Tunel pod Przełęczą Kowarską staje się zimową atrakcją regionu [ZDJĘCIA]

Piotr Słowiński, GN | Utworzono: 2019-01-27 12:26 | Zmodyfikowano: 2019-01-27 12:49
Tunel pod Przełęczą Kowarską staje się zimową atrakcją regionu [ZDJĘCIA] - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Tunel pod Przełęczą Kowarską jest coraz bardziej popularną atrakcją w regionie. Choć oficjalnie jest częścią jedynie zawieszonej linii kolejowej, to od dekad nic tam nie jeździ.

- Sam tunel przecieka, przez co tworzą się w nim malownicze sople sięgające czasem od stropu do podłoża - mówi Andrzej Weinke z Informacji Turystycznej w Kowarach:

Tunel oficjalnie nie jest jednak udostępniony do zwiedzania. Wewnątrz niego są w części rozkradzione szyny. Niektóre zostały tylko zdemontowane i porzucone, trzeba więc uważać, by się nie potknąć, zwłaszcza że wewnątrz jest zupełnie ciemno. Tunel pod Przełęczą Kowarską ma 1025 metrów długości. Wybudowany został w 1905 roku.

- Odwiedzają go zimą dziesiątki poszukiwaczy niezwykłych miejsc i zdjęć:



- Tunel w Kowarach jest nie tylko jednym z najdłuższych w Polsce, ale i najbardziej niezwykłych - dodaje Andrzej Weinke z Kowar:


Tunel pod Przełęczą Kowarską nie jest udostępniony do zwiedzania. Jest wyłączony z eksploatacji, jednak nie ma żadnych barier, które by utrudniały wejście do niego. Można tam dojść z Ogorzelca, lub z Kowar od ulicy Wiejskiej, albo od dawnych zakładów R1.




Reklama

Komentarze (9)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~dziecko we mgle2019-01-28 13:32:37 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Wiadomo że wszystko kosztuje,jednak nie zabezpieczenie tego obiektu ze strony wladz miejscowych to klasyczne niedbalstwo w starym stylu "to nie nasze to poniemieckie"
~adammi2019-01-27 18:52:53 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Po 60 latach przywrocono kolej ze Szklarskiej Poreby do Czech,moze i tu sie uda...
~solo2019-01-27 14:34:22 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tunel stanowiący część linii kolejowej nr 308, łączącej Jelenią Górę z Kamienną Górą, powstał w roku 1905. Przebiega on pod Przełęczą Kowarską (727 m n.p.m.) i ma 1025 metrów długości, co czyni go jedną z najdłuższych tego typu budowli w Polsce (najdłuższy jest tunel kolejowy pod Małym Wołowcem nieopodal Wałbrzycha - 1601 m). Od roku 2007 linia kolejowa jest nieczynna, stąd też okoliczni mieszkańcy nierzadko wykorzystują go jako wygodny skrót na trasie Kowary - Ogorzelec. Ponad tunelem przebiega tzw. Droga Głodu zbudowana w połowie XIX wieku, łącząca Kowary z Kamienną Górą. Powstała ona w wyniku programu robót publicznych zorganizowanych przez władze pruskie, mających dać środki utrzymania ludności Kowar dotkniętej wówczas biedą i głodem.
~KONRAD KONRAD KONRAD2019-01-28 10:42:50 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
WROCWA TRAMWAIE MPK POCAGOW
~Mikołajek2019-01-27 16:26:19 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
w zasadzie można w XXI wieku powtórzyć program robót publicznych.... tym razem w mieście
~solo2019-01-27 14:32:47 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tunel stanowiący część linii kolejowej nr 308, łączącej Jelenią Górę z Kamienną Górą, powstał w roku 1905. SWD obiecuje przywrócić do życia zlikwidowane trasy przez PO/PSL.
~Kicker2019-01-29 07:06:12 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Nie było jeszcze PO. PiS też nie było a nawet PSL było ZSL kiedy pociągi osobowe przestały tam jeździć
~kicker2019-01-27 14:11:33 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Tylko, żeby kolejarze nie wpadli na pomysł by go zamknąć
~KONRAD KONRAD KONRAD2019-01-28 10:11:36 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)