Chcą odtworzyć dawną Kolej Gór Izerskich [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Piotr Słowiński | Utworzono: 2016-02-29 15:11 | Zmodyfikowano: 2016-02-29 15:11
Chcą odtworzyć dawną Kolej Gór Izerskich [ZOBACZ ZDJĘCIA] - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Przywrócenia ruchu na dawnej Kolei Gór Izerskich, łączącej Gryfów Śląski z Mirskiem i Świeradowem Zdrój chcą samorządowcy i mieszkańcy. Gminy chcą przejąć od kolei nieczynną linię i wspólnie z urzędem marszałkowskim uruchomić połączenia pasażerskie.

To jedyny sposób, by uchronić ją przed sprzedażą, choćby w kawałkach - mówi Artur Kotlarek ze Świeradowa Zdroju:

Ostatni pociąg trasą z Gryfowa przez Mirsk do Świeradowa Zdroju odjechał 20 lat temu. Samorządowcy szacują koszty odbudowy linii na 25 milionów złotych. Liczą też na to, że dolnośląski urząd marszałkowski będzie wspierał finansowo utrzymanie ruchu pasażerskiego.

Burmistrz Świeradowa Roland Marciniak mówi, że można jeszcze przejąć nieczynną linię i ją wyremontować, bo jest po prostu potrzebna jako element sieci połączeń z trasą kolejową Jelenia Góra - Zgorzelec, która ma być remontowana:

Samorządy chcą przejąć od PKP nieczynną linię i ją ponownie uruchomić. Podróżni mają korzystać z udogodnień takich jak bezpłatna komunikacja miejska w Świeradowie, która ich rozwiezie z dworca do pracy czy do pensjonatów.

Problemem są oczywiście pieniądze. Na remont trasy potrzeba około 25 milionów złotych. Kolejne miliony każdego roku byłyby potrzebne na jej utrzymanie. Gminy takich pieniędzy nie mają.

W regionie jeleniogórskim o przywrócenie lub naprawę starych linii zabiegają też mieszkańcy Karpacza czy Wlenia.

 

Reklama

Komentarze (36)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-01-11 10:11:19 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:35:55 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:32:17 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:30:29 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:27:44 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:23:47 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:21:03 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-10 10:17:55 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~kolejoman2016-03-09 16:19:07 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Bardzo dobry projekt. Na pewno lepszy niż kolejka aglomeracyjna po podwrocławskich wioskach. Trzymam kciuki za Mirsk i Świeradów.
~Mieszkaniec Mirska2016-03-06 02:53:14 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Pomysł nie ma szans na realną realizację.Prawda jest taka że Mirsk i całe pogórze izerskie ze względu na swoje peryferyjne położenie i wspaniały program NATURA 2000 zostały skazane na totalne wyludnienie.Na tych terenach pozostanie może ze 20% mieszkańców sprzed 1989 roku.Wszystko zdziczeje i będą piękne drugie bieszczady,tylko powstałe z powodu trgicznej sytuacji ekonomicznej tutejszej ludności.
~Mieszkaniec Mirska2016-03-20 01:50:18 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Przykro mi to stwierdzić ale to Ty nie wiesz o czym piszesz.Przemyśl to dobrze i zastanów się ilu ludzi którzy przyjeżdrzają do Świeradowa samochodem przesiądzie się do pociągu.Co do rozwoju Świeradów owszem ma swoje pięć minut ale ja pisałem o Pogórzu Izerskim obejrzyj sobie rozwój takich miejsc jak Mirsk, Leśna, Pobiedna, Lubomier,z Stara Kamienica i okoliczne wioski a dopiero pouczaj innych.Bardzo bym chciał żeby pociągi wróciły na tą trasę ale to niestety nierealne-chyba że Pan Stefan zapłaci za odbudowę linii i za późniejsze jej utrzymanie
~Stefan2016-03-06 17:48:54 z adresu IP: (82.165.xxx.xxx)
Ma szansę, i to bardzo dużą. Popatrz na przykład, ilu turystów przyjeżdża do Świeradowa. Ekolodzy tylko poprą tę inwestycję, bo kolej to bardziej ekologiczny środek transportu niż prywatne samochody. Jeśli piszesz o jakimś "zdziczeniu" to sam nie wiesz o czym piszesz, jest wręcz przeciwnie a Świeradów bardzo się rozwinął w ostatnich latach.
~Ania z Wybrzeża2016-03-02 13:40:09 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
A czy trzeba było niszczyć linię kolejową Lwówek śl. - Świeradów Zdr. To była turystycznie niesamowicie atrakcyjna linia. Tory wijące się pomiędzy budynkami Pławnej, wspinające się z Lubomierza do Pławnej Górnej, tylko trzeba było potraktować to jako atrakcję turystyczną, ale przecież u nas w Polsce to nic się nie opłaca??!! Potrafimy tylko krytykować mądrzejsze narody i oczywiście pouczać, pouczać, pouczać...! Smutne to!
~Jerzy2016-03-02 17:00:12 z adresu IP: (192.162.xxx.xxx)
To były trochę inne czasy, wtedy masowo zamykało się tego typu linie. Nie piszę tego jako usprawiedliwienie, ale po prostu takie były czasy na kolei (np. nie było małych, ekonomicznych szynobusów do obsługi tego typu tras). Bardziej mnie bulwersuje, że nawet dzisiaj władze województwa mają niewiele lepsze podejście w stosunku do takich lokalnych, a bardzo atrakcyjnych linii kolejowych, czego przykładem jest (żeby daleko nie szukać) bardzo zniszczone linia kolejowa z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, której lada moment grozi zamknięcie a do której remontu nikt się nie kwapi. Czasy zupełnie inne, a mentalność i barbarzyński stosunek do dziedzictwa kulturowego niektórym pozostały (w tym rządzącym województwem dolnośląskim). Smutne.
~Marta2016-03-01 18:17:24 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Wszystkiemu winien Swetru
~mk 2016-03-01 15:37:43 z adresu IP: (31.24.xxx.xxx)
Projekt sensowny i zrobiony z głową a trzy kilkutysięczne miasta wzdłuż trasy (Gryfów, Mirsk, Świeradów) oraz duża liczba turystów gwarantują przyzwoite potoki. W przeciwieństwie do tego co proponuje wrocławskie mikolstwo, które chciało by wywalać publiczne pieniądze na reaktywację kolei do każdej podwrocławskiej wiochy, z których większość liczy co najwyżej kilkuset mieszkańców :D
~do ~do mk2016-03-03 01:00:57 z adresu IP: (83.7.xxx.xxx)
Najpierw naucz się pisać szczeniaku, jak już czujesz potrzebę wywnętrzania się na forum. Zakłady pracy są, poza tym jest ogromny ruch turystyczny. Ale co może o tym wiedzieć jakiś gimbus?
~do mk2016-03-02 19:25:53 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Kolej do przewozu - chyba powietrz w żadnym tym mieście nie ma zakładu pracy, który zatrudnia więcej niż 200 osób.
~Zbigniew2016-03-01 15:19:32 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Linia na pewno ma potencjał, i to duży. Już teraz Świeradów jest ośrodkiem turystycznym i narciarskim praktycznie tej samej rangi co Karpacz i Szklarska Poręba. Ktoś kto nie był w ostatnich kilku latach w Świeradowie nieźle się zdziwi, jak bardzo zmieniło się to uzdrowisko po oddaniu do użytku kolei gondolowej. Kierunek linii kolejowej jest tutaj bardzo dobry, bowiem już teraz mnóstwo turystów i kuracjuszy w Świeradowie (może nawet połowa) to Niemcy. Wystarczyłoby skomunikować w Gryfowie Śląskim pociągi ze Zgorzelca z pociągami do Świeradowa. A może nawet zorganizować bezpośredni pociąg z Drezna do Świeradowa. Świeradów spokojnie mógłby stać się najpopularniejszym polskim kurortem dla mieszkańców wschodnich Niemiec. Warto wykorzystać ten atut. Natomiast kolejka Mirsk - Jindrzichowice pozwoliłaby stworzyć lokalną atrakcję na wzór funkcjonującej pomiędzy Szklarską Porębą a Harrachowem (która cieszy się ogromną popularnością). Dodatkowo pozwoliłaby uchronić przez zamknięciem odcinek linii za granicą z Frydlantu do Jindrzichowic, więc na pewno Czesi byliby zainteresowani takim rozwiązaniem. Ciesze się, że lokalne władze dostrzegły swój atut. Tylko czy władze w "centrali" to zrozumieją?
~wrocławianin2016-03-01 14:14:12 z adresu IP: (82.220.xxx.xxx)
Nie liczcie, że obecna władza coś zrobi. Obecne władze województwa czyli Dutkiewicz i jego mafia są zainteresowane tylko Wrocławiem i jego kolejkami aglomeracyjnymi na które niby mają się składać mieszkańcy całego Dolnego Śląska. A że w innych regionach indziej mieszkańcy nie mają nawet czym dojechać do pracy to już mają w d... Kibicuję mieszkańcom Mirska i Świeradowa, ale niestety na zainteresowanie tą sprawą trzeba poczekać na zmianę władz w województwie.
~Komentarz został usunięty2016-03-02 01:01:54 z adresu IP: (109.47.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~nerwus2016-03-01 09:48:57 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jak u mnie to na Lwówek Śląski rozebrano wiadukty, hehe, na inne trasy tory rozmontowano, mają pomysła na ścieżke rowerową haha, oczywiście tory trzeba by rozmontować i dać na złom
~brra2016-03-01 14:10:26 z adresu IP: (82.220.xxx.xxx)
Uważaj, żeby ciebie nie rozmontowano. A najlepiej takich od razu utylizować.
~Hans Flins2016-03-01 08:17:58 z adresu IP: (213.168.xxx.xxx)
Kolej jest potrzebna jak najbardziej trzeba ją ratować puki jest jeszcze czas mosty są w nie najlepszym stanie ale można to ogarnąć.Przyszłość pokaże czy z Mirska dojedziemy do Czech
~DYŻURNY RUCHU2016-03-01 07:40:44 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Ktos znowu sie obłowi ktoś interes zrobi , najwazniejsze zamydlić ludziom oczy naobiecywac i przelac kase na swoje i zaprzyjażnionych właścicieli firm konta .
~ANTEK2016-03-01 07:37:08 z adresu IP: (89.70.xxx.xxx)
CAŁE POKOLENIA TUZIEMCÓW PRACOWAŁY DLA MIRSKA I OKOLIC. BYŁ TO REGION PIĘKNY I BOGATY, PEŁEN WSPANIAŁYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH. TYSIĄCE LUDZI ODPOCZYWAŁO LUB LECZYŁO SIĘ W OKOLICZNYCH WCZASOWISKACH I SANATORIACH, DO KTÓRYCH MOŻNA BYŁO DOJECHAĆ KOLEJĄ. KOLEJ BIEGŁA PRZEZ TERENY PRZEPIĘKNE WIDOKOWO, A UROKLIWE DWORCE I STACYJKI ZACHWYCAŁY PODRÓŻNYCH. WYSTARCZYŁO JEDNAK KILKADZIESIĄT LAT NASZEGO "GOSPODAROWANIA" I ZAPANOWAŁA WSZECHOBECNA RUINA. WSTYD MI ZA NAS.
~Janusz2016-03-01 04:27:02 z adresu IP: (93.115.xxx.xxx)
Pomysł jak najbardziej wart poparcia. Świeradów się rozwija jako kurort turystyczny i narciarski, droga już teraz jest zatłoczona, więc kolej bardzo by usprawniła dojazd turystów i narciarzy do tego kurortu. Trzeba jednak najpierw odwołać obecne władze rządzące Dolnym Śląskiem, czyli Dutkiewicza i jego pionków (Przybylskiego, Michalaka i prezesa Kolei Dolnośląskich Rachwalskiego), którzy jak tak dalej pójdzie całkowicie zniszczą kolej na Dolnym Śląsku, bo cała kasa przeznaczona na kolej idzie na Wrocław.
~tomasz 2016-02-29 19:50:58 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Co za fikcja. Ruch kolejowy jest potrzebny dla ruchu towarowego. Utopione pieniądze. Gdyby jeszcze było połączenie z Czechami. Koledzy królika zarobią - kto tą koleją będzie jeżdził z samego Mirska wyjechało 700 osób.
~do ~do elnino2016-03-05 00:52:33 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Co ty za bzdury wypisujesz! Po pierwsze nie będziesz dokładał do pociągów, bo za pociągi płaci Urząd Marszałkowski. I tak dokładasz do pociągów z podatków, ale widać wolisz dokładać na te gdzieś pod Trzebnicą niż przez Mirsk. Po drugie, frekwencja na trasie Jelenia Góra - Lubań jest spora, zwłaszcza że nie ma innej alternatywy bo PKS polikwidował dużo kursów. Jak nie wiesz to nie pisz!
~do elnino2016-03-02 19:30:33 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Pociągi kursowały małe szynobusy i to miało ręce i nogi - nie były drogie w eksploatacji. A później ja mieszkaniec Mirska będę dokładał z budżetu gminy Mirsk. Wystarczy zobaczyć ile osób jeździ koleją na trasie Jelenia Góra - Lubań i jak dużo jest tych pociągów. Ruch na weekend nie utrzyma tej linii.
~el nino2016-03-01 00:35:41 z adresu IP: (2.218.xxx.xxx)
W Czechcach w wiekszych dziurach kursuja pociagi i ktos nimi jeżdzi a we Wrocławiu 3 lata temu miałem problem z kupieniem biletu do Pragi. Udało mi sie to po interwencji w Biurze Obsługi Klienta. W drodze powrotnej bilet kolejowy do Wrocka kupiłem na podobnej stacyjce jak na powyższych zdjęciach. Mozna?
~Dem 2016-02-29 15:23:03 z adresu IP: (213.241.xxx.xxx)
Ale czasem wzdłuż torów są nowe domy zbudowane, to jak miałoby to wyglądać... ???? komuś przez podwórko będzie jechał pociąg???????????
~~Tom.2016-02-29 20:58:20 z adresu IP: (80.54.xxx.xxx)
A co? Zniszczą Ci uprawy?;)
~~tom2016-02-29 20:57:06 z adresu IP: (80.54.xxx.xxx)
A co? Zniszczy Ci uprawę? ;)
~TJE2016-02-29 15:44:17 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Jeżeli przywłaszczyli sobie działki kolejowe to jak najbardziej.
~Flins2016-02-29 15:09:16 z adresu IP: (31.183.xxx.xxx)
Świeradów jest raczej w stanie to ogarnąć finansowo i to głównie pod to miasto ma być robiony remont tej linii, jeśli Gryfów i Mirsk - a mają wesprzeć - pomogą burmistrzowi Świeradowa, to w końcu może coś ruszy, po latach zapewnień i planów ;)