Węzeł Kostomłoty. Sukces Radia Wrocław. Będzie łatwiej

Leszek Mordarski | Utworzono: 2016-05-15 13:01 | Zmodyfikowano: 2016-05-15 13:01
Węzeł Kostomłoty. Sukces Radia Wrocław. Będzie łatwiej -

Oto fragment listu od słuchacza sprzed blisko roku:

LIST SŁUCHACZA

"Kostomłoty zakrętem śmierci !!!!!!

Ilekroć słyszę, że na autostradzie A4 zdarzył się wypadek to zwykle ma on miejsce w okolicach węzła Kostomłoty. W Boże Ciało stałem przed węzłem Kostomłoty 1 h 40 min bo na węźle znów miał miejsce wypadek 3 samochodów - jedna osoba ciężko ranna. Nie mam pojęcia ile osób już zginęło w tym miejscu ale na pewno sporo. Sytuacja jest następująca: w dniach rozpoczynających weekendy duża cześć Polaków jedzie w kierunku Szklarskiej Poręby, Karpacza i innych górskich kurortów. W każdy piątek duża liczba osób pracujących we Wrocławiu wraca do swych domów.

Co się dzieje - wszyscy rozpędzeni jadący w kierunku zachodnim nagle muszą ostro hamować bo przed węzłem w Kostomłotach mamy nagły korek - często dochodzi wówczas do wypadków."

Byliśmy pierwsi - z sugerujących takie rozwiązanie - W poniedziałek zmieni się organizacja ruchu na węźle Kostomłoty na A4. Dzięki temu znikną popołudniowe korki przy zjeździe z autostrady na drogę nr 5 do Strzegomia i Jeleniej Góry.

Słuchacze Radia Wrocław, a my z nimi, już kilka miesięcy temu sugerowaliśmy zmianę pierwszeństwa przy zjeździe z A4. GDDKiA obiecała przeprowadzenie analiz. Okazało się, że przemodelowanie ruchu na tym skrzyżowaniu jest możliwe, dlatego od 16 maja opuszczający autostradę nie będą już musieli zatrzymywać się przed znakiem STOP. Pierwszeństwo straci równocześnie lokalna droga, wiodąca od Kostomłotów do autostrady. Ruch na tej trasie jest minimalny, w porównaniu do wielkiego potoku samochodów opuszczających autostradę i kierujących się w stronę gór.

O sprawie, blisko rok temu, pisaliśmy tutaj.

 

Reklama

Komentarze (8)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Dominika2017-09-20 18:30:46 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Wielki sukces. Głupszego rozwiązania nie było? A jeździcie między Kostomłotami a Strzegomiem? Koszmar! A swoją drogą wielu kierowców ma kłopot z ogarnięciem tego, o co tam chodzi.
~CCC2016-05-12 22:45:44 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Dziwne, że od decyzji ministra z grudnia ubiegłego roku urzędnikom tyle czasu zajęło ustawienie kilku znaków znaków drogowych, aby zmienić organizację ruchu.
~CCC2016-05-12 22:42:59 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Szanowna Pani Minister! Jadąc autostradą A4 na odcinku z Wrocławia do Legnicy jest zjazd z tej autostrady oznaczony Kostomłoty i Strzegom. Pas samego zjazdu jest dość krótki i z racji dużego ruchu na tym zjeździe jest nie wystarczający dla samochodów, które po prostu stają w korku powodując blokowanie prawego pasa ruchu tej autostrady. Z tego też powodu jest tam dużo niebezpiecznych sytuacji wymagających nieraz ostrego hamowania, ale także dochodzi do częstych wypadków czy kolizji powodujących dalsze komplikacje w postaci wstrzymania ruchu na autostradzie z powodu wypadku. Powodem tego jest to, że pojazdy opuszczające tam autostradę muszą zatrzymać się na znaku „Stop” przed włączeniem się do ruchu na drogę Kostomłoty - Strzegom. Dodam, ze zjazd ten jest w ciągu drogi krajowej nr 5 w kierunku Lubawki. Sporadyczne kierowaniem ruchem na tym skrzyżowaniu przez funkcjonariuszy Policji jest działaniem dość skutecznym, ale i tak powstają korki z powodu blokowania się prawej jezdni autostrady. Rozwiązaniem, które mogłoby na trwale poprawić płynność ruchu tak na tym skrzyżowaniu jak i na samej autostradzie, byłoby odwrócenie pierwszeństwa jazdy tak, aby pojazdy opuszczające autostradę miały na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo, przed pojazdami poruszającymi się drogą Strzegom - Kostomłoty. Przez taką zmianę ruchu wyeliminuje się dużą ilość wypadków i kolizji na samej autostradzie, jak i na wspomnianym skrzyżowaniu. Z uwagi na to proszę o udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na poniższe pytania: Czy Ministerstwo widzi potrzebę zmiany zasad ruchu na tym zjeździe, zamiast wykonywania kosztownej modernizacji tego zjazdu? Czy są możliwe szybkie decyzje w tej sprawie, tak, aby jeszcze przed okresem zimowym usprawnić ruch, gdyż warunki zimowe spowodują jeszcze większe kłopoty? Z poważaniem Henryk Kmiecik Poseł na Sejm
~CCC2016-05-12 22:41:57 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Warszawa, 28-12-2015 Szanowny Panie Marszałku, odpowiadając na przesłaną przy piśmie z dnia 19 października br. interpelację nr 34865 posła Henryka Kmiecika, w sprawie zjazdu z autostrady A4 w węźle Kostomłoty, informuję co następuje. W celu uzyskania szczegółowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących kwestii zawartych w piśmie Pana Posła, resort infrastruktury i rozwoju wystąpił, w trybie nadzoru, do GDDKiA jako zarządcy dróg krajowych (w myśl art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 z późn. zm.). Z informacji przedstawionych przez GDDKiA wynika, że dokonana została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz jego płynności na zjeździe z autostrady A4 w miejscowości Kostomłoty. W wyniku podjętych działań dla przedmiotowego zjazdu opracowany został i zatwierdzony projekt zmiany stałej organizacji ruchu, w którym nadano łamane pierwszeństwo przejazdu dla kierunku Lubawka – autostrada A4. Przedmiotowy projekt uzyskał pozytywną ocenę Starostwa Powiatowego w Środzie Śląskiej oraz Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu. Obecnie poddawana jest analizie możliwość podłączenia zasilania do świateł ostrzegawczych zamontowanych na znakach D-48 (zmiana pierwszeństwa), D-1 (droga z pierwszeństwem) oraz D-2 (koniec drogi z pierwszeństwem). Projekt zostanie wdrożony niezwłocznie po dopełnieniu wszystkich wymaganych formalności. Jednocześnie informuję, że w wyniku zidentyfikowanej powyżej sytuacji, GDDKiA przewiduje podjęcie działań w zakresie opracowania projektu przebudowy przedmiotowego skrzyżowania. Z poważaniem, Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk
~CCC2016-05-12 22:40:56 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Za rządów PO nie przychylono się do tego rozwiązania, dopiero interpelacja posła Kmiecika odniosła skutek, a decyzję w tej sprawie podjął nowy minister Adamczyk Interpelacja nr 34865 do ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie rozwiązania problemu kłopotliwego zjazdu z autostrady A4 na Kostomłoty na odcinku z Wrocławia do Legnicy Odpowiedź na interpelację nr 34865 w sprawie rozwiązania problemu kłopotliwego zjazdu z autostrady A4 na Kostomłoty na odcinku z Wrocławia do Legnicy Odpowiadający: minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk Warszawa, 28-12-2015
~Limciu2016-05-12 20:29:36 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Zjazd z A4 na Strzegom był od lat nielogiczny. Przecież auta poruszają się po DK5 i powinny mieć bezwzględnie pierwszeństwo przed włączającymi się z dróg lokalnych. Musiało minąć wiele lat i zginąć wielu ludzi, żeby "orły" z GDDKiA zdecydowały się przestawić 3 znaki drogowe - zgodnie z logiką. Urzędasy zawsze wiedzą najlepiej i to cud, że radiu udało się zmusić ich do zmiany zdania.
~Pukałko2016-05-12 19:28:49 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Czy to aby nie jest pyrrusowe zwyciestwo. Na budwe i modernizacje autostrad wydawane sa miliardy zlotych. To miejsce nie zostalo przebudowane zgodnie z zasadami budowy wezlow komunikacyjnych. Polozono nowa nawierzchnie, typowy lifting oznakowania i koniec. Takie miejsca wymagaja przebudowy gwarantujacej bezkolizyjne laczenie i rozdzielanie strumieni ruchu, a to juz inna bajka. Miejsca jest od groma i mozna to po ludzku zaprojektowac i zbudowac, tylko po co. Kierowcy jakos sobie poradza. Wlasnie takie myslenie zakorzenilo sie w biurach projektowych i osrodkach decyzyjnych, gdzie za biurkami siedza "specjalisci" od olowka i linijki. Przypomnijcie sobie jak dlugo trwa przygotowanie jakielkolwiek zmiany organizacji ruchu itp., kiedy mamy do czynienia z droga nie podlegajaca zarzadzaniu przez miejscowe wladze. Tam w Warszawie zawasze lepiej wiedza, jak nas zadowolic. Podobne "rozwiazanie komunikacyjne" mamy pod nosem na Bielanach. Zjazd od zachodu z A4 do Wroclawia i w keirunku południowym. To bylo dobre w latach 30-tych ubieglego wieku, a znaki Stop i loteryjne wlaczanie sie do ruchu pozostalo do dzis. Pytanie gdzie jest ta kotwica i dlczego nie ma sily, zeby ja zerwac.
~klops2016-05-12 20:37:53 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Zgadzam się z przedmówcą - miejsce jest, zapewne jeszcze Niemcy zostawili rezerwę na wybudowanie pełnej "koniczynki". Łatwo to zaobserwować w miejscu, gdzie zazwyczaj czają się laweciarze - widać wyraźnie, że jest nawet przygotowany spad w kierunku jezdni autostrady. No ale nie zrobiono tego przy okazji remontu A4, nie zrobiono podczas modernizacji DK 5, więc pewnie nieprędko GDDKiA się za to weźmie. Podobny bajzel panuje kilkanaście kilometrów dalej, przy węźle A4 i DK 3 - też brak skrzyżowania bezkolizyjnego - no ale tam pewnie sytuację poprawi oddanie S3. Wracając do węzła Kostomłoty - jeżdżę tamtędy bardzo często i zawsze przed długim weekenedem czy świętami jest tam problem ze zjazdem. Winna jest marna infrastruktura ale też głupota kierowców, którym wydaje się, że "wbiją" się na początek korka. Efekt jest taki, że stoi pas zjazdowy, blokuje się prawy pas ruchu, niebezpiecznie robi się na lewym, bo wielu kierowców jadących dalej na zachód ucieka na lewy pas a do tego idioci, którzy jadąc w kierunku Strzegomia/Jeleniej Góry próbują z lewego pasa dostać się na zjazd omijając korek. Nie raz widziałem takich hamujących idiotów, a nawet kilku cofających. Dziwi mnie bierność służb, przecież węzły są obserwowane z kamer - można karać kierowców stwarzających niebezpieczne sytuacje - to powinno dodatkowo pomóc. Podgląd z kamer dostępny na stronie GDDKiA Kiedyś w zestawie były również kamery z węzłów Kostomłoty czy Kąty Wrocławskie.... Przy okazji - rozliczyłbym GDDKiA z niedziałających tablic informacyjnych - to one powinny ostrzegać o korkach.