"Te obostrzenia przechodzą do historii". Ministerstwo nie zamierza wydobywać węgla brunatnego ze złoża "Legnica" - Radio Wrocław

"Te obostrzenia przechodzą do historii". Ministerstwo nie zamierza wydobywać węgla brunatnego ze złoża "Legnica"

Andrzej Andrzejewski
Andrzej Andrzejewski, PL
| Roku temu, 2025-06-09, 06:15
"Te obostrzenia przechodzą do historii". Ministerstwo nie zamierza wydobywać węgla brunatnego ze złoża "Legnica" - Mieszkańcy Legnicy i okolic protestują przeciwko budowie kopalni odkrywkowej. Fot: Andrzej Andrzejewski / Radio Wrocław (zdjęcie ilustracyjne)
Mieszkańcy Legnicy i okolic protestują przeciwko budowie kopalni odkrywkowej. Fot: Andrzej Andrzejewski / Radio Wrocław (zdjęcie ilustracyjne)

Najdalej w październiku tego roku Ministerstwo Klimatu i Ochrony Środowiska opublikuje listę strategicznych złóż, stanowiących własność górniczą Skarbu Państwa. Dokument oficjalnie zadecyduje m.in. o przyszłości największych w Europie pokładów węgla brunatnego. Rozciągają się one między Legnicą a Głogowem. Od lat mieszkańcy tamtejszych gmin skarżą się, że ochrona tych zasobów ogranicza możliwość inwestycji. - Te obostrzenia przechodzą do historii - powiedział Radiu Wrocław Krzysztof Galos, główny geolog kraju, podsekretarz stanu w resorcie klimatu:

- Myślę, że jeśli chodzi o złoże węgla brunatnego, to takich złóż uznanych za strategiczne, może być 0, może 1, może 2... i na pewno nie złoże "Legnica".

Niemal wszyscy uczestniczący w referendum byli przeciwni budowie kopalni

W 2009 roku mieszkańcy sześciu podlegnickich gmin wzięli udział w referendum w sprawie wykorzystania tamtejszych zasobów. Przy ponad 70-procentowej frekwencji niemal wszyscy opowiedzieli się przeciw budowie kopalni odkrywkowej. Reprezentanci Ministerstwa Klimatu i Środowiska zapewniają, że przy obecnej polityce energetycznej nie jest również brane pod uwagę w najbliższej przyszłości podziemne przetworzenie węgla w gaz. To ważna decyzja dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców sześciu podlegnickich gmin, którzy od lat sprzeciwiają się tej inwestycji:

- Stop odkrywce! Stop odkrywce!
- Ja już raz byłam wysiedlona. Od Lwowa na Sybir. Sześć lat Sybiru przeszłam. Dali mi coś? Guzik! Ten dom kupiłam i piętnaście lat spłacałam.
- Sądzę, że nikt odpowiedzialny nie zlekceważy głosu tutaj ludzi na dole, mieszkańców tej ziemi.

Budowa kopalni odkrywkowej na złożu "Legnica" oznaczałoby likwidację kilkudziesięciu miejscowości.

Więcej w materiale Andrzeja Andrzejewskiego, reportera Radia Wrocław:

1.0x
00:00
00:00

Przeczytaj: Tragedia na torach w Miękini. Kobieta zginęła pod kołami pociągu


Komentarze (16)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~qqq 2025-06-23 10:11:38 z adresu IP: (77.222.xxx.xxx)
Niemcy zaorują kolejne dziesiątki kilometrów kwadratowych starolasów pod kolejną odkrywkę, ale Polaków oczywiście stać na bycie skansenem Europy....
~Zwykły obywatel 2025-06-15 07:59:43 z adresu IP: (194.0.xxx.xxx)
Mieszkam obok kopalni węgla brunatnego w Turowie i nikomu w Polsce ta kopalnia nie wadzi. Jest za to solą w oku Niemców i czeskich władz sterowanych przez Niemców. Nie przeszkadza to natomiast zwykłym obywatelom Czech masowo przyjeżdżać na zakupy do Bogatyni. Co by nie było - ten region żyje i rozwija się dzięki bazie kapitałowej, jaką jest kompleks energetyczny. Ładnych parę tysięcy ludzi ma tu bezpośrednie zatrudnienie, a kolejnych kilkadziesiąt tysięcy opiera swój byt na współpracy z Turowem. Kapitał krąży w regionie i napędza handel, usługi, a do budżetu trafia zastrzyk pieniędzy z zysku działalności, bo firma jest z pakietem kontrolnym Skarbu Państwa. Dodatkowo podatki płaci i firma i wszyscy wokół od dochodów i Vat-u. Powietrze i woda są czyste (nie to co w latach 80-tych), bo zastosowane są najnowocześniejsze technologie pro środowiskowe (a "dym" z kominów elektrowni to dla niewtajemniczonych w większości para wodna). Rozumiem, że ludzie w regionie legnickim w podobny sposób żyją z KGHM-u i nie widzą potrzeby odkrywki, ale miedź się kiedyś skończy i co wtedy? - scenariusz wałbrzyski? Ludzie mają prawo protestować i dochodzić swoich racji więc tą siłę przekierował bym na ustalenie rozsądnego planu zagospodarowania przestrzennego i bardzo godziwych warunków wysiedlenia (min. kilkukrotną wartość posiadanych budynków i gruntów), aby zabezpieczyć byt swój i dzieci oraz na rekompensatę traumy wywołanej przeprowadzką. BTW - gorzej mają ci w Baranowie, bo oni tam mieszkali z dziada-pradziada, a cały Dolny Śląsk to są tylko 4 pokolenia wstecz. Po zakończeniu eksploatacji nie zostanie tylko dziura w ziemi - to idealne miejsce na jezioro, lasy, a nawet góry i stoki narciarskie. Tak jak już to widać w Bełchatowie, Turowie i niemieckiej wyczerpanej kopalni Hagenwerder. Wasze dzieci i wnuki Wam za to podziękują, ale nie wybaczą jeśli dacie się zmanipulować przez "ekologów" i polskojęzycznych polityków i stracicie okazję (nawet nie życia, ale i przyszłości).
~Ted 2025-06-14 05:29:03 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Wal się idioto z tą niemiecką fobią. Ludzie nie chcą kopalni i koniec
~Mmmm 2025-06-13 08:29:26 z adresu IP: (79.184.xxx.xxx)
Brawo niemiecki rząd! Brawo użyteczni idioci! Zapłaciliby wam i przenieślibyście się gdzieś indziej. Wiem, że niełatwe to jest, ale dzięki temu Polska byłaby niezależna energetycznie przez kilka pokoleń. Ale nie będzie. Będziemy kupować niemiecki ekogroszek , chyba że im się zmieni w międzyczasie i dadzą Tuskowi inne wytyczne. Zdrajcy w rządzie, dzbany w narodzie.
~Nowy 2025-06-12 18:34:24 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Niemiec weźmie i będziemy płacić za ekologiczny prad
~KONRAD 2025-06-09 18:27:33 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Jak wejdzie tzw.Zielony Ład to i tak mieszkańcy tych miejscowości stracą swoje domy bo nie będzie ich stać na tzw.termomodernizację,założenia pomp ciepła lub fotowoltaniki.Te tereny wykupią deweloperzy,którzy zbudują tam domy zgodne z tzw. Zielonym Ładem,dla tych których na to stać.A dotychczasowi mieszkańcy pójdą na bruk lub do baraków socjalnych.Wykreślenie tych terenów z"Białej Księgi Ochrony Złóż Kopalin" to właśnie wprowadzanie tylnymi drzwiami tzw.Zielonego Ładu. Także radość mieszkańców tej części Dolnego Śląska przypomina radość karpi z okazji zbliżającej się Wigilii :-)
~KONRAD 2025-06-10 14:27:29 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
@Luk: w przeciwieństwie do ciebie przeczytałem w całości unijny dokument dot. założeń tzw. Zielonego Ładu w UE.Poza tym jak się czemuś zaprzecza to się to argumentuje.Twoje stwierdzenie jest nic niewarte bo jest na poziomie negacjonistów,którzy nie mając żadnej realnej wiedzy wypowiadają się na tematy,na których ich pojęcie jest zbliżone do tego jak ma np. wilk o gwiazdach:-)
~Luk 2025-06-10 05:21:23 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Nie strasz ludzi bo piszesz bzdury
~tutejszy 2025-06-09 11:07:21 z adresu IP: (2a09:bac5:5087:2432::x:x:x)
Brunatny węgiel należy do brunatnego pana i oni go będą wydobywać a nie podludzie
~Geolog 2025-06-09 10:41:16 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Blokada eksploatacji węgla brunatnego pomiędzy Legnicą, a Ścinawą spowoduje, że cała Polska, łącznie z mieszkańcami okolic Legnicy będzie płacić jeszcze bardziej horrendalnie wysokie rachunki za prąd. Setki tysięcy firm zlikwidowało się w ostatnim czasie w Polsce. Główną przyczyną tego są koszmarne ceny energii. Nie ma już prywatnych piekarni, znikają ostatnie małe sklepiki spożywcze, których brak widać gołym okiem w małych miejscowościach w całej Polsce. Natomiast Niemcy i Czesi, tuż za granicą z Polską otwierają nowe kopalnie węgla brunatnego. W Polsce mamy katastrofę demograficzną i nie ma już szans na zastępowalność pokoleń. Nie rodzą się dzieci, bo nie ma rozwoju, bo podatki, składki, koszty energii są koszmarnie wysokie w Polsce.
~Mmmm 2025-06-13 08:32:08 z adresu IP: (79.184.xxx.xxx)
Niemcy uruchamiają nowe kopalnie, dla nas zakaz. Czesi robią co chcą, my nie możemy. A aspirujący do grona inteligentów przyklaskują.
~kier 2025-06-09 20:37:51 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Tak, w latach 70 tych XX wieku rozważano wyczerpanie złóż rud miedzi i dla zapewnienia miejsc pracy zwalnianym pracownikom i górnikom, planowano budowę elektrowni na węgiel brunatny. PKP miało plany przełożenia linii kolejowej Malczyce - Legnica w kierunku południowym z uwagi na rozmiar przyszłych robót górniczych. Później z uwagi na grunty rolnicze I i II klasy odstąpiono. Uwaga od tego terenu została odwrócona rozpoczętą budową El.Bełchatów , Elektrowni Opole. Mamy mnóstwo bogatych złóż mineralnych. Innym wolno, ale my mamy obostrzenia
~W-w 2025-06-09 12:27:09 z adresu IP: (77.65.xxx.xxx)
Weź człowieku wykop sobie dziurę, nad którą mieszkańcy Legnicy i Lubina będą się oglądać. Kopalnie odkrywkowe to zło w czystej postaci, powinien być absolutny zakaz tworzenia takich potworków. To jak najlepsza decyzja.
~rówież geolog 2025-06-09 11:25:28 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Zgadzam się. Czesi i Niemcy nadal wydobywają węgiel brunatny na terenie swoich krajów, w tym przy grnaicy z Polską, a my - w imię jakiś tam "szczytnych idei" (narzuconych zapewne z ue) - nie możemy wydobywać. Ehh, te niesymetryczne czasy w ue i na świecie.
~janek 2025-06-09 08:40:43 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Głupota jak nie wiem - z węgla brunatnego Australia produkuje wodór. Zielone szaleństwo w Europie
~John22 2025-06-18 16:22:39 z adresu IP: (46.171.xxx.xxx)
Szkoda że jako narod nie możemy racjonalnie myslec o naszym kraju. Tylko dobro właśnie przyswieca wiekszosci. Osoby ktore nami przewodzą zamiast dać dobry wzór sami kombinują o kręcą - RADZIWIŁOWIE naszych czasów!!!