Nowe stawki za zajęcie pasów drogowych we Wrocławiu

BM, materiały prasowe | Utworzono: 2023-01-01 07:00
Nowe stawki za zajęcie pasów drogowych we Wrocławiu - Fot: ZDiUM Wrocław
Fot: ZDiUM Wrocław

Radni podczas Sesji Rady Miejskiej Wrocławia przegłosowali nowe stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach Wrocławia. Zmienią się opłaty za takie zajęcie drogi (np. jezdni, torowiska, chodnika, drogi rowerowej lub zieleńca), które nie ma na celu budowy, remontu lub ochrony drogi. Więcej będzie kosztowało też ustawianie na jezdni lub chodniku urządzeń technicznych, obiektów zaplecza budowy, paczkomatów czy reklam. Niższe stawki otrzymają natomiast właściciele przydomowych ogródków i osoby organizujące zbiórkę odpadów w wiatach lub osłonach śmietnikowych.

Obowiązujące stawki zostały wprowadzone w 2008 roku. Nowy projekt uchwały, to po pierwsze dostosowanie treści uchwały do obowiązujących przepisów ustawy o drogach publicznych, które weszły w życie z dniem 21 września 2022 roku, jak również doprecyzowanie rodzajów zajęcia pasa drogowego w ramach ustawowych katalogów z uwagi na doświadczenie wynikające z wieloletniej praktyki.

  • Warto przypomnieć, że opłaty z tytułu zajęcia pasa drogowego dróg publicznych są obligatoryjne i stanowią rekompensatę za korzystanie z dróg publicznych, skutkiem czego mogą być:
  • zniszczenie i uszkodzenie drogi oraz jej urządzeń,
  • utrudnienia i ograniczenia w ruchu drogowym,
  • jak również pogorszenie warunków bezpieczeństwa ruchu.

Nowa uchwała ma przede wszystkim wyeliminować powszechną praktykę zajmowania pasa drogowego bez wiedzy zarządcy drogi pod pretekstem „awarii”. Co w efekcie przełoży się na to, że podmioty zajmujące pas drogowy będą starały się skrócić do minimum czas prowadzonych inwestycji oraz wynikających z tego utrudnień.

Uchwała porządkuje też kwestie związane z ustawieniem biletomatów, paczkomatów, masztów telekomunikacyjnych oraz prowadzeniem „zaplecza budowy”. Obiekty tego rodzaju były zwykle pomijane przez inwestorów, a zaplecza budowy były lokalizowane na chodnikach, parkingach, drogach dla rowerów czy zieleńcach. Tymczasem bez uzgodnienia ich lokalizacji mogą one stanowić istotne zagrożenie bezpieczeństwa dla użytkowników ruchu drogowego: pieszych, rowerzystów oraz kierowców.

Co istotne uchwała przewiduje nie tylko zwiększenie stawek, ale również wprowadza niższe stawki np. za umieszczenie obiektów budowlanych służących obsłudze osób z niepełnosprawnościami (umiejscowienie pochylni, podjazdów). Na szczególnie preferencyjne stawki mogą liczyć także właściciele „ogródków przydomowych”. Uchwała wprowadza bowiem jako odrębną pozycję „zajęcie na wyłączność pod zagospodarowanie terenu zieleni w sąsiedztwie budynku”. W takich przypadkach stawka ma zostać obniżona z kwoty 0,60 zł do kwoty 0,03 zł.

Nie pominięto również problemu zajęcia pasa drogowego przez pojemniki do gromadzenia odpadów, które umieszczane są w pasie drogowym na terenie miasta w sposób niekontrolowany. W celu poprawy stanu bezpieczeństwa oraz miejskiego krajobrazu w uchwale promuje się przede wszystkim sposób organizowania miejsc gromadzenia odpadów w formie wolnostojących wiat i osłon. Dla tak zagospodarowanych i przygotowanych miejsc przewidziano w projekcie niższą stawkę niż dla pojedynczych wolnostojących pojemników.

Reklama

Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Urzędnik 2023-01-02 08:32:17 z adresu IP: (81.219.xxx.xxx)
Zajęcie torowiska za opłatą. Taka jest nasza koncepcja.
~Agap2023-01-01 16:59:44 z adresu IP: (2a01:112f:4409:8000:d93b:x:x:x)
No to będziemy zajeżdżać resztki trawników?
~kram2023-01-01 10:03:28 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Parkujące samochody dostawcze na jedynym pasie ruchu w mieście . Za zatrzymanie pojazdu na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli kierujący pojazdami wielośladowymi są zmuszeni do najeżdżania na tę linię.Tylko przejazd na torowisko.
~kram2023-01-01 10:00:56 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
A co z samochodami ciężarowymi( powyżej 3,5 t) stojącymi na chodnikach - przy sklepach - jako magazyny towaru.