświadczenia bądź skorzystania z usług laboratoriów;

- metoda zmienna nieprzerywana – najlepszym przykładem jest cross. Jako środek treningowy stosowany jest najczęściej na pagórkowatym terenie, gdzie ukształtowanie powierzchni powoduje zmiany tempa biegu (zbiegi, podbiegi), a tym samym zmienia się amplituda pracy naszego serca.

Odpowiednie ułożenie metod i środków treningowych w mikrocyklu (terminem tym określa się najczęściej okres jednego tygodnia) daje możliwość uzyskania lepszych efektów treningowych. Zbyt częste trenowanie jedną metodą na jednej intensywności może doprowadzić do stabilizacji organizmu i braku oczekiwanych efektów treningowych. Poznanie znaczenia tych zwrotów pozwoli każdemu biegaczowi lepiej patrzeć na swój trening i możliwości jego budowy.

 

 

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Informujemy, ze wydarzenia zaplanowane w Sali Koncertowej Radia Wrocław do końca czerwca 2020 r. nie odbędą się. O zmianach terminów będziemy Państwa informować na bieżąco.
Reklama