Pracownicy ocenią prezesa MPK

Sylwia Jurgiel | Utworzono: 2014-04-28 13:30 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

fot. archiwum prw.pl

Chodzi o ocenę Władysława Smyka, prezesa przedsiębiorstwa. Głosowanie potrwa do godz. 14.30 we wtorek (29 kwietnia).

Kierowcy i motorniczy będą odpowiadać na dwa pytania:

1. Czy według Twojej opinii Prezes identyfikuje się z pracownikami MPK?
2. Czy według Twojej oceny podejmowane działania pracodawcy wobec załogi MPK, dyskwalifikują Go jako prezesa spółki?

Urny zostaną rozstawione we wszystkich wrocławskich zajezdniach i siedzibie spółki. Wyniki - jak zapowiadają organizatorzy referendum będą podane we wtorek po południu. Głosowanie będzie tajne a pracownicy na pytania mogą odpowiedzieć jedynie TAK lub NIE.

Związkowcy podkreślają, że stracili zaufanie do prezesa, który działa na szkodę MPK. Dodają, że mają tu na myśli zwolnienia w spółce i zamrażanie wynagrodzeń.

Jednak nawet jeśli pracownicy zdecydują, że nie chcą Władysława Smyka za szefa, nie straci on posady. Odwołać prezesa może tylko rada nadzorcza spółki a  nikt nie ma takiego pomysłu. Zresztą w MPK zorganizowane zostanie jeszcze jedno referendum - sam prezes chce zapytać swoich pracowników o ocenę wprowadzanych zmian w spółce.

Referendum zapowiedziane przez związkowców to nie referendum przeciwko prezesowi MPK Władysławowi Smykowi, to referendum przeciwko zmianom, zmianom na lepsze - komentował na początku kwietnia zarząd wrocławskiej spółki komunikacyjnej.

"Prezes chce dla spółki zmian, które mają wprowadzić ją w realia gospodarki rynkowej"

Andrzej Chrzanowski, przewodniczący Solidarności przy MPK Wrocław mówił wówczas: - To nie jest decyzja samego prezydium związku. Zdecydowana większość pracowników domagała się możliwości wypowiedzenia w tej kwestii. Nie da się ukryć, że nasze obawy związane są przede wszystkim z ryzykiem utraty pracy.

Jak dodawal Chrzanowski, po likwidacji zajezdni przy ul. Wróblewskiego prezes zapowiadał zwolnienia ok. 40 osób i ta groźba wciąż jest realna. - Chcieliśmy z Władysławem Smykiem podpisać porozumienie w sprawie zabezpieczenia miejsc pracy, ale do tej pory poza obietnicami prezesa, wciąż nie mamy niczego na piśmie.

Drugą kwestią według związkowca jest pomysł zamrożenia płac: - Szefostwo uznało, że zarobki pracowników u długim stażu są za wysokie. Zamrożono je więc na jakiś czas, by doszło do wyrównania z poziomem płac młodszych pracowników. Załoga będzie chciała się wypowiedzieć w właśnie w tych dwóch kwestiach. Termin referendum będzie znany prawdopodobnie do końca tego tygodnia.

Reakcja zarządu MPK z początku kwietnia 2014:

"Referendum zapowiedziane przez związkowców to nie referendum przeciwko prezesowi MPK Władysławowi Smykowi, to referendum przeciwko zmianom, zmianom na lepsze. Prezes chce dla spółki zmian, które mają wprowadzić ją w realia gospodarki rynkowej.

Nie jest tajemnicą, że obecny  system wynagradzania w MPK, pochodzący z okresu PRL-u, premiuje pracowników nie za ich wysokie kwalifikacje i jakość pracy, ale głównie za staż w spółce. Młody kierowca zarabia nawet o połowę mniej, niż jego starszy kolega, choć wykonują tę samą pracę. To powoduje, że spółka jest mniej atrakcyjna w porównaniu do konkurencji,  która oferuje lepsze warunki pracy i dzięki temu pozyskuje wykwalifikowanych pracowników. Już tylko w tym roku kilkunastu młodych kierowców odeszło do pracy w Polskim Busie.

Wbrew temu do czego załogę próbują przekonać związkowcy, Zarząd MPK nie chce zwalniać pracowników, my musimy zatrudniać - młodych ludzi, którzy stopniowo zastąpią kadrę w wieku emerytalnym. Ale młodzi nie mogą w firmie zarabiać 2 razy mniej, wykonując tę samą pracę. Stąd plan modernizacji systemu płac. Projekt nowego systemu opracowano w oparciu o międzynarodowe standardy. Naszym doradcą jest firma Idea Management Consulting, która współpracowała  wcześniej m.in. z  zarządami spółek komunikacyjnych  w Warszawie i Poznaniu.

Temat konsultowany będzie z pracownikami. Właśnie przygotowujemy się do referendum wśród załogi w sprawie zmian, które pomogą nam tak zmodernizować firmę, by świadczyła usługi na poziomie XXI wieku oraz była w stanie zrealizować kosztowne inwestycje, związane z odnowieniem taboru w mieście.

Zarząd MPK Sp. z o.o"

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~To Ja!!
2014-04-29 21:14:47
z adresu IP: (195.210.xxx.xxx)
Ocena: -1
Panie Smyk,pakuj się Pan.Już czas...Mamy powód...Pan jest z innej bajki..;. e
~racja
2014-04-28 18:42:11
z adresu IP: (83.142.xxx.xxx)
Ocena: -1
słusznie, w firmach nie powinno byc żadnych zarzondów. Rządzic powinny związki zawodowe.
~DOŚĆ
2014-04-28 17:42:17
z adresu IP: (109.243.xxx.xxx)
Ocena: 1
I INNYM TEŻ ! PREZIOM
~Wolność Monarchia
2014-04-28 14:28:36
z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Ocena: -1
Temu Panu już podziękujemy!!!Lista nie sięga końca!!!
Reklama