Wieczór zDolnego Śląska: Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia - czy tak to powinno wyglądać?

Joanna Jaros, DP | Utworzono: 2025-03-07 19:06 | Zmodyfikowano: 2025-03-07 19:06
Wieczór zDolnego Śląska: Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia - czy tak to powinno wyglądać? - Rozmawiamy o ostatnim odcinku Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Fot. RW
Rozmawiamy o ostatnim odcinku Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Fot. RW

Spory w sprawie tego ostatniego odcinka trwały kilkanaście lat i dlatego też warto zadać pytanie - czy ta procedura na pewno powinna w ten sposób przebiegać? Czy nie dało się tego przepracować i spokojniej, i w krótszym czasie?

O tym rozmawialiśmy z zaproszonymi gośćmi w Wieczorze zDolnego Śląska:

  • Olga Cembrzyńska-Kisilewicz, Inicjatywa Wysoka,
  • Łukasz Sajewicz, mieszkaniec Wysokiej,
  • dr Maciej Zathey, Instytut Rozwoju Terytorialnego,
  • Dariusz Mirek, kierownik Referatu Inwestycji Urzędu Gminy Kobierzyce.

POSŁUCHAJ AUDYCJI:

00:00
00:00

Sprawdź: Do Karpacza znów dojechał pociąg! Pierwszy od 25 lat skład dotarł pod Śnieżkę


Komentarze (42)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Koń z Partynic2025-03-09 22:57:14 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Kurcze to Niemiec jak kupował działki pod obecny WTWK i budował cały kompleks też chyba nie czytał MPZP bo jakimś cudem wykarczowano do gołej ziemi najbardziej zadrzewioną części tego terenu, a zajęcie pod budowę drogi przebiega w najwęższym miejscu z kilkanaście metrów od bieżni toru. Ale przynajmniej psy z Wysokiej nie beda tam chodzić się załatwiać. Zapraszamy na spacery!
~Marcin2025-03-09 07:55:55 z adresu IP: (88.199.xxx.xxx)
Muszą przyspieszyć budowę tego odcinka. Żeby w 21 wieku nie można było domknąć kawałka drogi to szczyt. A ludzie mieszkający w wysokiej powiem sorry taki mamy klimat. Było w planach? było! Więc nie ma co płakać tylko trzeba się pogodzić.
~Michal2025-03-09 00:42:54 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Jest takie nastawienie na budowę dróg, że niedługo niezależnie gdzie i za ile kupicie mieszkanie nie będzie spokoju. Wszędzie będzie hałas i smród, a poczynione inwestycje i tak nie rozwiążą problemów komunikacyjnych. No ale cóż urzędnicy dalej w XXw.
~Michal2025-03-10 00:02:48 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Panie Polak, jeżeli to jest rozwój to chyba brniemy w ślepa uliczkę nieustannie inwestując w najmniej efektywną formę transportu, przyczyniającą się do rozwoju znacznej części chorób cywilizacyjnych.
~Polak 2025-03-09 10:41:17 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Sam jesteś człowieku w w XXw. Żeby budować osiedla i nie budować dróg to trzeba być ułomnym, ślepym i głupim jednocześnie. To jest najzwyklejszy w świecie rozwój.
~Wroclaw2025-03-08 22:09:57 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Ok. W 2003 sprawa dotycząca WOW, mająca przebiegać przez gminę Czernica NSA odrzucił. Bielany-Łany-Długołeka. DW 372. ZRID, generalnie dotyczy osób wywłaszczonych. To chyba nie wchodzi w rachubę. Jest to spec ustawa mająca na celu przyspieszenie procesu inwestycji,budowy itp W dużym skrócie mówi o sposobie przygotowania nieruchomości z pierwszeństwem wobec ustaleń planu miejscowego, tak więc skarga chyba nic nie da. Z tego co Pan napisał,sprawa Wysoka zajmowali się niekompetentni ludzie,czy też zwykli ludzie a nie urzędnicy. Tymczasem,w następnym zdaniu urzędnicy narobili bałaganu. Nie bardzo rozumiem,kim są owi zwykli ludzie. Jest stwierdzenie że jakby urzędnicy to czytali to byłoby zupełnie inaczej a w drugim zdaniu oskarżani są urzędnicy którzy narobili bałaganu. Cytując wypowiedź.
~Wroclaw2025-03-08 20:32:52 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Pan chyba nie rozumie istoty sprawy. Sprawa jest dogłębnie wyjaśniona orzeczeniem sądowym. Tak jak napisałem nie jednokrotnym. Chyba we wszystkich instancjach jakie mogły być. Sprawy trwały latami. Jeżeli Pan to kwestionuje,to nie mamy o czym rozmawiać,czy raczej pisać. Urząd Miasta, Gminy czy też Marszałkowski w orzecznictwie sądu działał zgodnie z prawem. Wcześniej pisałem już o pewnych furtkach czy też uchylonych drzwiach,posługując się kolokwializmem. Takie jest prawo. I taki jest wyrok. Koniec kropka. Rozumiem Pana rozżalenie, być może złość ale wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Przed wydaniem wyroku,plany,umowy,różne decyzję były analizowane przez biegłych sądowych. Tak to funkcjonuje To nie ma znaczenia, czy ja je czytałem. Czytały je te osoby,które później zadecydowały o takim wyroku a nie innym.
~xyz2025-03-08 21:15:40 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Sprawa nie jest dogłębnie wyjaśniona i nie jest zakończona. NSA jeszcze się w tym temacie nie wypowiedział. ZRID też jest wciąż w zaskarżeniu. I właśnie o to chodzi, że tych planów nie czytały osoby, które powinny je czytać. Czytali tylko zwykli ludzie, a powinni urzędnicy. Tymczasem urzędnicy narobili bałaganu, z którym zostawili mieszkańców. I to bardzo kosztownego bałaganu.
~Zainteresowany 2025-03-08 18:50:41 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb6:1c46::x:x:x)
Dokładnie!były trzy warianty drogi, ale placki wybrały najgorszy!chyba żeby wkurzyć mieszkańców Wysokiej- a mieszkania były tak samo drogie jak we Wrocławiu- kto nie kupował niech nie pierdzieli głupot!
~...2025-03-10 20:53:30 z adresu IP: (2a00:f41:70d8:b54:2db8:x:x:x)
Nasze mieszkania wcale nie były tańsze. Ludzie widzą czubek swojego nosa a były dwa tańsze warianty przez pola to lepiej truć ludzi spalinami z aut a potem leczyć nowotwory ...przy polach obwodnica 1 plus 1 między blokami autostrada 2 plus 2 wywłaszczone grunty. Dzieci w przedszkolu będą wdychać spaliny z rakotwórczego paliwa brawo a wszystko wiadomo dlaczego ....
~Dwr xxxxx2025-03-09 09:12:37 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Nie wszystkie mieszkania były drogie! Te przy projektowanym przebiegu były tańsze!
~Wroclaw2025-03-08 18:48:52 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Oczywiście że słuchałem. Proszę posłuchać ,co mówi Pan Maciej Zathey. Droga była wytyczona. Co do tego,nie ma żadnych wątpliwości. Jaka ona miała być w jakim kształcie oraz formacie zostało to niestety dosyć luźno zawarte w zapisach. Mogła to być droga dojazdowa, wyjazdowa,lokalna ale także i jest zapis iż może to być droga odciążająca tranzyt Wrocławia. I z tego zapisu skorzystano. Tranzyt jest jednoznaczny z droga szybkiego ruchu. Zwłaszcza ciężarowego. Dalsza część wywodu jest stwierdzeniem bałaganu który panuje w planach gminnych itp. Reasumując,ktoś zostawił otwarte drzwi,furtkę i plany zostały zmienione pod tym właśnie kątem. Sądownie przed wiele lat,też to zostało stwierdzone wyrokiem. I to chyba niejednym. Dlatego napisałem żeby UWAŻNIE,czytać plany zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli jest jakakolwiek niejednoznaczność,może dojść do takich sytuacji.
~xyz2025-03-08 19:24:49 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Chyba jednak nieuważnie słuchałeś całej rozmowy, a planów najwyraźniej nie czytałeś samodzielnie, bo nadal nie wiesz, co dokładnie jest w nich zapisane.
~Zainteresowany 2025-03-08 19:00:45 z adresu IP: (2a09:bac3:4fb1:2dc::x:x:x)
Niech ktoś mi powie dlaczego wybrano najdroższy wariant?rozumiem plany, ale można było zrealizować projekt idąc bokiem po polach i nikomu nie stała by się krzywda- warianty były pokazane oficjalnie więc zdawali sobie sprawę że aktualny jest problematyczny ! Poza tym wg pierwotnych planów brakowało 15 metrów miejsca na drogę dlatego będzie tylko po jednym pasie - i to rozwiąże problem korków ?w godzinach szczytu nie można dojechać zakichaną obwodnica do Długołęki już teraz- no po prostu obwodnica ratująca życie - porażka , wstyd i partactwo !
~Wroclaw2025-03-08 15:24:06 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Problem polega na tym ,że trzeba zawsze przy zakupie jakiekolwiek nieruchomości żądać,nie prosić a żądać,plan zagospodarowania przestrzennego. Miasto już w latach 80 ubiegłego wieku, wytyczyło trasę pod obwodnicę Wrocławia. Tak więc mieszkańcy Wysokiej sami są sobie winni że kupują w ,,ciemno''. Niech mają pretensje do siebie.
~Słoik2025-03-09 23:18:10 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Wrocław pany! Tutaj wszystko jest tiptop, najpierw budujemy szerokie, przepustowe ulice z oddzielnym torowiskiem dla tramwajów, i kiedy cała infrastruktura jest przygotowana to zaczynamy stawiać osiedla. Nie zapominamy oczywiście o terenach zielonych które są chlubą miasta, przecież gdzie mają te tysiące ludzi odpoczywać. Wzór do naśladowania gotowy!
~xyz2025-03-08 18:00:23 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Słuchałeś rozmowy w ogóle, czy tylko czytałeś nagłówek?
~jurek452025-03-08 13:42:35 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Władza uwielbia napuszczać jednych na drugich (dziel i rządź). Narracja że wina tych co kupili mieszkania to typowe dla kraju z gówna, gdzie mafie deweloperskie razem z władzą robią co chcą. Pytanie powinno być - kto wydał pozwolenie na budowanie tam mieszkań?
~Adam 2025-03-08 11:45:28 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Kupiłem mieszkanie w Wysokiej w 2008 roku cena za metr kwadratowy to 6200zł na tamten czas cena jak we Wrocławiu. Do wszystkich którzy piszą te BZDURY ŻE TU BYŁO TANIO. NIE NIE BYŁO ❗❗❗CENA JAK WE WROCŁAWIU ❗❗❗
~Jdhdy2025-03-09 09:14:50 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Te od strony planowanej drogi były tańsze!!!
~Zainteresowany2025-03-08 10:04:03 z adresu IP: (2a09:bac3:4f99:2a0::x:x:x)
Panowie na stołkach zrobią obwodnicę bo Tak a korki jak były tak będą
~Zainteresowany 2025-03-08 09:59:41 z adresu IP: (2a09:bac3:4f99:2a0::x:x:x)
Wspomnimy tą dyskusję w momencie kompletnego zatkania Karkonoskiej oraz wiecznych korków na pseudo obwodnicy z pojedynczymi pasami ruchu - śmiech na sali
~Zainteresowany2025-03-08 09:56:43 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb6:26e6::x:x:x)
Nawet Panowie z firmy Skanska prowadzący wycinkę starodrzewu komentowali to jako coś niezrozumiałego - gratulacje
~Zainteresowany 2025-03-08 09:54:14 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb6:26e6::x:x:x)
Nie pamiętam żeby było taniej przynajmniej u nas - chodzi o to że były lepsze warianty a wybrali najgorszy i najdroższy
~Rysio2025-03-08 09:49:37 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
A pamiętacie jak kupowaliście tam mieszkania? Było taniej przez obwodnicą. Największą zakałą jest wydający pozwolenie na budowę.
~Hfhbfdfg2025-03-09 09:17:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Były tansze bo deweloper mi mówił, ze " planują tutaj obwidnice ale sam Pan wie, nie wiadomo kiedy oni to wybudują więc na razie będzie spokoj".
~Ragnarok2025-03-08 14:22:02 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Jak widać lubisz być głupi na cały regulator. Bajki o tańszych mieszkaniach to ty w swojej parafii pociskaj , oni tam lubią bajki
~Mateusz 2025-03-08 11:42:04 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
W 2008 roku kupiłem mieszkanie w Wysokiej płacąc 6200m2 zł. Cena jak we Wrocławiu na tamten czas IDIOTO
~zfx2025-03-08 10:07:15 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
nie było czekać takiego, powtarza Pan legendy
~mieszkaniec 2025-03-08 09:44:04 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
jedna prośba, proszę o taką rozmowę przedstawicieli marszałka i DSDiK mieszkańcy ich merytorycznie rozniosą. Jeśli urzędnicy będą się bać konfrontacji, proszę zaprosić ich do studia i niech przedstawią chociaż dwa argumenty logiczne za tym, aby droga szła przez środek osiedla w najdroższym wariancie :D Czekam na to!
~Kohhh2025-03-09 09:19:19 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
To nie droga idzie przez środek osiedla tylko osiedle powstało na środku drogi- chyba jest RÓŻNICA!
~xyz2025-03-08 18:02:06 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Podobno DSDiK było zaproszone do studia, ale nie widzieli potrzeby brać udziału w rozmowie.
~tess2025-03-08 14:27:12 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
tak, czekam na taką rozmowę, najważniejsze to było szczuć na mieszkańców Wysokiej, żadnej prawdziwej merytorycznej konfrontacji z mieszkańcami, media i facebookowe przepychanki, a korki generują również wszyscy którzy kupili mieszkania na powciskanych gdzie się da blokach przy Zwycięskiej, osiedlach w Ślęzie, Karwianach, Iwinach itd ale to mieszkańcy Wysokiej są źli...polaryzacja wszędzie! wtedy można wydawać nie swoją kasę do woli
~Zainteresowany2025-03-08 09:52:04 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb6:26e6::x:x:x)
Pełna zgoda - dobrze ujęty problem
~Zainteresowany 2025-03-08 09:41:12 z adresu IP: (2a09:bac2:4f98:2a0::x:x:x)
Ta obwodnica nie rozwiąże żadnych komunikacyjnych problemów południa Wrocławia - to gniot który jest efektem wyboru najgorszego i najdroższego wariantu!porażka, która zamieni życie mieszkańców w koszmar na długi czas. Ktoś kto wybrał taki wariant powinien się puknąć w czoło i to mocno.
~dzb2025-03-08 09:44:51 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
i ktoś pięknie musiał tam przytulić pieniędzy albo innych fruktów. Nie ma innego wytłumaczenia
~Mieszkam tu2025-03-08 09:26:17 z adresu IP: (91.231.xxx.xxx)
Litości. Wszyscy wokół wiedzieli że mpzp jest pas na drogę tylko nie ludzie którzy kupowali tam mieszkania. Pretensje miejcie do siebie. A deweloper zrobił swietny deal. Kupił za psie pieniądze działkę, szybko sprzedał tanie mieszkania.
~Zainteresowany 2025-03-08 09:48:38 z adresu IP: (2a09:bac2:4fb6:26e6::x:x:x)
Ja akurat nie kupiłem tutaj tanio mieszkania - były inne warianty nie wbijające się w Wysoką więc nie rozumiem dlaczego akurat ten wybrano - droga mogła iść po polach w okolicach autostrady a teraz mamy wycinkę starodrzewu, wywłaszczanie , tunele, nasypy, wiadukty i inne atrakcje w planach - kompletne wariactwo
~SADG2025-03-08 09:42:26 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
wiem, ze nie przeszkadzają Panu fakty w wygłaszaniu takich tez, ale dokumenty totalnie przeczą temu co Pan piszę. I chyba nie słuchał Pan rozmowy.
~Rysiek2025-03-08 08:53:17 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Pań Zathey od marszałka pozamiatany. Nie ma nic mądrego powiedzenia
~H d2025-03-08 08:33:00 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Wreszcie jakaś merytorycnza rozmowa w tym temacie a nie miejskie legendy.
~xyz2025-03-08 18:03:18 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tylko niestety musiały paść drzewa na Partynicach, żeby ktoś zechciał rozmawiać:(