Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską? Zamieszkały tam... nietoperze

Piotr Słowiński, GN | Utworzono: 2024-03-20 16:40 | Zmodyfikowano: 2024-03-20 16:43
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską? Zamieszkały tam... nietoperze - fot. RW
fot. RW

W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze.  Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.

Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk:

- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z  Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.

Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel:

Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe:

- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.   

Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.

Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.

Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać  przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony. 

Posłuchaj materiału:

cz.1

cz.2

Zdjęcia
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską? Zamieszkały tam... nietoperze - 4
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską? Zamieszkały tam... nietoperze - 5

Komentarze (2)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Spec2024-03-20 22:02:25 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Trzeba zamurować tunel na dwa lata razem z nietoperzami i ich miłośnikami, a po tym okresie go wyremontować i otworzyć dla ruchu kolejowego.
~gosc2024-03-21 13:45:53 z adresu IP: (130.41.xxx.xxx)
Smiechlem :D Spec na prezydenta