Wrocław: Przebudowa Buforowej - przyglądamy się wycince drzew [FOTO]

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 2018-04-09 10:00 | Zmodyfikowano: 2018-04-09 10:00
A|A|A

Kilkaset drzew i krzewów zniknęło z okolic remontowanej ulicy Buforowej. Wiele z nich miało kilkadziesiąt lat, a ich masywne korzenie zalegają teraz na poboczu drogi. W większości były to wysokie topole, czy jesiony, ale pod piłę poszło też kilka dębów przy skrzyżowaniu z Konduktorską. To zaniepokoiło inspektorów z Instytutu Drzewa we Wrocławiu - mówi Magdalena Berezowska-Niedźwiedź z Fundacji Eko-Rozwoju:

Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji zapewnia, że wszystkie prace na Buforowej były wcześniej planowane, łącznie z wycinką nawet 2000 różnych roślin, której nie dało się uniknąć, by poszerzyć ruchliwą i zakorkowaną drogę o dodatkowe pasy dla aut, chodniki i ścieżki rowerowe:

W zamian za tę wycinkę posadzonych zostanie blisko 2 tysiące drzew i ponad 11 tysięcy m2 krzewów. Miasto na kompensację zieleni przeznaczy 6,5 miliona złotych. Przebudowa ulicy Buforowej we Wrocławiu to koszt blisko 80 milionów. Około 55 to pieniądze, które udało się pozyskać z Unii Europejskiej.

Okoliczni mieszkańcy co prawda trochę żałują wycinki, ale jednocześnie doceniają, że w okolicy będzie bezpieczniej:

- Te, które można, będziemy przesadzać - zapewnia Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują przebieg prac:

Droga zostanie zmodernizowana od ulicy Bardzkiej do granic miasta z Iwinami. W pierwszym kwartale 2019 roku, do skrzyżowania z Konduktorską ma wieść czteropasmowa trasa. Docelowo ma ona prowadzić do Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i dalej np. do A4 w stronę Niemiec lub Katowic czy A8 i dalej w stronę Poznania, Łodzi, Gdańska czy Warszawy.

POSŁUCHAJCIE CAŁEGO MATERIAŁU:

REKLAMA
Zdjęcia

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Tomcik
2018-04-09 15:35:09
z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Ocena: -1
A co z tramwajem który to miał tą ulicą pojechać? Przecież wybudowano tory na Bardzkiej w stronę buforowej. Więc to wszystko było na marne?
~lokum
2018-04-09 08:41:40
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 0
Podczas projektowania terenu z ławeczkami, ścieżkami, nasadzeniami bardzo ważny jest dobór gatunków drzew. Drzewa powinny być dostosowane do lokalnych warunkach siedliskowych (dostępność wody, światła, warunki glebowe) oraz klimatycznych. Projektując zieleń, często zapominamy o docelowych rozmiarach sadzonych drzew. Obecnie w ofercie handlowej znajduje się wiele gatunków oraz odmian drzew i krzewów o różnych pokrojach i wielkościach, przez co łatwo możemy dopasować rozmiar drzewa do terenu, którym dysponujemy, tak aby za kilka czy kilkanaście lat drzewo nie stało się źródłem problemów. Warto wspomnieć, iż poza odległością od pasa drogi dla nowych nasadzeń (ta odległość nie jest wiążąca w przypadku uzupełniania luk w istniejących alejach) oraz przepisów określających odległość drzew od sieci gazowych w Polsce, nie obowiązują żadne przepisy, które regulowałyby tą kwestię. Dlatego należy się kierować zdrowym rozsądkiem oraz wiedzą o wymiarach, jakie osiągną sadzone drzewa. Osiągające duże rozmiary drzewa (np. dęby, klony, buki) zazwyczaj sadzi się w odstępach co 10-15m. Dla mniejszych drzew można przyjąć odległość co 6-8m. Dobór gatunków powinien uwzględniać uwarunkowania historyczne, krajobrazowe, istniejące tradycje, ale również ewentualną alergenność drzew, zawartość substancji toksycznych oraz inwazyjność gatunku. Czas najwyższy, żeby wymagać od jaworskiego dendrologa wzięcia się do roboty i wymagania odpowiedzialności za drzewostan w mieście od właścicieli terenów zadrzewionych. Żądać posadzenia dużych drzew a nie malutkich kikutów, które obsikają psy i padną .Jest wiele szkółek, które produkują różne drzewa i potem przesadzają na wskazane miejsce. Największe drzewa oraz źle znoszące przesadzenie są wykopywane, transportowane i sadzone specjalnymi przesadzarkami zamontowanymi na samochodach ciężarowych. Wówczas sadzone są okazy przekraczające 10 metrów wysokości, a nie rzadko zdarzają się taksony przekraczające 15 metrów. Obwody takich drzew wynoszą ponad 50 cm obwodu, a sięgają często 80 cm mierzonych na wysokości 1 metra. Dlaczego na posadzenie drzew w obrębie miasta nie wydaje sie decyzji - tak jak na obiekt budowlany. Po 10-ciu latach to drzewo jest chronione prawem pomimo, że jego lokalizacja - Nikt nie sprawuje opieki nad drzewostanem - zwłaszcza w miastach, przy liniach energetycznych, kolejowych, wzdłuż dróg. Drzewa sadzone byle jak i byle gdzie - małe drzewko inaczej wygląda za 20 lat. Drzewa stanowią olbrzymie zagrożenie, kiedy ich stan jest opłakany. W miastach - zwłaszcza topole - ich korzenie czynią olbrzymie szkody dla inżynierii podziemnej. Często system korzeniowy drzew jest kiepski i nie wytrzymuje naporu silnych wiatrów i drzewa przewracają się na budynki, samochody - czynią szkody. Czas zrobić porządek z kasztanowcami i topolami – to są drzewa do parków, terenów zielonych a nie przy budynkach i ulicach - zwłaszcza blisko budynku jest zagrożeniem. Wszystko ma swoje miejsce i drzewa też - na terenach zielonych, parkach. Przy budynkach tylko niskie drzewa i krzewy. Taki bałagan jest w całym kraju. Zadrzewienie dróg publicznych. Art. 28. 1. Zarządy dróg powinny sadzić i utrzymywać zadrzewienie (zakrzewienie) przydrożne wzdłuż dróg publicznych poza koroną drogi. 3. Zarządy dróg mogą sadzić drzewa i krzewy: 1) w obrębie pasa drogowego (art. 18); 2) na pasach przydrożnych wolnych od uprawy (art. 33 ust. 1); 3) na gruntach przyległych do drogi, gdy jest przewidywane poszerzenie istniejącej drogi. 4. Drzewa i krzewy na gruntach wymienionych w ust. 3 pkt 1 są sadzone i utrzymywane przez zarząd drogi i stanowią własność Państwa. 5. Drzewa i krzewy na gruntach wymienionych w ust. 3 pkt 2 są sadzone i utrzymywane przez zarząd drogi i stanowią własność Państwa. 6. Drzewa i krzewy na gruntach wymienionych w ust. 3 pkt 3 są sadzone przez zarząd drogi. Stanowią one własność właścicieli tych gruntów i są przez nich utrzymywane. 7. Na drogach lokalnych gruntowych obowiązek sadzenia drzew przydrożnych należy do gromadzkich rad narodowych, przy czym miejsca sadzenia drzew ustala właściwy do spraw drogowych organ prezydium powiatowej rady narodowej.
Reklama