Krzysztof Mróz: Politycy naszej opozycji przenoszą spory do Brukseli

Dariusz Wieczorkowski, GN | Utworzono: 2021-10-20 09:41 | Zmodyfikowano: 2021-10-20 09:44
Krzysztof Mróz: Politycy naszej opozycji przenoszą spory do Brukseli - fot. RW
fot. RW

W Parlamencie Europejskim odbyła się debata "Kryzys praworządności w Polsce a prymat prawa unijnego". Jakie wnioski po tej dyskusji, panie senatorze?

Dużo emocji, dużo emocji ze strony europosłów. Ale tak zawsze jest parlamencie, czy to krajowym, czy europarlamencie, że parlamentarzyści trochę się chcą pokazać, trochę chcą podbić emocje. Pan premiera przedstawiał bardzo mocne merytoryczne argumenty odnośnie wyroków nie tylko polskiego Trybunału Konstytucyjnego, ale także podobnych orzeczeń, które zapadły w sądzie konstytucyjnym Niemiec, Danii, Francji, gdzie też zostały podważone taki pomysł eurokratów, tych urzędników, że to prawo europejskie jest najważniejsze. Nie. Najważniejsze są konstytucje poszczególnych państw i to potwierdzają sądy konstytucyjne poszczególnych krajów Unii Europejskiej. To także potwierdził nasz Trybunał Konstytucyjny. Zawsze najwyższym aktem prawnym jest konstytucja, a później są umowy międzynarodowe. Jeżeli Polska w jakimś obszarze przekazała swoje kompetencje Brukseli, to w tym obszarze tak, prawo europejskie jest ważniejsze od prawa krajowego, rozumianego jako ustawy, rozporządzenia.

Czy Europa zrozumiała przyjęła argumenty Polski?

Ja myślę, że jest taka próba poszerzenia kompetencji Unii Europejskiej poprzez wyroki TSUE, różnego rodzaju dyrektywy Komisji Europejskiej. Natomiast rozstrzygające będzie jutrzejsze i piątkowe posiedzenie Rady Europejskiej, czyli szefów rządów. Pan premier Mateusz Morawiecki się na te spotkania oczywiście wybiera i tam będą decyzje kluczowe zapadały dla Polski. Będą zapadały decyzje odnośnie granic, odnośnie Krajowego Planu Odbudowy, który jest dzisiaj przez Komisję Europejską całkowicie bezprawnie blokowany, dla Polski i dla Węgier. Nie ma żadnych podstaw merytorycznych, aby nam blokować Krajowy Plan Odbudowy. Spełniliśmy wszystkie wymagania. Fakt jest faktem, że złożyliśmy ten Krajowy Plan Odbudowy jako ostatnie państwo, ale to był wynik przetrzymania tego planu przez miesiąc w Senacie.

A sądzi pan, że ta debata poprawi notowania Polski na arenie międzynarodowej?

Myślę, że nie. Dlatego, że każdy tam w Parlamencie Europejskim był przekonany do swoich racji. Natomiast wyrok TSUE z jednej strony i wyrok Trybunału Konstytucyjnego, no poruszył różnego rodzaju środowiska, różnego rodzaju stolice. Proszę zwrócić uwagę na to, że wszyscy kandydacie na prezydenta Francji, tam teraz są wybory, popierają polskie stanowisko, mówią: Trybunał Konstytucyjny w Polsce miał rację. Jest bardzo duża dyskusja w Paryżu właśnie o granicach prawa unijnego, o granicach prawa francuskiego i zdecydowana większość, prawie wszyscy kandydaci mówią: tak, konstytucja francuska jest ważniejsza niż prawo europejskie. W wielu stolicach ta dyskusja jest, także w Niemczech się to robi. Ostatnia wypowiedź pani Angeli Merkel, która wzywała Komisję Europejską do kompromisu z Polską. Zobaczymy, to wszystko się będzie ważyło w czwartek, w piątek. Nie wiem czy ostatecznie, ale na pewno będą to istotne decyzje dla nas. Wszędzie w krajach Unii Europejskiej zaczyna dojrzewać takie przeświadczenie, że jednak te kompetencje pozatraktowe, co chciałbym bardzo mocno podkreślić, które próbuje uzurpować sobie Komisja Europejska, no, dzisiaj Polska i Węgry, a być może jutro kolejny kraj. Co innego jest w tym obszarze, w którym myśmy przekazali kompetencje. Tu nie ma żadnych wątpliwości, tak, prawo unijne jest ważniejsze. Ale np. organizacja wymiaru sprawiedliwości jest zastrzeżona dla poszczególnych krajów i my nie możemy dzisiaj godzić się na to, że TSUE, czy Komisja Europejska powie jak mają wyglądać sądy w Polsce, jak ma wyglądać struktura sądów w Polsce.

A może ta dyskusja to jest starcie dwóch różnych światopoglądów - lewicowych i prawicowych?

Ta ideologia oczywiście jest istotna i przechył w większości krajów europejskich jednak jest na stronę lewicowo-liberalną. Na pewno te takie rządy konserwatywne w Polsce, na Węgrzech, no są solą w oku. Ale myślę, że ten spór jest jednak troszeczkę o czymś innym. Ten spór ideologiczny jest jakby wtórny. Mianowicie jak ma docelowo wyglądać Unia Europejska. Czy jednak idziemy jako wspólnota niepodległych, suwerennych krajów, czy jednak idziemy w taką koncepcję Unii Europejskiej jako drugich Stanów Zjednoczonych, gdzie suwerenność krajów będzie mniejsza. I o to myślę, o ten kształt integracji w przyszłości, unijnej, się toczy gra. Urzędnicy, Komisja Europejska, ale także niektóre kraje, bardzo mocno chcą ten prymat niepodległości umniejszyć, a zwiększyć ten prymat wspólnotowy. To jest zasadniczy spór. Jeszcze jest jedna kwestia, oczywiście możemy o tym dyskutować, ale pamiętajmy, no kto zablokował traktat konstytucyjny, który wtedy dawał takie podstawy do mocniejszej integracji. No było referendum we Francji. Dzisiaj, gdy traktat konstytucyjny sprzed kilku lat został zablokowany przez Francję, nie ma dzisiaj podstaw prawnych w Unii Europejskiej do takiej integracji polegającej na tym, że Komisja Europejska, TSUE będą nam się wtrącały w każdą rzecz. Są traktaty, trzeba ich przestrzegać.

To nie jest trochę smutne, że politycy z naszego kraju okładali się wczoraj wzajemnie? Może powinny być takie tematy, gdzie ponadpolitycznie się zgadzamy? Może ostre spory powinniśmy toczyć przy Wiejskiej, a nie w Strasburgu?

Po tych 6 latach totalnej opozycji, którą zarysował Grzegorz Schetyna, bo to on wtedy rzucił to hasło, my się już tym nie dziwimy.

Ale to chyba nie jest wina tylko opozycji?

Politycy naszej opozycji przenoszą te spory do Brukseli, donoszą na Polskę. Myśmy się w cudzysłowie jakoś do tego przyzwyczaili, jakby to nie zabrzmiało strasznie. Natomiast wczoraj, ze względu na to, że debata w Parlamencie Europejskim była jawna, transmitowana przez media, każdy występował pod swoim imieniem i nazwiskiem, to mogliśmy zobaczyć ile padło niepochlebnych informacji o Polsce właśnie ze strony naszych eurodeputowanych, naszych europarlamentarzystów ze strony opozycyjnej. Ja się zgadzam, że powinniśmy różnic się w Polsce, natomiast na zewnątrz powinniśmy prezentować jednolite stanowisko. Ja nie przypominam sobie, żeby, nie wiem, francuscy europosłowie krytykowali w Brukseli swój rząd, nawet jeżeli się nie zgadzają z nim, mają inne poglądy, czy są z innej frakcji. Natomiast myśmy już do tego przywykli, bo od kilku lat się to dzieje i to też było wczoraj widać, niestety.

Posłuchaj całej rozmowy: 

Reklama

Komentarze (33)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ohyda2021-10-22 18:56:23 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Dług Polski pod rządami PiS wzrasta od kilku lat o 100 miliardów rocznie. Przekroczył już rekordowe 1,5 BILIONA złotych. A fachoffcy - nieudacznicy, karierowicze i złodzieje dalej w natarciu.
~DŁUG MICHNIKA2021-10-23 08:13:54 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
i jego gazety, a nie Polski. Największy dług mieliśmy za czasów Platformy.
~Arek2021-10-22 08:11:15 z adresu IP: (92.40.xxx.xxx)
A Tusk ma 300 tyśięcy euro rocznej emeryturki z Brukseli. Nie potrafił zatrzymać Wielkiej Brytanii w Uni europejskiej, był wiernie oddany Niemcom it'd it'd A teraz się tylko bawi w politykę i jedynie na złość pokrzyżować plany
~To nieprawda2021-10-21 16:24:58 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
że Platforma ma zaledwie 8 procent w sondażach a PIS - 50 w górę. Tak podają tylko zakłamane prawicowe media - gazeta Michnika i TVN.
~pis znowu w dół 2021-10-21 15:29:29 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
w sondażach. Rosną tylko ceny w sklepach i liczba obywateli żyjących w skrajnej nędzy.
~Skrajną nędzę2021-10-21 18:27:31 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
to miałeś za czasów Komorowskiego i Balcerowicza, kiedy ludzie zarabiali 3 zł na godzinę. Dziś zarabiają 20. Jest różnica? Jeszcze jakieś pytania?
~PIS znów w górę2021-10-21 14:47:01 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Poparcie Platformy i innych Lampartów, TW Bolków i Kwaśniewskich spada na pysk
~\\\\\2021-10-21 09:56:09 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
a ten znowu na fotce w radiu ??
~popieram PIS2021-10-21 09:08:15 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Popieram poczynania Polskiego Rządu.
~Andrzej 64 2021-10-21 10:40:56 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Wniklwy ty jednak jesteś chory
~Putin2021-10-21 10:30:07 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
Ja również ;)
~Wnikliwy obserwator2021-10-21 09:11:15 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Spoko, dzięki za info. Gdy już będziemy rozliczać pisowski nierząd, zgłosimy się także do Ciebie i rozumiem, że wtedy np. solidarnie odpowiesz za współudział we wszystkich przekrętach będących ich udziałem? I jeszcze sprawiedliwie spłacisz swoją statystyczną część długu publicznego, który Twoi Umiłowani Rządzący napompowali do niesamowitych rozmiarów? Słowo się rzekło, nie zapomnimy Twojej deklaracji...
~Wnikliwy obserwator2021-10-21 08:46:15 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Krzysztof Mróz: "Politycy naszej opozycji przenoszą spory do Brukseli". Ja doradzę: przenieśmy pana senatora z Bezprawia i Niesprawiedliwości na oddział zamknięty, a żeby mu nie było smutno, zamknijmy go w jednym pokoju z Macierewiczem. Tamten będzie mu codziennie opowiadał o Smoleńsku, ten Antkowi o opozycji, nie będą samotni, porozmawiają, a przynajmniej słuchacze radia nie będą katowani tego typu bzdurami co w wykonaniu pana Mroza.
~Wnikliwy obserwator2021-10-21 15:35:00 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Skoro o pseudowykształceniu mowa - uważasz że znajomość polskiego alfabetu i umiejętność korzystania z klawiatury z automatu sprawia, że masz coś mądrego do napisania? Jak nie mam nic mądrego do powiedzenia, to milczę. Ale inni widać mają inne założenie i wola sie publicznie kompromitować. "Najważniejsze dziś, że Polacy nie muszą żyć na zeszyt i więcej zarabiają" - aha, zarabiają dwa razy więcej niż za Platformy, a wydają 4 razy więcej z powodu wzrostu cen. Wolałem przysłowiową "ciepłą wodę w kranie" za PO, a nie "cud gospodarczy" PiS ("Polski Ład" na kredyt z UE, a nie dostaliśmy jeszcze nawet 1 Euro i możemy jeszcze długo nie dostać za to, co wyczyniają pisowcy...) , gdzie galopuje inflacja, przerażająco rośnie dług publiczny, nie wspominając o wzroście skrajnej nędzy w Polsce za PiS (dane GUS, a ile było samobójstw za Balcerowicza, to sobie sam szukaj - uprzedzając ewentualne pytanie). Także dobra rada - mniej propagandy rodem z TVP, a więcej faktów. Liczb, statystyk, czy własnych obserwacji ze sklepu (ceny). Nie trzeba być geniuszem, żeby to zauważyć. Trzeba być natomiast inteligentnym inaczej, by fakty lekceważyć...
~A kogo dziś2021-10-21 13:00:03 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Macierewicz obchodzi i jakiś Smoleńsk. Chyba takich ludzi jak ty - pseudowykształconych i dobrze nażartych, bo rodzice byli bogaci. Najważniejsze dziś, że Polacy nie muszą żyć na zeszyt i więcej zarabiają - dużo więcej niż za czasów TW Bolka albo Bigosa. To jest dziś najwazniejsze.
~Andrzej 64 2021-10-21 04:57:13 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Pytanie do bolszewików z PO gdzie są te czołgi na ulicach?
~pisowski bolszewik2021-10-21 11:34:58 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
Jakie czołgi?
~Andrzej 64 2021-10-20 17:43:45 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ludzie obudzcie się zamykamy granice s.... i wychodzimy z tego kolchozu j...... U.....
~fachowiec2021-10-20 14:33:42 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Oj biedne pisowskie "kryształy". Od 6 lat walczą i walczą a kompletnie nic im nie wychodzi, oprócz defraudacji publicznych pieniędzy, zubażania kraju i propagandy. Wszystko to z pewnością wina Tuska, opozycji, Sorosa, UE, a jeszcze LGBT, cykliści i weganie ciągle brużdżą. "Kryształy" przecież wszystko robią najlepiej.
~Andrzej 64 2021-10-20 18:12:19 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Fachowiec p..... s..... p....
~Jaś Fasola2021-10-20 16:28:21 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
***** bolszewików i folksdojczów!
~Tomek2021-10-20 13:21:40 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Sukces sojalu made in PiS. W 2020 r. liczba obywateli żyjących w skrajnym ubóstwie zwiększyła się o 378 tys. osób. Odczuły to głównie dzieci i najstarsi. 15,7 mln Polaków żyje zaś poniżej minimum socjalnego.
~Dwa razy 2021-10-21 01:07:54 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
więcej zarabiają, ale cztery razy więcej wydają d*bilu jeden z drugim. Jpis i pisowskie trolle
~Andrzej 64 2021-10-20 18:16:07 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Co najgorsze że bardzo dużo ludzi zmianipulowali i dalej myślą ich tokiem myślenia można powiedzieć że komuna dalej zywa
~NIKT DZIŚ NIE ŻYJE2021-10-20 17:36:33 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Poniżej minimum socjalnego, bo Polacy dwa razy więcej zarabiają. To kłamstwo powtarzane przez totalnych bydlaków. Znikło życie na zeszyt. Nikt z głodu nie przymiera, jak było za Platformy i Balcerowicza.
~To prawda2021-10-20 17:34:44 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Pewnie według gazety Michnika albo Soku z Buraka
~Andrzej 64 2021-10-20 15:02:14 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Mondry k..... Tomek chyba czytałeś gazety z przed ośmiu laty tluku
~Za Platfromy głupcze2021-10-20 14:33:25 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
ludzie z głodu zdychali i żyli na zeszyt. Platforma dawała 49 złotych na dziecko. Za Komorowskiego płacono 3-4 zł na godzinę. Od pięciu lat na szczęście wszystko się zmieniło i dzieciaki nie muszą żebrać. Dlatego PIS wygra kolejne wybory. Jeszcze jakieś pytania?
~Wiesław 2021-10-20 13:19:45 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
lewacko brukselska holota płatni zdrajcy pachołki obcych rządów lewacko brukselska holota pożyteczni idioci zdrajcy zaprzancy donosiciele lewackie śmieci wypier
~Na szczęście2021-10-20 15:52:49 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
to już ich ostatnia kadencja.
~Andrzej 64 2021-10-20 10:42:32 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
PO ty bolszewio s....
~Andrzej 64 2021-10-20 10:40:37 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
To są śmieci banda oszustów i złodzieje i dlatego nie spieprzaja do Brukseli
~Jaś Fasola2021-10-20 09:53:46 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Politycy opozycji to folksdojcze, żydokomuna, bolszewicy, agentura i pożyteczni idioci, którzy nienawidzą Polski i Polaków! Mam nadzieję, że podczas najbliższych wyborów Polacy odpowiednio ich ocenią!