W Karkonosze pociągiem. Jelenia Góra chce budować kolej aglomeracyjną

Piotr Słowiński | Utworzono: 2016-10-18 08:47 | Zmodyfikowano: 2016-10-18 08:47
W Karkonosze pociągiem. Jelenia Góra chce budować kolej aglomeracyjną - Fot. UM Jelenia Góra
Fot. UM Jelenia Góra

Jelenia Góra chce wspólnie z samorządem województwa budować system kolei aglomeracyjnej. Pociągi mają zastąpić samochody nie tylko mieszkańców, ale też 2,5 miliona turystów przyjeżdżających w Karkonosze. Samorząd województwa chce przejąć trasy kolejowe do Kowar i do Karpacza. Agnieszka Zakęś z urzędu marszałkowskiego we Wrocławiu mówi, że koszt przywrócenia ich funkcji to około 30 milionów złotych. Wola jest, pieniędzy jeszcze nie ma, ale urzędnicy liczą na środki unijne:

Władze Jeleniej Góry planują natomiast zmianę sieci przystanków - mówi radny Rafał Szymański:

Przystanki mają pojawić się w takich miejscach, by można było pociągami dojeżdżać do strefy przemysłowej czy w pobliże centrów handlowych. Nowa sieć przystanków ma zostać opracowana niezależnie od całego projektu przejmowania nieczynnych linii kolejowych przez urząd marszałkowski.

Nie wszystkie karkonoskie gminy będą w stanie znaleźć pieniądze na wsparcie budowy kolei. Raczej nie można w tym względzie liczyć na Mysłakowice. - To ogromne koszty, więc ciężko w tej chwili byłoby nam partycypować w koszcie. Do tego dochodzi remont dworca, który jest w katastrofalnym stanie - przyznaje wójt Michał Orman:

Inaczej niż Mysłakowice, Karpacz i Kowary są skłonne uczestniczyć w projekcie także finansowo. W samej Jeleniej Górze natomiast przebudowana ma zostać sieć przystanków, tak by mieszkańcy mogli pociągiem dojeżdżać do pracy czy na zakupy i nie musieli po wyjściu z pociągu czekać na autobus komunikacji miejskiej.

Reklama

Komentarze (34)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:23:06 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:16:59 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:11:41 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:04:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:00:00 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 11:59:40 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 11:50:59 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 11:41:15 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 11:14:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 10:59:55 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 10:37:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-25 10:22:50 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-10-08 20:03:24 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-06-05 13:12:19 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-13 12:02:03 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-08 17:18:09 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-08 17:16:23 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-08 17:14:25 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-08 17:12:37 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-04-08 17:07:32 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-03-25 14:11:45 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-03-18 10:15:55 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Jaro2016-10-20 18:55:17 z adresu IP: (159.253.xxx.xxx)
Co to za gospodarz na kolei, co nie potrafi wyremontować torów po których jeżdżą jeszcze pociągi, a obiecuje mieszkańcom gruszki na wierzbie w postaci odbudowy kolejnych linii? A co do busów to prawda, byłem w wakacje na Lwóweckim Lecie Agatowym i nawet wtedy jeździł mały busik mimo, że masa ludzi jechała do Lwówka. Moim zdaniem prezes Kolei Dolnośląskich powinien zostać odwołany za te cyrki z koleją.
~bigus2016-10-19 00:30:55 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
A tymczasem na stronie Kolei Dolnośląskich... "W związku z ograniczeniem do 10 km/h prędkości pociągów na odcinku 13,5 km oraz spadkiem zainteresowania Podróżnych, rozważane jest zawieszenie ruchu pomiędzy Jelenią Górą i Zebrzydową, bądź wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej". Wygląda jakby władze Jeleniej Góry odtwarzały linie kolejowe w swoim regionie a władze województwa je zamykały. Fajna zabawa w ciuciubabkę.
~Jerzy W.2016-10-20 00:14:58 z adresu IP: (159.253.xxx.xxx)
Trudno nie zgodzić się z wypowiedziami przedpiśćców. 10 km/h przecież nie pojawiło się z dnia na dzień.Przez kilka lat było 20 km/h, wcześniej 30 km/h, jeszcze wcześniej przez wiele lat 50 km/h. Dlaczego przez te wszystkie lata nie wyremontowano trasy? Popatrzmy na naszych sąsiadów Czechów gdzie pociągi dojeżdżają nawet do małych wiosek. A u nas nikomu nie opłaca się (albo nie chce) wyremontować linii, która sama w sobie jest atrakcją turystyczną (np. najwyższy most kolejowy w Polsce czy piękna stacyjka nad jeziorem Pilchowickim).Ta linia ma ogromny potencjał, nie raz widziałem całe wycieczki jadące pociągiem do Pilichowic albo Wlenia. Również jest ważna dla mieszkańców, bo autobusów jak na lekarstwo a do wielu miejscowości wręcz nie można dojechać inaczej niż pociągiem.Władze województwa powinny wspierać wysiłki lokalnych władz na rzecz poprawy transportu a nie likwidować to co jeszcze działa. Gadanie o "zużywaniu się pociągów" to jest śmiech na sali, świetny przykład jak znaleźć debilną wymówkę gdy komuś nie chce się czegoś zrobić. Niektórzy widać wierzą w takie bujdy.
~DW 2016-10-19 23:51:20 z adresu IP: (83.143.xxx.xxx)
To nie trzeba wozić pasażerów z prędkością 10 km/h, tylko wyremontować linię. To wstyd, żeby tak zaniedbać linię kolejową. Na dodatek uważaną przez znawców za najpiękniejszą w Polsce. Czyste barbarzyństwo! Dolny Śląsk powinien się wstydzić. W Czechach taka linia na pewno byłaby wykorzystywana jako atrakcja turystyczna. A u nas jest piątym kołem u wozu dla polityków. KD Trolle oczywiście będą ujadać (bo tylko to potrafią), ale prawdą jest że Koleje Dolnosląskie dużo się przyłożyły do wygaszenia frekwencji na tej trasie, puszczając np. notorycznie mały busik zamiast szynobusu bez żadnej informacji w rozkładzie. Sam byłem świadkiem jak pasażerowie z rowerami czy wózkami czekający na ostatni pociąg zostawali na peronie. Skoro dało się wyremontowac linie do Szklarskiej Poręby, Kudowy albo Trzebnicy to ta tez powinna zostać wyremontowana jak najszybciej!
~---2016-10-19 20:47:15 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
A co? Ty byś chciał wozić ludzi z prędkością 10 km/h? Wraz z zatrzymywaniem się na przystankach jest to prędkość mniejsza, niż choćby żwawego piechura. W dodatku bardzo przyspiesza zużywanie się pociągów. Jak nie ma warunków jazdy po torze, to się nim nie wozi. 10 km/h... Czyli prawie 80 minut jazdy na tak krótkim odcinku. ' Właśnie po to chce się przejąć linie od PKP PLK, by je wyremontować i móc jeździć z normalną prędkością. Prawda jest taka, że na wszystkich trasach, gdzie nie można jeździć 40 km/h i więcej, ruch powinien być zawieszony i powinny wozić autobusy.
~Zdzich2016-10-19 10:45:24 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Dopóki taka prędkość tam będzie nie ma sensu wyrzucanie kasy w pociągi które wożą powietrze.Obserwuję z okna te pociągi i ostatnio to chyba 2 osoby były.Prędkość 60km/h już spokojnie pozwoliła by konkurować z PKS.Linia ta nie należy jeszcze do województwa tylko do PKP PLK,które od wielu lat próbuje ją zamknąć.Działania z ograniczeniem prędkości to już znane metody PKP z innych tras np. do Karpacza
~mikolska żmija2016-10-18 19:08:28 z adresu IP: (93.190.xxx.xxx)
Fryzjerka zaraz szału dostanie... Jak zawsze, gdy ktoś napisze o powrocie muchowozów z Borów Dolnośląskich na trasy, na które je zakupiono.
~piąta kolumna2016-10-19 01:54:30 z adresu IP: (207.244.xxx.xxx)
Żadna nowina. Fryzjerka ujadać musi bo inaczej się udusi, a z Jelenią Górą ma szczególny problem, bo uroiła sobie jakiś czas temu, że tu swoją siedzibę ma piąta kolumna KD Trolli, które tylko czyhają na jej przewrażliwioną na punkcie swojego ego osóbkę, w związku z tym hejtuje "z urzędu" wszystko co związane z Jelenią Górą. Widać niemieccy psychiatrzy zbyt dużo sobie żądają za profesjonalną pomoc, a coś trzeba wybrać - albo zdrowie psychiczne, albo doktorat z kosmetologii (na studia dziennie niestety ją nie przyjęli więc musi płacić) :)
~Stanisław2016-10-18 17:26:06 z adresu IP: (37.130.xxx.xxx)
No właśnie, jaki będzie wkład Urzędu Marszałkowskiego w powstanie tej kolei , poza tym że przejmie linie od PLK (za darmo) ? Największy koszt w tej sytuacji to zakup taboru i potem finansowanie połączeń, a tutaj widać, że UMWD ma w d... tę kolej jak i w ogóle kolej na Dolnym Śląsku poza Wrocławiem. Jak zwykle cały wysiłek przerzucono na barki lokalnych samorządów a śmietankę spija Dutkiewicz.
~Janusz2016-10-18 17:16:21 z adresu IP: (23.235.xxx.xxx)
Pomysł bardzo dobry i duże brawa dla miasta Jeleniej Góry i lokalnych samorządów. Taka kolej miałaby sens, służąc zarówno mieszkańcom jak i turystom, nie wspominając o ekologii. Szkoda tylko, że zupełnie inne stanowisko mają władze województwa. Koleje Dolnośląskie (spółka finansowana przez samorząd województwa) w ostatniej chwili wycofały się z projektu, a zakupione przez poprzednie władze specjalnie na ten projekt pociągi 36WEa wożą teraz grzybiarzy do Borów Dolnośląskich. Przez to cały wysiłek stworzenia SKM w Jeleniej Górze spadł na barki Jeleniej Góry i PLK. Wymowna jest wypowiedź władz Kolei Dolnośląskich na ich profilu facebookowym, gdzie odżegnują się od całego projektu: pl-pl.facebook. com/KolejeDolnoslaskieSA/posts/841110185986254 Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że KD zupełnie inaczej podchodzą do kolei miejskiej Wrocławia, gdzie aż pchają się, żeby brać w niej udział. Koleje Dolnośląskie czy Wrocławskie, finansowane przez wszystkich Dolnoslązaków? Katastrofalny stan linii kolejowej do Lwówka Śląskiego, gdzie obowiązuje już prędkość 10 km/h, wystawia również władzom województwa jak najgorsze świadectwo. Żadne wysiłki lokalnych samorządów nic nie dadzą, gdy są sabotowane przez władze województwa wyższego szczebla.
~Zdzich2016-10-18 12:14:00 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Przystanek Jelenia Góra Cieplice powinien być przesunięty do przejazdu na ul.Lubańskiej a teren wokół przystanku w końcu uporządkowany.Na razie tereny dawnej stacji Jelenia Góra Cieplice raczej odstraszają turystów.Teren zarośnięty samosiejkami w których walają się śmieci,opalane są kable itp. Ogólnie żulernia :(
~koko2016-10-18 11:20:23 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Przystanek przy ul. Podchorążych , czemu nie