Raport związany z kondycją torowisk nie pozostawia złudzeń. "Tylko 11 proc. jest w dobrym stanie technicznym"

Joanna Jaros, Radio Wrocław, mk | Utworzono: 2021-01-04 14:36 | Zmodyfikowano: 2021-01-04 14:36
Raport związany z kondycją torowisk nie pozostawia złudzeń. "Tylko 11 proc. jest w dobrym stanie technicznym" - fot. archiwum radia wrocław
fot. archiwum radia wrocław

Prawie 80% torowisk jest w stanie dostatecznym lub niezadowalającym. Jeszcze gorzej jest z łukami - tutaj w fatalnym stanie technicznym są prawie wszystkie. To tragedia, komentuje Jakub Nowotarski ze stowarzyszenia Akcja Miasto:

Co nas czeka w takim razie? Remonty, remonty i jeszcze raz remonty, mówi Nowotarski:

MPK w przesłanym oświadczeniu napisało między innymi, że nie ma w Polsce jednoznacznej normy określającej czy stan torowisk jest zły czy nie, a eksperci posiłkowali się częściowo normami wytyczonymi dla torów kolejowych. W komentarzu podkreślono, że miasto wie, że torowiska nie są w najlepszym stanie i zapowiedziano kontynuowanie "Torywolucji".

Sprawę skomentował też radny PiS, Michał Kurczewski:

 - Ten stan to "dziedzictwo" kumulowane od wielu lat. Serwowane nam dziadostwo było przyklepywane przez koalicyjnych radnych wiernie i ślepo wspierających Prezydenta Wrocławia w postaci szczątkowych wydatków na torowiska w budżetach miasta na przestrzeni lat. Działo się to także wtedy, gdy budżecie znajdowały się środki na takie "fajerwerki" jak World Games...

Czy ogłaszana wszem i wobec przez Prezesa MPK i Prezydenta Miasta "TORYwolucja" to faktycznie jakaś rewolucja? Dbanie o infrastrukturę to elementarne, ustawowe zadanie Gminy. Mamy więc do czynienia z próbą opanowania kryzysu i uniknięcia sytuacji, w której rządzący Wrocławiem będą ciągani po sądach w razie wypadku śmiertelnego w wyniku wykolejenia tramwaju. Trzeba jasno powiedzieć, że przy dużej liczbie wykolejeń do tragedii wiele nie trzeba. - napisał w oświadczeniu Kurczewski.


Komentarze (26)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Zdzich2021-01-06 15:30:57 z adresu IP: (1.236.xxx.xxx)
Nic dziwnego, że stan torowisk jest jaki jest, skoro miejscowi kradną szyny, kable, zwrotnice. Później pełno tego złomu na szaberplacu na dworcu Wsiebodzkim. Polecam wpisać w Google np. "Prezenty na święta? Żeby je zdobyć złodziej kradł kable trakcji tramwajowej". Jacy mieszkańcy takie miasto. Hołota zza Buga wciąż uważa, że najlepsze miejsce torowisk tramwajowych jest w punkcie złomu.
~Ktoza to beknie ?2021-01-05 13:47:16 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Za to co zostało z torowisk jest winy człowiek, który na tory wpuścił tramwaje które maja prawie dwa razy większy nacisk osi na szyny. Dodać do tego jeszcze trzeba brak ruchomych osi względem pudła i mamy to co mamy. I o łukach po których się te tramwaje poruszają ( za małe na ten tym tramwaju ) i mamy katastrofę. Część szyn była montowana na podbudowie bitumicznej, która się sprawdzała przy Konstalach a nie przy tych tramwajach. Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości w Poznaniu wyprodukowano bardzo podobny tramwaj na sztywnych trzech wózkach z podobnym naciskiem na oś i bardzo szybko wycofano go z torowisk i dumnie garażuje w zajezdni. W naszym kochanym grodzie zamiast sukcesywnie wycofywać się z tych tramwajów to za grubą kasę jadą do remontów. Oczywiście po wielkiej awanturze okazało się,że jednak znalazło się miejsce na klimatyzację ( wcześniej twierdzono że się nie da jej zmieścić )
~Jarosłaf2021-01-05 14:13:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Złotousta p. Ewa Mazur twierdziła, że klimatyzacja w MPK jest zbędna, bo ciągle się drzwi otwierają
~Jarosłaf2021-01-05 12:53:59 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Dziwne, że nikt nie kwestionuje, że 1 TIR niszy drogę tak jak kilka tysięcy aut osobowych a to prawo nie ma zastosowania do tramwaju? Ja rozumiem maniaków kolejek elektrycznych czyli duże dzieci ale bez przesady, jako podatnik mam prawo wymagać, by transport był efektywny, także kosztowo.
~Jarosłaf2021-01-05 12:50:15 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie ma tramwaju - nie ma problemu torowisk...
~pasażer MPK2021-01-05 10:53:09 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
89 procent wrocławskich torowisk tramwajowych nie jest w dobrym stanie technicznym! To pokłosie dwu kadencji prezydenckich Dutkiewicza i około dwu lat kadencji $utryka w czasie których $utryk zamiast zakasać rękawy i remontować tory tramwajowe od pierwszych dni swoich rządów we Wrocławiu lansował się w mediach, Internecie, tracił miejskie pieniądze na stadion i kopaczy..
~~~Wrocek2021-01-05 10:30:26 z adresu IP: (178.218.xxx.xxx)
a może pokazuje, że prawo zamówień publicznych to bubel i najważniejsze kryterium - kosztowe - powoduje powstawanie takich właśnie sytuacji? Za trwałość (materiałową, wykonawczą) trzeba słono płacić. Spójrz na trwałość remontowanych w ostatnich 10-15 latach dworców / peronów kolejowych w Polsce (wiem, bo służbowo często podróżuję) - one już się sypią. Albo ponosi się duże koszty, które przez lata się amortyzują, albo nastawia na permanentne (droższe) remontowanie.
~Wrocek2021-01-05 09:49:31 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
A co ciekawe również nowe torowiska i te po niedawnych remontach są w złym stanie. To ewidentnie pokazuje, że w tym Mieście od razu budują buble. Układ Wrocławski od lat dba aby współpracujące z nim firmy miały stały dochód z remontów.
~Piotr2021-01-04 22:09:31 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Skoro we wro jest tak zle, to jak jest w innych miastach? Z moich obserwacji wynika, ze wszedzie buja tak samo...tylko we wro jakby wiecej torow niewydzielonych z ulic.
~Sutrycze zgniłe jajo2021-01-04 21:31:19 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Wykolejenia,syf w całym mieśćie korki na potęgę ten syf to właśnie Wrocław-"Europejska stolica kultury"
~Breslau uber alles :)2021-01-04 21:07:20 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Widać, że Niemcy traktują to miasto jako swoje pod polskojęzycznym zarządem powierniczym. Rolą zarządu jest zapewnienie ciągłości przepływów finansowych w kierunku zachodnim, dlatego pomiary zrobiła firma niemiecka, jakby polscy motorniczy nie wiedzieli, po czym jeżdżą.
~Jan2021-01-04 22:05:07 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Od kiedy motorniczy zna sie na pomiarach torowiska? To tak jakby kazdy kierpwca potrafil zbudowac droge.
~awers2021-01-04 20:36:15 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
11% ale dobrych nie ma się czym martwić ważniejsze są inne sprawy
~////2021-01-04 20:19:37 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Za 1/2 mld złotych powstanie 7 km torów tramwajowych łączących kolejową stację Wrocław-Nowy Dwór ze stacją Wrocław-Świebodzki.
~////2021-01-05 12:44:15 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
jeśli cieciu nie zauważyłeś jest jeszcze kilka przystanków na tej trasie po drodze z których ludzie będą korzystać i nie koniecznie z zamiarem jazdy ze świebodzkiego na nowy dwór .
~loper2021-01-04 18:14:01 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Warunki techniczne wykonania i obioru szyn kolejowych (WTWiO– ILK3-5181-2/2004E.P.)
~loper2021-01-04 18:11:41 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Badania torowisk, a w szczególności sprawdzenie stanu technicznego ich nawierzchni ... i oględzin torów tramwajowych określa norma PN-K 92011:1998. Torowiska tramwajowe – Wymagania i badania. Rychlewski J., Firlik B., Straszewski W., Wytyczne projektowania torów tramwajowych a obecnie używany tabor tramwajowy,Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej, 2017, nr 25. Makuch J., Pomiary geometrii torów tramwajowych toromierzem elektronicznym we Wrocławiu,„Przegląd Komunikacyjny”, 2014, nr 8 Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych, Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Departament Komunikacji Miejskiej i Dróg, Warszawa 1983.
~loper2021-01-04 18:01:58 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
W poniedziałek ruszył nabór dla samorządów na dofinansowanie kupna zeroemisyjnych autobusów - poinformował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budżet programu to 1,3 mld zł, a na dotacje zarezerwowano 1,1 mld zł. Fundusz wyjaśnił, że wsparciem finansowym objęte są dwa rodzaje działań. Pierwsze to nabycie nowego zeroemisyjnego taboru, a drugie to budowa odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej. Z pieniędzy Funduszu można otrzymać pomoc na kupno bądź leasing nowych autobusów elektrycznych napędzanych wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców, mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów. Ze środków funduszu można będzie kupić również trolejbusy oraz autobusy elektryczne, które wykorzystują do napędu prąd wytworzony z wodoru.
~Tomek2021-01-04 17:57:50 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Jak na ten temat mówił radny Robert Grzechnik to nikt się tym nie zainteresował a teraz wielkie halo.
~loper2021-01-04 17:57:25 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Technologia zabudowy torowiska oparta jest na procedurach budowlanych - nie da się inaczej - każde torowisko musi mieć stabilne podłoże, żeby nie było niszczenia szyn, rozjazdów - brakuje fachowców w MPK . Potrzebny zatem remont kapitalny ulicy z całą infrastrukturą inżynierii podziemnej, utwardzenia i dobrego podłoża pod torowisko - a to są olbrzymie koszty i wyłączenie ulicy na długie miesiące - tak jak było na Hubskiej .
~wrocławianin2021-01-04 17:05:03 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Dutkiewicz nie interesował się kondycją wrocławskich torowisk. Za to dokonywał nieprzemyślanych, nierentownych inwestycji zadłużając na wiele miliardów i na wiele lat Wrocław. $utryk wcale nie jest lepszy. Ukrył przed opinią publiczną raport jaki po ubiegłorocznych wiosennych pomiarach szyn przedstawiła miastu firma Deutzer. Raport wraz z umową, z której wynika, że badania kosztowały ponad 360 tys. zł wywalczył wrocławianin Tomasz Cheda dzięki ustawie o dostępie do informacji publicznej. Medialny szum jak wokół bieżących remontów torów robi $utryk ma tuszować fakt, że na początku swojej kadencji w sprawie remontu torów nic nie zrobił poza schowanie raportu do szuflady. Nigdy więcej Dutkiewicza we Wrocławiu i w Polsce.
~Pecunia2021-01-04 16:01:54 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Winne są też tramwaje - skody są za ciężkie. Ogólnie, tramwaj to przeżytek, torowiska i trakcja - bezsensownie utopione pieniądze. Taki sam albo lepszy efekt można osiągnąć taniej autobusami, nie muszą być zaraz elektryczne. Volvo pod bokiem ale lepiej zamawiać skody.....
~fachowiec2021-01-05 13:56:26 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Dokładnie. A wprowadzenie nowej trasy to kilka wiat przystankowych. W przypadku awarii lub remontu łatwo wprowadzić objazdy. Ale najlepsze pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach i dlatego miasto brnie w tramwaje.
~@loper2021-01-05 12:51:48 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ale argument... A w Niemczech dostaje się na dziecko 700 - 900 euro. A w Gdyni jeździ trolejbus....
~loper2021-01-04 17:57:04 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
W Niemczech też jeżdżą tramwaje i to cicho. Ponadto też są dwusystemowe - poza miastem jako pojazd kolejowy do następnego miasta.
~Mechanik2021-01-04 17:03:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Przecież volvo we Wrocławiu wytwarza tylko elektryki. Zanim coś jeszcze napiszesz, dowiedz się na temat o którym jak widać nie masz pojęcia.