Po cichu i za stosunkowo niewielką cenę. Tak stracono kawałek historii Wrocławia

| Utworzono: 2018-02-27 10:22 | Zmodyfikowano: 2018-02-27 10:22
Po cichu i za stosunkowo niewielką cenę. Tak stracono kawałek historii Wrocławia - fot. Przemek Gałecki
fot. Przemek Gałecki

O sprawie pisaliśmy na początku lutego br.:

Tramwaj (2-wagonowy) kilkanaście lat temu został sprzedany Towarzystwu Miłośników Wrocławia przez MPK za 100 złotych. Kilka tygodni temu miłośnicy tramwajów wystawili zniszczony i zdekompletowany, ale historycznie cenny pojazd pojazd za 5500 złotych na jednym z internetowych portali aukcyjnych. Według naszych informacji nowym właścicielem został brat członka stowarzyszenia. Gdzie dalej odsprzedał historyczny tabor? Nowy właściciel odmówił nam komentarza w tej sprawie.

Źródło ilustracji: Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia/Facebook

Agnieszka Korzeniowska z MPK nie chce odnosić się do ceny, ale jest zaskoczona, że towarzystwo nie informowało szerzej o sprzedaży, aby zarobić więcej. Tłumaczy też, że gdy MPK sprzedaje stary tabor na złom, to cena wyjściowa jest ceną złomu, czyli za tramwaj 2-wagonowy ok. 20 tys. zł.:

Skąd się bierze różnica, skoro ceny, jakie uzyskuje MPK ze sprzedaży tramwajów są znacznie wyższe? - pyta społecznik zajmujący się zabytkami Marek Karabon:

Anna Nawara, sekretarz Towarzystwa tłumaczy, że umieszczanie informacji o sprzedaży zniszczonego pojazdu na stronie internetowej miłośników zabytkowych tramwajów nie byłoby dobrze postrzegane. Towarzystwo nie miało też wiedzy, kto kupuje pojazd i co z nim zrobi: - Nie mieliśmy pojęcia, że to jest akurat ktoś, kto jest bratem naszego członka (...)

A Konstal oficjalnie nie był sprzedawany na złom. Jak więc została ustalona cena?

Miasto jest zaskoczone sprzedażą historycznego pojazdu. Tym bardziej, że kilka tygodni wcześniej miejscy urzędnicy rozmawiali ze społecznikami właśnie na temat zabytkowych tramwajów. Czy można było uniknąć - zgodnego z prawem - zniszczenia kawałka historii Wrocławia?

Biorąc pod uwagę, że był to był to tramwaj unikatowy, wyprodukowany dla Wrocławia, byłoby duże prawdopodobieństwo, że moglibyśmy go odkupić - Bartłomiej Świerczewski z urzędu miasta. Anna Nawara ripostuje, ze miasto zna sytuację finansową towarzystwa i nie złożyło żadnej propozycji.

Reklama

Komentarze (22)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Miłośnik2018-08-19 16:55:27 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
ZAMKNĄC TO TMW! ZABRAĆ IM WSYSTKIE POJAZDY I CAŁE ICH POJAZDY JAK I MAJĄTEK ODDAĆ KLUBOWI SYMPATYKÓW MIEJSKIEGO! PRZYNAJMNIEJ ONI BY WIEDZIELI JAK JE UŻYTKOWAĆ I REMONTOWAĆ!
~Stanisław2018-03-13 00:06:35 z adresu IP: (122.100.xxx.xxx)
~Jakub2018-03-02 09:16:58 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Kto chciałby ze mną napisać zawiadomienie do prokuratury w temacie TMW?
~flis2018-03-06 00:27:45 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Głupku! Nie "w temacie TMW" lecz W SPRAWIE TMW!!!
~Grzegorz2018-03-01 11:25:18 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Zasadnicze pytanie. Czemu nie został wpisany do rejestru zabytków?
~historia2018-03-01 06:44:40 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Gdyby tramwaj był niemiecki to sam el presidente by interweniował. Ale nie przesadzajmy to tylko tramwaj i nie umywa się do pasującej do tytułu artykułu RW utraty dwóch zamków piastowskich i Opactwa Św. Wincentego z przeszłości, ale o tym cicho sza, bo "światłym Niemcom" wolno burzyć. Polakom, nie. No chyba, że polskie. To wtedy tak.
~Grzegorz2018-03-01 11:18:36 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
0 meritum, 100% uprzedzeń.
~Wowka54r 2018-02-28 17:39:54 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Jak się ma takich miłośników to wrogów nie trzeba. Rozgonić to towarzystwo w p.........du ale najpierw rozliczyć.
~królik Rafał2018-02-28 12:32:56 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Historia Wrocławia sprzedana na złom. Wstyd i hańba. Bardzo dokładnie prześwietlić TMW.
~jarek2018-02-28 10:48:22 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
teraz glosno mogli wczesniej zabrac sie za kupienie tramwaju.zlomiarze swoje zrobili.Ochrona zglaszala problem wszyscy mieli gleboko w d pretensje sami do siebie niech maja mogli wczesniej odkupic tramwaj
~Nie było niemieckie...2018-02-28 10:05:41 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
...więc zniszczyli, proste.
~Matematyca2018-02-28 08:39:31 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
To chyba nie mało jak sprzedany za "5500 tysiąca zł" Bo to będzie jakieś 5,5 mln zł Niezły interes. Chyba że redaktor na matematyce robił samoloty z papieru.
~Filip2018-02-27 23:06:47 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Typowe transakcje na włościach króla Rafała i jego następcy Jacka :)
~John2018-02-27 22:43:13 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Generalnie wielki wstyd dla Wrocławia że ma takich "miłośników". W innych miastach zrobiliby perełkę z tego tramwaju. Przykładów odbudowy nadto.
~Porniczak2018-02-27 20:45:15 z adresu IP: (195.177.xxx.xxx)
Nie mogę słuchać bełkotu Pani Anny... ona się zgubiła już w tych swoich wypowiedziach :) nie mieliśmy pojęcia, a Pan który kupił ten tramwaj od brata Towarzystwa chwali się tym wszech i wobec. Podjęto katastrofalną w przypadku tego tramwaju decyzję. Należało sprawę nagłośnić w mediach, zrobić zbiórkę, odbudować tramwaj i przywrócić na Wrocławskie tory. Wiadome kosztowałoby to miliony, zbiórka trwała była kilka dobrych lat, ale nie wierzę, że nie dałoby się tego tramwaju odbudować i odrestaurować. Częstochowa dała radę, Kraków dał radę, Poznań również dał radę i również Gdańsk posiada taką 102kę. Dlaczego więc Wrocław zaprzepaścił specjalny unikatowy tramwaj? Czy Ci ludzie zasługują na to, żeby dalej zajmować się Wrocławskimi zabytkami. Kolejne sprzedadzą lub zezłomują wypowiadając się: "nie wiedzieliśmy, że były takie cenne, zabytkowe, unikatowe" "nie wiedzieliśmy, że kolega ma brata złomiarza" "nie wiedzieliśmy że MPK sprzedaje po 25 tys.zł a my po 5 tys.zł z dopiskom dla brata" Haniebne zachowanie... Przyszłość Wrocławskich zabytków tramwajowych podlega głębokiej analizie :) może warto, aby miasto rozmawiało z Klubami Miłośników, byleby jak najszybciej zakończyć współpracę z tym Towarzystwem :(
~Grzegorz2018-03-02 08:02:45 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Nie tyle myślących 70 lat do przodu, co do tyłu. Komuchy straszyły, ludziom dalej w główkach dzwoni.
~fiuczer2018-03-01 06:52:18 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
To jest bardzo proste. Obecne władze Wrocławia, to kompradorzy o ojkofobowie przygotowujący grunt do przyszłej aneksji tych ziem do Niemiec. Oznaki polskiej pamięci w tym tylko przeszkadzają. Ja tutaj mówię do ludzi z wyobraźnią, którzy patrzą co będzie za 70/100 lat.
~nic2018-02-27 17:44:19 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
>>Anna Nawara ripostuje, ze miasto zna sytuację finansową towarzystwa i nie złożyło żadnej propozycji.
~Jude2018-02-27 15:10:10 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Kolejne kłamstwo ze strony Pani Anny. To nie był szkielet, co z silnikami trakcyjnymi, co z przekładniami, hamulcami i innymi tego typu rzeczami, które Wy jako TMW wyciągnęliście z tego tramwaju, kiedy był on cięty palnikami? Z tymi rzeczami jego waga jest o wiele większa niż sam szkielet, co za tym idzie, cena również. Kłamstwo, że został on rozkradziony do ostatniej śrobki przez co został sam szkielet mija się z celem. Chcecie dalej mydlić ludziom oczy? Nie uda się to wam.
~Wrocławianka2018-02-27 14:53:23 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
warto wyjaśnić, bo wychodzi, że TMW nas w konia robi
~nick2018-02-27 13:49:49 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Bardzo ponura i niejasna sprawa. Tak naprawdę to jedna wielka ściema z tym TMW :(
~Komentarz został usunięty2018-02-27 10:29:12 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty