Samorząd Dolnego Śląska chce przejąć od PKP i uruchomić zamknięte linie kolejowe

Piotr Kaszuwara, mk | Utworzono: 2018-10-04 15:14 | Zmodyfikowano: 2018-10-04 15:17
A|A|A

FOT: CC0 Public Domain (zdjęcie ilustracyjne)

- W związku z tym, Urząd Marszałkowski zwrócił się już do kolejarzy, by ci przekazali im między innymi tory wiodące do Karpacza, Złotoryi, Pilawy, czy Lwówka - mówi Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim we Wrocławiu:

Urząd Marszałkowski chciałby przywrócić tam pociągi pasażerskie, towarowe i typowo turystyczne, za pieniądze z Krajowego Programu Kolejowego - dodaje Zdanowski:

Krajowy Program Kolejowy to ponad 60 mld złotych, które Polska otrzymała z Unii Europejskiej na inwestycje właśnie w kolej i jej infrastrukturę na terenie całego kraju. Pieniądze musimy wykorzystać do 2023 roku.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~gazela
2019-04-11 16:25:01
z adresu IP: (46.171.xxx.xxx)
Ocena: 0
Co, bezpłatna kampania wyborcza w medium państwowym już teraz? Nie za wcześnie?
~Komentarz został usunięty
2018-10-17 10:26:32
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: -1
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-15 12:04:41
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-11 16:35:57
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 2
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-10 13:28:57
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-09 10:42:41
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 1
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-09 09:40:59
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
~Zorientowany
2018-10-09 00:32:05
z adresu IP: (149.255.xxx.xxx)
Ocena: 10
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego lubi dużo obiecywać, a prawda jest taka, że NIE CHCE wyremontować tych linii. Napisałem "nie chce" bo osobiście zbadałem grunt w sprawie linii kolejowej do Lwówka Śląskiego, wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu. W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy: "Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych." Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał. "Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów." Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.
~Jakub
2018-10-08 19:49:06
z adresu IP: (190.100.xxx.xxx)
Ocena: 14
Poprzednie władze województwa, gdy wicemarszałkiem odpowiedzialnym za kolej był Jerzy Lużniak, wyremontowały 4 linie (do Szklarskiej Poręby, Trzebnicy, Jakuszyc i Kudowy). Obecne antykolejowe władze (Michalak, Przybylski i Rachwalski), nie wyremontowały ani jednej linii kolejowej, a na kilku całkowicie zawiesiły połączenia (do Lwówka i Milicza). Wybierzcie nas na kolejną kadencję, to teraz wyremontujemy wam 20 linii kolejowych. Ciekawe kto w to uwierzy? Nawet kłamać trzeba umieć, panie marszałku.
~Dolnoślązak
2018-10-08 19:46:00
z adresu IP: (68.0.xxx.xxx)
Ocena: 10
Buhahaha! Oni nawet nie radzą sobie z obecnymi połączeniami, czego dowodem jest zawieszenie pociągów na linii do Lwówka i nadal brak pociągów do Lubawki. Ładnie tak okłamywać wyborców, panie Przybylski?
~Stanisław
2018-10-08 19:40:07
z adresu IP: (71.221.xxx.xxx)
Ocena: 10
Koleje Dolnośląskie to najgorsza spółka kolejowa w Polsce, a zamiast uruchamiać kolejne połączenia tylko likwidują stare. Szkoda, że pan marszałek nie zająknął się o od dawna obiecanych pociągach do Kamiennej Góry a Karpacz jest jedynym tej rangi kurortem w Polsce, do którego nie można dojechać pociągiem. Czas tej ekipy się skończył, miejmy nadzieję, że następna będzie bardziej prokolejowa, a zamiast dużo obiecywać będą coś robić.
~Komentarz został usunięty
2018-10-08 19:03:53
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
~Paweł
2018-10-07 21:30:26
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: -5
A co z linią kolejową do Sycowa, Kępna?
~sss
2018-10-07 19:52:34
z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Ocena: 6
Bzdury pod publiczkę przed wyborami. Chcą przejąć tylko nikt im nie da na tych warunkach. Chcą z góry zapewnienia finansowania na nieczynne linie czego do tej pory PKP PLK nie miało. Na takich warunkach kolej sama by to zrobiła
~Komentarz został usunięty
2018-10-07 16:49:58
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 4
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-06 15:51:32
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -1
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-05 14:14:46
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 4
Komentarz został usunięty
~Wyborca
2018-10-05 13:43:57
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -8
Panie Zdanowski co ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia? Odpowiada Pan za infrastrukturę więc razem z J. Michała odpowiadacie za jej budowę. ? Po co nam te tory chcemy obwodnicy.
~Komentarz został usunięty
2018-10-05 11:24:50
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 4
Komentarz został usunięty
~folko
2018-10-04 22:08:23
z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Ocena: 8
a co z linią do Świeradowa Zdrój - był to linia do Berlina Na trasie nieczynnej linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa Zdroju trwają prace nad podziałami geodezyjnymi torowisk i dworców, które niebawem zostaną przejęte przez wymienione gminy od PKP. Samorządowcy wspólnie z UMWD chcą reaktywować Kolej Izerską. Odbudowa tego szlaku będzie kosztować 26 mln zł. Niewykluczone że pierwsze pociągi pojawią się tam jeszcze w 2019 roku. http://www.lubanski.eu/pociagiem-do-mirska-i-swieradowa-juz-w-2019-roku/
~Mariola
2018-10-04 20:56:22
z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ocena: 6
Popieram.Z Głogowa do Karpacza,Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby powinni także uruchomić pociągi.Na tych trasach na pewno jeździłoby się w wakacje czy ferie.Niestety nie ma tam bezpośredniego dojazdu.Aby pojechać w Sudety trzeba się przynajmniej 3 razy przesiadać.
~Komentarz został usunięty
2018-10-04 18:50:31
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 4
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-10-04 16:17:56
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 3
Komentarz został usunięty
Reklama