Chcą uratować zabytkową lokomotywę

| Utworzono: 2016-04-12 10:33 | Zmodyfikowano: 2016-04-12 10:35
Chcą uratować zabytkową lokomotywę - fot. zbieramynafiata.pl
fot. zbieramynafiata.pl

Ich apel już pojawił się w wielu miejscach w internecie. Zdobył m.in. spore zainteresowanie użytkowników popularnego serwisu społecznościowego Wykop.pl.

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu apeluje tymi słowami:

"Czy chciałbyś, żeby Twoje dzieci i wnuki widziały jak ich rodzice i dziadkowie przemieszczali się po Polsce, gdy nie było tylu samochodów, a dwa krótkie odcinki autostrad zbudowanych z płyt betonowych bardziej przypominały schody niż drogi szybkiego ruchu?

Czy chciałbyś, by imprezy kolejowe uświetnione obecnością naszego taboru historycznego przekonywały uczestników, że ze smogiem i korkami wygramy tylko poprzez bardziej efektywny transport zbiorowy?

Czy chciałbyś wziąć udział w przejeździe specjalnym, w pociągu, który przypomina Ci czasy dojazdów do szkoły lub podróże z rodzicami na wakacje oraz do dziadków?

A może jesteś miłośnikiem fotografowania kolei i na takie rarytasy polujesz z aparatem w ręku przy szlakach kolejowych?"

Chodzi o uratowanie przed złomowaniem lokomotywy serii SU45. "W kolejnych latach chcielibyśmy przywrócić ją do stanu czynnego" - dodają sympatycy kolei. Piszą też, że ich celem jest, by pociągi oddawały realia lat 70. i 80. XX wieku.

Jak można pomóc? Szczegóły znajdziecie TUTAJ.

Akcję nazwano "Zbieramy na Fiata". Dlaczego? O tym piszą bardzo konkretnie i obrazowo:

Lokomotywy SP45/SU45, żargonowo nazywane Fiatami (od silnika na licencji firmy FIAT), budowane były w latach 1970-1976 w Poznaniu.

Dla PKP wyprodukowano 265 egzemplarzy. Prowadziły pociągi pośpieszne po torach całej Polski, z Zamościa do Jeleniej Góry, z Gdyni do Kudowy Zdroju. Obecnie w przewozach pasażerskich pozostały dwie takie maszyny – SU45-089 (do maja 2016 roku) oraz SU45-079 (do czerwca 2017 r.), pracujące dla Przewozów Regionalnych. Przewoźnik ten oraz pozostałe spółki wyodrębnione z PKP, w ciągu ostatnich 5 lat wyprzedali lub przekazali do złomowania praktycznie wszystkie egzemplarze tej serii lokomotyw, oprócz dosłownie kilku, które stoją „w krzakach” i czekają na kasację(?). Wśród tych odstawionych znajdują się dwie, które do niedawna jeździły: SU45-241 oraz SU45-115. Ten drugi Fiat został niedawno wystawiony na sprzedaż.

W ostatnich latach Fiaty służyły nie tylko w ruchu liniowym, lecz także w ruchu turystycznym oraz w różnych przejazdach specjalnych, stanowiąc atrakcję porównywalną do parowozów.

Jedną lokomotywę z tej serii, należącą do prywatnego przewoźnika, noszącą obecnie oznaczenie 301Db-143, można spotkać na czele pociągu towarowego.

Nie jest nam znany dalszy los kilku maszyn tej serii sprzedanych niedawno przez PKP Intercity prywatnej firmie.

Więcej informacji:

 

Reklama

Komentarze (5)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~do PKP2016-04-12 20:01:45 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Jeśli tak jest i wszystko jest ustawione to będzie trzeba się temu bliżej przyjrzeć w takim razie sympatyczny panie PKP. A z tego co mi wiadomo to te jakieś tam ksk też ma status muzeum. BTW czy to ta sama placówka muzealna która kupiła i pocięła na złom EP05-01?
~hmm?2016-04-12 23:53:55 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
a co oznaczają słowa "Przetarg to tylko formalność" jeśli nie jakiś wałek!!?? Przetarg to przetarg, jeśli jest on tylko formalnością to znaczy że coś jest nie tak i wbrew obowiązującemu prawu.
~Taaak, jasne2016-04-12 23:24:21 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
To nie lata 2000 gdy przetargi to był wałek. Za rządów PiS takie oszustwa nue przejdą
~PKP 2016-04-12 18:43:41 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Lokomotywa w zasadzie jest już sprzedana a nabywcą nie będzie jakieś tam ksk, tylko placówka muzealna, negocjacje na ten temat trwają już od połowy stycznia. Przetarg to tylko formalność. Przykro mi panowie sympatyczni
~do PKP2016-04-12 20:01:01 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Jeśli tak jest i wszystko jest ustawione to będzie trzeba się temu bliżej przyjrzeć w takim razie sympatyczny panie PKP. A z tego co mi wiadomo to te jakieś tam ksk też ma status muzeum. BTW czy to ta sama placówka muzealna która kupiła i pocięła na złom EP05-01?