Tramwaj do Bielan: To dobry pomysł?

Przemek Gałecki | Utworzono: 2014-05-14 07:22 | Zmodyfikowano: 2014-05-14 17:26
A|A|A

Bogusław Wielgoszewski/Wikimedia Commons

Taka koncepcja jest już przygotowana przez wrocławskich urzędników. - Jest korytarz kolejowy, który można by wykorzystać i wprowadzić na te tory tramwaj - przyznaje Zbigniew Komar z departamentu infrastruktury Urzędu Miejskiego.

Chodzi o sporadycznie wykorzystywane torowisko prowadzące z Wrocławia do Sobótki. - Gdyby kolejarze zgodzili się przekazać ten teren samorządowcom, budowa nowej linii tramwajowej łączącej Wrocław z Bielanami byłaby prosta i relatywnie tania - dodaje Komar szacując, że inwestycja zamknęła by się w 100 mln zł.

Kolejarze kilka lat temu dostali uprawnienia do przekazywania swoich gruntów samorządom, więc jest podstawa prawna. Mirosław Siemieniec rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych  nie ukrywa jednak, że dopóki trasą do Sobótki porusza się choćby jeden pociąg towarowy, spółka będzie starała się za wszelką cenę utrzymać linię przy życiu.

-Gdyby okazało się, że ta linia przestaje pełnić funkcję interesującą dla przewoźników i gospodarz ma wobec niej inne zamierzenia komunikacyjne, to oczywiście jesteśmy partnerami do rozmowy - wyjaśnia Siemieniec.

Wrocław jest gotowy. Eksperci przygotowali już dwie koncepcje przyłączenia linii tramwajowej do szlaku  kolejowego.  W pierwszym wypadku nowy tramwaj ruszyłby od pętli Klecina, wzdłuż Ślęzy i - wykorzystując istniejący pod ul. Karkonoską wiadukt - dojeżdżałby do torów kolejowych. Jednak ten wariant omija duże osiedle na Ołtaszynie, dlatego miasto widzi początek nowej trasy na pętli Park Południowy, która znajduje się przy Szpitalu Wojskowym.

- Mogłaby biec przez ogródki działkowe, za osiedlem Ołtaszyn, po wschodniej stronie, nie ingerując w zabudowę - mówi Komar.

Po kliknięciu w mapę powiększy się

Po kliknięciu w mapę powiększy się

Co więcej, od  lat plan miejscowy zakłada budowę w tym miejscu linii tramwajowej, która dojeżdżałaby do ulicy Zwycięskiej tak, aby połączenie szynowe z centrum mieli także mieszkańcy Ołtaszyna. - Wykładając kilkanaście milionów złotych na ten cel szkoda jednak nie pójść dalej, bo dalsza droga na Bielany jest już bardzo prosta - dodaje Zbigniew Komar, którego urzędnicy zaprojektowali już nawet miejsca przystanków.

Sonda

W jaki rejon Wrocławia w pierwszej kolejności należy poprowadzić nową linię tramwajową?

Ta sonda już się zakończyła.
Bielany Wrocławskie
189
Nowy Dwór
94
Psie Pole
104
Lepiej, gdzie tylko to możliwe, budować buspasy dla autobusów
244
Wszystkich głosów: 631


Ryszard Pacholik, wójt gminy Kobierzyce, nie ma wątpliwości, że tramwaj jeszcze mocniej połączyłby obie gminy. Skorzystaliby i mieszkańcy Bielan, którzy przesiedliby się z samochodów do szybkiego tramwaju, i wrocławianie. Tym bardziej, że tramwaj mógłby dowozić pracowników w okolice wielkich zakładów, jak budująca się właśnie sortowania Amazona. We wstępnym projekcie nowy tramwaj skręca z torowiska kolejowego w osiedle na wysokości ulicy Kolejowej.

Gmina nie ukrywa że chętnie dołoży się do pierwszego wiejskiego tramwaju w Polsce. Grunty od PLK oficjalnie przejąłby marszałek województwa, który ustami swojego rzecznika Jarosława Perduty już przyklasnął pomysłowi.- Jeżeli oba samorządy zgłoszą się do nas, na pewno pomożemy - mówi Perduta.

A mieszkańcy Bielan, mimo, że to ciągle pieśń przyszłości już zacierają ręce.

Posłuchaj całego materiału:

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Grzegorz
2014-05-26 18:55:53
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 1
Pięknie !!!!! i proszę o parking P+R !!!!!!! bosko .....
~mwslit
2014-05-22 16:52:10
z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Ocena: 4
Spokojnie, to nie pierwsza edycja tego idiotycznego pomysłu, który upadnie (na czas kadencji) natychmiast po wyborach. Poza tym, jest tu jakaś nieścisłość - marszałek reaktywuje (w ruchu pasażerskim) linię kolejową, a prezydent to rozbiera i w tym samym miejscu robi tramwaj?
~Piter71
2014-05-22 16:12:19
z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Ocena: 5
Kiełbasa wyborcza? Jestem za budową, ale od pętli Klecina, lub w ciagu Al. Karkonoskiej. Pod żadnym pozorem nie chcę tramwaju po linii kolejowej, mając nadzieję, że tam wróca pociagi... Aż do Świdnicy!!!! Chciałbym takz dozyć tramwaju na Jagodno (może nawet do Żórawiny?)
~lucus
2014-05-18 12:24:37
z adresu IP: (109.207.xxx.xxx)
Ocena: -1
Jaki jest sens budowy nowych linii tramwajowych. Tabor drogi., infrastruktura droga, utrzymanie drogie. A w razie czego-awaria , wypadek czy remont i tak trzeba zabezpieczać transport autobusami .Im więcej linii tramwajowych ty więcej potrzeba autobusów tzw.awaryjnych. Przykład -ciągnąca się przebudowa torowiska przy Grabiszyńskiej.Z tym że miasto nie dało tam zastępczych autobusów -czyżby nie było? .A stale powtarzające się awarie zwrotnic,zapadające się torowiska czy wypadki z udziałem tramwajów i w związku z tym zablokowane torowiska i spóźniające się linie. Czy nie lepiej zainwestować w autobusy zasilane na przykład gazem ziemnym.
~Gosc
2014-05-18 12:22:59
z adresu IP: (93.133.xxx.xxx)
Ocena: -1
Swietny pomysl.nie wszyscy Maja samochody. Super popieramy!!
~Haniball
2014-05-17 19:02:55
z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Ocena: -7
Bielany ThC
~MRK
2014-05-17 14:49:14
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: -1
Wiejskie tramwaje już w Polsce są. W okolicach Łodzi :) Ale pomysł tramwaju na Bielany jest ciekawy i warty rozważenia.
~krz
2014-05-17 10:51:15
z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Ocena: 3
Poza tym ta linia kolejowa jest jednotorowa i przebudowa na dwutorową linię będzie wymagała większej przebudowy. Likwidowanie wciąż używanej linii kolejowej by zamieniać ją na tramwaj nie ma sensu, lepiej przywrócić ruch osobywy na niej i tyle. Rozwiązaniem byłby tramwaj dwusystemowy, ale to też raczej nierealne, bo za drogie.
~Tomasz
2014-05-17 04:57:52
z adresu IP: (185.21.xxx.xxx)
Ocena: 3
Przed poprzednimi wyborami samorządowymi obiecano rewitalizację linii kolejowej nr 285 z Wrocławia do Jedliny Zdroju, oczywiście wkrótce plany zarzucono. Przed tymi wymyślono coś nowego: skoro jej nie wyremontujemy, to ją uśmierćmy. Pomysł puszczenia jej śladem linii tramwajowej do Bielan to kuriozum. Po pierwsze: zbrodnią byłoby pozbywanie się korytarza komunikacyjnego o znaczeniu regionalnym i wielkim potencjale potoków pasażerskich do stolicy województwa, czego dowodem jest chociażby zainteresowanie relacjami ze Świdnicy jadącymi okrężnie przez Jaworzynę Śląską. Mimo wszystko należy brać pod uwagę, że samorządowcy za kilkanaście, kilkadziesiąt lat pójdą po rozum do głowy (albo nie będą mieli wyjścia), i wobec zakorkowanych kilkupasowych dojazdówek, postawią na kolej, dowożącą ludzi w sposób bezkolizyjny do centrum miasta. Dobrze byłoby wówczas, gdyby mieli po czym te pociągi puścić. Po drugie: tereny zabudowane leżą na omawianym odcinku plecami do linii kolejowej, co na odcinkach między stacjami jest zaletą, a w przypadku tramwaju, który naturalnie przystanki ma położone gęściej i jest przeznaczony do krótszych przejazdów, zniechęci pasażerów do wyboru tego środka transportu. Dla tramwaju w tamte okolice tak, ale obok (niekoniecznie dosłownie), nie zamiast linii kolejowej. Po trzecie: podłączenie nowego fragmentu do istniejącej sieci przez Klecinę (dokąd drugiego toru nie można było położyć, bo drzewa; drzewa wycięto, drugiego toru nie ma) albo Park Południowy, i jak rozumiem dodanie nowej linii (po wrocławsku można by jedynie przedłużyć istniejącą, ale rozważamy racjonalne rozwiązania) w obecnej sytuacji, bez budowy alternatywnych tras wewnątrz Wrocławia, będzie prowadzić do przeciążenia tych istniejących. „Gdyby kolejarze zgodzili się przekazać ten teren samorządowcom, budowa nowej linii tramwajowej łączącej Wrocław z Bielanami byłaby prosta i relatywnie tania – dodaje Komar szacując, że inwestycja zamknęła by się w 100 mln zł”. Ciekawe, że gdy mowa o podobnych kwotach w kontekście tramwaju na Nowy Dwór, Komar łapie się za głowę. Wrocławianie bajeczką o tramwaju na ND są już zmęczeni i oczekują rzeczywistych ruchów, więc w jego temacie nabieramy wody w usta, bo za drogo. Bajeczka o tramwaju do Bielan, jako świeża, 100 mln spokojnie przyjmie.
~Marqs
2014-05-16 10:33:06
z adresu IP: (88.199.xxx.xxx)
Ocena: 5
Przy poprzednich wyborach obiecano przywrócenie tej linii przez Sobótkę do Świdnicy - wiadomo jak to się zakończyło..., teraz obiecują wersję skróconą do Bielan (ale wersja tramwajowa). Przywrócenie ruchu pasażerskiego koleją miało sens, bo przy utworzeniu przystanków w okol. Partynic i ul. Przystankowej to prócz wożenia pasażerów z pd. części Wrocławia, wożeni byli by też z miejscowości podwrocławskich. Natomiast tramwaj z Parku Pd. do Bielan (z dala od Centrum Handlowego) nie wpłynie na odciążenie Karkonoskiej.
~stefan44
2014-05-15 23:44:35
z adresu IP: (93.154.xxx.xxx)
Ocena: 4
PKP PLK nigdy nie odda linii po ktorej kazdego miesiaca przejezdza okolo 50 tys ton masy w wagonach :)
~Ślązak
2014-05-15 17:21:02
z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Ocena: -3
Tramwaj na Bielan już dawno powinien jeździć. Tam nie tylko są centra handlowe, ale też wielkie centra magazynowo-produkcyjne w których pracują tysiące ludzi.
~mamusinka
2014-05-15 14:17:52
z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Ocena: 4
a ja chcę żłobek publiczny ;(
~kati
2014-05-15 13:05:17
z adresu IP: (109.199.xxx.xxx)
Ocena: 4
z niecierplieosćia czekamy! kiedy to będzie????????/
~krz
2014-05-15 11:27:42
z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ocena: 2
A o wariancie przez pętlę Klecina niech zapomną, no chyba, że z powrotem rozryją ul. Przyjaźni by dorobić drugi tor, bo sama 17 przy obecnym takcie nie wystarczy gdy zacznie obsługiwać Bielany i nowe osiedla. Ale obecna ekipa prędzej wytnie wszystkie drzewa by dodać pasy samochodom niż zrobi aleję komunikacyjną z prawdziwego zdarzenia, z drzewami i tramwajami, nie utrudniając jednocześnie dojazdu do posesji samochodem.
~Ad-M
2014-05-15 07:50:12
z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Ocena: -5
Niech przywrócą najpierw polikwidowane linie tramwajowe i autobusowe to będą sobie mogli pomarzyć o torach na Bielany...
~tomek
2014-05-15 02:04:26
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: 4
A mi sie marzy miejsce w przedszkolu dla mojej córki ;(
~Iza
2014-05-14 23:52:55
z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Ocena: 5
Szkoda czasu na zajmowanie się tą "kiełbasą wyborczą" rzuconą przez PR-wców Dutkiewicza mediom, a tym samym wyborcom. Czekajmy na kolejne wspaniałe pomysły i wizualizacje projektów. Zawsze można się pośmiać.
~jak
2014-05-14 17:16:17
z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Ocena: 3
Kabaret jaki Wrocław ma w tym interes , Panie Pacholik linia 285 szynobus do Kobierzyc , Sobótki . Razem z gminą Sobótka przekonywać Marszałka
~gargamel
2014-05-14 16:37:16
z adresu IP: (46.205.xxx.xxx)
Ocena: 4
Magistrat chce "zapunktować" u Prezydenta Dutkiewicza i jak najszybciej uruchomić kolejny tramwaj do kasacji.
~wuj
2014-05-14 15:56:09
z adresu IP: (95.51.xxx.xxx)
Ocena: -2
marzy mi się szynobus do Dzierżoniowa, Kłodzka przez Ząbkowice Śl, Strzelina, Kątów Wrocławskich i innych okolicznych miasteczek ileż to aut mniej na drodze - niech mi to ktoś obieca ....
~mwslit
2014-05-14 15:40:50
z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Ocena: -8
Tramwaj, który jedzie znikąd (Klecina) donikąd (przemysłowa dzielnica Bielan), omijając centra handlowe to totalna bzdura. W takiej relacji nie jeździłby nikt poza pracownikami Amazona, i to tylko w godzinach ich dotarcia do zakładu czy do domu. Stwierdzenie, że autobus kursuje obecnie co godzinę, to kolejna bzdura. Co chwilę można złapać a to MPK, a to Sevibusa, Polbusa czy Marco Polo, wybór jest. No chyba że w nocy. Inna sprawa, że nie ma woli żadnej ze stron, żeby honorować bilety konkurencji. Jeśli już ktoś chce się koniecznie wykazać i zyskać przychylność wyborców, a jednocześnie nie wydać zbyt wiele, proszę przywrócić połączenia pasażerskie do Sobótki/Świdnicy, koszt infrastruktury praktycznie żaden (wybudowanie przystanków), tabor jest, wygoda i funkcjonalność takie same. Centra handlowe i tak pomijamy. Eksperci to amatorzy kwaśnych jabłek. Jeden z bardziej debilnych pomysłów na wydanie 100 mln bez sensownego uzasadnienia. Może już czas Komara i resztę hołoty wymienić? To do zobaczenia po wyborach.
~dominiq
2014-05-14 15:36:09
z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Ocena: 1
Zamiast kłaść nowe tory użyć tego odcinka PKP (do Klecina, Bielany). Pewnie PKP chętnie wydzierżawiłaby tory bo transport jeżdzi tamtędy tak rzadko że w domasławiu dzieci zbiegają się żeby podziwiać pociąg ;-). Ale jak zawsze zjemy kiełbase, (nie mylic z Wurstem) i dalej będziemy stać w korkach na Bielenach.
~mirva
2014-05-14 15:34:36
z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Ocena: 7
A może tak tramwaj do Stabłowic lub Pracz Odrzanskich? Z pętli pod stadionem całkiem niedaleko pociągnąć torowisko. Wybudowano w okolicach dużo nowych osiedli,a droga została tylko jedna do tychże. I wcale nie chce się rozszerzyć,ta droga! Stara Stabłowiczanka.
~mop
2014-05-14 14:34:55
z adresu IP: (195.5.xxx.xxx)
Ocena: 7
Coś mi się zdaje, że zbliżają się wybory prezydenta Wrocławia. Obiecać można wszystko.......nawet tramwaj do Bielan.... Tak samo było z tramwajem na Psie Pole i na Nowy Dwór. Aż się wzruszyłem.... Czego Zbigniew Komar jeszcze nie wymyśli.... czekam.
~vic
2014-05-14 14:27:09
z adresu IP: (195.126.xxx.xxx)
Ocena: -9
Pomożecie ...pomożemy - mówi Perduta. To juz było !!!!!
~tramwojologia
2014-05-14 14:05:24
z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Ocena: -1
do żarek średnich jest jakie 160 km
~TAURUS
2014-05-14 11:17:50
z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Ocena: 6
Nie pierwszy, może we Wrocławiu. Najdłuższą linią tramwajową ( ok. 30 km. ) i przez wioski jest linia 46 łącząca Łódż z Ozorkowem.
~wert
2014-05-14 10:47:15
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 3
to pierwszy krok do przyłączenia Bielan do Wrocławia
~Marnotrastwo kasy !
2014-05-14 10:19:40
z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Ocena: 8
A może jeszcze wymyślą METRO na Bielany? ....najlepiej pod rzeką Ślężą, za 20 miliardów? Chory pomysł. Przecież wystarczą małe szynobusy po torach, które już są i niszczeją od lat. Dobudować parę przystanków....drogi dojazdowe, parkingi. I będzie Do Świdnicy nich jadą co godzinę. Dlaczego tego nie proponują? Ale mądrale jak nie zmarnują 100 mln nie coś co można za 20 mln to czują się "niedowartościowani".
~j23
2014-05-14 10:00:12
z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Ocena: 2
Apeluję do kolejarzy najpierw o poszerzenie wiaduktu na Boya-Zeleńskiego/pl.Kromera/to chociaz autobusy nie musialyby tam grzęznąc a ile setek ton paliwa tam poszło z dymem w nieustającym korku.
~baju baju
2014-05-14 09:45:36
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: 1
A Psie Pole też były obiecanki i co???
~Ha cha
2014-05-14 09:44:27
z adresu IP: (213.5.xxx.xxx)
Ocena: 2
Bajki jak na Prima Aprilis, chyba że to przygotowania do powstania nowej spółki miejskiej "Tramwaj na ..." Po wyborach przecież trzeba będzie powołać nowych urzędników i rozdać nowe miejsca w radach nadzorczych. A z Bielan do Wrocławia wystarczy autobus co 5 minut i mieszkańcy będą zadowoleni. Koszt 5 mln zł.
~Niedasie
2014-05-14 09:16:53
z adresu IP: (194.8.xxx.xxx)
Ocena: -1
A dlaczego nie zrobili przez tyle lat na Ołtaszyn? A, bo teraz winni kolejarze będą!
~sstes
2014-05-14 08:42:54
z adresu IP: (195.191.xxx.xxx)
Ocena: -1
Ale bzdurny tytuł! Na Śląsku tramwaje jeździły/jeżdżą poza rogatki i podobnie w Łodzi.
~Rycho
2014-05-14 07:48:01
z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Ocena: 5
Taaak. Tramwaj na Nowy Dwór "jeździ" tak, przed wyborami samorządowymi od ponad 20 lat. Nikt wam tyle nie da ile obieca wam polityk przed wyborami. A wybory nadchodzą.
Reklama