Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki wzbogacił się dzisiaj o dwa nowe miejsca

Joanna Jaros, mk | Utworzono: 2022-04-21 16:26 | Zmodyfikowano: 2022-04-21 16:29
Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki wzbogacił się dzisiaj o dwa nowe miejsca - fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

- To bardzo duże uznanie dla nas - mówił Jacek Pluta z Urzędu Miasta Wrocławia:

Tadeusz Orawiec, kustosz muzeum i opowiedział o planach na przyszłość:

Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki liczy już 28 obiektów.

Marszałek województwa Cezary Przybylski w przesłanym  komunikacie podkreślił, że Dolny Śląsk przez stulecia odgrywał rolę jednego z wiodących ośrodków przemysłowych w Europie. "To tutaj wdrożono często pionierskie na skalę świata rozwiązania techniczne. Dzisiaj do 26 obiektów dziedzictwa przemysłowego dołączają dwa kolejne" – powiedział.

Dodał, że Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki ciągle się rozwija, a przedstawiciele miejsc, które chciałyby dołączyć do inicjatywny, mogą zgłaszać się do Fundacji Dziedzictwa Przemysłowego Śląska.

Jak zaznaczono w komunikacie, tradycje ceramiczne, z których słynie Bolesławiec, sięgają średniowiecza. Zdobione dekoracją stempelkową naczynia są znane na całym świecie. Od 2021 r. miasto jest członkiem Europejskiego Szlaku Ceramiki - jednego ze Szlaków Kulturowych Rady Europy - skupiającego najważniejsze ośrodki rzemiosła ceramicznego.

W zbiorach Muzeum Ceramiki, które kontynuuje działalność przedwojennego Muzeum Miejskiego, znajduje się obecnie ponad 7000 eksponatów - od wyrobów z XIII w. po naczynia produkowane współcześnie. Od 1967 r. gromadzi zbiory bolesławieckiej kamionki.

Z kolei powstała w 1901 roku Zajezdnia Popowice, która również dołączyła do Dolnośląskiego Szlaku Zabytków Techniki, posiada bogatą kolekcję zabytkowych pojazdów - przekazano. Na jej terenie stacjonuje 30 tramwajów, autobusów i samochodów, z których najstarsze pochodzą z przełomu XIX i XX w. To m.in. niemiecki wagon z dwudziestolecia międzywojennego, pierwsze tramwaje polskiej produkcji powstałe po II wojnie światowej, pierwszy polski tramwaj szybkobieżny czy jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju.

"Zabytkowa Zajezdnia Popowice to jedno z tych miejsc, które jest symbolem rewolucji przemysłowej. Do dziś korzystamy z jej dobrodziejstw. Szlak powstał po to, by chronić takie miejsca i ocalić je od zapomnienia" - wskazał Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki jest zrzeszeniem obiektów dziedzictwa przemysłowego i technicznego. Znajdują się na nim zabytki związane z energetyką, kolejnictwem, tradycją górniczą i hutniczą, z przetwórstwem, łącznością, uzdatnianiem wody oraz przemysłem spożywczym. To m.in. czynne zakłady produkcyjne, zabytkowe parki maszynowe, skanseny, muzea i budynki użyteczności publicznej.

Mapa, na której zebrano obiekty znajdujące się na szlaku, została nagrodzona w ogólnopolskim konkursie PTTK. Jest dostępna w formie papierowej oraz online. W najbliższym czasie zostanie zaktualizowana o dołączające obiekty.

W komunikacie poinformowano, że w tym roku po raz drugi w historii odbędzie się Dolnośląski Rajd Zabytków Techniki – wydarzenie w całości poświęcone dawnej technice motoryzacyjnej i przemysłowej.

"Uczestnicy rajdu nie tylko będą się przemieszczać w historycznych pojazdach, ale cała trasa przebiegać będzie przez Dolnośląski Szlak Zabytków Techniki. Rajd skierowany jest do posiadaczy pojazdów mechanicznych wyprodukowanych lub zaprojektowanych przed 1991 r." – zapowiedziano.

.  

Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.