Kupili działki budowlane i nie będą mogli na nich postawić wymarzonych domów

Martyna Czerwińska, BT | Utworzono: 2024-03-19 16:50 | Zmodyfikowano: 2024-03-19 17:14
Kupili działki budowlane i nie będą mogli na nich postawić wymarzonych domów - zdjęcie użyczone
zdjęcie użyczone

To znaczy, że nie będą mogli na nich wybudować wymarzonych domów jednorodzinnych.

- Na przykład, gdybym chciał postawić dom wielkości 120 m², to w tej chwili będę mógł postawić o wiele mniejszy w granicach 90 m².
- Chodzi dokładnie o takie domki jakie tutaj stoją. My niczego innego nie oczekujemy, jak tego, żeby burmistrz potraktował mieszkańców sprawiedliwie i nie zmieniał zasad gry, w trakcie jej trwania.

Burmistrz Milan Uszak, tłumaczy, że to dla dobra całej okolicy, bo intensywna zabudowa spowodowała, że wody opadowe nie mają gdzie wsiąkać i ulice, pola, oraz prywatne działki są regularnie podtapiane.

- Intensywne opady powodują, że ta woda potrafi stagnować niekiedy długotrwale na tych działkach w części już zabudowanych czy zabudowywanych. Dzieje się tak tym bardziej, im intensywniej te działki są zabudowywane, a tych przypadków właśnie już dużo w ostatnich kilku latach miało miejsce.

Mieszkańców to tłumaczenie nie przekonuje:

- Na te działki wydaliśmy sporo pieniędzy, w moim przypadku 300 tysięcy złotych.
- To jest jedyne miejsce w gminie gdzie tak bardzo zaniżono współczynnik gęstości zabudowy.
- Jedynym wnioskodawcą tych zmian był Pan burmistrz, który ma właśnie w tej części Siechnic swój dom i można się tylko domyślać ktoś nie chce mieć pod oknami zabudowy bliźniaczej, czy dużych domów jednorodzinnych.

Burmistrz Milan Uszak przekonuje, że te zarzuty są absurdalne i bezpodstawne, bo sam w tej sytuacji byłby jednym z poszkodowanych:

- Ja mam dużą nieruchomość, na której jest usadowiony jeden budynek mieszkalny, to jest kilkadziesiąt arów, które w przyszłości mogłyby być zabudowywane jako kilka odrębnych działek budowlanych . No to wniosek raczej nasuwa się oczywisty w drugą stronę - te proponowane zmiany raczej oddziałują na niekorzyść mojej własności, bo będzie można te nieruchomości zabudować mniej intensywnie.

Po protestach mieszkańców, którzy grożą procesami i walką o odszkodowania, burmistrz rozważa złagodzenie nowych przepisów, tak aby ci, którzy już kupili działki, mogli się wybudować zgodnie ze swoimi zamiarami. Projekt uchwały będą musieli jeszcze przegłosować radni.

Posłuchaj relacji naszej reporterki, Martyny Czerwińskiej:

 


Komentarze (40)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Kleopatra 2024-03-20 18:42:40 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Co ma wspólnego woda z wielkością działek? Bzdury burmistrz opowiada. Duży dom w niczym nie przeszkadza. Niech przestana betonować miasta
~Kleopatra 2024-03-20 18:39:10 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
To traktowanie ludzi jak pachołkow Właśnie tak jest za Tuska. A ci ignoranci nadal na niego glosuja.
~Kleopatra 2024-03-20 18:37:32 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A czemu ten Burmistrz robi teraz takie zmiany gdy Tusk jest przy wladzy ? Tusk chce postawić farmy wiatrowe dlatego będzie szukal miejsc.
~Siechniczanin2024-03-20 08:27:12 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Problem jest szerszy. Burmistrz Milan Usak nie szanuje własności prywatnych. Proszę spojrzeć na przykład Pana Marka Kopra i jego pism. A takich przykładów jest wiele. Burmistrz szantażuje inwestorów (nawet indywidulnych) wydawaniem pozwoleń na podłączenie się do sieci wodociągowej, w zamian chce żeby ludzie dzielili się swoim majątkiem.. To przez to My wszyscy mieszkańcy cierpimy na brak wody i na wodę bardzo złej jakości, bo burmistrz sobie zrobił z tego kartę przetargową. Pan Marek Koper napisał, że była propozycja i dobra wola z MPWiK, żeby dostarczali nam CZYSTĄ WODĘ i w dużych ilościach, ale Pan Usak się nie zgodził! To teraz pijecie 'whiskey' z kranów. Deweloperzy i tak budują drogi publiczne przed swoimi osiedlami, bo inaczej ludzie nie kupili by od nich mieszkań, ale burmistrzowi było mało i chciał więcej. Polityka na dłuższą metę tego Pana jest zgubna. Żeby się zaraz po wyborach nie okazało, jak wygra Milan, że podniesie Wam wszystkim podatki i opłaty za 'whisky' z kranu :)))
~flora2024-03-20 08:12:23 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Staną wiatraki
~ToTyle2024-03-20 07:41:30 z adresu IP: (2a00:f41:28e9:c0d6:59b6:x:x:x)
Mamy dwie stronu konfliktu - osoby, które wybudowały swoje domy i właścicieli działek, których zmiana planu dotknie ze względu na ograniczenia. Narracja mieszkańców jest taka, że nie chcą sąsiadów i dodatkowej zabudowy, to tak jak mieszkańcy ul. Osiedlowej, których jest 2x więcej- oni nie chcą mieć nowej szkoły z krzyczącymi dziećmi pod oknami. Wypada pogodzić obie strony konfliktu, ale o wskaźnikach zabudowy w planach nie może decydować Burmistrz - doktor prawa, tylko osoby kompetentne, a takich w ratuszu niestety nie ma. Pozostają nam radni, którzy powinni poddać projekt zmian głębszej analizie - przez kompetentne, bezstronne podmioty, inaczej będziemy mieli skłóconych mieszkańców i zapowiadane odszkodowania ze strony osób, które mają problem z budową domów.
~NieMamNicka2024-03-20 09:42:03 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ok. Ale w takim razie trzeba zablokować deweloperów obecną propozycją i wtedy robić analizy. Jak teraz zaczną robic analizy od nowa, to jak skończą to już nie będzie gdzie stawiać domki. Mieszkańcy nie mają nic do sąsiadów. No ale to miejsce miało nie mieć zabudowy wielorodzinnej. Kolejni jak się wybudują zaraz też będą narzekać ze nie ma wody w kranach a jest na ulicach.
~Kaj2024-03-20 06:39:32 z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
Czy to jest urzędnik - z łaski ludu wybrany i na umyśle poszkodowany ? Czy pleban "łapką grzebał " i trochę się złości, Bo mu za mało książęcych włości?
~Pio2024-03-20 06:39:08 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Mam nadzieję że pseudo burmistrz usak w kwietniu pożegna się z posadą. Wtedy nadejdą zmiany
~Groblice 2024-03-20 06:36:46 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Nic tylko wezwać program Państwo w Państwie.
~Jeden z wielu 2024-03-19 22:59:06 z adresu IP: (2a02:26f7:c94d:4000:c892:x:x:x)
W 100% jako mieszkańcy popieramy wprowadzenie planu ! Kto takie bzdury wypisuje? Może warto porozmawiać z ludźmi z okolicy przed napisaniem artykułu?
~Mieszkaniec2024-03-19 22:56:10 z adresu IP: (2a02:26f7:c94d:4000:c892:x:x:x)
To jest kpina! Ludzie budujący standardowe domki wolnostojące mają problem z otrzymaniem zgód na przyłącza do istniejącej infrastruktury, a tutaj deweloper się pcha z dużą inwestycją? Mam nadzieję, że okolica nie zostanie zniszczona przez betonoze patodeweloperki.. Już wystarczy !
~Łukasz?2024-03-19 22:55:05 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Pan jest poważny? Na jakiej podstawie ma wzrosnąć wartość działki na której będzie można postawić o 30% mniejszy budynek? Już prawnicy potwierdzili, ze podstawa do odszkodować będzie
~Łukasz 2024-03-19 22:48:40 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jestem mieszakncem ul. Kalinowej. Popieram proponowane przez burmistrza zmiany i walkę z patodeweloperka. Przykro to stwierdzi ale artykuł chyba mocno sponsorowany przez środowisko deweloperów dla których liczą się zyski a nie mieszkańcy. Jeżeli nawet ktoś poniósł już koszty przygotowania projektu pod obecny plan to wartość jego działki na pewno wzrosła i nie będzie na tym znacząco stratny. Nie będzie podstaw do wypłaty odszkodowań. Zmiany w planie trzeba wprowadzić, trzeba reagować i dbać o ład przestrzenny
~Urbah 2024-03-19 22:33:37 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Mieszkam na dzielnicy Prawocin i wiem co co tu się dzieje . Patodeweloperka, która tu zaczęła królować nie chce odpuścić . Między domami jednorodzinnymi stawiają bloki które nie powinny tu rosnąć . Jedynymi osobami które walczą z tym projektem ( aktualnie ) planu są deweloperzy którzy mają gdzieś tam głęboko komfort życia w Siechnicach . Burmistrz wie co robi i za to ma mój głos . Jeżeli mieszkańcy nie mogą decydować co w ich regionie się dzieje to kto ma to robić - deweloperka … :))))
~Sylwek.2024-03-19 22:20:36 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
@radiowroclaw proponuje przed puszczeniem takiego materiału zapoznać się ze zmianami, przejechać się na miejsce porozmawiać z mieszkańcami a nie wpuszczać się w maliny. Tracicie na wiarygodności takim materiałem opierającym się na opiniach a nie faktach. Pozdrawiam
~Kalinowa2024-03-19 22:13:58 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Tak tak, mieszkańcy popierają ale sami zapomnieli jak to było jak kupili działki, ciekawe czy wtedy przed budową byliby zadowoleni, że po kupnie zostaliby zmuszeni do zmniejszenia projektu o 30%???? Bo w takie jsytuacji właśnie nas stawiają. Nowy plan nie zabroni budowania budynków 4-lokalowych, jedynie zwiększy odległości pomiędzy budynkami. Gdyby burmistrzowi tak na prawdę zależało na walce z patodeweloeprką to zablokowałby nową budowę 60 blizniaków 2-lokalowych - prostym sposobem, poprzez nie wydanie warunków technicznych na przyłącze w-k tak jak to robi nam w przypadku domów jednorodzinnych. A tymczasem dogaduje z deweloperem warunki budowy.
~kcr2024-03-19 22:05:24 z adresu IP: (145.224.xxx.xxx)
Oryginalne założenia istniejącego planu mówiły, że zabudowa wielorodzinna miała być od ulicy ziemskiej i zmniejszać się idąc w stronę kalinowej i prawocinskiej gdzie miały być same domki jednorodzinne. Niestety ale 'pato' deweloperzy znaleźli sobie lukę w tych przepisach i powstało to co widzimy na Czeremchowej i w okolicy. Pseudo zabudowa gdzie w ramach jednego segmentu są po 4 czy 6 lokali. Zamiast domków jednorodzinnych z dużymi ogródkami, mamy takie oto wynalazki z małymi ogródkami i wszechobecna betonoza. Brakuje infrastruktury w postaci wody, kanalizacji czy wspomnianej wcześniej przeciążonej linii elektrycznej. Późno bo późno ale jest szansa na zatrzymanie tego procederu. Bez zmiany tego planu, w takim tempie wyjazd na opolska za jakiś czas będzie masakryczny, nie mówiąc o tym żeby wyjechać z Siechnic w godzinach szczytu. I tak jak pisali poprzednicy, zmiana ta ma zablokować zabudowę wielorodzinna, a domki jednorodzinne będą mogły powstawac. Podsumowując nie dla lato deweloperki!!!
~NieMamNicka2024-03-19 22:00:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Mieszkam w tej okolicy i popieram zmianę planu. To co deweloperzy stawiają w tej okolicy to jest patologia a nie zabudowa jednorodzinna. Protestuje jedna Pani na Facebooku, właściciele gruntów na sprzedaż i deweloperzy. Mieszkańcy chcą żeby zgodnie z planem była tu zabudowa jednorodzinna a nie pseudobloki. Radio Wrocław, ktoś Was grubo w błąd wprowadzil.
~Mieszkaniec2024-03-19 21:43:22 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Deweloperzy wynajęli aktorów i udają, że się budować nie mogą. Cyrk! Ograniczyć tę zabudowę! Stop patodeweloperce!
~Tochu2024-03-19 21:39:35 z adresu IP: (185.186.xxx.xxx)
Zmiana planu zagospodarowania ma właśnie służyć temu, aby więcej budowało się domów jednorodzinnych. Artykuł powyższy napisany jest pod dyktando deweloperów i właścicieli gruntów, którym nie zależy na komforcie mieszkania w tej okolicy a tylko na zysku. Jestem mieszkańcem Prawocina i również jak ja większość mieszkańców podpisuje się pod tym, aby zmiany weszły w życie. Zmiany mają ograniczać budowę tzw. patodeweloperki. W żaden sposób nie będą ograniczać budowy domów jednorodzinnych.
~Tochu nie chce sąsiadów2024-03-19 22:50:16 z adresu IP: (2a00:f41:7094:c76b:c5ae:x:x:x)
Zmienia się m.in. wskaźnik intensywności zabudowy z 0,3 na 0,2 czyli wybudujesz dom ale o 33% mniejszy. Rozumiem, że Ty już swój wybudowałeś na starych zasadach i nie chcesz mieć w pobliżu sąsiadów?
~Mat_Prawocin2024-03-19 21:27:35 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
Jako mieszkaniec Prawocina i ogólnie Siechnic od wielu lat, jestem za zmianą planu zagospodarowania przestrzennego i się pod tym podpisuję. W ostatnich latach doszło tu do takich wałków deweloperki, że stawiają masowo domy jednorodzinne, wielolokalowe i tu chodzi właśnie o walkę z tą patologią. Zapraszam zobaczyć na żywo te budowlane cuda między Czeremchową a Prawocinem. Już nie wspomnę o tym, że w środku osiedla domów jednorodzinnych powstają budynki z cieniutkich ścian, o bardzo niskiej jakości użytych materiałów budowlanych i na dodatek pozwolono na wybudowanie brzydkich bloków mieszkalnych, stojących jeden od drugiego na wyciągnięcie ręki. Efekt jest taki jak w artykule. Zalewane okoliczne działki w okresie jesienno-wiosennym i poważne braki wody bieżącej w lecie. I efekt tej betonozy i dalszej patologii deweloperów jest tu odczuwalny dla każdego kto trochę dłużej tu mieszka a także dla tych którzy chcą się tu budować z normalnym domem jednorodzinnym. Bo na tych niezabudowanych działkach tworzą się jeziorka które nie mają gdzie wsiąkać bo deweloperka zabetonowała okoliczne działki gdzie miały stać zwykle domy jednorodzinne a nie koszmarki czyli domy jednorodzinne, wielolokalowe posadowione na małych, zabetonowanych działkach z wybetonowanymi parkingami dla czterech lokali a nie przydomowym ogrodem dla jednej rodziny. Ponadto biorąc pod uwagę plany deweloperów o których co chwilę się dowiadujemy jest spora obawa o obecną infrastrukturę kanalizacyjną i przede wszystkim elektryczną bo ta już teraz nie radzi sobie absolutnie z produkcją prądu przez okolicznych prosumentów którzy sporo inwestowali w fotowoltaikę.
~Sylwek 2024-03-19 21:21:11 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Odłużmy politykę na bok. Opierajmy się o fakty a nie opinie. Każdy kto się wczyta w te zmiany wie dobrze że dom jednorodzinny zbudować będzie mógł zawsze. Zmiany mają powstrzymać nieład architektoniczny w tym obszarze. Z urbanistycznego punktu widzenia to co tutaj się dzieje już dawno powinno być powstrzymane. Luka w prawie wykorzystywana przez deweloperów sprawia że to miejsce staje się budowlanym dzikim zachodem. Obszar technicznie (słabo rozbudowana infrastruktura elektryczna, kanalizacyjna, wodociągowa, gazowa i tele informatyczna)nie jest gotowy na przyjęcie tego typu zagęszczenia budowlanego co jest kłopotem obecnych mieszkańców i każdego kto będzie chciał nabyć grunt lub budynek.
~Mieszkanka dzielnicy2024-03-19 21:16:16 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jest zupełnie inaczej niż opisane w artykule. Obecni mieszkańcy kupili działki i wybudowali domy - wg zagospodarowania przestrzennego - w dzielnicy domków jednorodzinnych. Tak też jest zaprojektowana infrastruktura. Co się dzieje obecnie? Deweloperzy omijają przepisy i budują osiedla domów wielorodzinnych w okolicy. Drogi są wąskie, chodników brak, a Deweloperzy budują osiedle za osiedlem. Zmiana jest walką o dobro mieszkańców! Mieszkańcy nie protestują! Mieszkańcy chcą wejścia ustawy!
~Kalinowa2024-03-19 21:15:59 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Burmistrz i radni wprowadzają mieszkańców w błąd, że zmiana planu ograniczy budowę tych domów przypominających „bloki”, jednak zapomina im powiedzieć, że nowy plan nie przewiduje zmniejszenia wysokości budynków
~Mieszkanka2024-03-19 21:13:06 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Tak bardzo walczą o zmniejszenie zabudowy że w tym samym czasie dogadują z deweloperem warunki budowy 60 bliźniaków
~Marcin2024-03-19 21:11:23 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
To nie tylko burmistrz nie chce mieć blokowiska. Przez te stojące wody opadowe, po większych opadach, żeby wyjść z domu na spacer muszę zakładać kalosze, bo mam wodę po kolana, bo to, co kiedyś wsiąkało, teraz spływa przez całą Czeremchową. Kupując działkę na tej ulicy liczyłem na zabudowę jednorodzinną, w sąsiedztwie, a finalnie mam 3 bliźniaki 4-lokalowe i zamiast 1-2 sąsiadów mam 12 i mogę ludziom zaglądać w talerz jak sobie grilla robią. Do tego nie ma tam praktycznie rządnych trawników I roślin. Także sytuacja jest patowa, a generalnie plan zagospodarowania przestrzennego nie jest wyryty w kamieniu i może się zmieniać. O jego zmianach burmistrz mówił już 2 lata temu, bo deweloperzy wykorzystują wszelkie luki, żeby zawalić każdą działkę jak największą liczbą lokali do sprzedania.
~Bez nicka2024-03-19 22:59:34 z adresu IP: (2a00:f41:7094:c76b:c5ae:x:x:x)
Cały ten plan to widzi mi się burmistrza. Może tak sięgnąć po opinię specjalistów choćby z wydziału arch. politechniki, uzyskalibyśmy opinię w którym kierunku należy zmienić plan, a nie robić zmiany przed końcem kadencji po 'łebkach'. Takie działanie spowoduje, ze będziemy mieli kolejny bubel i kolejkę właścicieli działek po odszkodowania. Kto wymyślił zmianę wskaźników i na jakich zasadach zostały okrojone - wszystko było na 'oko' Milana, czy zajmował się tym zespół kompetentnych osób?
~Ilona2024-03-19 21:08:57 z adresu IP: (2a0d:3344:148d:1610:a983:x:x:x)
Jestem akurat mieszkanką tych terenów i obecni mieszkańcy mocno popierają zmianę planu zagospodarowania terenu. Głównym celem zmiany planu jest zablokowanie możliwości budowy developerom na terenach dla zabudowy jednorodzinnej domów, które są faktycznie”blokami”. Powyższy artykuł w radiu pokazuje tylko jak mocno tu działa lobby developerskie.
~Iga2024-03-19 21:08:48 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Jest to głośne protestowanie rozwydrzonych właścicieli dużej ilości gruntów, którzy chcieli nachapać się na ich sprzedaży, którzy nie myślą w ogóle o korzyściach jakie niesie z sobą ta zmiana.
~Igatypowypolak2024-03-20 07:10:04 z adresu IP: (81.15.xxx.xxx)
Przepraszam bardzo, a co w tym złego, że Ci ludzie walczą o swoją własność? Ci ludzie co mieszkają i wybudowali domy na tamtym rejonie to co, z nieba dostali te działki? Nie, kupili je m.in. od "rozwydrzonych właścicieli". Radzę się puknąć w głowę zanim coś takiego Pani napisze. Każdy mądry jak go nie dotyczy. Ciekawe, co by Pani zrobiła w takiej sytuacji? Poszłaby Pani na kawkę do burmistrza i pogratulowała, że właśnie obniża on wartość Pani majątku? :)
~Cube2024-03-19 21:08:16 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Nie tylko Burmistrz chce zmiany planu. Mieszkańcy tej okolicy również. Niestety do niedawna byli pomijani w dyskusji. Najbardziej jednak zainteresowani brakiem zmian są deweloperzy, którzy chcą postawić tam budynki wielorodzinne pod przykrywką "zabudowy bliźniaczej" czy inną. Taka sytuacja już się wydarzyła w tej okolicy.
~Lolek2024-03-19 20:55:19 z adresu IP: (2a00:f41:70b2:b7f4:6ba:x:x:x)
A na prawocinie za ulica azaliowa na dwóch hektarach,ma powstać osiedle.Kupil to deweloper.(Jeden Pan się wygadał ostatnio).
~Iwo2024-03-19 20:54:53 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
Bez żartów. Może tak by zagłębić się w temat, a nie siać przedwyborcza propagandę przez opozycję. Nie źle lobbują deweloperzy.
~Stefan2024-03-19 20:47:18 z adresu IP: (2a00:f41:70e9:b671:79bb:x:x:x)
Burmistrz się przyznaje, że zmienia plan zagospodarowania, gdzie posiada dużą nieruchomości, żeby w sąsiedztwie byla mniej intensywnia zabudowa!
~Komedia2024-03-19 20:18:44 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Taka zmiana planów na niekorzyść obywateli jest po prostu skandalem. Gdyby jeszcze argumenty podane przez burmistrza miały cokolwiek wspólnego z prawdą i logiką! Najbardziej rozrywkowy jest argument burmistrza, że po zmianie planów nie będzie sobie mógł odciąć kawałów swojej działki i sprzedać na zabudowę :) ;) :). To już jest kosmos. Chyba po kilku latach rządzenia nie przędzie tak rzadko, żeby musiał odcinać sobie działkę po kawałku. Jednak idę o zakład, że gdyby miał taki plan, to na pewno nie chciałby zmiany planu. Tak lawirował i kręcił, że aż potknął się o własne nogi... hahaha :)
~Michał2024-03-19 19:37:49 z adresu IP: (2a00:f41:7094:c76b:d54b:x:x:x)
Czy burmistrz oficjalnie oświadczy, że nigdy nie wystąpi o odszkodowanie związane ze zmianą planu na te jego 'niezabudowane działki'? Byłby to majstersztyk: uchwalić plan, żeby nie mieć zabudowy pod oknami, a później wystąpić o odszkodowanie za zmianę planu, która ogranicza zabudowę...
~Obywatel2024-03-19 20:06:59 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Tego wykluczyć nie można, ale jak ktoś ma już za dużo kasy i postawiony dom, to wtedy chce mieć obok nieskażoną domkami plebsu dziewiczą przestrzeń niczym Central Park in NYC! :) Kto ma władzę - ten rządzi!!!
~Poszkodowany2024-03-19 18:05:55 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Władza deprawuje. Sam sobie zmienia plan, żeby nie mieć zabudowy w okół siebie xD xD To trzeba burmistrza zmienić, żeby przestał się bawić w pana i władcę...