Owacje na światowej premierze filmu "Twój Vincent" [WIDEO]

Marek Zoellner | Utworzono: 2017-06-14 17:02 | Zmodyfikowano: 2017-06-14 17:02
A|A|A

Ilustracje, zdjęcia: CeTA, Radio Wrocław, Biuro Prasowe ESK 2016

4 lata pracy, 115 malarzy, 6,5 tysiąca tubek farb, 62 tysiące obrazów i 88 minut filmu, jakiego świat nie widział. Tak w liczbowym skrócie wyglądała praca przy "Loving Vincent" - niezwykłej biografii Vincenta Van Gogha.

Najpierw nakręcono sceny z udziałem aktorów, później na płótnie były wyświetlane pojedyncze kadry, a malarze odmalowywali je klatka po klatce, by stworzyć ujęcie. Projekt realizowano w Centrum Technologii Audiowizualnych. W sumie powstało ponad 62 tysiące takich obrazów, które po montażu tworzą 88 minutowy film.

Koprodukowany przez CeTA Loving Vincent ("Twój Vincent") znalazł się w Konkursie Głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy!

Reżyserem filmu jest Dorota Kobiela. To pierwszy od 50 lat polski reżyser, który znalazł się w konkursie głównym (był nim Walerian Borowczyk). Podczas francuskiego festiwalu, który odbędzie się w dniach 12-17 czerwca, będzie miała miejsce oficjalna światowa premiera tej niezwykłej produkcji!

Koproducentem filmu jest także Odra-Film ze środków Dolnośląskiego Konkursu Filmowego, film wpisany był również w obchody ESK Wrocław 2016 tj. został wsparty ze środków Biura Promocji Miasta Wrocławia.

"Twój Vincent" to film opowiadający o ostatnich dniach życia Vincenta van Gogha i jego zagadkowej śmierci, zrealizowany jako... pełnometrażowa animacja malarska. Znalazł się w Konkursie Głównym prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy i budzi ogromne zainteresowanie – bilety na festiwalowe pokazy zostały błyskawicznie wykupione, w kilka minut po uruchomieniu systemu sprzedaży. Za scenariusz i reżyserię filmu odpowiadają Dorota Kobiela i Hugh Welchman. Światowa premiera filmu odbędzie się w we wtorek, 13 czerwca. Polska premiera zaplanowana jest na 13 października.

"Dzięki estetyce, która podejmuje ogromne wyzwanie wprawienia obrazów Van Gogha w ruch, film Doroty Kobieli i Hugh Welchmana jest jedną z najbardziej wyczekiwanych premier tego roku. Z radością ją zaprezentujemy." – mówił Marcel Jean, dyrektor artystyczny festiwalu w Annecy.

Robert Banasiak, szef Centrum Technologii Audiowizualnych: - Gdybyśmy ustawili ten obraz na obrazie, to powstałaby wieża, która wychodziłaby ponad atmosferę Ziemi. Pierwsza scena z tego filmu - gdybyśmy ustawili klatka po klatce, obraz na obrazie, to byłby większy niż Empire State Building.

Szef CeTA łumaczy, że przez cztery lata projektu 115 malarzy zużyło 6500 tubek farb, czyli 1300 litrów farb olejnych. - Wyobraźmy sobie poruszające się obrazy Vincenta Van Gogha, ich bohaterów, których nagle ożywiamy. Gdybyśmy ustawili te ponad 100 obrazów jeden obok drugie, to ci bohaterowie wyszliby z nich - dodaje:

Żeby lepiej wyobrazić sobie skalę trudności tego przedsięwzięcia dość powiedzieć, że postawione na sobie obrazy stworzyłyby wieżę, która sięgnęłaby by ponad atmosferę Ziemi.

Posłuchaj całej rozmowy z Robertem Banasiakiem ze stycznia br.:

"Loving Vincent" to film jakiego jeszcze nie było. W kinach pojawi się już niedługo?
Planujemy drugi kwartał tego roku. Jesteśmy uzależnieni od premier na festiwalach. W pierwszej kolejności zależy nam na tym, by produkcja pojawiła się na świecie, dlatego wrocławianie muszą jeszcze trochę poczekać.

Na jakim etapie jest produkcja?
To już ostatnie szlify - liczymy, że za kilka dni film będzie gotowy. Trwa 88 minut, a w związku z unikatową technologią potrzebował dużo pracy.

Co Pan sobie pomyślał, kiedy usłyszał, ze ma powstać film, który będzie połączonymi obrazami?
Tak naprawdę Vincent Van Gogh jest marką sama w sobie, plus nowe technologie...Producent zwrócił się do mnie z propozycją, abyśmy wzięli udział w tak innowacyjnym projekcie. Na potrzeby filmu specjalnie wymyślono technologię "painting animation workstation" - to stacje, na których malarze malowali - klatka po klatce, obraz po obrazie. To był jeden z argumentów, dla których Centrum Technologii Audiowizualnych weszło w ten projekt.

Lubicie takie innowacyjne historie.
Absolutnie tak. To jedno z podstawowych naszych zadań, aby kręcić filmy nie tylko w tradycyjnych technologiach - w tych znanych i najbardziej popularnych, ale też wchodzić w nowe projekt i nowe możliwości.

Najpierw musiały powstać prawdziwe zdjęcia filmowe, ale to nie jest osteteczny materiał.
Nie. Przypomnę tylko, że od pomyslu do końca realizacji minęło 4 lata. Nikt dzisiaj nie ma takiego komfortu, by nad jednym filmem pracować tak długo. Zdjęcia z udziałem aktorów realizowane były we Wrocławiu oraz w Londynie.

Później te zdjęcia - klatka po klatce - były wyświetlane i malowane. 
To było ogromne przedsięwzięcie - wzięło w nim udział 115 malarzy z 19 krajów świata - od Polski, przez Grecję, po Japonię, USA i wiele, wiele innych państw. Powstało 85 stacji na których codziennie - do rana do nocy - pracowali malarze.

To nie był problem? Każdy malarz ma przecież trochę inną ręką, inaczej dobiera kolory.
Ten etap realizacji był bardzo trudny. Trzeba było znaleźć marzy, którzy potrafią malować jak Van Gogh. Wielu nie było w stanie wytrzymać tej pracy.

Poddawali się?
Tak, byli tacy, którzy rezygnowali. I ciężko się dziwić - to była żmudna, mrówcza praca. Wykorzystaliśmy 6,5 tysiąca tubek farb. By stworzyć sekundę filmu, potrzebmnych było 12 obrazów. W sumie powstało ich 62 tys. Gdybyśmy ustawili obraz na obrazie, powstałaby wieża, która wychodziłaby ponad atmosferę Ziemi! Tylko pierwsza scena - gdybyśmy ją ustawili klatka po klatce, obraz na obrazie, przerosłaby Empire State Building. Wyobraźmy sobie, ile pracy musiało to kosztować.

Ten niezwykły film miał niezwykłą inspirację. Twórcy przyjrzeli się korespondencji artysty. W jednym z ostatnich listów do brata napisał: "więc tak naprawdę mogą mówić za nas tylko obrazy". No i obrazy przemówiły.
Wykorzystaliśmy 125 obrazów i ich bohaterów. 94 obrazy zostały odzwierciedlone w pełni, reszta - we fragmentach. Ta historia to historia tajemniczej śmierci Vincenta van Gogha. W tym dniu wyszedł z farbami, sztalugami, by malować. Wrócił bez ekwipunku, z raną postrzałową. Mówi się, że to było samobójstwo, ale nigdy nie odnaleziono ani farb, ani sztalug, ani broni. Do dziś nie rozwikłano tej zagadki.

Dla kogo to produkcja?
Właściwie dla wszystkich, film robi ogromne wrażenie, i jest wyjątkowy. Do dziś licencję na niego kupiło już 113 krajów - jest tak unikatowy. To coś, co trudno sobie wyobrazić. Vincent jest marką samą w sobie, to postać wyjątkowa. Co miesiąc jego nazwisko jest 3 mln razy wyszukiwane w googlach. O artyście powstało 27 piosenek, filmy - m.in. Altmana.

Celujecie w najważniejsze nagrody?
Niewątpliwie zasługują mna to pomysłodawcy - Dorota Kobiela i Hugh Welchman,  malarze - za tą bardzo ciężką i żmudną pracę. Będziemy walczyć o najwyższe nagrody - to byłaby też nagroda dla CeTA i Wrocławia - Europejskiej Stolicy Kultury.

Więcej o filmie przeczytacie tutaj

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~MALARZ
2017-09-19 07:42:46
z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ocena: 0
TYLKO PO CO?
NA ANTENIE
MichałKazulo
Michał Kazulo
 18:00 - 22:00
Retro party
Zapraszam
Reklama