Pocięli zabytkowy parowóz! Prezes SMKJ wściekły (FOTO)

Sylwia Jurgiel, wsp. Marek Zoellner | Utworzono: 2014-09-30 10:46 | Zmodyfikowano: 2014-09-30 15:06
A|A|A

Fot. Damian Kapinos

Prywatna firma z Dolnego Śląska kupiła w przetargu ogłoszonym przez PKP zabytkowe parowozy, wyprodukowane w 1944 roku w Zakładach im. Cegielskiego. Jedną z maszyn stojących na bocznicy w Nysie, częściowo zniszczono.

- Doszło do przestępstwa w majestacie prawa - mówi nam prezes stowarzyszenia Łukasz Romaniecki, który o wszystkim poinformował policję, ale też Wojewódzkiego Konserwatora Ochrony Zabytków, bo lokomotywa wpisana jest do rejestru. Co więcej firmy, które brały udział w przetargu rozstrzygniętym we wrześniu, składały oświadczenie, że zachowają obiekty w całości.

- Transakcja dotycząca tych parowozów została zamknięta w zeszłym tygodniu, formalnie nie jest to już nasza własność - mówi Radiu Wrocław rzecznik wrocławskiej kolei Bartłomiej Sarna. Sarna nie chce ujawnić nazwy firmy ani kwoty transakcji. Dodaje, że to tajemnica handlowa, a kolej nie może interweniować w sprawie zniszczenia zabytku:

A reakcja służb już jest. Wojewódzka konserwator zabytków w Opolu nakazała natychmiastowe wstrzymanie wszelkich prac, jakie prowadzone są przy parowozach.

Przedstawiciele stowarzyszenia nie ukrywają oburzenia, PKP umywa ręce, a dla takiej firmy to czysty zysk. Z naszych informacji wynika, że jeden parowóz kosztował kilkanaście tysięcy złotych. Tona złomu kosztuje około 800 złotych, lokomotywa waży 120 ton. Ile można zarobić? Wystarczy prosty rachunek... Nawet przy założeniu, że nabywca dostanie karę finansową, może ona wynieść tylko od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Autorem zdjęć jest Damian Kapinos, prezes Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei Na Opolszczyźnie.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~mkstalowa
2015-11-09 23:10:58
z adresu IP: (81.163.xxx.xxx)
Ocena: 1
skandal,powinni teraz te ciuchcie oddac za darmo fanom kolejnictwa,a te kawalki mozna przyspawac,jezeli ma to byc parowoz tylko stojacy.
~były pasażer PKP
2014-10-14 10:26:19
z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Ocena: 6
stowarzyszenia miłośników kolei się burzą a złom kolejowy rdzewieje w krzakach. Koleje w Polsce to jeden wielki skansen więc nie ma co narzekać. No, chyba że koleje całkiem padną i wrócimy do furmanek
~J.P.
2014-10-13 20:42:25
z adresu IP: (108.240.xxx.xxx)
Ocena: -4
Czegos tutaj nie rozumiem? Gdzie byly te wszystkie stowarzyszenia, zrzeszenia I inne organizacje kiedy parowozy rdzewialy przez dziesieciolacia? Teraz wszyscy placza z milosci do tego zlomu, trzeba bylo wziac udzial w przetargu, wygrac go I zadbac o te nie potrzebne nikomu tony zelaztwa.
~benkmen
2014-10-13 09:33:10
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: -5
Hmm..To PKPP nie obejmuje art.304 kpk?????
~Qba
2014-10-03 10:45:38
z adresu IP: (31.182.xxx.xxx)
Ocena: -16
Panie Piotrze L, a jak mają się postępowania w sprawie pantery z Czarnej Nidy i kwestji odpowiedzialności za ten proceder przez braci K??
~Zibi
2014-10-03 07:20:21
z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Ocena: -11
Bandyci a w Nowym Dworze Mazowieckim Agencja Wojskowa zażyczyła sobie 51.000zł za jeden wagon z pociągu wojskowego który od wojny był nie remontowany(to dopiero jest złodziejstwo).
~shrank
2014-10-02 23:47:03
z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Ocena: 2
Do złodziei ( a złomiarz to złodziej) należy strzelać jak do psów. I to tak żeby zabić , bo nie życzę sobie, żeby byli leczeni za moje podatki
~Olo
2014-10-02 15:04:16
z adresu IP: (89.68.xxx.xxx)
Ocena: 8
Złomiarze od 25 lat cieszą się bezkarnością w całym Kraju. Dziwne to zaiste i nie zrozumiałe, że przez 25 lat DOSŁOWNIE NIKT, nie potrafił zapanować nad tą dziką branżą. Co do PKP, to się nie wypowiadam po ostatnim "awansie" jakże zasłużonej P. v.prezes. DZIKI KRAJ !
~guru
2014-10-02 07:25:25
z adresu IP: (83.3.xxx.xxx)
Ocena: 7
bo polacy to bydło, nie szanują nikogo ani niczego.. wstyd !!!
~PułkownikL
2014-10-02 02:14:18
z adresu IP: (82.113.xxx.xxx)
Ocena: 9
Dowalić cwaniakom aż kapcie spadną,innej drogi do szacunku do historii kraju nie ma,procentowo od zarobków jak w innych krajach ,wtedy dopiero się układziki skończą. Ps.tacy durnie nawet nie myślą o tym że jest grono ludzi którzy zadbają o te piękne lokomotywy,o zarządzie PKP już się nie wypowiadam bo za dużo by obelg padło
~Thesaurus
2014-09-30 23:24:59
z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
Ocena: 12
Jako osoba, która zgłaszała (w imieniu Stowarzyszenia TABU) parowóz Ty2-1276 (oraz stojący obok Ty2-140) do rejestru zabytków jestem oburzony postawą PKP S.A. Od 2010 r. czyniłem starania na rzecz nieodpłatnego przejęcia w/w parowozów celem ich wyremontowania i wyeksponowania (Ty2-140 w Nysie, a Ty2-1276 w Poznaniu). Działania te miały poparcie konserwatora zabytków. W 2013 r. podczas spotkania w PKP S.A. pan dyrektor Dariusz Zduńczuk oraz później pan wiceminister Andrzej Massel oraz pani minister Maria Wasiak deklarowali, że PKP S.A. nigdy już nie sprzeda żadnego zabytkowego pojazdu szynowego (wagonu, czy lokomotywy) złomiarzowi. I proszę! Tyle jest warte słowo przedstawicieli Skarbu Państwa, osób na urzędach. Sprawa będzie przedmiotem postępowania prokuratorskiego. Ale czy to coś da? Piotr Lewandowski, Fundacja Thesaurus
~szczyrz
2014-09-30 23:21:55
z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Ocena: 8
A zetnij na swojej działce drzewo to dostaniesz karę na kilkadziesiąt tysięcy złotych. A tutaj sąd oddali sprawę ze względu na nikłą szkodliwość społeczną. A konserwator ukarze 500 zł mandatem i tyle.
~Kazimierz57
2014-09-30 20:50:17
z adresu IP: (91.202.xxx.xxx)
Ocena: -1
Odwaga staniała a rozum podrożał. Nie ma słów by opisac moją wściekłość. Tuż za Odrą, jadę do Cottbus, a tu podobna ciuchcia wali po torach i dymi że hej!
~ziom
2014-09-30 19:49:14
z adresu IP: (79.163.xxx.xxx)
Ocena: 14
w polsce wszystko się marnuje , zaczynając od ludzi i kończąc na maszynach , państwo polskie jako państwo samo doprowadza do niszczenia zabytków , za kilkanaście lat w polsce nie będzie już nic polskiego , w muzeach będą wypchani polacy z niemieckim osprzętem ...
~ater
2014-09-30 16:48:39
z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Ocena: 14
odpowiedzialność do staroci różnego typu to rzadkość po zmianach politycznych
~"Mikol"
2014-09-30 16:26:38
z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
Ocena: -6
To nie pierwszy a zapewne nie ostatni przykład takich działań... Ktoś może powiedzieć że i tak to był 'złom'... no to na dowód podaje przykład Ty42-24 (wystarczy zdjęć poszukać w google). Mogły być równie pięknie...
~Ja1
2014-09-30 15:35:03
z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ocena: 0
Mam nadzieję, ze kędzierzyńska perełka jeszcze stoi na bocznicy, kupiło ją wiosną miasto, miała być rtemontowana przez ucznów lokalnej szkoły technicznej. Aż się bpję o nią teraz.
Reklama