Co dalej z rewitalizacją linii kolejowej Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój?

Bartosz Szarafin, BT | Utworzono: 2018-05-18 15:05 | Zmodyfikowano: 2018-05-18 15:19
A|A|A

fot. Bartosz Szarafin

Początkowo przetarg miał się zakończyć jeszcze w kwietniu, ale z uwagi na zapytania kierowane do Polskich Linii Kolejowych przez firmy oraz uzupełnienia dokumentacji, przeciągnął się do teraz. Zgłosiło się dziewięciu wykonawców. Oferty przekraczały kwotę 150 mln zł. Najtańsza opiewa na 135 mln 300tys. zł. Natomiast w budżecie na inwestycję przewidziano 110mln zł brutto. Jak mówi rzecznik PLK - Mirosław Siemieniec - kolejom zależy na rewitalizacji tego odcinka, dlatego przeanalizują okoliczności zaoferowanej wyceny i wtedy podejmą decyzję co dalej. Niewykluczone, że będzie trzeba ogłosić kolejny przetarg.

Rewitalizacja całego odcinka powinna się zakończyć w 2020 roku. Inwestycja obejmuje remont torowiska, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i zmiana układu stacji i przystanków, które obowiązywały na linii przez ponad 100 lat, odkąd ją wybudowano.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty
2018-05-21 14:27:21
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
~Kamil Styrna
2018-05-19 14:44:50
z adresu IP: (61.245.xxx.xxx)
Ocena: 3
Jestem ze Świdnicy, moja siostra Dominika Styrna jest znaną świdnicką prostytutką, która w wakacje dorabia jako średniowieczna kurtyzana na zamku Grodno. Dlatego zależy nam na pociągach do Zagórza i rozwoju regionu. Mogę zapewnić, że siostra lody robi śpiewająco. Znajdziecie nas na Facebooku. Pozdrawiam i zapraszam na przyjazną ziemię świdnicką oferującą mnóstwo atrakcji!
~leszek
2018-05-19 14:17:13
z adresu IP: (112.186.xxx.xxx)
Ocena: 10
To jakiś kompletny absurd, że wywala się 150 milionów na odbudowę linii kolejowej przez wyludnione tereny, a nie ma dużo mniejszych pieniędzy na wyremontowanie torów do Lwówka, gdzie jeszcze rok temu jeździły pociągi trzeba było je zawiesić z powodu złego stanu torów. Czy tamtą linię też wyremontują dopiero za 20 lat, gdy cała infrastruktura popadnie w ruinę? Marszałek powinien zostać odwołany, a wręcz pociągnięty do odpowiedzialności prawnej za marnotrawienie publicznych pieniędzy i kuriozalne zarządzanie koleją na Dolnym Śląsku.
~Pamiętam
2018-05-19 13:58:59
z adresu IP: (118.172.xxx.xxx)
Ocena: 10
O, widzę że już pryszczaty fan pociągów do Świdnicy z Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego zaśmiecił całą dyskusję. Te tory powinni rozebrać i sprzedać na złom i problem z kilkoma nastoletnimi góԝniarzami nienauczonymi kultury raz na zawsze by się rozwiązał. Pamiętam jaki był jazgot o bezpośrednie pociągi do Świdnicy przez Jaworzynę. A potem drugi jazgot o bilety za pół ceny, bo nikt nie jeździł pociągami w sytuacji, gdy busy są po 5 zł. To samo będzie z linią przez Sobótkę - najpierw wywalanie grubej kasy na odbudowę torów, a potem extra dofinansowanie nierentownych pociągów z wiecznymi "promocjami" z powodu braku chętnych.
~JANUSZ SKUP ZLOMU WSIDNCA
2018-05-19 13:41:06
z adresu IP: (118.35.xxx.xxx)
Ocena: 8
WITAM PANSTWA. MAM DO ZAFEROWANIA USLUGE SKUP ZLOMU TORY SZYNY WSZYSTKO. SLYSZALEM DUZO O TEJ LINI MALOWNICZEJ ZE SA MOSTY I ZE TO WSZYSTKO JEST NASPRZEDAZ. INTERESUJE MNIE TEN PRZETARG. MACIE MOZE SIWZA GDZIES. KOLEDZY KOLEJUSY MUWILI MNIE ZE JEST KILKU OBROTNYCH TUTAJ NA FORACH PANUW KTORZY CHCOM ROZBIERAC TORY. TO PISZCIE DO MNIE NA WSIDNICĘ - JAZUSZ SKUP ZLOMU. NIECH KTOŚ SKORZYSTA Z TYCH TORÓW. POZDRO EKIPE SPAWACZY - JESZCZE TAM WAM POPENDZIMY KITE NA TYCH TORACH XD
~JANUSZ SKUP ZLOMU WSIDNCA
2018-05-19 13:40:54
z adresu IP: (118.35.xxx.xxx)
Ocena: 7
WITAM PANSTWA. MAM DO ZAFEROWANIA USLUGE SKUP ZLOMU TORY SZYNY WSZYSTKO. SLYSZALEM DUZO O TEJ LINI MALOWNICZEJ ZE SA MOSTY I ZE TO WSZYSTKO JEST NASPRZEDAZ. INTERESUJE MNIE TEN PRZETARG. MACIE MOZE SIWZA GDZIES. KOLEDZY KOLEJUSY MUWILI MNIE ZE JEST KILKU OBROTNYCH TUTAJ NA FORACH PANUW KTORZY CHCOM ROZBIERAC TORY. TO PISZCIE DO MNIE NA WSIDNICĘ - JAZUSZ SKUP ZLOMU. NIECH KTOŚ SKORZYSTA Z TYCH TORÓW. POZDRO EKIPE SPAWACZY - JESZCZE TAM WAM POPENDZIMY KITE NA TYCH TORACH XD
~JANUSZ SKUP ZLOMU WSIDNCA
2018-05-19 13:40:22
z adresu IP: (118.35.xxx.xxx)
Ocena: 6
WITAM PANSTWA. MAM DO ZAFEROWANIA USLUGE SKUP ZLOMU TORY SZYNY WSZYSTKO. SLYSZALEM DUZO O TEJ LINI MALOWNICZEJ ZE SA MOSTY I ZE TO WSZYSTKO JEST NASPRZEDAZ. INTERESUJE MNIE TEN PRZETARG. MACIE MOZE SIWZA GDZIES. KOLEDZY KOLEJUSY MUWILI MNIE ZE JEST KILKU OBROTNYCH TUTAJ NA FORACH PANUW KTORZY CHCOM ROZBIERAC TORY. TO PISZCIE DO MNIE NA WSIDNICĘ - JAZUSZ SKUP ZLOMU. NIECH KTOŚ SKORZYSTA Z TYCH TORÓW. POZDRO EKIPE SPAWACZY - JESZCZE TAM WAM POPENDZIMY KITE NA TYCH TORACH XD
~bb1
2018-05-19 13:33:33
z adresu IP: (42.115.xxx.xxx)
Ocena: 8
Proponuję, aby z tych 30 milionów wyskoczyli mikole z Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego, którzy atakują na różnych portalach każdego kto podkreśla bezsensowność wydawania grubej kasy na odbudowę jednej linii po wyludnionych, zapomnianych wioskach. A najlepiej z całej kasy 150 milionów. Zobaczymy, jak kochają kolej, a oni wreszcie zrozumieją ile warte są pieniądze.
~JANUZS SKUP ZLOMU LWUWEK
2018-05-19 13:32:14
z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Ocena: -11
WITAM PANSTWA. MAM DO ZAFEROWANIA USLUGE SKUP ZLOMU TORY SZYNY WSZYSTKO. SLYSZALEM DUZO O TEJ LINI MALOWNICZEJ ZE SA MOSTY I ZE TO WSZYSTKO JEST NASPRZEDAZ. INTERESUJE MNIE TEN PRZETARG. MACIE MOZE SIWZA GDZIES. KOLEDZY KOLEJUSY MUWILI MNIE ZE JEST KILKU NIERZYCZLIWYCH TUTAJ NA FORACH PANUW KTORZY CHCOM ROZBIERAC TORY. TO PISZCIE DO MNIE NA LWOWEK - JAZUSZ SKUP ZLOMU. POZDRO EKIPE SPAWACZY - JESZCZE TAM WAM POPENDZIMY KITE NA TYCH TORACH XD
~zxc
2018-05-19 13:15:13
z adresu IP: (46.188.xxx.xxx)
Ocena: 8
Piszesz bzdury. To są środki z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO), którymi zarządza marszałek, a nie wójt czy starosta. Każdy pomysł musi zatwierdzić marszałek. Jest w internecie lista projektów RPO, poszukaj sobie. W tym przypadku marszałek klepnął pomysł, bo uznał, że będzie to przedłużenie projektowanej do reaktywacji linii Wrocław - Sobótka - Świdnica, jako fajna weekendowa kolejka turystyczna. Tyle że cały projekt od samego początku był polityczny, a nie uzasadniony realnymi potrzebami. Nie dość że za tę kasę można było wyremontować nawet kilka dużo bardziej potrzebnych linii kolejowych, to jeszcze prowadzi ona przez prawie bezludne tereny. Podręcznikowy wręcz przykład, jak utopić grubą kasę z Unii bez żadnego pomyślunku. Tylko potem trzeba będzie utrzymywać te tory, finansować puste pociągi itd. Na szczęście cały durny projekt się sypie. Linia Świdnica - Jedlina stanęła pod znakiem zapytania, również odnośnie linii do Sobótki pojawia się coraz więcej krytycznych głosów co do zasadności jej reaktywacji. Zresztą to typowa kiełbasa wyborcza. Wkrótce wybory i można się spodziewać, że przyszłe władze odkręcą ten kuriozalny pomysł, a kasa pójdzie na to co jest faktycznie potrzebne mieszkańcom. A Świdnica już ma dużo szybsze połączenie kolejowe przez Jaworzynę, z którego mało kto korzysta. Nikt nie będzie płakał po tej linii, co najwyżej ty mikolu, ale jak zaczniesz zarabiać na swoje utrzymanie to dopiero zrozumiesz, jaką wartość mają pieniądze.
~PPP
2018-05-19 10:02:10
z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ocena: -10
Tę linię wychodził sobie ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej w ramach swojego torcika unijnej kasy. Swój torcik ma też ZIT Aglomeracji Jeleniogórskiej ale wolał to wydać na budowę przystanków kolejowych - takie miał prawo. Nie licz na to, że po wyborach ktoś to odkręci - są pewne priorytety wpisane w dokumenty programowe i grzebanie po nich przy wyborach skończy się jednym - przepadkiem unijnej kasy, bo na rozliczenia są terminy. Oprócz chciejstwa trzeba się jednak trochę orientować w realiach. Trzeba było myśleć kilka lat temu a nie marudzić teraz. Trzymanie kciuków za to, żeby się komuś nie udało jest arcypolskie ale mi z tym nie po drodze. Pozdrawiam
~Kto zapłaci ?
2018-05-19 07:27:09
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 8
Kto za te fanaberie zapłaci ? To nie jest linia która jest bardzo potrzebna, to nie jest linia mega potrzebna... Ani Jedlina ani Świdnica to nie są kluczowe mieściny. Czy wiecie ile trzeba płacić na utrzymanie lini Swidnica - Wrocław ? To wszystko z podatków ludzi i teraz jeszcze kolejna niepotrzebna linia.
~WuZ
2018-05-19 07:15:34
z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Ocena: -9
Spokojnie, dodatkowe pieniążki na tę linię i tak się znajdą, bo muszą. Trzymam kciuki :)
~Stanisław
2018-05-18 23:34:38
z adresu IP: (46.188.xxx.xxx)
Ocena: 9
Zgadzam się z poprzednikiem, że najpierw należałoby wyremontować linię do Lwówka, a potem odbudowywać kolejne trasy. Ale na Dolnym Śląsku rządzi propaganda a nie rozsądek. Reaktywacją można się chwalić w mediach, nieważne że w tym samym czasie inne linie popadają w ruinę i są zamykane. Obecną ekipę należałoby rozliczyć za niszczenie lokalnej kolei i marnotrawienie publicznych pieniędzy przeznaczonych na kolej dla prywatnych karierek kilku polityków.
~Biały Pan
2018-05-18 20:13:25
z adresu IP: (95.184.xxx.xxx)
Ocena: 12
I bardzo dobrze że nie udało się rozstrzygnąć przetarg! Michalak z Rachwalskim wymyślili sobie drogą kolejkę turystyczną przez wyludnione wioski z Górach Sowich, która na co dzień będzie wozić powietrze. Tam nawet busiarzom nie opłaca się jeździć. Tę kasę można wydać dużo sensowniej, jest wiele linii dużo bardziej potrzebujących remontu, a przy tym koszty są o wiele mniejsze (do Lwówka Śląskiego, Karpacza, Kowar, Świeradowa itd.). W szczególności trzeba ratować to co niedawno jeszcze funkcjonowało, a więc linię kolejową do Lwówka Śląskiego (uważana za jedną z najpiękniejszych w Polsce i dużo atrakcyjniejsza krajoznawczo niż ze Świdnicy do Jedliny), gdzie pociągi zawieszono rok temu, zanim dobiorą się do niej złomiarze, przez co koszty remontu później będą dużo większe. Teraz trzeba będzie ogłosić nowy przetarg, w międzyczasie przyjdą wybory i zmienią się władze, a kolejne władze miejmy nadzieję będą miały więcej rozumu w głowie i bardziej sensownie wydadzą te pieniądze. A obecnych zarządzających koleją na Dolnym Śląsku rozliczymy z marnotrawienia publicznych pieniędzy i nieudolności. Przez kilka lat rządów nie reaktywowali ani jednej linii kolejowej, a jedną zdążyli zlikwidować.
~Tomaszs4
2018-05-18 19:18:56
z adresu IP: (37.211.xxx.xxx)
Ocena: 8
W praktyce oznacza to koniec snów o wiejskiej kolei metropolitarnej. Żadne władze nie zdecydują się na zwiększenie budżetu przed wyborami. A kolejne władze, miejmy nadzieję, zajmą się koleją na Dolnym Śląsku na serio, tzn. nie "malowniczymi" kolejkami turystycznymi przez wyludnione tereny, tylko liniami najbardziej potrzebnymi i ratowaniem tych, gdzie pociągi do niedawna kursowały.
~rynek
2018-05-18 19:07:11
z adresu IP: (41.140.xxx.xxx)
Ocena: 8
Tak wyglądają owe "tańsze remonty" organizowane przez UMWD. W sumie sytuacja była do przewidzenia, nikt normalny nie wyremontuje linii za 1/3 kosztów. Wrocławscy mikole obejdą się smakiem.
~Bartosz
2018-05-18 18:19:42
z adresu IP: (212.66.xxx.xxx)
Ocena: 10
Co jest takiego malowniczego w tej linii? Zwykła linia górska z kilkoma niewysokimi wiaduktami, większość widoków dawno zarośnięta. Po drodze same wioski, więc pociągi będą wozić powietrze. Nawet 110 milionów to za dużo na remont linii kolejowej dla nikogo. Za te pieniądze można by wyremontować przynajmniej kilka linii kolejowych na Dolnym Śląsku z dużo większym potencjałem (Karpacz, Kowary, Świeradów, lwówеcka). Tak więc bez żalu. Przyszłe władze miejmy nadzieję odkręcą bezsensowne pomysły kolejowe poprzedników i bardziej racjonalnie wydadzą te pieniądze.
~wola
2018-05-18 17:37:24
z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Ocena: -10
Zaprosić Czechów - szybko zrobią porządek
~lukk
2018-05-18 16:28:04
z adresu IP: (109.173.xxx.xxx)
Ocena: -7
"Niemal wszyscy przekroczyli kwotę 150 mln zł. Najtańsza oferta opiewa na około 135 mln zł, a to i tak o 20 więcej niż przygotowano w budżecie." Przeczytałem te zdania kilka razy, wziąłem kalkulator. I nijak mi się to nie bilansuje...
Reklama