Paweł Kukiz oficjalnie ogłosił start w wyborach prezydenckich

Przemek Gałecki, GN | Utworzono: 2015-02-07 21:22 | Zmodyfikowano: 2015-02-09 13:29
Paweł Kukiz oficjalnie ogłosił start w wyborach prezydenckich - Fot. Gregor Niegowski (Radio Wrocław)
Fot. Gregor Niegowski (Radio Wrocław)

Muzyk i dolnośląski samorządowiec podczas oficjalnej prezentacji zaznaczał, że jego głównym celem jest walka o wprowadzenie jednomandatowych okręgów wyborczych, a próba zebrania wymaganych 100 tysięcy podpisów to test, czy Polacy takich zmian chcą. Muzyk podkreślił też, że nie jest reprezentantem żadnej z partii politycznych, chociaż liczy na poparcie np. Bezpartyjnych Samorządowców, czy związków zawodowych.

Paweł Kukiz podkreślił, że jeśli w wyborach uzyska około 3 procent zawalczy także w wyborach parlamentarnych jesienią tego roku. Zaznaczał też, że jeśli zostałby prezydentem, to po zmianie ordynacji wyborczej jest gotów zrezygnować z pełnionej funkcji.

Kukiz nazywa swoją kandydaturę „ponad światopoglądową” i „antysystemową”, a obecny układ polityczny „partiokracją”, która blokuje wszelkie demokratyczne działania.

W wyborach wystartuje także popierany przez PO obecny prezydent Bronisław Komorowski, Andrzej Duda z list Prawa i Sprawiedliwości czy popierana przez SLD Magdalena Ogórek.

Paweł Kukiz postuluje zmianę systemu wyborczego. Według muzyka jednomandatowe okręgi wyborcze mają być szansą na zmianę sceny politycznej. Tłumaczy, że walka jest bardzo ciężka gdyż JOWy są zagrożeniem dla partii.

Paweł Kukiz urodził się w Paczkowie na Opolszczyźnie. Znany jest przede wszystkim ze sceny muzycznej i zespołu Aya RL ("Skóra"), czy utworów nagranych wspólnie z Janem Borysewiczem (np. "Bo tutaj jest jak jest").

Największą popularność przyniosła mu chyba jednak działalność z grupą Piersi, którą ostatecznie opuścił w ubiegłym roku. Z Piersiami nagrał m.in. bardzo kontrowersyjną niegdyś piosenkę "ZCHN Zbliża Się", rozpoczynającą się od słów "Ksiądz proboszcz już się zbliża (...)"

"Zrobili nam kino, Disneyland, a od pewnego czasu mam wrażenie że oglądamy tylko jedną kreskówkę, jak Kaczor z Donaldem łapią się za dzioby, my z tego kina wyjść nie możemy i każą nam za to płacić"

Źródło: Kukiz: władza zrobiła nam Disneyland, Wprost.pl, 16 marca 2013

Dziennikarz muzyczny Adam Halber przypominał 4 lata temu historię tego utworu na antenie Polskiego Radia:  "Tej piosenki nie nadawały stacje radiowe, nie trafiła na listy przebojów, nie była wykonywana na koncertach. Wydana raz w 1992 r. na debiutanckiej płycie zespołu Piersi, kopiowana na dziesiątkach tysięcy kaset metodą „od kolegi” stała się kultowym przebojem, wstrząsając światem show businessu, mediów, polityki, a nawet wymiaru sprawiedliwości".

To był rodzaj walenrodyzmu – mówił Paweł Kukiz. I dodawał: -Jestem człowiekiem szczerze wierzącym. Mam głęboko wpojone zasady wiary, ale nagle zaczęły się dziać rzeczy, które wzbudziły mój głęboki sprzeciw i kazały protestować. Powstała partia, która jak mi się wydawało wykorzystuje moją religię do robienia polityki. Było tak irytującym robienie socjotechniki z czegoś co jest boskie, co jest sacrum, że postanowiłem prowokacyjnie zbrukać owo sacrum, żeby pokazać że oni robią to samo. 

Sprawa dotarła do prokuratury, a tam odbyła się mniej więcej taka rozmowa:
– Dlaczego pan napisał ten tekst? – pyta pani prokurator
–To nie ja napisałem, to szatan napisał
– Jak to szatan?
– Proszę sprawdzić w ZAiKS-ie, tam nie ma mojego nazwiska, pod tekstem podpisany jest Szatan
– No i co uważa pan, że szatan chodzi po ziemi i pisze teksty?
– Przepraszam, ale właśnie obraziła pani moje uczucia religijne, podważyła pani jeden z dogmatów mojej wiary jakim jest istnienie szatana. Było tak; przez otwarte okno sfrunęła kartka, jakaś siła kazała mi przepisać znajdujące się na nim słowa.
– No i co z ta kartką?
–Spłonęła

- Nie po to studiowałem prawo i administrację - śmiał się Paweł Kukiz.

W 2004 roku muzyk dał wyraz swojej wściekłości na rządy Sojuszu Lewicy Demokratycznej i nagrał piosenkę promującą nowy album zespołu Piersi zatytułowany "Piracka płyta". "Virus sLD" . Pierwsze dwie zwrotki utworu w ostrym post-punkowym brzmieniu wyglądają tak:

"Jak ja was k***wy nienawidzę
I jak ja wami k***y gardzę
Jak ja się za was k***y wstydzę
Gdy za granicę czasem zajrzę

Jak ja się wami k***y brzydzę
Jak ja was dobrze k***y znam
Jak ja się bardzo ludziom dziwię
Którzy wybrali taki chłam"

W 2005 roku popierał w wyborach PO. Także w 2007 mówił, że przed wyborami politycy sięgają także po wsparcie ludzi, którzy autorytetami mogą być dla młodego pokolenia. "Popieram centroprawicę, a taką partią jest Platforma Obywatelska. Jestem związany z Platformą od lat. W tej kampanii, oczywiście, mogę zagrać – deklarował Kukiz Jednak później te rządy go znacznie rozczarowały: "Tego nie można w kategoriach oburzenia traktować. Ja już nawet nie jestem oburzony, ja tym rządem gardzę, mówię zupełnie poważnie! Do głowy mi nie przyszło, że kiedykolwiek może pojawić się opcja, i to przeze mnie wspierana, która przebije w trójnasób wyczyny SLD" i do dziś jest mocno zaangażowany w krytykę poczynań obecnej władzy z Platformy Obywatelskiej.

W 2011 roku jego hasłem w walce o jednomandatowe okręgi wyborcze było: PIS, PO, SLD, PSL to cztery PZPRY.

Na początku roku 2014 nagrał w języku ukraińskim utwór "Doky zhyvut' ludy" by poprzeć walczących na Majdanie. Cały dochód ze sprzedaży tej płyty przekazany został w formie tzw. cegiełki na rzecz Samoobrony Majdanu.

Potem Paweł Kukiz wystartował z listy Bezpartyjnych Samorządowców do sejmiku województwa w okręgu wrocławskim. Otrzymał 14403 głosy i jako jeden z czwórki przedstawicieli swojego komitetu wywalczył mandat radnego.

Z zawodu Kukiz nie jest jednak ani aktorem, ani muzykiem, studiował administrację na Uniwersytecie Wrocławskim, a potem prawo i nauki polityczne na Uniwersytecie Warszawskim.

Zdjęcie zrobione podczas krajowej konwencji Solidarnej Polski w Krakowie w 2013 roku (Fot. Piotr Drabik/Wikipedia)

Reklama

Komentarze (49)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~mójkandydat2015-02-19 07:58:06 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Obserwuję jego działania od kilku lat i uważam, ze jest to bardzo rozsądny kandydat. Ja również wcześniej popierałem PO ale po tym jak Tusk zaczął demontować Państwo i dzielić nas na tych z prawicy i my i reszta hołoty to odwróciłem się od nich. Dodatkowo straszył nas rządami innych partii a sam w tym czasie kradł na potęgę. Dlatego doceniam ludzi , kótrzy potrafią zobaczyć swój błąd i dodatkowo podjąc działania aby go naprawić. Panie Pawle Kukiz masz mój głos.
~TAURUS2015-02-18 21:25:30 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Bez szans ale życzę mu żeby namieszał. Od 25 lat te same gęby pełne Boga, patriotyzmu i polskości. Po 25 latach żadnych zmian. Ustawiają się już całymi rodzinami. Mąż prezydent, burmistrz, prezes a żony już w spółkach należących pod te "ratusze". Qwa, urodzeni samorządowcy.
~karo2015-02-18 10:55:36 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
na złośc Po głosuje na kukiza.Moze w końcu przestaną się puszyć
~Alina2015-02-12 10:01:08 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Już to że został radnym - to nieporozumienie i źle świadczy o tych którzy na niego głosowali. No ale sorry! Takie mamy społeczeństwo.
~aaa2015-02-17 22:09:27 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Dziewczyno widzę, że nie rozumiesz intencji tego Pana. Jemu nie zależy na byciu radnym lub prezydentem. On chce tylko Państwa prawa na bazie jednomandatowych okręgów wyborczych. Poczytaj ordynację wyborczą, jest zawiła, ale może coś zrozumiesz. Pomyśl co znaczy dyscyplina partyjna w głosowaniu. Gdzie w tym jest zwykły człowiek, wyborca? Nie dostrzegasz, że państwo powinno służyć ludziom, drobnym pracodwcom, a nie obywatel państwu.
~ZADOWOLONY2015-02-10 18:47:22 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Wreszcie ktoś normalny na prezydenta z pośród nas. Popieram i życzę siły oraz wytrwania w walce o fotel
~MANIPULATOR2015-02-10 00:01:36 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Będę namawiał znajomych za panem Popieram .. JOW musi być Mój głos na TAK Bardzo się cieszymy Pawel trzymamy kciuki widzę go jako jedyną szansę na wprowadzenie jow-ów bede glosowal na kukiza nic innego nam nie zostalo jak rozwalic ta klike I TAK DALEJ- SAME NA PLUS TE ZMANIPULOWANE PIERDY. ZAWSZE TAK SAMA PROPAGANDA OD ZARANIA DZIEJÓW.
~andrzej2015-02-09 23:55:28 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
widzę plusy tylko na prokukizowych wypowiedziach, a inne niezgodne z przyjętą tutaj tendencją przez zmobilizowanych pawełka są zminusowane. Poza tym, wali od tych niby prawdziwych wypowiedzi na "tak" dla kukiza sztucznością, moglibyście lepiej do tego przygotować swoją miałką manipulację.
~dla leniwych2015-02-09 19:33:37 z adresu IP: (82.8.xxx.xxx)
Prezydent może sporo. Cytat z ustawy: 1) zarządzania wyborów do Sejmu i Senatu, 2) zwoływania pierwszego posiedzenia nowo wybranych Sejmu i Senatu, 3) skracania kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji, 4) inicjatywy ustawodawczej, 5) zarządzania referendum ogólnokrajowego, 6) podpisywania albo odmowy podpisania ustawy, 7) zarządzania ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 8) zwracania się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub do Zgromadzenia Narodowego, 9) wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, 10) wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli, 11) desygnowania i powoływania Prezesa Rady Ministrów, 12) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej tymczasowego pełnienia obowiązków, 13) wniosku do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów, 14) odwoływania ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności, 15) zwoływania Rady Gabinetowej, 16) nadawania orderów i odznaczeń, 17) powoływania sędziów, 18) stosowania prawa łaski, 19) nadawania obywatelstwa polskiego i wyrażania zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, 20) powoływania Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, 21) powoływania Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego, 22) powoływania Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, 23) powoływania prezesów Sądu Najwyższego oraz wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego, 24) wniosku do Sejmu o powołanie Prezesa Narodowego Banku Polskiego, 25) powoływania członków Rady Polityki Pieniężnej, 26) powoływania i odwoływania członków Rady Bezpieczeństwa Narodowego, 27) powoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 28) nadawania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej oraz powoływania i odwoływania Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej, 29) wydawania zarządzeń na zasadach określonych w art. 93, 30) zrzeczenia się urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej.
~sqqq2015-02-09 16:53:16 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Może i bym zagłosował - gdyby nie mariaż z "bezpartyjnymi" Pan Kukiz "pociągnął" w sejmiku exPOwców i ex "współpracowników Dutkiewicza" , którzy zostali kopnięci w d... w swoich środowiskach. Zrobienie wyniku starym partyjniakom którzy przebrali się w bezpartyjne szaty będzie się długo za nim ciągnęło.
~Piotr2015-02-09 15:07:01 z adresu IP: (213.25.xxx.xxx)
A trzymaj się Pan daleko od pis nie chcemy oszołomstwa zacofanego.
~Magdalena2015-02-17 12:00:11 z adresu IP: (79.187.xxx.xxx)
Zacofania to nie ma większego jak komentarz, na który odpowiadam, dużo można by mówić, ale tolerancja jest najważniejsza, można przecież się z kimś nie zgadzać , ale... no właśnie, nie popadajmy w skrajności, łączmy a nie dzielmy. A tak po prawdzie to co te PO dla Nas, dla Was czy dla kogokolwiek zrobiło? Nic, zero szczegółów, wszystko jest ładnie, pięknie wręcz idylla taki to dobrobyt zapewniło Nam ukochane Słońce Peru, po czym wyjechało podbijać Brukselę. I została pustka i wielkie nic. Ludzie no obudźcie się.
~?xyz2015-02-10 18:49:41 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Nie ma większego zacofania jak pissssssssssssssss
~Piotr2015-02-09 15:05:59 z adresu IP: (213.25.xxx.xxx)
Będę namawiał znajomych za panem
~Burbon2015-02-09 14:17:02 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Lubię Pawła jako artystę ,jako czlowiek-polityk niestety zbyt blisko PIS-u.
~członek PO2015-02-09 14:12:03 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Weźmie głosy szeregowych, niezadowolonych członków PO, których "góra" robi w balona. Przynajmniej mój :) Będą JOW-y, jestem na Tak :)
~Aleocio2015-02-09 13:27:22 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Popieram .. JOW musi być
~Drummer2015-02-09 11:38:29 z adresu IP: (80.53.xxx.xxx)
No i gitara :-)
~sam2015-02-09 11:28:28 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Pan Paweł Kukiz przynajmniej nie należy do układu mafijnego, ma mój głos
~TAURUS2015-02-10 09:09:43 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Kwestia czasu.
~Magoo812015-02-09 10:31:08 z adresu IP: (83.238.xxx.xxx)
Mój głos na TAK! Uprawnienia prezydenta może nie są powalające, ale wystarczy mi, że Ktoś w odpowiednim momencie powie veto. Mam nadzieję na zmiany i mam nadzieję, że nie naiwnie.
~aro2015-02-09 09:19:21 z adresu IP: (89.228.xxx.xxx)
Paweł masz nasz głos!
~Do "pomyśleć wystarc2015-02-09 09:18:45 z adresu IP: (89.228.xxx.xxx)
Może rozpisać referendum. Czyli to, czego nie zrobił B.Komorowski od lata zasiadający na Urzędzie. Wystarczy pomyśleć!
~lozo2015-02-09 09:18:39 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
kukiz ma moj glos
~pomyśleć wystarczy2015-02-09 08:58:33 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
u nas, zgodnie z Konstytucją, Prezydent nie ma prawie żadnych praw. jak chce zmienić Polskę ten gostek, który za moich młodych lat był mi idolem, nie mając najmniejszego poparcia politycznego? Przecież żeby zwiększyć uprawnienia Prezydenta, potrzeba jest zmiana Konstytucji, czyli konieczne byłoby poparcie chyba całego Sejmu. ale w tym Sejmie będą posłowie którym jest dobrze jak jest, i nie zagłosują na zmiany. ani wystarczająca część społeczeństwa gdyby nawet cudem doszło do referendum w tym temacie. także aż przykro to mówić, ale Pawełek albo stał się równie zakłamany i perfidny co reszta polityków, wciskając nam ten gruby kit, albo coś mu już przeskoczyło od tego picia. ja przynajmniej innego wytłumaczenia nie widzę
~Wiola2015-02-09 08:14:11 z adresu IP: (82.145.xxx.xxx)
Bardzo się cieszymy Pawel trzymamy kciuki
~Sem2015-02-09 01:18:28 z adresu IP: (86.178.xxx.xxx)
Wszystkie negatywne komenty są poniżej pasa i widać że to niedouczone lemingi albo prowokatorzy za Pełowska kasę.
~Doopa2015-02-08 23:09:25 z adresu IP: (81.219.xxx.xxx)
~ślązok2015-02-08 22:37:43 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Tyle fakultetów ,a co ma właściwie ukończone,może jak Kwaśniewski
~ślązok2015-02-08 22:34:59 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
A w Łosiowie proboszczowi dupę liże,sponsor kościelny,a na wódkę do pałacyku
~zbuj2015-02-08 16:50:04 z adresu IP: (78.250.xxx.xxx)
Pod Warszawą w Sulejówku dał koncert i przez cały dzień namawiał na głosowanie na PO on dalej dla nich pracuje ,ścierwo zrobi wszystko za kasę
~dr Kaftan2015-02-08 13:05:36 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
i z tym poniżej sie w pełni zgadzam, tylko może trzeba nowej Patri w Polsce a nie Prezydenta- bo to raczej funkcja reprezentacyjna.. "Zrobili nam kino, Disneyland, a od pewnego czasu mam wrażenie że oglądamy tylko jedną kreskówkę, jak Kaczor z Donaldem łapią się za dzioby, my z tego kina wyjść nie możemy i każą nam za to płacić" oczywiście Popieram też Okręgi jednomandatowe i głosowanie na człowieka nie na partie, która potem zgarnia śmietanke - dotacje z budżetu za wygrane wybory- to praktycznie eliminuje nowe ruchy polityczne
~dr Kaftan2015-02-08 10:45:38 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
bo wybitnych zasługach i śmiałych pomysłach jako radny, czas iść w Prezydenty.. Lata pracy Samorządowej, pot i znój pokazują , żem jest dobry kandydat na Prezydenta... i wiem czego chcem.. :P
~Obywatel2015-02-08 10:25:44 z adresu IP: (46.205.xxx.xxx)
~adela2015-02-08 10:02:47 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
a co moze Prezydent? polecam lekture art. 144 Konstytucji RP, może ostudzi to zapał wielu, bo tak naprawde Prezydent to niewiele może
~hehe2015-02-08 23:53:23 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
prezydent moze zawetowac ustawe badz jej poprostu niepodpisac a wtedy sejm potrzebuje 3/4 glosow zeby przepchnac ustawe... wiec prezydent moze bardzo duzo...
~kumaty2015-02-08 10:33:33 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
''Bul'' rzeczywiście niewiele może......
~zmęczony2015-02-08 09:25:27 z adresu IP: (83.25.xxx.xxx)
Popieram i życzę sukcesu. W naszych warunkach JOWy są jedynym sposobem zapodania politykom jakiejkolwiek odpowiedzialności za swoje poczynania oraz nadania poszczególnym naszym głosom, prawdziwego znaczenia - przede wszystkim dla poszczególnych kandydatów. Inna sprawa, że ostatnie wybory samorządowe pokazały różnice przy głosowaniu na osoby (do gmin w ramach JOW) i na partie (do powiatów).
~wowp2015-02-08 09:09:27 z adresu IP: (87.112.xxx.xxx)
widzę go jako jedyną szansę na wprowadzenie jow-ów, a że jwo to jedyna pokojowa szansa na poprawę sytuacji w polsce - głosuję na pawła.
~michał2015-02-08 00:21:05 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
To naprawdę bardzo ważna i PILNA wiadomość, ważne że o sobie mówi "przyzwoity" koniunkturalista, którego nikt nie chce. Mam cię w dpie od bardzo dawna.
~Bede glosowal na KUKIZA 2015-02-08 00:14:18 z adresu IP: (2.100.xxx.xxx)
bede glosowal na kukiza nic innego nam nie zostalo jak rozwalic ta klike
~to jest TO2015-02-07 23:36:02 z adresu IP: (31.61.xxx.xxx)
BARDZO SIĘ CIESZĘ
~karol2015-02-07 23:31:58 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Chyba bym się ze wstydu spalił jakby ten pajac został prezydentem mojego Kraju !!!!!
~Goj2015-02-08 10:29:28 z adresu IP: (46.205.xxx.xxx)
W dodatku żyda..
~wowp2015-02-08 09:10:23 z adresu IP: (87.112.xxx.xxx)
chętnie podam ci zapałki...
~Tola2015-02-08 09:02:09 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Za to teraz masz agenta WSI, który umoczony jest w przekręty. I przed sądem mówi nie pamiętam ....
~Tomek2015-02-08 08:14:00 z adresu IP: (62.141.xxx.xxx)
Za to teraz masz Bula, który nie potrafi napisać paru słów bez błędu
~glos2015-02-07 22:32:04 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
nareszcie ktos z wewnetrzna integracja... pogonic karierowiczow! ja na ciebie zaglosuje
~Olek_L2015-02-08 19:37:15 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Co to jest "wewnętrzna integracja"? W jakim to narzeczu?