Będzie przetarg na obwodnicę Leśnicy

| Utworzono: 2014-03-20 09:54 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Będzie przetarg na obwodnicę Leśnicy - fot. archiwum prw.pl
fot. archiwum prw.pl

Zgody przyrodników nie ma, ale Wrocław nie chce już dłużej czekać. To dobra wiadomość dla mieszkańców wrocławskiej Leśnicy?

Rafał Dutkiewicz zdecydował o rozpoczęciu przetargu na budowę obwodnicy Leśnicy bez pozytywnej decyzji środowiskowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Mamy nadzieję, że procedura przetargu ograniczonego przyśpieszy początek realizacji inwestycji o kilka miesięcy - mówi prezydent Wrocławia:

O tym, jak będzie przebiegał dwuetapowy przetarg, mówi kierownik projektu Wojciech Kaim:

Sama budowa ma potrwać 30 miesięcy, więc jeśli tym razem uda się zdobyć wszystkie niezbędne dokumenty mieszkańcy Wrocławia pojadą nową obwodnicą w połowie 2017 roku.

Budowę obwodnicy wstrzymał protest Stowarzyszenia Wspólnota Jerzmanowo, które uważa, że obecny plan przebiegu trasy zagraża obszarowi chronionemu programem NATURA 2000. Od ubiegłego roku sprawą zajmowali się przyrodnicy z Warszawy, którzy ostatecznie nie podjęli decyzji środowiskowej zarzucając miastu m.in. błędy formalne  i braki w dokumentacji. Inwestor wysłał już do GDOŚ sprostowanie w tej sprawie.

Obwodnica ma mieć łącznie ponad 7 kilometrów i dzięki niej kierowcy jadący na zachód nie będą przejeżdżali przez centrum dzielnicy. Prace pochłonął około 210 mln zł.

ZOBACZ TEŻ: Obwodnica Leśnicy: Miasto zawaliło?

W styczniu br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że nie ma podstaw do rozstrzygnięcia odwołania w sprawie inwestycji. Decyzja została odroczona a inwestor został poproszony o uzupełnienie dokumentów.

"Termin zakończenia sprawy zależy wyłącznie od Inwestora i czasu, w jakim zdoła uzupełnić dokumentację i przekazać ją do GDOŚ (...) Dokumentacja jest niepełna, część danych jest bardzo ogólna i budzi szereg wątpliwości i pytań (...)" - czytamy m.in. w komunikacie.

Obwodnica Leśnicy: Urzędnicy w szoku

GDOŚ podkreśla, że w takiej sytuacji mógł postąpić dwojako: uchylić decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia bądź wezwać Inwestora (inwestorem jest miejska spółka Wrocławskie Inwestycje - dop. red.) do uzupełnienia dokumentacji wskazując jednocześnie w jakim zakresie dokumentacja wymaga wyjaśnień.

PRZECZYTAJ: Komunikat w sprawie obwodnicy Leśnicy

GDOŚ o obwodnicy Leśnicy:

"Przedmiotem ochrony w tym obszarze są m.in. łęgowe lasy dębowo-wiązowo-jesionowe, łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe, a także ssaki (w tym nietoperze), płazy (np. traszka grzebieniasta, kumak nizinny), ryby (np. piskorz)i kilka gatunków bezkręgowców.

W przedłożonej dokumentacji brakuje informacji dotyczącej metodyki inwentaryzacji przyrodniczej m.in. informacji dotyczących zakresu wykonanych badań, w tym powierzchni na jakich były prowadzone, częstotliwości, terminów i czasu ich trwania, w odniesieniu do innych gatunków zwierząt, a także roślin, grzybów oraz siedlisk przyrodniczych, nie tylko wzdłuż trasy przebiegu wariantu inwestycyjnego, ale również wariantów alternatywnych.


Budowa trasy stanęła, bo Stowarzyszenie Wspólnota Jerzmanowo nie zgadza się, by droga przebiegała w pobliżu ich domów.

Tymczasem ulica Średzka to wąskie gardło w godzinach szczytu a nawet po. - Przejazd trwa całą wieczność - mówił w Radiu Wrocław Bartosz Janczak kierowca karetki, który często musi podróżować w tym rejonie:

OBWODNICA LEŚNICY

Jej przebieg pokrywa się z planami snutymi przez Niemców w latach 20-tych XX wieku. W przedwojennych realiach, gdy Leśnica była jeszcze odrębnym miastem, miała być ukwieconą i zalesioną sypialnią Wrocławia.

Plan budowy nowych domów można znaleźć na archiwalnych zdjęciach. Wytchnienie rozrastającemu się miasteczku, a od 1928 roku jednemu z osiedli Wrocławia, miała dać przebiegająca na południe od zabudowań obwodnica. Planu przed wojną nie udało się zrealizować.

Nie doczekał się też ziszczenia w PRL-u mimo, że wielokrotnie był wyciągany na światło dzienne. Realny plan budowy południowego obejścia Leśnicy powstał dopiero kilkanaście lat temu - droga ma się zaczynać w rejonie ulicy Batorego, następnie po przejściu przez osiedla Ratyń i Jerzmanowo ma się połączyć z tzw. Osią Inkubacji.

Oś doprowadzi ruch z obwodnicy Leśnicy do ulicy Granicznej a stamtąd do AOW.

Posłuchaj relacji Radia Wrocław:

 

Komentuje Leszek Mordarski
(Komentarz z 24 stycznia 2014 r.)

Lata zabiegów o wpisanie tej inwestycji do miejskich planów a potem o fundusze na jej budowę zakończyły się rok temu ostatecznymi przygotowaniami do ogłoszenia przetargu na wykonawcę trasy.

Przerwał je protest mieszkańców Jerzmanowa. Złożyli oni do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) wniosek o wydanie negatywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia. Podstawą była kolizja z planem "Natura 2000". RDOŚ wniosek o decyzje środowiskową rozpatrywał kilka miesięcy. Pod koniec maja zezwolił na budowę trasy, ale pojawiło się odwołanie od tej decyzji i procedura ruszyła od nowa.

Kolejna decyzja środowiskowa, której wydanie było już przekładane cztery razy, ma być ogłoszona w piątek 24 stycznia. Miasto nie ma wątpliwości, że będzie korzystna i już zapowiada, że mimo spodziewanych odwołań przystąpi do ogłoszenia przetargu na wykonawcę obwodnicy. Prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił już, że budowa obejścia Leśnicy będzie najważniejszym w tym roku infrastrukturalnym przedsięwzięciem we Wrocławiu.

 


Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~smacznego2014-03-21 08:50:47 z adresu IP: (109.243.xxx.xxx)
wiara czyni cuda i oddaje głosy na POspólstwo
~enter2014-03-20 17:30:48 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Parówka wyborcza Dudusia dla naiwnych lemingów- smacznego, kto zagłosuje za powinien się zadławić.
~TAURUS2014-03-20 13:33:27 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Dudek wreszcie pokazał jaja.
~Jowisz2014-03-20 11:11:35 z adresu IP: (178.181.xxx.xxx)
Niedobrze sie robi jak sie czyta o tych calych stowarzyszeniach, przez ktorych Polska nadal moze pozostac "drewniana"...