Rolnicy protestują we Wrocławiu. Ciągniki przed urzędem już od samego świtu - Radio Wrocław

Rolnicy protestują we Wrocławiu. Ciągniki przed urzędem już od samego świtu

Joanna Jaros
Joanna Jaros
| 4 miesiące temu, 2026-02-20, 06:12
Rolnicy protestują we Wrocławiu. Ciągniki przed urzędem już od samego świtu – Rolnicy składają petycje do wojewody i Parlamentu Europejskiego
Rolnicy składają petycje do wojewody i Parlamentu Europejskiego
fot. Radosław Bugajski

Aktualizacja: Godz. 14:20

Około 300 osób wzięło udział w organizowanej przez Solidarność Manifestacji Ludzi Pracy, która odbyła się we Wrocławiu przed siedzibą Komisji Europejskiej. Protestowano przeciwko Zielonemu Ładowi, normom emisji dwutlenku węgla i umowie Mercosur. Najliczniejszą grupą byli rolnicy, ale pojawili się także przedstawiciele innych branż:

- Obciążenia różnymi podatkami, czyli emisyjnymi, zwiększają koszty produkcji, czyli nie opłaca się produkować. Huta Miedzi Legnica pomału zmniejsza zatrudnienie.
-Chcemy protestować przeciwko Zielonemu Ładowi, obarczaniu nas podatkami. W Jeleniej Górze też jest już kilka firm, które zamykają się z powodu Zielonego Ładu. Zamyka się Zorka w Jeleniej Górze, na dwieście pięćdziesiąt osób, dwieście trzydzieści trzy idą do zwolnienia.

Mimo chodzących plotek o obrzuceniu budynku Komisji Europejskiej warzywami, manifestacja przebiegła spokojnie, a policja nie odnotowała żadnych incydentów.

Wcześniej pisaliśmy:

Godz. 9:30

Rolnicy, którzy przyjechali na na dzisiejszy protest do Wrocławia spotkali się z wicewojewodą dolnośląskim z PSL-u Arturem Jurkowskim. Złożyli na jego ręce petycję do premiera Donalda Tuska, w której wyliczają problemy w tej branży:

- Świat jest dzisiaj tańszy niż Europa. Europa ma wysokie koszty poprzez ETS'y, poprzez zielony ład, który sama sobie narzuciła, -My musimy produkować na określonych warunkach, -Czyli jest nadpodaż, to dlaczego ceny w sklepie nie spadają, jak mówimy o wolnym rynku, prawda?

Wicewojewoda Artur Jurkowski tłumaczył, że umowa Mercosur została zaskarżona do TSUE i trwają też inne negocjacje w tej sprawie:

- Kolejny element, który należałoby wprowadzić, czyli ta warunkowość, o której też rozmawialiśmy z rolnikami, czyli ta umowa powinna mieć klauzulę warunkowości, czyli ta sama jakość produkcji co w Unii Europejskiej.

Godz. 7:00

Na parkingu przed Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim pojawiło się 9 ciągników. Organizatorzy zapowiadają, że będzie ich więcej, bowiem hodowcy bydła, z powodu obowiązków w gospodarstwie dotrą około 8 rano. Są oni jedną z aktywniejszych grup protestujących, bo obawiają się, że umowa z Mercosur spowoduje zalew w Europie wołowiny z Ameryki Południowej. Z kolei przybyły na protest Józef Światała, rolnik z Oleśnicy chce interwencji w sprawie cen płodów rolnych:

- Gospodarzę 46 lat i jak sprzedawałem dwadzieścia lat temu to jest tak dalej, ile kiedyś ludzie zarabiali, a ile dzisiaj zarabiają, nie? Mamy jeszcze w magazynie ponad pięćset ton pszenicy i skupy nie chcą skupować i ceny nie ma. Po sześćdziesiąt pięć, sześć złotych pszenica i nie ma zbytu. Tak jeszcze nie było, nie?

Na protest mają przyjechać także związkowcy z Zagłębia Miedziowego i przedstawiciele branży przemysłowej. Manifestacja rozpocznie się o godzinie 11:30 przed siedzibą Komisji Europejskiej przy ulicy Widok. Potrwa do godziny 14:00.

Godz. 6:30

Na miejscu jest nasza reporterka Joanna Jaros, która relacjonuje sytuację przed Urzędem Wojewódzkim.

Wcześniej pisaliśmy:

Pierwsze maszyny pojawiły się w rejonie Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego już przed godziną 6:00. Rolnicy wjechali do miasta i zaparkowali ciągniki w wyznaczonym miejscu przed budynkiem. Obecnie na miejscu jest większa grupa uczestników.

W manifestacji biorą udział nie tylko rolnicy indywidualni, ale także górnicy oraz pracownicy z Dolnego Śląska i regionu jeleniogórskiego. Protest organizują struktury NSZZ „Solidarność”.

Około 50 ciągników ma zaparkować w rejonie placu Wolności. Zgłoszono udział około 400 osób. Od godziny 11.30 do 14.30 zaplanowano pikietę pod siedzibą Komisji Europejskiej przy ul. Widok. Uczestnicy przejdą tam pieszo z placu Wolności. Niewykluczone, że kilka ciągników pojawi się także bezpośrednio pod budynkiem.

Jednym z głównych punktów manifestacji będzie złożenie dwóch petycji. Pierwsza trafi do wojewody dolnośląskiej, a następnie do ministra rolnictwa. Druga zostanie skierowana do Parlamentu Europejskiego. Protestujący wskazują na pogarszającą się sytuację gospodarstw rolnych oraz zagrożenie miejsc pracy w przemyśle.

Na miejscu obecna jest policja, która zabezpiecza zgromadzenie.

Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami w rejonie placu Wolności, ul. Widok oraz w okolicach Rynku.

Przeczytaj także: Ulica Traugutta znów przejezdna. MPWiK udrożniło ruch przed porannym szczytem


Komentarze (33)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Antoni 2026-02-21 20:36:09 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Bogaci ze wsi strajkują w mieście, bo już wszystkie działki posprzedawali i pod foto panele, i na luksusy zaczyna brakować. Jak żyć bez pięciu samochodów i wypasionych wczasów za granicą 12 razy w roku. Ludzie w mieście nie wiedzą jeszcze jakie bogactwo leży na polach. Dajcie im, dajcie. Ludzie z miasta dajcie, bo oni was karmią, tylko kto płaci podatki.
~Kasa Kasa 2026-02-20 18:47:19 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Czy rolnik z Czarnego Bór, który zarobił na sprzedaży zboża z Ukrainy i sprzedał jako ze swojego pola / 5 milionów złotych na czysto, jak mówią jego sąsiedzi/ też tam był we Wrocławiu? Tylko może miał problem z ladowaniem swoim helikopterem. Biedne te bimbru.
~Wrocławian 2026-02-20 17:38:00 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
a może by zaprotestowali nie biorąc unijnej kasy ? to by była panika w UE . wszyscy wiemy że to jest robota PiS
~zwykły obywatel 2026-02-20 16:47:19 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Coś mi tu śmierdzi akcją pisu. Przecież nszz Solidarność chodzi na ich pasku. Może trzeba zlikwidować krus. Może wzorem innych inwestycji rolnicy powinni wywieszać tablice z sumą dofinansowania? Nawrocki-Batyr zawetował zmiany określające kto jest rolnikiem.
~zwykły obywatel 2026-02-20 16:51:23 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
A ta uśmiechnięta "rolniczka" z 5 zdjęcia tylko to potwierdza. Zadymy robi pis.
~towarzysze rolnicy 2026-02-20 15:42:10 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Pomyliliście adresy i adresatów. Powinniście udać się pod dom Morawieckiego, a z pretensjami do tow. Zalewskiej, którą jakoś dziwnie popieracie, chociaż to PiS negocjował warunki umowy z Mercosur. Jak rządził PiS, to umowa była dobra?
~Oburzony 2026-02-21 20:40:25 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Dlaczego nie pod domy posłów i posłanek ze wszystkich partii, które robią sobie w taki sposób zaplecze polityczne. U nas więcej strajkujących z po, ale teraz siedzą cicho, zaczną strajkować po kolejnych wyborach.
~??? 2026-02-20 15:12:33 z adresu IP: (185.164.xxx.xxx)
A gdyby tak wprowadzić dla wszystkich grup zawodowych te same prawa i obowiązki? Bez ulg, zwolnień, dopłat, dotacji itd.? Może wtedy się opamiętają?
~Emil 2026-02-21 20:41:53 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Równe prawa dla wszystkich obywateli. Dotacje z u ni dla wszystkich albo dla nikogo
~Kasa i Mercedesy 2026-02-20 10:55:03 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Dzięki Mercosur żywność będzie tańsza i zdrowsza. Badania ostatnie w Polsce wykazały, że nawet 80% naszej żywności ma przekroczone normy chemii i pestycydow. Boją się bo może ich produkty będą dokładniej sprawdzane. I jeszcze zakłócanie życia biednym mieszkańcom miast.
~Ola 2026-02-21 12:13:47 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Te dobrze odżywione chłopy sprzedają nam ziemniaki pastewne.A młoda kapustę sprzedają z białymi robalami.
~Ola 2026-02-21 12:11:41 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Święta prawda..Ja i moja rodzina cieszymy się z umowy MERCOSUR.Wkoncu zjemy wołowinę ,dobre i zdrowe jedzenie ,za normalną cenę.Mie chcemy od tych ludzi ich niezdrowej ,nie dobrej drogiej żywności.A te pomidory co sprzedają nam za kupę kasy są tak strasznie nie dobre ,że płakać się chce.
~Zuzanna 2026-02-20 10:23:50 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Brawo ROLNICY !!!
~Niezadowolony 2026-02-21 20:53:27 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Zagarnęli prze mocą wsie, to teraz biorą się za miasto. Skoro od zawsze tylko biorą, to tak ma być zawsze i przez następne pokolenia. A miastowi i inni mieszkańcy wsi nic nie mają do powiedzenia. Bo oni was żywią, tylko szkoda, że miastowi tak rzadko wiedzą, co jedzą, nie sprawdzają, nie pytają. Ale tak, im się należy, bo oni chcą. Brak świadomości, brak wiedzy co się dzieje na wsiach daje poklask. po strajku do luksusowych aut i willi.
~Dolnoślązak 2026-02-20 10:23:33 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
MERCOSUR TO ZAGŁADA !!!! ROLNICY WALCZĄ W OBRONIE ŻYCIA POLAKÓW !!!
~Nicka 2026-02-21 20:56:23 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Mieszkam na wsi, codziennie muszę walczyć o życie, bo nie jestem rolnikiem i muszę pracować, bo nikt mi nie daje dotacji. Strajkujący to zaplecze partyjne. Czuć, że wybory już się zbliżają.
~@Dolnoślązak 2026-02-20 15:36:06 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
bua ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
~Ważne 2026-02-20 10:11:36 z adresu IP: (2a02:a318:40e9:6d80:c1d0:x:x:x)
NIE POPIERAM ZDRADZIECKICH ROLNIKÓW. Pis zrobił zielony ład, a rolnicy ich poparli głosowali na nich. DZIŚ TEŻ. Pis negocjował warunki Mercusor. A rolnicy idą za PiSem. To po co te protesty ? Niech się pocałują niszczyciele głupy.
~Biedny rolnik 2026-02-20 10:04:47 z adresu IP: (93.159.xxx.xxx)
Proszę sobie sprawdzić jakie dopłaty ma pan rolnik z Oleśnicy i inni rolnicy z solidarności rolników na stronie beneficjenci gov
~Świadomy 2026-02-21 21:04:49 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Proszę też sprawdzić ile rolnicy sprzedają działek. Dzielą pola i sprzedają. Idą jak świeże bułeczki. A jakie drogie, że ho ho albo wydzierżawiają pod panele fotowoltaiczne. I dotacje, dotacje na krowy, na pszenicę, na suszę, na porę deszczową, na zimę, na lato, na babkę, na dziadka, na syna, na żonę, na wnuka, i tak dalej. Bycie biednym rolnikiem stało się bardzo opłacalne. Nieporównywalnie bogaci do tych z miasta w swoich M4
~Qwerty 2026-02-20 08:51:40 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ty polaku zapier...a banderowcy dostają darmowe leki i dopłaty do mieszkania...
~oiphdsOIAF 2026-02-20 14:21:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Idź się pajacu kompromitować gdzie indziej
~Emma 2026-02-20 08:26:54 z adresu IP: (89.67.xxx.xxx)
Chłopy zacznijcie myśleć samodzielnie ! To nie boli. Umowa z Mercosurem w pierwotnej postaci była rzeczywiście ryzykowna dla polskich producentów rolnych. Mimo to PiS, gdy rządził, akceptował ją i nie domagał się wprowadzenia żadnych zmian. Dziś, jak zwykle obłudnie, podsyca protesty. Zmiany w postaci zabezpieczeń, wynegocjował dopiero obecny rząd i europosłowie. Mercosur to międzynarodowa organizacja gospodarcza powołana w roku 1991 traktatem z Asunción. Jej członkami są Argentyna, Boliwia, Brazylia, Paragwaj i Urugwaj (Wenezuela w 2016 r. została zawieszona w prawach członkowskich). Umowa między Unią Europejską a krajami Mercosur dotyczy utworzenia strefy wolnego handlu między obiema stronami. Warunki porozumienia negocjowano aż 25 lat. W obu regionach mieszka łącznie 720 milionów ludzi, do Europy trafiają stamtąd minerały, a także wołowina i cukier; kraje UE eksportują tam maszyny, produkty chemiczne i leki. Europa i jej obywatele potrzebują tego porozumienia, potrzebują go w konflikcie handlowym z Chinami, potrzebują go w obliczu zapędów Donalda Trumpa. Potrzebują go, ponieważ muszą otworzyć nowe rynki – zwłaszcza dla swoich producentów rolnych.
~@trt 2026-02-20 15:38:13 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
nie-rząd to był poprzedni. Po za tym przestań bredzić i powtarzać propagandę rodem z tv zaRublika.
~trt 2026-02-20 09:27:10 z adresu IP: (:x:x:x)
obecny nie-rząd to tak 'negocjuje' jak negocjował Bierut ze Stalinem. Niedługo nie będzie z Polski czego zbierać. Już jest Polin pełną parą a rudy skwapliwie korzysta z okazji by siedzieć cicho-zwłaszcza, gdy chodzi o interesy berlińskich mocodawców. Tak gra, jak oficer prowadzący z BND pozwala, smycz jest przy samym łbie. Z Polski zostanie pewnie flaga i akademie ku czci, formowanie eurołagru idzie pełną parą i nad Wisła nie zabraknie oddanych eurokołchoźników. Tych nowych komsomolców-hunwejbinów poznasz po ich głosowaniach (zawsze przeciwko polskim interesom narodowym i zdrowemu rozsądkowi) w operetkowym 'parlamencie' antyeuropejskim.
~Emma 2026-02-20 08:25:10 z adresu IP: (89.67.xxx.xxx)
Chłopy zacznijcie myśleć samodzielnie ! To nie boli. Umowa z Mercosurem w pierwotnej postaci była rzeczywiście ryzykowna dla polskich producentów rolnych. Mimo to PiS, gdy rządził, akceptował ją i nie domagał się wprowadzenia żadnych zmian. Dziś, jak zwykle obłudnie, podsyca protesty. Zmiany w postaci zabezpieczeń, wynegocjował dopiero obecny rząd i europosłowie. Mercosur to międzynarodowa organizacja gospodarcza powołana w roku 1991 traktatem z Asunción. Jej członkami są Argentyna, Boliwia, Brazylia, Paragwaj i Urugwaj (Wenezuela w 2016 r. została zawieszona w prawach członkowskich). Umowa między Unią Europejską a krajami Mercosur dotyczy utworzenia strefy wolnego handlu między obiema stronami. Warunki porozumienia negocjowano aż 25 lat. W obu regionach mieszka łącznie 720 milionów ludzi, do Europy trafiają stamtąd minerały, a także wołowina i cukier; kraje UE eksportują tam maszyny, produkty chemiczne i leki. Europa i jej obywatele potrzebują tego porozumienia, potrzebują go w konflikcie handlowym z Chinami, potrzebują go w obliczu zapędów Donalda T. Potrzebują go, ponieważ muszą otworzyć nowe rynki – zwłaszcza dla swoich producentów rolnych.
~Kajman 2026-02-20 08:21:31 z adresu IP: (2a00:f41:7013:3b1b:f4c9:x:x:x)
Niemcy przepychali Mercosur kolanem licząc na dostęp fo tamtejszego rynku dla ich przemysłu. Koszty miały ponieść kraje rolnicze, z Polską na czele. Jednocześnie eurokraci chcą zlikwidować wspólną politykę rolną. Efektem będzie ubożenie rolników i wyprzedaż zirmi. Jednocześnie zachodnie koncerny wykupują ziemię w Ameryce Południowej, więc to z nimi będzie konkurował polski rolnik spętany zielonym obłędem. Żywność z Mervosur. tak jakz Ukrainy nie podlega tym samym normom. Biurokratów z Brukseli nikt nie wybiera w wyborach. nie ponoszą też żadnej odpowiedzialności za swoje ideologiczne wybryki. Polska zrzekła się suwerenności na ich rzecz w wielu sprawach, jak rolnictwo właśnie czy transport międzynarodowy. Jeszcze tego brakowało, żeby o polskiej obronności decydowali ludzie pokroju von der Layen czy Timmermansa albo rusofile jak Schreder czy Merkel. Dość tego!
~Andrzejek 2026-02-20 07:26:48 z adresu IP: (91.239.xxx.xxx)
Będzie tańsza wołowina, rolnikom to źle bo monopol się kończy, nie będzie po 3 auta przed chałupą stały..
~@konsument 2026-02-20 15:40:37 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
bredzisz. Każdy produkt wprowadzany do sprzedaży na terenie UE musi spełniać te same normy. Może porozmawiamy o firmach, które przemycają mięso i sprzedają szit jako produkt wysokiej jakości?
~wowka54r. 2026-02-20 08:17:42 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Drogi konsumencie jeśli chodzi o żywność to nie jest tak jak myślisz. Każda partia będzie badana i stawiam dolary przeciw liściom, że ta żywność będzie lepsza niż ta biedrze i innych Kauflandach. Jeśli chodzi o chińskie platformy to tu też nic nie zależy od Chińczyków tylko od tego buca co u nich zamawia. Jeśli kupujesz garnitur za 100,- złotych dostaniesz akurat taki bo Chińczycy to nie bałwany. Armani, Gucci i jeszcze paru też szyją w Chinach ale bardzo dobrze płacą.
~konsument 2026-02-20 07:49:19 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Czy Ty, Andrzejku, nie rozumiesz, że mięso spoza UE może być dowolnie "szprycowane" antybiotykami, dodatkami, warunki życia zwierząt, ubijania i rozbioru mięsa są poza jakąkolwiek kontrolą. Będzie tak, jak kupowanie ubrań i wyposażenia domowego na chińskich platformach - niby to samo, a jednak kolosalna różnica w bezpieczeństwie produktu. Polskie produkty rolne są o niebo lepsze, tylko takie powinny być w naszych sklepach.
~Janusz z Karłowic 2026-02-20 07:26:12 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
a co robi policja kto pozwala na wjazd traktorem do miasta ? w czasie żniw nikt nie blokuje kombajnów a powinien
~Michał 2026-02-22 20:50:57 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Krzy kacze najeźdźcy nauczyli się, że im wszystko wolno, bo służby przymykają oko by się nie pobrudzić gnojówką. Ludzie ze wsi codziennie muszą znosić takie zachowania, smród, brud i wyjące psy na łańcuchach. A to nie jest ani normalne ani sprawiedliwe, bo na wsiach ludzie też chcą żyć normalnie. Tu jest nasz dom. Polska. Czas ograniczyć zabijanie zwierząt i zjadanie ich dla przyjemności. Popieram tylko prawdziwych rolników, nie popieram hodowców. Uwolnić zwierzęta i włączyć świadomość. Wprowadzić etykiety jak na papierosach, żeby każdy wiedział kogo zjada i w jakich warunkach mięso zostało za bite.