Wrócą pociągi do Karpacza i Kamiennej Góry!

Piotr Słowiński, MC | Utworzono: 2021-06-09 11:12 | Zmodyfikowano: 2021-06-09 11:13
A|A|A

fot. Piotr Słowiński

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podpisał decyzję zezwalającą na przekazanie przez PKP PLK na rzecz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych nr 308 - Pisarzowice – Jelenia Góra, 345 - Kamienna Góra – Pisarzowice oraz fragmentu linii 340 - Mysłakowice – Karpacz.

- Umożliwi to nie tylko wznowienie ruchu do Karpacza, ale też przez ponad kilometrowej długości tunel do Kamiennej Góry - mówi senator Krzysztof Mróz:

Pierwotnie samorząd województwa chciał przejąć tylko fragment umożliwiający odbudowę ruchu do Karpacza, ale kolejarze zdecydowali, że chcą oddać całą trasę z Kowarami i Kamienną Górą.

- To dobry ruch - mówi miłośnik kolei Andrzej Olszewski:

Linia kolejowa nr 308 pozostaje nieczynna od 1986 roku kiedy pojechał ostatni pociąg pasażerski z Mysłakowic do Kamiennej Góry. Po wojnie trakcję elektryczną zdemontowali z niej Rosjanie. Od tamtego czasu podupadała. Znajduje się na niej ponad kilometrowy tunel kolejowy, zbudowany między Ogorzelecem a Kowarami. Teraz ma szansę stać się ważną arterią, bo w okolicach kamiennej Góry ma przebiegać przyszła kolej wielkich prędkości, z której podróżni mogliby przez tunel pod Przełęczą Kowarską jechać w Karkonosze.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ankaa
2021-06-09 23:01:22
z adresu IP: (182.220.xxx.xxx)
Ocena: 51
czy oni sami będą płacić za utrzymanie tej linii do Sobótki czy zapłacimy my wszyscy ? bo jak ja mam płacić na kolej z której nie będę korzystał to się nie zgadzam - zrobić ścieżki rowerowe !! no chyba że oni chcą to wyremontować za państwowe nasze pieniądze a potem odkupić za przysłowiową złotówkę i odsprzedać niemcom za miliony euro - coś jest na rzeczy że pchają ten temat w mediach - coś chcą ugrać i chyba nie chodzi jak zwykle o pieniądze - może jacyś dziennikarze śledczy się temu przyglądną kto stoi za tymi ludźmi bo pasjonaci to oni raczej nie są .. Reaktywować to Karpacz, Lwówek, Kowary, a do Sobótki zrobić ścieżkę rowerową zamiast torów.
~Biankaa
2021-06-09 22:58:09
z adresu IP: (184.22.xxx.xxx)
Ocena: 26
Linię do Lwówka de facto zniszczyły władze województwa i Kolei Dolnośląskich (gdy Rachwalski był prezesem), które nie remontując jej doprowadziły ją do ruiny. Jeszcze 2 lata temu do Lwówka jeździły pociągi. Obecnie koszt remontu tej linii to jakieś 40-50 milionów, za kilka lat jak infrastruktura popadnie w ruinę będzie to 100 albo 200 milionów. Władze województwa pieniądze mają, bo właśnie olbrzymia kasa (blisko pół miliarda zł) idzie na zupełnie niepotrzebną linię do Sobótki przez same wioski, gdzie pociągów nie widziano od 30 lat. Za 10-krotnie mniejszą kwotę można by wyremontować wspomnianą linię do Lwówka uważaną zgodnie przez miłośników kolei za najpiękniejsza w Polsce. Tymczasem marszałek myśli pewnie czekać kolejne 30 lat aż i tu koszt remontu będzie wynosił nie 40 tylko 400 milionów. To się nadaje do prokuratury z paragrafu celowe niszczenie mienia publicznego.
~Kamilaa
2021-06-09 22:56:13
z adresu IP: (78.110.xxx.xxx)
Ocena: 38
Ta trasa pociągu do Sobótki nigdy nie była atrakcyjną trasa lepiej by było uruchomić trasę do Lwówka przez Wleń, Pilchowice o wiele była by dłuższa i bardziej turystyczna. Do Sobótki nie ma sensu bo tam po drodze są same wsie o ile sie nie mylę
~Majkaa
2021-06-09 22:43:44
z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Ocena: -33
O tym przejęciu torów ja już słyszę trzeci rok. Non stop ta sama śpiewka a efektów żadnych. Zobaczycie że nic z tego nie będzie, skoro oni przez tyle lat nie potrafili łopaty wbić pod remont.
~Anna z Sobótki
2021-06-09 16:42:29
z adresu IP: (182.53.xxx.xxx)
Ocena: 65
My tez nie chcemy pociągów. Lepiej wyremontować tory do prestiżowych kurortów sudeckich: Karpacza, Kowar i Lwówka.
~Tomek Janiszewski
2021-06-09 16:41:14
z adresu IP: (183.100.xxx.xxx)
Ocena: 30
Najpierw remonty zaniedbanych linii kolejowych do Lwówka (linia zamknięta przez Koleje Dolnosląskie za czasów niesławnego prezesa Rachwalskiego!)., Karpacza, Kowar, Mirska, Kamiennej Góry, a potem można będzie myśleć dworcach we Wrocławiu. Najpierw Dolny Śląsk, potem Wrocław!
~bystrzak2000
2021-06-09 16:39:51
z adresu IP: (119.175.xxx.xxx)
Ocena: 27
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Mirska. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
~panicz z Warszawy
2021-06-09 16:38:22
z adresu IP: (58.121.xxx.xxx)
Ocena: 25
Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Mirska, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.
~Jacek Kaźmierczak
2021-06-09 16:37:50
z adresu IP: (58.121.xxx.xxx)
Ocena: 26
Kolej do Sobótki to kolejne miliony wrzucone w błoto, w mojej ocenie nietrafiony i kosztowny pomysł garstki osób. A może by tak wykorzystać skąd inąd piękną widokowo trasę na drogę rowerową i trasę biegową, na którą jest zapotrzebowanie. Sens mają, owszem, pociągi do Lwówka przez słynny most i do Karpacza, tam zawsze można liczyć na turystów a i mieszkańcy też pewnie skorzystają. Taki linie należy reaktywować. Pozdrawiam i życzę logiki w myśleniu i planowaniu iwestycji. Zapytajcie Państwo mieszkańców o potrzeby i oczekiwania, zamiast uszczęśliwiać na na siłę.
~soutys Smrobudki
2021-06-09 16:37:33
z adresu IP: (58.121.xxx.xxx)
Ocena: 24
do tego zapupia Smrobudki pies z kulawą nogą nie pojedzie pociągiem. Dużo lepiej reaktywować linie do Lwówka, Karpacza i Kowar a nie takich dziur jak Smrobudka. Kto tam przyjedzie i po co?
~Marek Robert Hejduk
2021-06-09 16:36:53
z adresu IP: (58.121.xxx.xxx)
Ocena: 28
Bożeeee jak się cieszę ! Uwielbiam Lwówek! Oby puscili bezpośredni szynobus Karpacz-Jelenia-Lwówek. Nawet jak będzie z przesiadkę w Jeleniej to będzie fajnie . Czas przejazdu ok. 1 godz. z Jeleniej to będzie HIT . Szwajcaria Lwówecka, ratusz, Ostrzyca, piękne miasto i sklepy . Już nie mogę się doczekać kiedy ruszy pociąg i pojadę do tego pięknego kaczawskiego miasteczka. 3 mam kciuki ! Nie Sobótki, nie Świeradowy tylko Lwówek najpiekniejsza linia kolejowa w kraju ze wspaniałym mostem !!
~fsiocłafianka
2021-06-09 16:36:34
z adresu IP: (58.121.xxx.xxx)
Ocena: 29
Niech wyremontują linie do Karpacza, Kowar, Lwówka. To są linie turystyczne na których można liczyć na duży ruch. Po co pociągi w wygwizdowach typu Sobótka czy Świeradów gdzie psy d... szczekają? Wydają publiczną kasę ale niech przy tym jeszcze myślą!
~soutys Smrobudki
2021-06-09 16:33:58
z adresu IP: (59.11.xxx.xxx)
Ocena: 26
A w Sobótce praca wre, właśnie tory robią się. Jeden tor? Nie! Cztery tory!!! Do sołtysa wprost obory. U sołtysa bimber dają, wszystkie wsiury się zjeżdżają. Jest promocja za złotówkę, Super! Zostanie na wódkę.
~wieprz ze Świniar
2021-06-09 16:33:39
z adresu IP: (59.11.xxx.xxx)
Ocena: 24
Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Noema
2021-06-09 16:33:23
z adresu IP: (59.11.xxx.xxx)
Ocena: 22
Powiem wprost. Uważam, że pociągów KD do Zgorzelca jest za dużo, szczególnie poza sezonem grzybiarskim. Wiele razy byłam w Zgorzelcu i widziałam przyjeżdżające pociągi KD, z których wysiadało ok. 10 osób. Pisałam o tym na forum. O pustym Dreźnie pisali inni forumowicze. To jest marnotrawstwo pieniędzy podatników, bo wożenie powietrza to nic innego jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Być może te pociągi przydałyby się w inne regiony, gdzie połączeń jest dużo mniej lub nie ma ich wcale. Na przykład do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby. Czy naprawdę do Zgorzelca pociąg KD musi jeździć średnio co 2-3 godziny? Mnie jako mieszkankę Wrocławia zadowoliłyby dwa pociągi KD. Do Jeleniej Góry i Wałbrzycha, tak jak było jeszcze 70 lat temu. Więcej tutaj nie potrzeba. A zgorzeleckiemu mikolstwu ciągle mało, i mało. To jest bardzo irytujące! Zwłaszcza, że o grzybiarzach przyjeżdżających w Bory Dolnośląskie w zasadzie nic nie mówicie. Te pociągi, waszym zdaniem, są potrzebne zgorzelczanom. Skoro tak to takich samych połączeń potrzebują lwówczanie! A co, oni gorsi, mniej mobilni?
~Józef Kluźniak
2021-06-09 16:32:30
z adresu IP: (59.11.xxx.xxx)
Ocena: 24
Super! Natomiast do Sobótki to już raczej nie będzie linii , jest kompletnie zdemolowana przez miejscowych. Nadziei nie ma - nasi lokalni mieszkańcy w temacie kolei mają prosty plan działania , najpierw demolka a później rewitalizacja. Na samym końcu znowu kradzież i rozbiórka. Za nieboszczki II Rzeczypospolitej tak było za Bugiem i tak też pozostało u zabużańskich wsiurów we Wrocławiu i okolicach.
~Czy wróci
2021-06-09 14:32:06
z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ocena: -23
Nie wróci przez najbliższe 20 lat. Bo kasę na tory da urząd marszałkowski A kto da kasę na utrzymanie. Gminy nie dadzą, poza Karpaczem. A bilet z Jeleniej do Karpacza lub z Jeleniej do Kamiennej to 80 do 100 zł, tam i z powrotem. PKP od 10lat chciało im dac te tory, za darmo ale UM liczył na kasę od PKP. Trasy ciekawe, ale co z tego ,!!!!!!
~Lwóweckie Koleje Konne
2021-06-09 13:12:00
z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Ocena: -24
Proszę jak pięknie. Tam gdzie miejscowi nie rozkradli torów tam dostają pociągi.
Reklama