Przełom w głośnej sprawie rodziny z Wałbrzycha

Michał Wyszowski | Utworzono: 2015-02-17 11:52 | Zmodyfikowano: 2015-02-17 11:53
Przełom w głośnej sprawie rodziny z Wałbrzycha - fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)
fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)

Przełom w głośnej sprawie rodziny państwa Smykowskich z Wałbrzycha, którym Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odebrał piątkę dzieci. Rodzinny Ośrodek Diagnostyczno – Konsultacyjny na zlecenie sądu przebadał zarówno rodziców, jak i najmłodszych.

Larysa Pacek ze Stowarzyszania Przystań, które pomaga rodzinie, mówi, że wskazania specjalistów są jednoznaczne:

Ośrodek zaleca powrót dzieci do domu z kontynuacją nadzoru kuratora. Podkreśla także, że nie ma jednoznacznych wskazań do tego, aby najmłodsi dalej byli w domu dziecka.

Przypomnijmy jednak, że według MOPS-u rodzice kompletnie nie nadają się do wychowywania dzieci. Tak w styczniu mówiła nam Beata Skrocka z ośrodka:

W grudniu pomoc społeczna odebrała im piątkę dzieci. O ich powrót małżeństwo walczy w sądzie. Adwokat Maciej Mataczyński mówi, że dla sprawy ta opinia będzie kluczowa:

Rozprawę, na której zdecyduje się los dzieci wyznaczono dopiero na 1 kwietnia. Rodzice będą wnioskować o przyspieszenie tego terminu.

We wnioskach z opinii Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno – Konsultacyjnego czytamy, m. .in.:

W naszej ocenie, predyspozycje osobowościowe i wychowawcze uczestników postępowania do wychowywania małoletnich są wystarczające, aczkolwiek mogą występować trudności, np. organizacyjne z uwagi na liczne potomstwo” oraz „W naszej ocenie, aktualnie nie ma jednoznacznych wskazań do dalszego pobytu małoletnich w środowisku zastępczym

POSŁUCHAJ: Zabrali im dzieci, bo są biedni?

Ośrodek przedstawił także swoje zalecenia. Pierwsze z nich: „Proponujemy powrót małoletnich pod opiekę rodziców z kontynuacją nadzoru kuratora”. Są też kolejne, m. in. „Rodzice powinni rozważyć rzucenie palenia papierosów z przyczyn zdrowotnych dzieci oraz z uwagi na szczupłe zasoby finansowe” oraz „Wskazane byłoby wsparcie asystenta rodziny, lecz warunkiem istotnym jest zaufanie podopiecznych do opiekuna”.

 

Reklama

Komentarze (61)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Mika2018-04-29 10:22:09 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Dzieci powinny być z rodzicami a instytucje kontrola i pomoc a kasa jest potrzebna im znam ją i jego bieda ich pietnuje i tyle
~Majka2015-02-24 12:31:13 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
ludzie do roboty a nie bierzecie sie za dzieci o ktorych nie macie zielonego pojecia. Nie stac was na utrzymanie tych biednych dzieci wiec po jaki h.... je wydaliscie na swiat!!!!
~Grej2015-02-18 23:07:28 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Nie oddawac dzieci tym ludziom!!!!to alkocholicy i narkomani!!!!!!!Tacy zwyrodnialcy nie powinni miec zadych praw!!!!! zyja z opieki i nie robia nic by poprawic swoja sytuacje!!!!!!! uspac takich ludzi!!!
~ZygZak2015-02-18 16:10:03 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Monika, Karol, Marika, Nonie, Sonia, Ja, Kobieta, Ona to jedna i ta sama osoba. Ciekawe co porabia. Chyba wiem! Tacy tam właśnie pracują.
~ZygZak2015-02-20 08:37:15 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
To w takim razie sąd działał bezprawnie. Maja na sąd haka. Po całej tej nagonce ROD-K szybko się wycofa.
~Melania 2015-02-19 08:15:47 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Odwołanie było złożone sąd jednak chciał zaczekać na wynik RODK
~ZygZak2015-02-18 21:09:31 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Prezes Stowarzyszenia w ogóle nie ma pojęcia jak to ugryżć. Dlaczego nie odwołała się od wyroku sądu rodzinnego. Tego wymaga prawo. Na dzień dzisiejszy jest 1 : 0 dla MOPS-u.
~Melania 2015-02-18 20:34:55 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
ZygZak Twoja pomoc przydałaby się Pani Prezes Stowarzyszenia
~monika2015-02-18 14:37:20 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Do melani. Czy ty wiesz ze jak 20 osob po kolei bedzie pisac z jednego komputera to wyjdzie ten sam nr ip. Nie wiedzialas to ju wiesz. Mozemy pisac co chcemy i nic ci do tego
~Melania 2015-02-18 16:01:19 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Oj to też macie biedę jeden komputer na 20 osób ajajaj .....
~ZygZak2015-02-18 13:08:13 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Lepiej przyjrzyjcie się bliżej tej patologi z MOPS i wszystkiemu co w urzędach państwowych a wtedy wyciągajcie wnioski. Ta kobiecina akurat ma pecha bo ma piątkę dzieci ( mówią że 6 ) i kompletny brak wykształcenia. Puka się i płodzi. A co do rodzin zastępczych. Chłopak się powiesił ( 17 lat ) gdyż chciano zabrać go od matki, grubaska chcieli odebrać dziadkom bo pracownik socjalny tak wymyślił, w innym przypadku zakatowano dwójkę dzieci, gdzieś tam znowu gwałcono. Tego jest mnóstwo. Czy wy wiecie co to jest pracownik socjalny? Przecież wielu z nich też ma nieletnie dzieci a po pracy zamiast do domu idą na piwo czy drinka albo grill'a. W takim przypadku powinno nastąpić, zawiadomić policję, dzieci do bidula a ich na izbę. Zresztą widzę tu wpisy tychże pracowników.
~karol2015-02-18 10:57:17 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
do roboty nieroby.NAJLEPIEJ NIE PRACOWAC TYLKO BIEGAC DO OPIEKI .
~monika2015-02-18 14:38:28 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
W pelni zgadzam sie z Karolem
~Gosia2015-02-18 10:21:25 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Rodziny zastępcze to dopiero patologia
~magda2015-02-22 17:55:33 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
do gosi....najpierw piszesz ze trzeba smyskowskiej zalożyc spirale a pozniej zmieniasz stanowisko w tej sprawie....masz rozdwojenie jażni czy zwyczajnie jestes fałszywa ????? mysle ze to drugie
~czarna0752015-02-18 11:55:58 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
patologia to w ten sposób się wypowiada
~EWA2015-02-18 08:35:06 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
MOPS NIECH SIE ZA ROBOTE WEZMIE I ZACZNIE POMAGAC LUDZIA A NIE PIJAKA!!!TAM NIEKAPETETNE OSOBY PRACUJA!!POWINNI NOWYCH PRZYJAC! JAK TU JEDNA Z PAN MOWI MATKA PODJEŁA SIE WALKI I DAJE RADE A ZE PANSTWO GOWNO DAJE TO JEJ WINA?ZA WSZYSTKO TRZA PŁACIC?ZAMIAST 100ZŁRODZINNEGO NIECH DADZA1000NA KAZDE DZIECKO JAK RODZINA ZASTEPCZYM DAJA I SAMI ZOBACZYCIE ZE WARUNKI SIE POPRAWIA!!!!
~Dominika2015-02-17 21:36:25 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Ludzie jacy wy jesteście bezduszni. Powinniście tę kobietę podziwiać, że mimo biedy i trudnej sytuacji nie zabiła żadnego dziecka, że podjęła to zmaganie. A wy tu chrzanicie o spiralach, że jest królicą, niedouczoną o antykoncepcji. Wstyd, a czym się możecie pochwalić, zostanie coś po was jak umrzecie-chyba tylko spirala.
~Ania 2015-02-17 20:26:15 z adresu IP: (80.187.xxx.xxx)
Życzę tej rodzinie szybkiego powrotu dzieciaczków, Trzymam kciuki,,, śledzimy ta sprawę w Niemczech Polskie prawo i mops to dopiero patologia a nie ta rodzina. Ludzie co wy piszecie zajmijcie się swoim życiem.komentują hamsko ci co sami mają syf w życiu
~Marika2015-02-17 19:36:39 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Patologia ,niech ksiądz da trochę kasy na tą udawaną pijącą i palącą rodzinkę króliczków. Płodni jak cholera ale to my musimy wychowywać ich pacholęta. Idę o zakład,że Andżelika do trzydziestki jebnie jeszcze z trójeczkę.trochę samokrytyki Smykowscy
~monika2015-02-18 14:23:04 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Do normalnej. Twoje pytanie kto bedzie pracowal na emeryture mariki jest pozbawione sensu. Te menelskie bachorki nie zarobia same na siebie a co dopiero na innych. Miej troche wyobrazni
~bartek2015-02-18 01:43:16 z adresu IP: (89.242.xxx.xxx)
Mogę się założyć że jesteś jedynaczką z bogatej rodziny, która nigdy nie zaznała biedy ,więc gówno masz do powiedzenia na ten temat. Niech tatuś ci kupi kuca a ten kuc niech cie ... dokończ sobie sama
~...2015-02-18 01:38:47 z adresu IP: (89.242.xxx.xxx)
dorośnij tępa pizdo
~normalna 2015-02-17 20:54:24 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
A kto, Mariko będzie pracować na Twoją emeryturę? Dbajmy o dzieci i życzmy polskim rodzinom, żeby mieli ich jak najwięcej. Inaczej wszyscy wylądujemy na starość pod mostem.
~marek2015-02-17 18:58:27 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
a ty z kad wiesz ze tak jest?? najlepiej to sie krytykuje wszystkich do okola nie patrzac siena siebie i swoje otoczenie
~anna2015-02-17 18:27:21 z adresu IP: (83.154.xxx.xxx)
zanim dzieci przyjda do domu powino sie nauczyc tych panstwo ze nie tylko rodzi sie dzieci jak nie jestesmy wstanie ich wychowac i zapewnic podstawowych potrzeb .istnieja srodki antyconcepcyjne aby nie stwarzac nowych istot dla biedy .wiem ze dzieci to skarby rodziny i narodu ale tylko wtedy gdy oboje rodzicow sa na poziomie zapewnienia podsawowych srodkow do zycia inauki tych istot .dzieci powiny zostac pod opieka panstwa a rodzicow wyslac do placowki poradnczej aby nauczyli sie co to jest rodzina oraz dobro dzieci .zycze powodzenia dla pansta a dla dzieci odwagi do powrotu do biedy jakiej zgotowali im rodzice swoja nieudolnoscia .
~Sylwia2015-02-17 15:00:25 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Nie mnie osądzać i innym sugeruję to samo. Polecam policzyć do dziesięciu i... zastanowić się co ja sam/sama mogę naprawić w swojej rodzinie. Zastanawiam się tylko czy zalecenie Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno – Konsultacyjnego: „Wskazane byłoby wsparcie asystenta rodziny, lecz warunkiem istotnym jest zaufanie podopiecznych do opiekuna” będzie łatwe do realizacji. Bo po ich doświadczeniach z wałbrzyskim MOPS-em nie jest to takie proste.
~Gosia2015-02-17 14:54:05 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Dlatego ja uważam, że chłopom powinno się po 2 dziecku podwiązywać nasieniowody
~monika2015-02-18 14:32:23 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
A ja uwazam ze smykowskiej zaszyc pipsko. Niby nie poradna a wie jak nogi rozklac i sie mnozyc. Pozniej z naszych podatkow zyje ta patologia.
~ktoś. ..2015-02-17 14:48:37 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ludzie zastanówcie się nad tym co wy piszecie wstyd ze takie społeczeństwo posiada Polska
~amelia2015-02-17 14:30:20 z adresu IP: (91.203.xxx.xxx)
Wypromowac sie na dzieciach tylko o to chodzi. Kto zna te rodzine to wie jaka sama matka jest. W wielu rodzinach panuje bieda ale rodziny staraja sie wychowac swoje dzieci jak najlepiej,ale musza miec przyklad od swoich rodzicow. A matka co bez szkoly i bez pracy, ale 6 dzieci jest. A osoby ktore naprawde potrzebuja pomocy bo maja np chore dzieci i nie starcza im na leki takiej pomocy sie im odmawia.
~Gosia2015-02-17 14:16:28 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Przestańcie - ten ojciec pracuje, a żadnemu dziecku krzywda się nie stała żadna, nie róbcie takiej strasznej patologii z tej rodziny. W Londynie żyliby super, a u nas dziadostwo. Polityka niby pro rodzinna i co?
~nonie2015-02-17 14:49:44 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
@jaa to po co tyle było robić ?
~Gosia2015-02-17 14:22:55 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
A ty koleś tak nie zmieniaj ciągle nicka, kameleon
~sonia2015-02-17 14:20:12 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
No i problem sie rozwiazal . kup im wszystkim bilety do londynu haha
~jaa2015-02-17 14:19:22 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Jakby nie miala ich calej watachy to poszla by normalnie do pracy. Proste
~kobieta2015-02-17 14:14:45 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Do gosi: jak te bachorki beda pracowac ? Haha tak jak ich matka ha dobre
~magda2015-02-22 17:45:49 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
do helenki .....a helenka to nie nick?? jak jestes taka madra to podaj prawdziwe dane i zdjecie ....i nie pisz ze te bachorki na nasza emeryture beda pracowac bo wyrosna na takich samych meneli jak i ich starzy proste
~Helenka2015-02-18 13:05:33 z adresu IP: (37.190.xxx.xxx)
do osoby ktora nazywa się kobietą i innych jej pokroju ;kim ty jestes zeby oceniac innych ludzi sama kryjesz się pod nikiem .Slusznie tu ktos napisał ze to nasze własnie dzieci z tych dużych rodzin bedą pracowac na emerture takiej osoby jak ty .Znam wiele rodzin tych twoim zdaniem normalnych ktore z mopsu nie wychodzą a tym ktorym panstwo pomagac powinno jest wstyd tam pojść .Ja już odchowałam swoje dzieciaki czworka pracuje i nie wyciąga do nikogo ręki .
~kobieta2015-02-17 14:13:31 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Do gosc : pysk to masz ty. I jak widac tez jestes patologia jak oni skoro ich bronisz.
~Asia 2015-02-17 20:29:50 z adresu IP: (80.187.xxx.xxx)
Bachorki ty głupia suko może sama najebalas. Pomysł zanim kogoś zranisz
~kkkj2015-02-17 14:34:55 z adresu IP: (46.115.xxx.xxx)
poknij sie w leb pustaku co ci dzieciaki zawinily swoje bachory wyzywaj
~ryhor2015-02-17 14:25:12 z adresu IP: (178.181.xxx.xxx)
Pani sobie poczyta tam niżej, a ta wypowiedź, to dobitne potwierdzenie mojej o Pani opinii.
~Gosc2015-02-17 14:09:20 z adresu IP: (46.115.xxx.xxx)
jestem wszczasnieta z wypowiedzi kobieta jak mozesz nazywac te dzieciaczki bachorami?moze i sie dziewczyna troche pogubila w zyciu ale to nie powod aby obrazac jej dzieci gdybys mi tak powiedziala o moich w pysk bym ci naplula.najlepiej zabrac po co pomagac zamiast kase dac rodzica lepiej rodzina zastepczym placic patologia jedna wielka
~Gosia2015-02-17 14:02:17 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
~kobieta - dobrze, że urodziła, pamiętaj że te dzieci na nasze emerytury będą pracowały. Komorowski jest za dużymi rodzinami, niech napiszą do niego z prośbą o pomoc
~ryhor2015-02-17 14:35:40 z adresu IP: (178.181.xxx.xxx)
@przyszły emeryt - Co proponujesz w takim razie? Może utylizację? Była by to logiczna konsekwencją twojego "rozumowania". Pewne metody już zostały opracowane w latach 30 i 40 ubiegłego wieku, niedoskonałe ale jednak, można by je wykorzystać, a i sprzęt też się częściowo zachował. Do działania zatem wzywam przyszły emerycie, do działania ! Oczyść zdrowe społeczeństwo z "takich jak oni", wyrwij chwasty albo przestań bredzić.
~ona2015-02-17 14:17:47 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Przyszly emeryt ma racje . jestem tego samego zdania co on.
~adela2015-02-17 14:09:49 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
a Ty ~przyszły emerycie jestes jasnowidzem (raczej Nostradamusem) i wiesz co beda robiły i jak żyły
~też przyszły emeryt2015-02-17 14:08:12 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Te dzieci z tej rodziny raczej na pewno nie będą pracowały na nasze emerytury. Przeciwnie każdy z tych dzieci realizując tradycje rodzinne zwiększy populacę o 5 i będzie 30dzieci do utrzymania przez opiekę społeczną. Życzę Ci Gosiu wysokiej emerytury (jeśli coś na nią zostanie!)
~kobieta2015-02-17 13:41:48 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
przede wszystkim ktos powinien ta dziewczyne poinstruowac skad sie biora dzieci, bo jak widac ona tego nie wie a szkoda, najlepiej narobic sobie gromade bachorkow a pozniejmiec je wdupie i utrzymywac z podatkow porzadnych ludzi takih jak ja, p.s. czy ona kiedys pracowala ? pewnie nie ,wiec niech zasuwa do roboty!!!!!! ja sie zglaszam na ochotnika a wie uswiadomie ja i poszukam pracy , preczz nierobami
~Ryhor2015-02-18 19:30:14 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
@bartek - dzięki, chętnie skorzystam :)
~bartek2015-02-18 01:48:48 z adresu IP: (89.242.xxx.xxx)
polać ryhorowi
~Melania 2015-02-17 19:28:37 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
84.10 .. zmieniasz nick i robisz bałagan i smród za 10 odrobina inteligencji i zmiana komputera by się przydała
~sdc2015-02-17 14:42:57 z adresu IP: (46.115.xxx.xxx)
ryhor Takiego czegos sie juz nie zmieni ma pani racje takie zakaly sa najgorsze ludzi nie znaja a po jakis reportarzach oceniaja splunac tylko pod nogi i modlic sie aby jej bachory nigdy sie nie pogubily
~Gosia2015-02-17 14:42:14 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
ryhor ma rację
~ryhor2015-02-17 14:22:45 z adresu IP: (178.181.xxx.xxx)
Droga Pani, czuje się Pani lepsza od tamtej kobiety ? Gratuluję dobrego samopoczucia. Jak słyszę lub czytam, że ktoś, sam o sobie mówi, że jest "porządnym człowiekiem" to mnie ciarki przechodzą i flaki mi się wywracają. Tacy "porządni" to najgorsze zakały i mendy społeczne mające w pogardzie innych ludzi - czasem ludzi biedniejszych, czasami chorych czy tylko nieporadnych. I te denne określenia i przytyki -"bachorki", "tą dziewczynę poinstruować" - pogarda i samozachwyt.
~gosc2015-02-17 14:11:01 z adresu IP: (46.115.xxx.xxx)
od kiedy taka porzadna jestes panstwo smialo by moglo jej pomoc a zacznijmy od tego w jaki sposob ma do pracy isc a dzieci co ze soba?a moze nianie wynajac i jej placic cala zarobina pensje?
~Gosia2015-02-17 13:11:05 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Acha - i na pewno ginekolog powinien tej pani dobrą spiralę antykoncepcyjną zaintalować
~Gosia2015-02-17 13:09:34 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Co 4 rodzina w Polsce taka jest , gdzie ludzie są biedni, słabo sobie radzą , bo jest bezrobocie, nie mówiąc już o paleniu i piciu. I co, pozabierać wszystkim dzieciaki? Głupota, takiej rodzinie trzeba pomóc, a nie zabierać dzieci
~dorota2015-02-17 12:44:05 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Powinni rzucić palenie papierosów a alkohol jest wskazany? Meliniarze i dziecioroby
~ryhor2015-02-17 14:11:18 z adresu IP: (178.181.xxx.xxx)
Moim zdaniem lepiej być alkoholikiem niż jełopem.