Bronią policjantów, którzy zatrzymywali Igora Stachowiaka

MM, el, KM, pk | Utworzono: 2017-05-22 12:46 | Zmodyfikowano: 2017-05-22 12:46
Bronią policjantów, którzy zatrzymywali Igora Stachowiaka - Fot: archiwum radiowroclaw.pl
Fot: archiwum radiowroclaw.pl

Według Komendy Głównej Policji środki przymusu zastosowane wobec Igora Stachowiaka były uzasadnione: Użycie przez interweniujących policjantów środków przymusu bezpośredniego w postaci siły fizycznej i tasera przeznaczonego do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, a następnie kajdanek było adekwatne do sytuacji oraz do zachowania się mężczyzny wobec, którego podjęta została interwencja - czytamy w komunikacie policji.

ZOBACZ KONIECZNIE: Dymisje w dolnośląskiej policji po publikacji wstrząsającego materiału 

Śledztwo w sprawie śmierci Igora Stachowiaka zakończy się do połowy września - zapowiedziała Prokuratura Krajowa. Jak poinformowała w wydanym komunikacie długość trwania śledztwa wynika z realizacji wniosków dowodowych składanych przez rodziców zmarłego oraz ich pełnomocników.

Z kolei funkcjonariusz, który użył paralizatora wobec Igora Stachowiaka, zostanie zwolniony ze służby. O konsekwencjach wobec funkcjonariusza poinformował Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji. Zwolnienie policjanta nastąpi ze względu na dobro służby i na wizerunek policji. 

Z tym stanowiskiem nie zgadza się jeden ze związków. W opublikowanym dziś oświadczeniu czytamy, że zwolnienie funkcjonariusza w tej chwili to ferowanie "wyroków" przez polityków. Dodatkowo związkowcy zapewniają, że nie ustaną w obronie prawnej policjantów, którzy w zeszłym roku brali udział w zatrzymaniu Igora Stachowiaka.

Do Wrocławia przyjedzie specjalny "zespół kontrolny". To reakcja MSWiA i Komendy Głównej Policji na nowe szokujące fakty ws. śmierci Igora Stachowiaka w komisariacie Wrocław Stare Miasto.

Natychmiastowa dymisja wiceszefa MSWiA, pełna informacja na najbliższym posiedzeniu Sejmu i komisja śledcza. Grzegorz Schetyna, przewodniczący Platformy Obywatelskiej żąda "gwałtownych decyzji" rządu ws. śmierci Igra Stachowiaka w komisariacie Wrocław Stare Miasto:;

- Kiedy prokuratura prowadzona jest przez polityka rządzącej partii, kiedy MSWiA prowadzona jest przez jego partyjnego kolegę, nie możemy się zgodzić, że brak obywatelskiej, parlamentarnej kontroli będzie pozwalać na takie tragiczne historie. Zginął człowiek. 

Borys Budka, były minister sprawiedliwość domaga się natychmiastowego powołania komisji śledczej w tej sprawie.

- Przy tym, gdy brak jest niezależnej prokuratury, przy tym jak minister Ziobro, nie potrafi, przez ponad rok, wyjaśnić prostej sprawy to tylko i wyłącznie kontrola parlamentarna da opinii publicznej jasną odpowiedź kto w tej sprawie zawinił i kogo w tej sprawie należy ukarać. 

Wszystkie okoliczności podejmowanej przez policjantów interwencji związane z zatrzymaniem Stachowiaka na rynku we Wrocławiu były uzasadnione - oświadczyła Komenda Główna Policji w komunikacie wydanym już po emisji reportażu. Z kolei Prokuratura Krajowa poinformowała, że śledztwo powinno zakończyć się do września 2017 roku.

Do materiałów dotarli dziennikarze programu "Superwizjer" TVN24. Dziennikarze ujawnili m.in. nagrania z kamer, które są wbudowane w paralizatory. Igor Stachowiak skuty kajdankami, nie stawiający oporu jest rażony prądem. Wszystko dzieje się w łazience na komisariacie. Mężczyzna leży na podłodze, policjanci rozkazują mu zdjąć spodnie i straszą kolejnym użyciem paralizatora. 

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar przyznaje, że materiał zawiera dowody, mogące świadczyć o tym, że ofiara była przez policjantów torturowana.

Opozycja już żąda dymisji szefa MSWiA. Resort w oficjalnym komunikacie tłumaczy, że zadaniem kontrolujących będzie między innymi "dokładna analiza akt czynności wyjaśniających i dyscyplinarnych prowadzonych wobec funkcjonariuszy"

Materiał, który pokazała stacja to zapis z kamery paralizatora, którego użyła policja w komisariacie. Widać na nagraniu, że funkcjonariusze znęcają się nad Igorem. Każą mu zdjąć spodnie, straszą kolejnymi dawkami prądu i wyzywają. Potem Igor Stachowiak umiera.

CAŁY MATERIAŁ: Śmierć w komisariacie. Reportaż "Superwizjera"

Przypomnijmy: Igor Stachowiak został zatrzymany na wrocławskim Rynku rok temu, potem został przewieziony do komisariatu przy ul. Trzemeskiej, gdzie zmarł. Po tym zdarzeniu dochodzi do zamieszek przed komisariatem.  Śledztwo w sprawie wszczyna poznańska prokuratura. 

ZOBACZ TAKŻE:

 

 



Reklama

Komentarze (52)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~tjx2017-06-05 10:38:28 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Przeprowadzilem wywiad z ludzmi ktorzy byli przesluchiwani na komisariatach. Czesto wygladalo to tak: Rozbieraja cie do naga,rece z tylu skute kajdankami,reklamowka na glowe a pod nia wpuszczany gaz lzawiacy. To jest szczera prawda,tak robia we wroclawiu. Jedne z najgorszych komisariatow to: srodmiescie gdzie jest pewna kobieta ktora lubi znecac sie w ww. sposob. Do tego dochodza komisariaty Wroclaw-Rakowiec,Stare Miasto. Wymuszaja od ludzi falszywe zeznania lub do przyznania sie do czegos czego nie zrobiles. Zacznijmy dzialac.
~....2017-05-25 10:25:40 z adresu IP: (46.80.xxx.xxx)
Nie tylko zwolnić używającego paralizatora, ale postawić przed prokuraturą za spowodowanie zabójstwa - UMYŚLNE!!! - po co katować skutą osobę. Co to za kara odsunięcie od służby? MSW i A oczywiście teraz bije się w piersi - a czemu nie ukarano komisariatu za brak nagrań ze wspomnianego dnia - czekano, aż zajmie się tym TVN. Zamiast bronić tych eks policjantów - którymi powinna zająć się prokuratura, ale zwolnić Zielińskiego z ministerstwa - jeśli faktycznie wiedział. Brawo TVN - po tzw. dobrej (dla rządzącej partii) zmianie - mieli odwagę wziąć się za sprawę.
~policjant2017-05-24 08:18:27 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Wstyd mi za tych "policjantów". Współczucie dla rodziny. Brak słów na to co się stało. Jako obecny funkcjonariusz z 17 letnim stażem mogę powiedzieć że taka patologia zdarza się z uwagi na to że dla przełożonych ważne są liczby - statystyki , osiągnięcia. Nie liczy się tak naprawdę bezpieczeństwo tylko liczby ile zatrzymanych, ile mandatów i kto ma więcej, która komenda jest lepsza. Żenada. Ale robić trzeba. Nie tego mnie uczyli.Nie jest lekko.
~gelu2017-05-23 17:46:21 z adresu IP: (31.135.xxx.xxx)
Jak wam policja nie pasuje to wyjezdzac do anglii. Jakby gosciu byl wporzadku to nikt by go nie dotykal i nic by mu sie nie stalo.
~zort2018-01-08 19:53:24 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
~gelu .... jakim ignorantem musisz być żeby wypisywać takie kaluny .
~Komentarz został usunięty2017-05-24 10:32:09 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~emeryt policyjny2017-05-23 13:52:22 z adresu IP: (213.108.xxx.xxx)
Panowie związkowcy jakie wy macie kompetencje do oceniania i krytykowania MSW czy polityków ? . Po pierwsze jesteście policjantami czyli powinniście polecenia MSW wykonywać, a nie komentować . Po drugie jako związkowcy zajmijcie się poprawą warunków służby, a nie oceną polityków. Moim zdaniem tym swoim "stanowiskiem" więcej zaszkodziliście policji niż pomogliście. A tak na marginesie wszystkie strony polskiej polityki , RPO , a także znani prawnicy stanowczo potępiły to co się stało. To że nie jesteście w stanie potępić nagannych i bezprawnych zachowań wobec Igora wskazuje co wypadałoby z Wami -tym wspaniałym Zarządem - dla dobra służby zrobić .
~Komentarz został usunięty2017-05-23 08:51:53 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~slaczny19492017-05-22 14:26:56 z adresu IP: (94.231.xxx.xxx)
Stanowisko związku zawodowego policjantów to jest KOMPROMITACJA. Oni nie rozumieją w jakim tkwią bagnie ! Ta "firma" wymaga zmian systemowych. "Psiarnia" dawno już urwała się ze smyczy. Totalny chaos. Jednym słowem nie mamy policji, tylko luźno biegające stado kundli . . .
~Komentarz został usunięty2017-05-22 22:11:28 z adresu IP: (82.160.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~ada2017-05-22 13:00:33 z adresu IP: (70.74.xxx.xxx)
a gdzie imie i nazwisok policynego bandziora
~re3332017-05-22 10:25:07 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
trzeba być człekiem z honorem żeby po takiej sytuacji podać się do dymisji a kto ma choć troche honoru w tej partyji pisowskiej
~Nick2017-05-22 17:03:46 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
A Gronkiewicz ma honor żeby oddać się do dymisji? Wiadomo tu chodzi o śmierć człowiek, ale w związku z aferą reprywatyzacyjną też działy się różne zniknięcia ludzi. (skryty samobójca). Nikt jak na razie za to nie odpowiedział.
~Corleone2017-05-22 09:42:47 z adresu IP: (89.68.xxx.xxx)
Droga młodzieży wstępujecie w szeregi na min 25 lat. Jeszcze nikt nie jest osądzony nikt nie ma zarzutów ale wspaniały minister już osądził tych policjantów mówiąc że to bandyci w mundurach. Wstępujcie !!!!!!!!!!!!!!!
~pppp2017-05-22 11:10:36 z adresu IP: (93.175.xxx.xxx)
Postępowanie trwa rok a nikt nie ma zarzutów... i niemiałby gdyby nagranie nie wyciekło
~Komentarz został usunięty2017-05-22 09:27:07 z adresu IP: (164.126.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~obywatel Polski2017-05-22 08:46:57 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Powinni wylecieć ze służby wszyscy którzy brali udział w tym żenującym zdarzeniu oraz dyżurni, którzy polecili ścigać i poniewierać przechodniów, którzy filmowali to bestialstwo !!!!
~Olin2017-05-21 23:49:02 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Splot nieszczęść. Współczuje rodzinie, która ogląda syna co pare minutę tv. Współczuje rodzinom policjantów z linii i nadzorującym, z dnia na dzień poznacie ciemna stronę tej firmy. Przykra sprawa. Niestety widać że dobrze to już było.
~jak?2017-05-22 08:54:02 z adresu IP: (94.40.xxx.xxx)
Jak splot nieszczęśliwych wydarzeń ? oglądając to człowiek jest przerażony jak można tak postępować? to są standardy XXI wieku przesłuchania po ciemku w ubikacji ? 4 policjantów nie może poradzić sobie ze skutym mężczyzną trzeba paralizatora ? Kogo oni tam przyjmują ? Nie uczą ich chwytów obezwładniających ? Gdzie my żyjemy na wschodzie? w kraju "trzeciego świata" ? Czy ktoś tym ludziom na służbie robi badania psychologiczne ? Swoją codzienną frustrację wyładowują na obywatelach nawet jeżeli to są przestępcy ? Przecież to mogło spotkać każdego"Kowalskiego" zwiną cię bo coś się im wydaje i giniesz na posterunku ? włos się na głowie jeży, a już zacieranie śladów z monitoringu i wyłapywanie ludzi którzy nagrywali zdarzenie to poziom master.
~Jan2017-05-21 23:46:15 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
ZOMO wraca za dobrej zmiany!!!!! Znowu czują się bezkarni Milicjanci czy policjanci wszak jeden pies
~obserwator2017-05-22 09:29:37 z adresu IP: (164.126.xxx.xxx)
nie życzę sobie, aby policjantów nazywać psami chamie!
~Były Glina2017-05-21 22:50:20 z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
Chyba jednak dobrze , "że nowa władza " wysłała mnie na emeryturę bo wstyd pracować w tej firmie pod dowództwem tych ludzi, czym różnią się od byłych z departamentu ?, i oni mają czelność zabierać emerytury bo ktoś pracował w milicji WSTYD
~Komentarz został usunięty2017-05-21 21:57:14 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Policjant 2017-05-21 21:39:34 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Zgadza się. Najlepiej nic nie robić. Pouczać tylko o możliwościach prawnych. Niech sobie ludzie sami radzą. Po co się narażać. Iść po najmniejszej linii oporu. Tego chcecie od Policji ? Proszę bardzo !
~Saoa2017-05-22 14:10:55 z adresu IP: (70.74.xxx.xxx)
bohater sie zlazl policjant to taki ktory w zyciu nic innego nie potrafil zrobic aprop, wola bym se sam radzic policja to zlegalizowni bandyci
~Cyngiel2017-05-21 21:44:32 z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
Nie macie robić niczego ale jak już złapiecie jakiegoś chłopaczka z amfetamina to poprostu go zamknikcie i do prokuratury a nie lejcie do nieprzytomności. Troche rozumu
~Zigi2017-05-21 21:10:39 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ten Schetyna to musi się teraz przy każdej możliwej okazji lansować i próbować zbierać elektorat :) :) :)???? Mnie te zabiegi już rozsmieszaja.... Tak szyderczo... Przecież ludzie nie barany i rozum maja tak więc gościu zejdź już na ziemię i nie wyglupiaj się :)
~Komentarz został usunięty2017-05-21 20:41:02 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-05-22 05:40:14 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Obywatel 2017-05-21 21:40:09 z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
Czyli że jak ktoś cokolwiek zawini to można go śmiało lać do nieprzytomności tak? Do łapania igorków i sebixów to jesteście pierwsi ale przed uzbrojonym bandytą to już nogi za pas.
~Cyngiel2017-05-21 21:36:13 z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
Coś ci nie pasuję to zmień pracę a nie obrażaj sie jak dziecko.
~ssss2017-05-21 21:21:58 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Dokładnie tak trzeba robić... Czy Igorek był świętym?
~Joł2017-05-21 21:15:34 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Popieram.... Nie ma sensu się przejmować życie jest zbyt piękne :) pouczaj i do radiowozu i niech się zarzynaja :) :) :) trzeba być grzecznym i taktownym :)
~Specjalna komisja po roku2017-05-21 19:58:29 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Dzięki TVN 24, zrobiliście bardzo dużo dobrego , dowiedzieliśmy się prawdy.
~pol2017-05-21 19:48:02 z adresu IP: (176.221.xxx.xxx)
Bezwzględnie dymisjonować ministra MSWiA Błaszczaka komendanta głównego policji Szymczyka i wszystkich przełożonych prokuratorów i policjantów, którzy przez rok nie doprowadzili do wyjaśnienia sprawy. Może wtedy następcy będą większą wagę przykładać do konkretnej pracy (czując odpowiedzialność) niż do medialnej pustej promocji "cięcia konfetti".
~Bandyci 2017-05-21 19:19:52 z adresu IP: (94.40.xxx.xxx)
~XXX2017-05-21 14:43:47 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Zamordowali młodego człowieka,życie miał przed sobą, wyrazy współczucia dla najbliższych.
~jan2017-05-21 22:41:09 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
bo z niego taki dobry chłopak był... dla sąsiadów miły, dzień dobry mówił, idealny obywatel. ach i och!
~c.h.u...2017-05-21 11:26:41 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
pokłosie rządów PO, wtedy to było na porządku dziennym. teraz się obudziliście? schetyna kolejny śpioch udający panisko a gdzie on był jak to samo robiły "psy" po cywilu na marszach niepodległości czy komisariatach? gdzie grzesiu byłeś "miszczu"?
~ppp2017-05-21 19:20:15 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
To było za PISu już.
~Limciu2017-05-21 11:21:12 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
Od lat jest przyzwolenie zarówno prokuratur jak i sądów na takie "omijanie" prawa przez policjantów. Trafiło się, że zajście nagrała kamera o której panowie nic nie wiedzieli. Inne przypadki trudno udowodnić, bo brak dowodów. W sądach zeznania policjantów zamiast traktować jak zeznania strony, są traktowane jako zeznania świadków. I to wyjątkowo wiarygodnych świadków, tak wiarygodnych że podważa się wiarygodność innych świadków, którzy mają czelność zeznawać inaczej niż policjanci. Jedne czym można podważyć zeznanie policjanta, to zapis z kamer video. Takie podejście sądów powoduje, że panowie czują się zupełnie bezkarni i posuwają się w swoich nadużyciach coraz dalej. Prokuratorom już palma odbija, żądają zadośćuczynień dla interweniujących na służbie policjantów (jak ich np ktoś zwyzywa). A sądy to przyklepują. Pensje to za mało. Paranoja ! Jedyna metoda, żeby przywrócić normalność, to obligatoryjne rejestrowanie każdej aktywności policji. Kamery na mundurach - jak w USA. Teraz to taniocha. Za cenę kilku radiowozów można wyposażyć wszystkich policjantów w Polsce. A w sądach krótko - nie ma zapisu interwencji, to znaczy że panowie chcą coś ukryć i prawdopodobnie przekroczyli uprawnienia. No co ? Pomarzyć nie można ?
~Komentarz został usunięty2017-05-21 22:59:50 z adresu IP: (95.171.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~J..2017-05-21 10:21:46 z adresu IP: (185.21.xxx.xxx)
ooooo jakie oburzenie, a najczęściej oburzają się ci "normalni", którzy drżą z oburzenia na widok "przemocy", ale jak przed drzwiami usiądzie im bezdomny, narkoman, itp. to dzwonią z żądaniem aby go "wyrzucić", "pogonić", "zabrać", itp. Nie obchodzi ich "jak" i "gdzie" go zabrać, ważne, aby było cicho i nie śmierdziało. Co ciekawe "wrażliwym" nie przeszkadza to, że ten bezdomny zostanie "wygoniony" na mróz, nie interesuje ich, że może będzie się przed "zabraniem" bronił, szarpał i trzeba będzie użyć siły ... ale za to potem, przed klawiaturą będą wylewać pomyje na głowy tych, którzy robią za nich czarną robotę o której oni nawet nie chcą wiedzieć ...
~Janosik2017-05-21 19:22:06 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Nie ma się komu dziwić, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. To są właśnie bezduszni ludzie, niczego nie widzą poza czubkiem swojego nosa. A Borys Budka już całkiem ogłupiał, komisję śledcza zamiast rzetelnego śledztwa, we łbach im się pomieszało...
~Komentarz został usunięty2017-05-21 18:41:44 z adresu IP: (91.233.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Limciu2017-05-21 11:22:44 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
I prawidłowo, bo to zwykli bandyci !
~Komentarz został usunięty2017-05-21 11:17:29 z adresu IP: (91.192.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Hańba!2017-05-21 08:04:20 z adresu IP: (2.97.xxx.xxx)
Te wszystkie gadki o Polakach miłujących WOLNOŚĆ to kpina. Polska jest ponurym państwem policyjnym takim samym jak sowiecka Rosja. Nikt tu rządzących nie wybiera i dlatego policja to gang siepaczy, którego jedynym celem istnienia jest bronienie dupy tych pseudo "przedstawicieli narodu" i czym większy strach przed policją tym bardziej oszuści u władzy będą bezpieczni. Ale dopóty dzban nosi wodę dopóki mu się ucho nie urwie i nadchodzi koniec tego gówna, bo tę śmierć na komisariacie zobaczy cały świat i rachunek za nią będzie bardzo duży. I jeśli nie zwolnią tych co właśnie zostali skazani za UZASADNIONE protesty pod komisariatem - mamy w Polsce więźniów politycznych.
~Oels2017-05-21 06:49:47 z adresu IP: (81.161.xxx.xxx)
Mordercy. Powinni za to skończyć w więzieniu.
~eles19492017-05-21 06:06:28 z adresu IP: (94.231.xxx.xxx)
Przecież to mogło spotkać każdego z nas. TOTALNA PATOLOGIA ! Umundurowana formacja zbirów . . .
~Tomek2017-05-24 22:42:45 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
Bo każdy z nas chodzi po amfie i dopach :-D
~Gienek 2017-05-21 19:18:38 z adresu IP: (94.40.xxx.xxx)
Dokładnie, banda policyjna