Motocykl dla każdego. Dobry pomysł?

Przemek Gałecki, współ. Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2014-05-09 07:57 | Zmodyfikowano: 2014-05-09 13:13
Motocykl dla każdego. Dobry pomysł? - zdjęcie ilustracyjne; fot. Sporty driver/wikimedia
zdjęcie ilustracyjne; fot. Sporty driver/wikimedia

Rzadko zdarza się, że w jakimś temacie jednym głosem mówią dolnośląscy motocykliści i kierowcy samochodów. O co chodzi? O zmiany w przepisach o prawie jazdy, które właśnie przegłosowali posłowie. Ustawa trafi teraz do Senatu. Zagłosowało za nią 293 posłów, jeden był przeciw a 132 wstrzymało się od głosu.

Wygląda więc na to, że motocyklistów, również na Dolnym Śląsku, przybędzie - bo jednośladem o pojemności do 125 cm3 z automatyczną skrzynią  biegów może jeździć każdy, kto ma prawo jazdy na samochód od trzech lat. Bez dodatkowych szkoleń czy egzaminów.  

- To idiotyzm - mówi Stanisław Pawlak, dyrektor WORD-u w Legnicy, który absolutnie na zmiany się nie zgadza. Już oficjalnie interweniował w tej sprawie, bo jego zdaniem, brak egzaminu to gwarancja lawinowego wzrostu liczby wypadków z udziałem motocyklistów i - co za tym idzie - ofiar. Jako dowód pokazuje nam film, który nagrał ostatnio. Widać na nim doświadczonego kierowcę, który kompletnie nie panuje nad motorem.

- Mieszane uczucia mam do dziś, ale jestem skłonna za tym zagłosować. Wszyscy zwolennicy tłumaczą, że to taki większy skuter - przekonywała Radio Wrocław Monika Wielichowska, posłanka z okręgu wałbrzyskiego, która nad tym projektem pracowała w sejmowej  komisji infrastruktury.

Nowe przepisy wejdą w życie prawdopodobnie pod koniec roku. Zdaniem Wielichowskiej "stodwudziestkapiątka" jest na tyle słabym sprzętem, że dodatkowe szkolenie nie jest konieczne. Ale wiele osób się z nią nie zgadza.

Maszynami, które mogą złamać wszystkie ograniczenia prędkości, nawet na pierwszym biegu, Sebastian Giezek jeździ od ponad 30 lat. Jednak i on pomysłowi na dostęp do nawet najsłabszych  motocykli bez prawa jazdy mówi stanowcze "nie".

Sonda

Jazda na małych motocyklach bez dodatkowych szkoleń?

Ta sonda już się zakończyła.
Jasne, z chęcią się przesiądę na motocykl
90
To skandal! Kto to wymyślił?
76
Wszystko zależy od umiejętności, czas pokaże
45
Wszystkich głosów: 211


Dolnośląscy policjanci nie chcą komentować proponowanych zmian, ale chętnie podają liczby. W ubiegłym roku na drogach regionu doszło do prawie 140 wypadków z udziałem motocyklistów, w połowie z nich z winy kierującego jednośladem. Zginęło dziewięciu z nich. Ilu z nich prowadziło właśnie 125-piątki nie wiadomo, ale Krzysztof Zaporowski z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu obawia się, że proponowane zmiany zachęcą do korzystania z jednośladów przede wszystkim młodych kierowców, których jazda, zdaniem Zaporowskiego, często wygląda tak: - Próbowanie tej prędkości, próbowanie sił. Kończy się na jednym zdarzeniu drogowym - osoba albo ginie, albo odnosi bardzo poważne obrażenia.

Leszek Rabsztyn, szef Akademii Dobrej Jazdy we Wrocławiu ma świadomość, ze nowe przepisy uderzą w jego biznes - zniesienie egzaminów oznacza mniejszą liczbę kursów. Jednak mimo to kibicuje posłom. Jego zdaniem  egzamin i tak nie weryfikuje umiejętności młodych motocyklistów, a ci którzy chcą się bezpiecznie poruszać po drogach, sami zgłoszą się na dobrowolne szkolenie z techniki jazdy. Jak wygląda to na 125tce? - Motocykl opanowują po 3-4 godzinach szkolenia - tłumaczy Rabsztyn.

Co o tym sądzicie? Zapraszamy do dyskusji!

Posłuchajcie też całego materiału:


Komentarze (21)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Jamjestpan!2014-05-10 16:26:13 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
Jeśli nie wiadomo, o co w tym oburzeniu na "poluźnienie śruby" chodzi - chodzi o to, o czym na końcu artykułu mówi p.Rabsztyn: o pieniądze utraconych zysków. Gdyby rządzącym naprawdę leżało na sercu szeroko pojęte "dobro" obywatela - nie powinni ciągnąć horrendalnych zysków czy to z monopolu alkoholowego czy tytoniowego, gdzie "urazów" w sensie poważnego uszczerbku na zdrowiu czy śmierci jest N-krotnie więcej, a nikt miecza tnącego radykalnie problem nie wyciąga. Zwykła obłuda i zakłamanie - poza tym słabosilnikowy 125^cm3 sprzęt bezstopniowy nie sprzyja drogowemu wariactwu, ściganiu się, stawianiu sprzęta na kole itp. breweriom. Tego, kto lubi pogrywać z losem swoim i narażać na śmierć innych ani mała pojemność, ani policjant na każdej drodze, ksiądz głoszący umoralniające jeremiady, kodeksy oraz inne święte pisma nie otrzeźwią - dopnie swego i choćby na hulajnodze koncertowo się zabije...
~ks-rider szkolacy kat. A2014-05-11 09:24:34 z adresu IP: (92.224.xxx.xxx)
Czlowiek jest w stanie nauczys sie wszystkiego, tyle, ze nie kazdy czlowiek. Szkole kat. A od 6 - ciu lat i mam rozne przypadki. Jedni lapia szybciej inni dluzej. Sa tacy ktorzy zaliczaja kurs bez jakichkolwiek przypadkow / wypadkow a sa tacy ktorzy je Maja. W zedszlym roku pan w wieku 45 lat ( PJ kat. B od 27 lat ) na motocyklu kat. A 1 - 125 ccm - 8 KM podczas hamowania awaryjnego zrobil Salto do przodu, uderzyl helmem o asfalt i na kilka minut stracil przytomnosc. Tydzien na obserwacji w szpitalu, dwa tygodnie na zwolnieniu w domu. Teraz proponuje fefleksje, co by bylo gdy by siedzial na skutrze o tej pojemnosci w ruchu drogowym, najprawdopodobnie zostal by rozjechany przez pojazd ktory nie utrzymywal za nim bezpiecznej odleglosci. Ustawa byla by moze dobra, gdyby ujeto dodatkowy punkt - obowiazkowy ABS w tejze klasie, tyle, ze na to trzeba bedzie do 2017 poczekac, a szkoda z powazaniem Andreas K
~trucker732014-05-10 13:25:08 z adresu IP: (83.9.xxx.xxx)
o co ten krzyk? przecież nie pozwalają jeździć dzieciom tylko odpowiedzialnym dorosłym... do tego z prawem jazdy.. A jak ktoś chce sprawdzać osiągi to może i autem to robić. A ci od WORDu boją się "wariatów" którym sami dali prawo do jazdy po drogach?? Są jeszcze punkty karne i prawo policji do zabrania prawka za nawet jednorazowe, rażące naruszenie przepisów.. Tylko ta automatyczna skrzynia zastanawia, czyżby któryś z rządzących tylko takie produkował??
~Fred2014-05-10 12:44:37 z adresu IP: (83.20.xxx.xxx)
50cm3 można bez prawka? Mozna 125 cm3 można tylko z prawem jazdy kat. B? Mozna i fajnie 250 i wiecej - tylko prawo jazdy na motor i niech tak zostanie. W pierwszym przypadku nikt nie wymaga nawet znajomości ruchu drogowego. W drugim tak, a w trzecim zasad ruchu drogowego i umiejętności kierowania takim pojazdem.
~Selekcjanaturalna2014-05-10 11:32:12 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
A niech nie będzie licencji i praw jazdy w ogóle. Zaostrzyć tylko kary za spowodowanie wypadku, a natura pozwoli imbecylom wyginąć, albo człowieczeństwo będzie wiedziało i miało pretekst aby takich odizolować od siebie.
~ubu król2014-05-09 14:35:41 z adresu IP: (31.175.xxx.xxx)
obawiam się, że tu nie chodzi o rozsądkowe podejście ale o to , że lobby skuterowe ( automatyczna skrzynia- czemu taki wymóg??) wygrało z lobby WORD- ośrodków szkoleniowych...
~ariusza2014-05-09 14:14:24 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Cóż, jeżeli ktoś uważa, że jeździć nawet małym motocyklem potrafią bez problemu wszyscy ci, którzy jeżdżą rowerem i samochodem, to gratuluję. Może niech pomysłodawca sam najpierw spróbuje, albo poprosi o to żonę, syna, córkę... To jest jakiś dramat. Zabrania się palenia papierosów na ulicy, a wpuszcza się na nią ludzi bez żadnego przygotowania w motocyklu... Czy ktoś tam ma więcej niż dwie szare komórki?!
~JCTJ - na motorze2014-05-09 13:30:36 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Wśród licznych głosów w tym temacie warto wspomnieć o najbardziej chyba istotnym aspekcie. Obecny system szkolenia motocyklistów opracowali... sami motocykliści, a nie urzędnicy. Jestem przeciwnikiem zmian proponowanych przez posłów, bo kierują się oni chęcią przypodobanie elektoratowi, a nie zdrowym rozsądkiem. Co będzie jeśli parlamentarne lobby okaże się skuteczne? Pewnie zginie masa ludzi, a mi bedzie wstyd że słowo "motocyklista" nabierze pejoratywnego znaczenia.
~Jarek2014-05-09 12:32:56 z adresu IP: (78.133.xxx.xxx)
Idiotyzmy wykazuje głupi Pawlak !! W krajach cywilizowanych jak np Francja od szeregu lat ten przepis funkcjonuje i jest to bardzo mądre posunięcie . Pawlak chyba nie wie źe jesteśmy Krajem unijnym i standardy powinny byc zbliźone. Jak chce zamordyzmu głupek jeden to niech spada do kacapskiej Rosji !!!
~Brumm 2014-05-09 11:17:27 z adresu IP: (109.243.xxx.xxx)
Mniej kasy za egzaminy to główny powód tej afery.Jeśli ktoś mi mówi że po kursie jest się wyszkolonym kierowcą to chyba żartuje! Na codzień obserwuję setki tych wyszkolonych od wielu lat posiadających prawo jazdy , którszy nie wiedzą jak wjechać na rondo ,dla których przebycie skrzyżowania to gehenna, tych co to skręcą w lewo ze 3 km ale już jadą pasem do tego skrętu.Proszę Państwa. Za nasze pieniądze nastawiano tysiące znaków(każdy znak to projekt, wykonanie , postawienie a potem jego konserwacja)tyle samo progów zwalniających fotoradarów itp itd jedank wszystko to dotyczy normalnych użytkowników pojazdów. Cwaniacy nie wpadają na bo mają od cb-radia do antyadaru wszystko w samochodzie.Nie łapie się kierowców za piractwo , za telefony komórkowe (moim zdaniem bardzo niebezpieczne -już wyczuwam że jadący przedemną 30 km/h i dziwnie reagujący okazuje się użytkownikiem telefonu i spowania cały ruch),co trzeci kierowca rozmawia przez telefon!!!!!!!! I do tego wszyscy wmawiają mi że to dla mojego bezpieczeństwa! A może trzeba by się przyjrzeć tym którzy jeżdżą ale tak naprawdę nigdy nie powinni prowadzić bo ich percepcja na to nie pozwala.Szeroki temat.I chyba nie do zreformowania! Szerokiej drogi !
~TAURUS2014-05-09 11:16:39 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
I co z tego wynika? Nic.
~mazur2014-05-09 10:44:34 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Dla Pana dyrektora wordu, każda perspektywa braku jakiegoś egzaminu a co za tym idzie braku opłat za ten egzamin bedzie problemem..i jak tu żyć ?
~Limciu2014-05-09 10:27:09 z adresu IP: (89.174.xxx.xxx)
Przecież na egzaminie WORD nie sprawdzają umiejętności radzenia sobie z ekstremalnymi sytuacjami czy jazdy z dużą prędkością. Sprawdzają znajomość przepisów ruchu drogowego (tych samych jak dla kierowców samochodów) i parę prostych manewrów na placyku + grzeczna jazda po mieście. Takie umiejętności to każdy jest w stanie nabyć po 4-5 godzinach szkolenia (lub samodzielnej zabawy z motorem), a doświadczony użytkownik motoroweru czy skutera, to właściwie z biegu może zdawać egzamin na motorze (jak zna przepisy ruchu drogowego - bo wg naszych przepisów - nie musi - wystarczy że ma 18 lat). Ten dyrektor po prostu zabiega o swój "biznes". Popieram pomysł, bo 125-ki to nie są motory do szaleństw lecz typowo użytkowe. Nie rozumiem tylko po co ten wymóg automatycznej skrzyni biegów. Czy kierowca auta z 3-letnim stażem nie będzie potrafił poradzić sobie ze sprzęgłem i ręczną zmianą biegów?
~glencki2014-05-09 09:35:50 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
A moim zdaniem większe zagrożenie dla innych na drodze stanowi świeży kierowca samochodu który właśnie zdał egzamin i myśli, że złapał boga za nogi i już wszystko umie, niż ktoś, kto ma 3 lata prawo jazdy kat B i na własne ryzyko wsiądzie na moto - skuter do 125 cm3 - myślę, że mniej szkód zrobi innym, pomijając fakt, że sam może nieźle siebie uszkodzić.
~BaA0Bab2014-05-09 09:31:47 z adresu IP: (195.94.xxx.xxx)
Na ten artykuł patrze z drugiej strony, bo ktoś z PJ A kto nie ma B, dlaczego go nie ma? przepisy są diametralnie inne? czym się różnią? Osobiście najpierw zrobiłem A i z samochodem nie miałem dosłownie żadnego problemu. Dodatkowa kategoria była zbędna bo wystarczyło przeszkolenie. W końcu przepisy ruchu drogowego nie ulegają zmianie. Powinna być jedna kategoria zamiast A i B na pojazdy z czego na jazdę motocyklem dodatkowe przeszkolenie.
~michu2014-05-09 09:16:52 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
to może dla jasności posadzić na motorek P. Wielichowską?
~ubu król2014-05-09 09:04:49 z adresu IP: (31.175.xxx.xxx)
absurdem jest też skuter bez żadnych uprawnień. skuter 50 z lekkim jeźdzcem bez problemu pojedzie i 80... nie mówiąc już o jednostkach wyczynowych.. 125 w crossie jest juz zdaje się klasą startowa. KTO ZAPEWNI, ŻE UŻYTKOWNIK skuteru, roweru, motorku znak choćby podstawowe zasady ruchu i znaki ?? Czy tak trudno zrobić prosty test ze znaków oraz skrzyżowań? i dodać dla skuterów krótką jazde po placu 8, hamowanie itp. wczoraj wyprzedzałem starszą rowerzystkę.. na szczęście pani wystawila rękę ale od razu bez obejrzenia próbowała skręcić w lewo.. dzięki tej ręce zdążyłem bezpiecznie wyprzedzić i ostrzec ją klaksonem.. (była mocno zdziwiona, że coś za nia jechało...) a ile osób tak sobie zmienia pas ruchu bez obejrzenia? Gdyby na podstawowym szkoleniu dowiedzieli się, że samo wystawienie łapy, kierunku nie wystarczy jak sie ładują wprost pod inny pojazd to może bylilby ostrożniejsi.. zwłaszcza po serii zdjęć jak się kończą czasem takie manewry.
~robert2014-05-09 09:03:28 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
idiotyzmem to jest to że motorowerem 50cmm może jeździć każdy kto skończył 18 lat bez względu na to czy zna przepisy czy też nie ,jestem kierowcą zawodowym bez prawa jazdy na motor jeżdżę dużymi samochodami od lat,dlaczego więc jestem sklasyfikowany w tej kategorii co ta ślepota na skuterkach ??nie twierdze ze to dobry pomysł ale gdzie tu logika ??
~kierowiec2014-05-09 09:00:40 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
Jazda motocyklem to zupełnie inna bajka niż jazda samochodem. Zdecydowanie durny pomysł.
~eja2014-05-09 08:51:23 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
To jakaś masakra! Auto ma do jednośladu tyle, co piernik do wiatraka! Jeżeli to prawo wejdzie w życie, wyjeżdżam z tego kraju! Samochodem
~lula2014-05-09 08:46:59 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Lobbing producentów motocykli zadziałał. Nieważne bezpieczeństwo, ważne, że biznes się kręci.