Coraz bliżej rewitalizacji linii kolejowej między Świdnicą, a Jedliną Zdrój

Bartosz Szarafin, El | Utworzono: 2017-07-23 18:30 | Zmodyfikowano: 2017-07-23 18:30
Coraz bliżej rewitalizacji linii kolejowej między Świdnicą, a Jedliną Zdrój - Fot: B. Szarafin
Fot: B. Szarafin

Po konsultacjach z samorządami i wyborze wariantu inwestycji ruszą przetargi i budowa w trybie zaprojektuj i wybuduj. -Na pierwsze efekty nie będziemy długo czekać - zapewnia Andrzej Kudła z Polskich Linii Kolejowych. -W przyszłym roku musimy zrealizować jeden kilometr fizyczny toru, czyli mamy konkretny miernik. To jeden z warunków do wykorzystania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Trzeba zacząć. Wszystko idzie w dobrą stronę - zapewnia prezes spółki.

Inwestycja ma się zakończyć w 2020 roku. Rewitalizacja linii bystrzyckiej to nie tylko odbudowa i remont. To także dostosowanie jej do dzisiejszych potrzeb, np. przez utworzenie nowych przystanków i likwidację pierwotnych, które współcześnie by się nie sprawdziły.

- Linia będzie mieć duże znaczenie w tworzeniu kolei aglomeracyjnej, a na to stawia się przy inwestycjach w obecnym krajowym programie kolejowym - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych. -Warszawa, Wrocław, ale chodzi też o takie małe punkty, gdzie będziemy mogli wygodnie przejść do lokalnych autobusów, skorzystać z lokalnej kolei i wygodnie poczekać na zmodernizowanym peronie - wyjaśnia.

Tymczasem na stacji w Jugowicach trwają Zawody Drezynowe, organizowane przez Stowarzyszenie, które od 15 lat walczyło o zachowanie linii 285. W trakcie wydarzenia można rywalizować w jeździe na czas drezyną ręczną, jak i przejechać się spalinowymi po fragmencie tej malowniczej linii.

Linia ma ponad 82 kilometry długości, a największy problem to stan torów. Na jej dolnym odcinku kursują pociągi towarowe. Od Świdnicy Kraszowice w kierunku Jedliny - okazjonalnie drezyny. Linia zwana bystrzycką - przebiega przez wiele turystycznych miejscowości, m.in. Sobótkę, Zagórze Śląskie i Świdnicę. Ruch pasażerski wstrzymano tam w 2000 roku, w lipcu trzy lata temu samorząd województwa przyjął uchwałę o woli przejęcia linii na całej długości. Była to odpowiedź na kolejne przetargi kolei, która chciała linię zezłomować.

Reklama

Komentarze (25)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-03-30 17:15:52 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 17:08:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 17:00:58 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:54:15 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:46:23 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:41:02 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:34:59 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:29:30 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:22:53 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:15:30 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-30 16:09:12 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Andree2018-03-27 20:44:05 z adresu IP: (31.2.xxx.xxx)
Ja jeździłem na tej na parowozie i zawsze było coś ciekawego do zobaczenia. Pociągi jeździły w relacji Wałbrzych Główny - Jaworzyna Śląska - Wałbrzych Główny i Jaworzyna Śląska - Kłodzko Główne - Jaworzyna Śląska w obu relacjach przez Zagórze Śląskie, z tym że w pierwszej relacji ze zmianą czoła w stacji Jedlina Zdrój. W obu relacjach jako lokomotywy pociągowe kursowały TKt48.
~Komentarz został usunięty2018-03-09 17:56:06 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-09 17:55:20 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-07 14:16:33 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Pkp2017-12-22 21:36:39 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ja bym uruchomil exspres turysyczny z trzebnicy przez kobierzyce swidnice przedmiescie kraszowice zagorze walbrzych do mieroszowa i przez czechy mezimestii tlumaczow do radkowa.
~Komentarz został usunięty2017-11-08 10:35:48 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Zorientowany2017-10-29 20:48:17 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Bieńowski, łaskawie proszę, przestań opowiadac te swoje banialuki!
~ano2017-10-28 14:39:30 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Samorządowcy NOWEJ RUDY i KŁODZKA powinni wystąpić z wnioskiem, rozpocząć starania, aby KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE ( Urząd Marszałkowski ) wprowadziły POŁĄCZENIE na tej trasie w wariancie: WROCŁAW - SOBÓTKA - ŚWIDNICA - JEDLINA ZDRÓJ z przedłużeniem do KŁODZKA. Umożliwi to mieszkańcom zarówno NOWEJ RUDY i położonym miedzy Nią , a Jedliną Zdrojem miejscowościom BEZPOŚREDNIE i NAJKRÓTSZE skomunikowanie z Wrocławiem, a równocześnie trasa ta stanie się bardzo atrakcyjna turystycznie.
~Pit712017-08-11 12:10:50 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Bierzemy przykład z Czechöw. Jeśli tylko była linia kolejowa, to ją bracia Czesi utrzymali i do wioseczek w górach da się dojechać motoraczką. A u nas metodą na utrzymanie linii jest jej fizyczna likwidacja i przerobienie na ścieżkę rowerową. Tak robią ludy prymitywne, dostawszy kostkę mydła zjadali je, bo ładnie pachnie...
~wpE2017-07-26 19:28:26 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
Nic nie pomieszali, niestety ten wioskowy odcinek ma zapewnione dofinansowanie w ramach ZIT-u Aglomeracji Wałbrzyskiej. A tak po za tym wystarczy czytać ze zrozumieniem, w tym artykule jest wyraźnie mowa którego odcinka linii 285 on dotyczy.
~OJakub2017-07-27 08:57:35 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Dzięki za informację - czytałem ze zrozumieniem, ale wiem z doświadczenia, że w tematach kolejowych media potrafią namieszać, szczególnie że tylko w pierwszym akapicie jest informacja, o jaki odcinek chodzi, a potem pisząc o linii "bystrzyckiej" wspominają, że przebiega przez Sobótkę - co jest błędem, bo to określenie tyczy się tylko odcinka Świdnica - Jedlina Zdrój. To mi zasugerowało, że w artykule raczej chodzi o Wrocław - Świdnica. Czyli co, wychodzi na to, że szybciej zaczną remont Świdnica - Jedlina, niż szumnie zapowiadany Wrocław - Świdnica (gdzie nawet był już pokazowy przejazd szynobusu do Kobierzyc jakiś czas temu)?
~OJakub2017-07-26 07:22:35 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Te plany dotyczą chyba jednak tylko odcinka Wrocław - Świdnica. Odcinka do Jedliny chyba jednak nie będą teraz robić, a nawet widziałem go na jednej liście jako przeznaczony do fizycznej likwidacji. Może ktoś potwierdzić?
~OJakub2017-07-26 08:57:03 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
@Marek - boje się, że coś tutaj pomieszali - że ten pierwszy kilometr tyczy się linii 285 jako całości, czyli pewnie coś we Wrocławiu będą robić.
~Marek2017-07-26 07:37:18 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Skoro mówią, że będą robić pierwszy kilometr od Jedliny w Stronę Świdnicy, to chyba się nie mylą ;) Rzeczywiście miało to być kiedyś likwidowane, ale trochę się pozmieniało.