Marszałek tworzy kolej aglomeracyjną

| Utworzono: 2009-04-16 13:17 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Marszałek tworzy kolej aglomeracyjną - (Fot. Urząd Marszałkowski)
(Fot. Urząd Marszałkowski)

Marszałek Marek Łapiński wzywa też do utworzenia związku celowego samorządów z Wrocławia i okolic na rzecz stworzenia wspólnego systemu transportu aglomeracyjnego. W poniedziałek 20 kwietnia przedstawiciele zainteresowanych stron mają spotkać się u marszałka. O tym planowanym porozumieniu pisaliśmy już w listopadzie.

Zobacz jaki zasięg ma mieć Wrocławska Kolej Aglomeracyjna.

Jednocześnie marszałek wysłał list do prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza. Przekonuje go, że operatorem kolei aglomeracyjnej powinien być samorząd województwa, a nie miasto. Przypomnijmy, że niedawno prezydent Dutkiewicz ogłosił zakup 28 nowych tramwajów. Mają połączyć Gaj z Kozanowem i stadionem na Maślicach oraz Leśnicę z Sępolnem. To część projektu Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu realizowanego przez władze miasta. List marszałka można traktować jako wezwanie do koordynacji działań na rzecz transportu aglomeracyjnego.

Przeczytaj ten list. Jest w czterech częściach: 1, 2, 3 i 4.

Jak dokładnie mają być wykorzystane nowe marszałkowskie szynobusy i pociągi? Tak o tym pisze Urząd Marszałkowski:

"Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie środków zapisanych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na transport szynowy. Zakłada ona realizację 3 zadań inwestycyjnych:

- zakup 6 nowoczesnych autobusów szynowych do obsługi linii Wrocław - Trzebnica, Wrocław - Świdnica, Jelenia Góra - Zgorzelec
- zakup 5 składów elektrycznych przeznaczonych dla linii o dużych potokach podróżnych: Wrocław - Legnica, Wrocław - Żmigród i Wrocław - Oleśnica
- zakup 6-8 używanych szynobusów do obsługi linii kolejowych pozbawionych trakcji elektrycznej na terenie województwa.
Planowane jest także uruchomienie przewozów z Wrocławia w kierunku Wołowa, Jelcza-Laskowic, Oławy, Strzelina, Wałbrzycha, Dzierżoniowa.

Całkowita wartość tych projektów to niemal 146 mln złotych. Dzięki tym decyzjom Zarządu Województwa w roku 2011 po dolnośląskich torach będzie kursowało 21 nowych pojazdów szynowych.

Jednocześnie trwają prace nad rewitalizacją linii przejmowanych przez samorząd województwa. (...)

Przewozy w ramach wrocławskiej kolei aglomeracyjnej będą realizowane przez Koleje Dolnośląskie S.A. (spółkę stanowiącą własność Samorządu Województwa Dolnośląskiego) oraz PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., w której Województwo Dolnośląskie posiada 7% udziałów".

Reklama

Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~RJW2009-04-22 08:05:48 z adresu IP: (82.160.xxx.xxx)
Kolej miejska i aglomeracyjna to to samo. Tylko linia mogą być zawarte w granicach miasta lub nie. A to jak się to zrobi - zalezy od umowy między zainteresowanymi stronami. Przedsiębiorstwo w dużych aglomeracjach powinna być osobne, ale też nie musi.