Zmiany w MPK: Teraz bilet kupisz w kasowniku, a w mieście stanie więcej biletomatów
Blisko 50 nowych biletomatów pojawi się we Wrocławiu od przyszłego roku. Ponad 3 razy więcej będzie też maszyn w autobusach i tramwajach. Powstaną dwa nowe punkty obsługi klienta Urbancard, a ponadto zmieni się także sama karta. To efekty podpisanej dziś 8,5-rocznej umowy z Mennicą Polska. Jak jednak zapewnia Lech Filipiak z magistratu, stare Urbancard nadal będą funkcjonowały:
- Nowy rodzaj Urbancard o wyższych parametrach bezpieczeństwa. On będzie obowiązywał za rok. Natomiast wszyscy wrocławianie, którzy nie będą chcieli wymieniać tej karty będą mogli bezproblemowo korzystać z obecnych kart w obecnym systemie.
Mennica Polska będzie otrzymywała honorarium w wysokości 10 procent przychodów ze sprzedaży biletów. Szacuje się, że w ciągu 8,5 roku będzie to około 170 mln złotych tłumaczy Lech Filipiak:
- Mennica zaproponowała 10.49%. W tej chwili sprzedajemy bilety za około 160 mln, no to wartość tego kontraktu na 8.5 roku można określić na około 1.5 miliarda - przychody dla miasta, to wynagrodzenie można wycenić na około 170 mln.
Od 2018 roku będziemy mieć także całkowicie nowy system Urbancard oraz dwa dodatkowe punktu obsługi klienta.
Najważniejsze nowości
System on-line: nowy system będzie działał w trybie on-line a nie tak, jak w tej chwili off-line. To oznacza, że naszym identyfikatorem będzie Urbancard, karta płatnicza czy Elektroniczna Legitymacja Studencka.Dane o zakupionych biletach będą znajdować się w centralnym systemie. To wyeliminuje konieczność dodatkowego kodowania zakupionych wcześniej biletów na karcie. Ułatwi ewentualne reklamacje.
Więcej biletomatów: na pewno zwiększy się liczba biletomatów w okolicach przystanków. Wykonawca jest zobowiązany do zainstalowania 170 automatów, które zamontuje w lokalizacjach uzgodnionych z gminą (teraz 125). Wykaz 154 lokalizacji stanowi załącznik do ogłoszenia o przetargu. Natomiast 16 sztuk zamawiający będzie mógł zgłosić w trakcie trwania umowy.
Więcej BOK-ów: będzie więcej Biur Obsługi Klienta i sezonowych punktów na uczelniach. Obecnie są dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy. W nowej umowie zapisany jest wymóg zorganizowania czterech Biur Obsługi Klienta i trzech punktów do obsługi studentów.
Więcej stacjonarnych punktów sprzedaży (kioski): nowa umowa zakłada, że we Wrocławiu w stacjonarnym punkcie będzie można zakupić bilety w co najmniej 200 lokalizacjach. Teraz jest ich 175.
Kasowniki z opcją opłaty: w nowym systemie biletomaty w pojazdach zastąpią kasowniki z opcją zapłaty za bilet jednorazowy. Dzięki temu będzie aż cztery razy więcej urządzeń, dzięki którym zapłacimy za przejazd (było 820 biletomatów, będzie 3300 kasowników elektronicznych). Nowe kasowniki oprócz opcji kasowania biletów papierowych będą posiadały funkcję płatności za przejazd. Opłatę będzie można wnieść za pomocą:
· Urbancard z funkcją elektronicznej portmonetki,
· zbliżeniową kartą płatniczą,
· telefonem za pomocą technologii NFC/HCE
Dodatkowo w urządzeniu będziemy mogli sprawdzić zawartość naszej elektronicznej portmonetki, czy sprawdzić ważność biletu na Urbancard.
Elektroniczna portmonetka na karcie: nowe karty będą wyposażone w opcję elektronicznej portmonetki, czyli taki pre paid, za pomocą którego będzie można kupować bilety. Za jej pomocą zapłacimy również za przejazd np. przykładając do kasownika. Tam też zostaną zapisane informacje o doładowanych punktach i zakupionych usługach w sklepie www.
Aplikacja i sklep on-line: system będzie oferował także zakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych. Jedna aplikacja dedykowana będzie tylko do wrocławskiego systemu opłat, ale będzie istniała też możliwość zakupu biletów w ogólnopolskich aplikacjach umożliwiających płatności. Ma być ich do dyspozycji pasażerów nawet 10.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.