#Migawka. W zajezdni Borek robota wrze

Piotr Czyszkowski | Utworzono: 2022-08-23 07:00 | Zmodyfikowano: 2022-08-23 07:00
A|A|A

Wymiana rozjazdów to pierwszy etap modernizacji i rozbudowy zajezdni tramwajowej „Borek” - największej i jednej z najstarszych we Wrocławiu. Prace związane z wymianą 8 rozjazdów rozpoczęły się na początku lipca i mają zakończyć się do końca wakacji. Koszt inwestycji to 6 milionów złotych.

Początki zajezdni na wrocławskich Krzykach sięgają pierwszych lat XX wieku. Wówczas to, zaledwie 3-4 lata po przyłączeniu do Wrocławia podwrocławskiej wsi Borek (Kleinburg), do którego doszło w 1897 roku, na wysokości tworzonego właśnie Parku Południowego rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni dla tramwajów elektrycznych. Inwestorem była spółka akcyjna BSEG, czyli Wrocławskie Towarzystwo Ulicznej Kolei Żelaznej (Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft).

W tym czasie była to najstarsza z trzech działających w mieście firm tramwajowych. Obok niej istniała też prywatna spółka ESB, czyli Tramwaje Elektryczne Wrocław (Elektrische Straßenbahn Breslau) oraz założona w 1901 roku miejska spółka SSB, czyli Tramwaje Miejskie Wrocław (Städtische Straßenbahn Breslau). Były to czasy dynamicznego rozwoju sieci tramwajowej, a jednocześnie dużego chaosu w podróżowaniu po Wrocławiu. Trzy działające równolegle firmy obsługiwały bowiem różne pojazdy: tramwaje tradycyjne – konne oraz nowoczesne – elektryczne, które poruszały się po własnych niezależnych od siebie trasach. Dla pasażerów wiązało się to z koniecznością zakupu osobnego biletu u każdego z przewoźników.

źródło: www.polska-org.pl

Tramwajowy biznes był jednak tak opłacalny, że założona przez berlińskiego przedsiębiorcę – Johannesa Büssinga spółka BSEG postanowiła rozbudować sieć elektryczną i wznieść w mieście kilka nowoczesnych zajezdni. Mniej więcej w tym samym czasie powstały zajezdnie przy ulicy Ołbińskiej, czy Legnickiej. Pawilon przy dzisiejszej Alei Powstańców Śląskich posiadał dwie przelotowe, siedmiotorowe hale tramwajowe.

Chcąc przejąć spore zyski, a jednocześnie uniknąć chaosu i dominacji firmy BSEG, w 1911 roku władze Wrocławia wykupiły akcje Wrocławskiego Towarzystwo Kolei Żelaznej. W ten sposób cały majątek i posiadane trasy wcielono do miejskiej spółki SSB. Nieco ponad 12 lat później miasto przejęło także spółkę ESB, przebudowując część istniejących tras i porządkując rozkład jazdy tramwajów w całym mieście.

źródło: www.polska-org.pl

Zajezdnia „Borek” działała bez przerwy do początku 1945 roku. Wówczas to na skutek ataku Armii Czerwonej od południa oraz walk o miasto została ona poważnie uszkodzona. Zajezdnię odbudowano dopiero w 1954 roku. Od tego czasu niemal bez przerw służy mieszkańcom Wrocławia.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama