Rusza wypożyczalnia miejskich samochodów elektrycznych we Wrocławiu [WIDEO]

Dorota Kuźnik, na podst. mat. prasowych UM,jk | Utworzono: 2017-10-03 15:37 | Zmodyfikowano: 2017-10-03 15:37
Rusza wypożyczalnia miejskich samochodów elektrycznych we Wrocławiu [WIDEO] -

Ponadto, ponieważ auta są elektryczne będą mogły zaparkować na 200 wytyczonych dla ekologicznych pojazdów miejsc parkingowych. 100 w samym parku kulturowym. Drzwi w autach otwieramy z aplikacji a startujemy przyciskiem na desce rozdzielczej.

Przejechać możemy bez ładowania jednorazowo niespełna 200 kilometrów. Koszt jazdy to 1 zł za minutę. Nie podajemy ceny za przejazd z góry z punktu A do punktu B, bo nie da się tego oszacować - mówi koordynator projektu Miłosz Franaszek:

Z innej wypożyczalni aut na minuty możemy już od wczoraj korzystać we Wrocławiu. Koszt przejechania kilometra z firmą Traficar to 80 groszy, plus 50 groszy za każdą minutę użytkowania. W przeciwieństwie do Vozilli wypożyczane auta mają silniki spalinowe.

Jak działa usługa?

Każdy, kto będzie chciał wypożyczyć auto, musi mieć prawo jazdy. Aby skorzystać z usługi należy pobrać na telefon aplikację i zarejestrować się w systemie. Aplikacja dedykowana stolicy Dolnego Śląska została stworzona przez operatora usługi, firmę Enigma. Samochód będzie można zarezerwować również za pośrednictwem strony internetowej www.vozilla.pl. Po weryfikacji danych i uruchomieniu aplikacji otrzymujemy informację o dostępnych samochodach w najbliższej okolicy. Rezerwujemy auto, potwierdzamy wynajem i możemy korzystać z usługi.

Nie będą potrzebne nam kluczyki. Aplikacja umożliwia otwieranie i zamykanie samochodu. Pozwala też sprawdzić stan naładowania akumulatora i szacowany zasięg auta. Jeśli będziemy chcieli wysiąść na kilka minut, nie trzeba będzie kończyć wypożyczenia. Możemy wtedy wybrać tryb postoju.

Co istotne, nie będziemy musieli zwracać auta do specjalnej stacji, wystarczy, że zostawimy je na legalnym i zgodnym z przepisami ruchu drogowego miejscu w wyznaczonym obszarze. Dodatkowo VOZILLA będzie miała dedykowane miejsca parkingowe w ścisłym centrum miasta. Użytkownicy nie będą musieli martwić się o ładowanie, tym zajmą się pracownicy wypożyczalni. Wszystkie pojazdy w ramach Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych VOZILLA będą ubezpieczone.

Wrocław przyjazny autom elektrycznym

Według badań Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley 1 samochód w car-sharingu to do 13 aut prywatnych mniej w mieście. Przy 200 samochodach VOZILLI daje to ponad 2500 aut mniej, co potencjalnie przekłada się na miejsca parkingowe i skuteczną walkę ze smogiem (mniej emisji spalin i CO₂).

− VOZILLA to unikatowy na skalę europejską projekt. Jednorazowe wprowadzenie 200 samochodów elektrycznych przyczyni się do rozbudowy infrastruktury miasta o sieć szybkich ładowarek do pojazdów napędzanych energią elektryczną. Tak dynamiczny rozwój czyni Wrocław liderem e-mobility wśród polskich miast – mówi Paweł Luksic, prezes firmy Enigma, operatora Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych VOZILLA.

Użytkownicy systemu będą mogli korzystać z wielu przywilejów miejskich takich, jak m.in. darmowy parking w całym mieście, dedykowane VOZILLI miejsca parkingowe w ścisłym centrum Wrocławia, możliwość korzystania z większości pasów ruchu uprzywilejowanego (buspasy) czy wjazd w strefy zamknięte dla samochodów spalinowych. Wszystkie szczegółowe informacje będzie można znaleźć na stronie www.vozilla.pl.

Auto VOZILLI: Nissan LEAF

Flotę VOZILLI będą stanowić Nissany LEAF. To obecnie jedne z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie, idealne do codziennej jazdy po mieście. Zasięg auta to nawet 250 km, co w zupełności wystarczy do swobodnego poruszania się po mieście. Jest prosty w obsłudze, a automatyczna skrzynia biegów zapewnia cichą, łagodną i komfortową jazdę.

Każdy z samochodów posiada system odzyskiwania energii w trakcie hamowania – to oznacza, że w warunkach miejskich auto zużywa o wiele mniej energii niż na trasie.

Jazda na minuty

Naliczanie opłat w VOZILLI będzie proste, przejrzyste i powiązane tylko z jednym czynnikiem – czasem jazdy. Nie trzeba dodatkowo płacić za przejechane kilometry, a dzięki możliwości korzystania z buspasów będzie można poruszać się szybciej niż inne auta. Użytkownicy będą płacić złotówkę za każdą minutę wypożyczenia pojazdu. Jeśli zdecydują się zatrzymać, nie kończąc wypożyczenia, wtedy wystarczy zamknąć drzwi do pojazdu przez aplikację, a VOZILLA zmieni sposób naliczania opłat – za każdą minutę takiego postoju zapłacimy dziesięć groszy. Ponowne otwarcie pojazdu zmieni sposób naliczania z powrotem.

Przetestuj VOZILLĘ

Prezentacja aut i możliwość przeprowadzenia pierwszych testów nastąpi 18 października. Od tego momentu będzie można zapisywać się do wypożyczalni. Kolejne okazje do poznania VOZILLI bliżej nadarzą się w dwa ostatnie weekendy października (21-22.10 oraz 28-29.10) podczas dni otwartych Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych VOZILLA w kilku wybranych punktach Wrocławia m.in. na pl. Solnym, pl. Wolności czy w okolicach pl. Grunwaldzkiego.

VOZILLA Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych, która już 4 listopada rozpoczyna funkcjonowanie we Wrocławiu znakomicie wpisuje się we Wrocławską Politykę Mobilności. Dla użytkowników przygotowaliśmy 200 dedykowanych miejsc parkingowych w tym 100 w obszarze Parku Kulturowego. Ponadto samochody podobnie jak taksówki będą mogły poruszać się po mieście wyznaczonymi bus pasami.– powiedziała Elżbieta Urbanek Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w Urzędzie Miejskim.

Bus-pasy, po których będą mogły się poruszać samochody VOZILLA: ul. Reymonta/Pomorska, Podwale, Trzebnicka, Piłsudskiego, pl. Teatralny, św. Jadwigi, Traugutta, Jedności Narodowej, Szewska, Robotnicza.

Lokalizacje 200 miejsc parkingowych:

1. Pl. Solny – 4 miejsca

2. Szajnochy – 3 miejsca

3. Ruska -3 miejsca

4. Rzeźnicza -3 miejsca

5. Kiełbaśnicza -3 miejsca

6. Łaciarska -4 miejsca

7. Uniwersytecka - 4 miejsca

8. Wita Stwosza – 4 miejsca

9. Piaskowa – 3 miejsca

10. Kotlarska -4 miejsca

11. Kraińskiego – 4 miejsca

12. Styki i Kossaka – 4 miejsca

13. Purkyniego – 4 miejsca

14. Al. Słowackiego - 4 miejsca

15. Ofiar Oświęcimskich – 3 miejsca

16. Leszczyńskiego -4 miejsca

17. Nowa -4 miejsca

18. Modrzejewskiej -4 miejsca

19. św. Antoniego -2 miejsca

20. Włodkowica – 3 miejsca

21. Cieszyńskiego – 4 miejsca

22. Ostrów Tumski – 4 miejsca

23. Staromłyńska – 2 miejsca

24. pl. Kościuszki – 4 miejsca

25. ks. Witolda – 3 miejsca

26. Dubois -6 miejsca

27. Sokolnicza – 4 miejsca

28. pl. Orląt Lwowskich – 4 miejsca

29. pl. Legionów – 4 miejsca

30. Gabrieli Zapolskiej – 4 miejsca

31. Bałuckiego – 3 miejsca

32. Dworzec Główny (ul. Sucha)- 3 miejsca

33. Rejtana – 3 miejsca

34. Kołłątaja – 3 miejsca

35. Dobrzyńska – 4 miejsca

36. Mazowiecka – 3 miejsca

37. pl. Powstańców Warszawy – 4 miejsca

38. Hoene-Wrońskiego – 4 miejsca

39. Wybrzeże Wyspiańskiego – 4 miejsca

40. Łukasiewicza – 3 miejsca

41. Norwida – 3 miejsca

42. Wystawowa – 4 miejsca

43. Jedności Narodowej – 3 miejsca

44. Wielka – 4 miejsca

45. Bolesława Drobnera – 3 miejsca

46. Curie-Skłodowskiej - 3 miejsca

47. Joliot-Curie – 4 miejsca

48. Na Grobli – 3 miejsca

49. Piłsudskiego – 3 miejsca

50. Kamienna - 4 miejsca

51. Andrzeja Waligórskiego – 3 miejsca

52. Odrzańska – 3 miejsca

53. Powstańców Śląskich – 4 miejsca

54. al. Hallera – 3 miejsca

55. pl. Pereca – 3 miejsca

56. Hercana – 3 miejsca

57. Bujwida – 3 miejsca

Reklama

Komentarze (13)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Wrocławianin2017-12-17 02:05:25 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Jak to pięknie w naszym mieście to wygląda, samochody marki nissan ulubione przez urząd miejski czytaj Rafała Dudkiewicza? Kilka lat temu ustawiony przetarg na konkretną markę i model samochodu dla naszego drogiego Rafała a dziś samochody miejskie tej samej marki. Czyżby urząd miejski wspierał nissana czy sam drogi Rafał tak bardzo lubuje się w marce.
~trutututu2017-10-04 10:23:13 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Są już miejsca wydzielone dla inwalidów, dla osób z dziećmi, biało-czerwone koperty dla sam. elektrycznych, potem przyjdzie kolej na koperty dla blondynów, brunetów, szatynów, roznosicieli fast foodów, specjalistów hydraulików, członków słusznych partii, członków klubów sportowych, matek karmiących, księży z posługą ostatnią itd, itd. Jednym słowem wymalujemy miasto w poziomie na kolorowe kwadraty i będzie piknie. A to, że ktoś nie zaliczony do grupy uprzywilejowanej nie będzie miał gdzie zaparkować, to już nie decydentów broszka.
~sara2017-11-08 13:11:17 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Nie ma takiej koperty w kodeksie ruchu drogowego a tylko Ministerstwo Komunikacji ma prawo ustanawiać nowe znaki drogowe (w tym również najezdne). A partnerstwo to jakiś wymysł durnych urzędasów z Urzędu Miasta. Po ostatnich "inteligentnych" posunięciach naszego Pana Prezydenta (wylewanie wyboje, drogi dla rowerzystów kończące się pod bez sensu, zielone koperty niezgodne z kodeksem drogowym itp.) jest szansa że to będzie jego ostatnia kadencja, czego sobie i Innym szczerze życzę.
~nadodrzanka2017-10-05 14:35:59 z adresu IP: (195.128.xxx.xxx)
do ~nopark: na podstawie umowy o partnerstwie prywatno-publicznym, pisali o tym tutaj na www radia wroclaw.
~nopark2017-10-04 10:27:04 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Właśnie. A na jakiej podstawie prawnej jakaś firma, która będzie czerpała z tej działalności zyski z pewnością nie małe zawłaszcz w przestrzeni miejskiej tyle miejsc parkingowych. Czy ktoś może coś wie na ten temat?
~Gregor3012017-10-04 09:58:13 z adresu IP: (78.131.xxx.xxx)
Na dojazdy do pracy i z pracy pokonuję 28km w czasie ok. 90min (w obie strony) prywatnym autem - 0,7PLN x 28km = 19,6 PLN (koszt paliwa + OC + amortyzacja) Wypożyczenie auta: elektryczne - 90min x 1PLN = 90PLN spalinowe - 90min x 0,5PLN + 28km x 0,8PLN = 45PLN + 22,4PLN = 67,4 PLN Raczej szybko nie pozbędę się prywatnego auta.
~Ela 2017-11-02 13:33:17 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
W artykule podana jest chyba zła cena bo na stronie Vozilli widnieje 0,50 zł za minutę
~Kierowca2017-10-04 08:51:31 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Korki korki i smród! Wiadomo że parę aut na baterię nie zmieni nic. Może do tego wprowadzić politykę jednego auta na rodzinę we Wrocławiu? Wiadomo samochód jest potrzebny ale nie każdy musi go posiadać zwłaszcza jeśli ktoś ma po dwa albo trzy trujące złomy pod blokiem. Może trzeba wprowadzić jakieś winiety dla tych z poza Wrocławia aby zachęcić by przyjeżdżali innym środkiem transportu niż 15 letnimi Dieslami i truli, i korkowali miasto. Auta na baterie to przyszłość ale warto już teraz zacząć zmieniać krajobraz Wrocławia przez zmniejszenie liczby aut. W ogóle samochodów w naszym MIEŚCIE jest za dużo zwłaszcza tych z poza.
~OK...2017-10-31 22:08:17 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Masz rację.Należy również wprowadzić winiety dla mieszkańców Wrocławia,wyjeżdżających poza miasto...aby zachęcić ich,by wyjeżdżali innymi środkami lokomocji.Oczywiście osobna winieta na każdą miejscowość.
~Nick2017-10-03 23:13:50 z adresu IP: (46.215.xxx.xxx)
Pomysł dobry ale to stanowczo za drogo!!! 1 zł na minutę? We Wrocku więcej się stoi na sygnalizatorach niż jedzie a o płynnej jeździe można już tylko pomarzyć i z roku na rok jest coraz gorzej. Jadąc przepisowo 50 km/h stoi się na większości skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Sygnalizatorów jak grzybów co 50 - 100 metrów. A ostaniu szokuje plaga progów zwalniających na głównych aortach Wrocławia koło Dworca PKP koło uniwersytetu o co w tym chodzi? Czyja firma zarabia na zbędnych i drogich decyzjach magistratu? Wątpię aby w tych wypadach chodziło o bezpieczeństwo.
~jane2017-10-04 09:06:58 z adresu IP: (195.128.xxx.xxx)
No nie wiem czy aż tak drogo, taxi wychodzi drożej...
~ok ok 2017-10-03 15:40:24 z adresu IP: (213.241.xxx.xxx)
a teraz mi powiedzcie jaki 'mondry' urzędnik wpuścił te auta na ostrów tumski??? lobby producentów aut jak zwykle musi pojechać bo bandzie... a ina sprawa kto będzie pilnował by inne auta nie parkowały na tych wydzielonych dla aut vozilli parkingach - bo chyba nie nasza kochana straż miejska, której i tak juz prawie nie ma :)
~koti2017-10-03 18:27:53 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Zawsze się znajdzie jakiś malkontent. To bardzo dobry ekologiczny pomysł aż się nie chce wierzyć, że w Polsce można było coś takiego zrealizować.