Świdnica też chce obwodnicy i planuje zasypać ministerstwo

Leszek Mordarski | Utworzono: 2015-01-13 18:24 | Zmodyfikowano: 2015-01-13 18:24
Świdnica też chce obwodnicy i planuje zasypać ministerstwo - Konsultacje społeczne potrwają do 30 stycznia
Konsultacje społeczne potrwają do 30 stycznia

Chodzi o wartą prawie pół miliarda złotych drogę, która wyprowadzi ruch z centrum miasta. Inwestycja nie znalazła się w rządowym programie budowy dróg krajowych. Radny powiatowy Ireneusz Pałac mówi, że teraz jest ostatni moment, aby to zmienić:

W konsultacjach społecznych o budowę nowej drogi ekspresowej od Wrocławia do granicy państwa, walczą także samorządowcy ziemi kłodzkiej. Marcin Kożuchowski z Bystrzy Kłodzkiej mówi, że liczy się ilość przesłanych formularzy.

Konsultacje społeczne dotyczące rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2024” trwają do 30 stycznia. Wnioski należy przesyłać do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Można to zrobić na adres:

[email protected] lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres:
Departament Dróg i Autostrad, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa

Chcesz się włączyć do walki o lepsze drogi na Dolnym Śląsku? Pobierz wypełniony wniosek: 
Świdnica
/ Droga Krajowa nr 8, podpisz i wyślij.

Prawda - udokumentowana rozporządzeniami i rządowymi strategiami - jest brutalna. Nigdy w Polsce, po przełomie roku 1989, nie było zatwierdzonego przez władze planu budowy autostrady lub drogi ekspresowej z Wrocławia przez Kłodzko do Kudowy albo do Boboszowa.

fot. Tomasz Lewicki/Flickr

Budowa takiej trasy (przewidywana niegdyś przez Adolfa Hitlera) pojawia się po raz pierwszy w "Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020" uchwalonej 28 lutego 2013 roku. Strategia, jak wiadomo, jest jednak swego rodzaju listą życzeń, na realizację których pieniądze może dać Rada Ministrów. Na razie nie ma takiego planu.

Wspominana w dolnośląskiej strategii "co najmniej droga ekspresowa" miałaby wieść z Wrocławia przez Kłodzko i Boboszów do czeskiego miasta Moravská Třebová. W tej samej strategii umieszczona została też "co najmniej droga ekspresowa" z Wrocławia przez Wałbrzych do czeskiego Liberca.

Pomysł na tę trasę to powrót do zarzuconego w 1996 roku planu wydłużenia autostrady A8 (dziś Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) od Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę i Wałbrzych do Bolkowa. Budowa takiej drogi była umieszczona w "Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 wrześnie 1993 roku w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych" - podpisała je Hanna Suchocka. 

W przyjętym przez rząd trzy lata później kolejnym dokumencie, nie ma już A8 na południe od Wrocławia ("Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych" podpisane przez Józefa Oleksego).

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Mała obwodnica, duży problem

Idea budowy autostrady a potem drogi ekspresowej z Wrocławia przez Świdnicę do Bolkowa przetrwała do roku 2012-2013 na planach i mapach zmieszczanych na stronach m.in. Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu Wrocławskiego wroSIP. Dziś nie ma tam już śladu po A8.

Leszek Mordarski
Leszek Mordarski
Radio Wrocław
Strategia Dolnego Śląska powiela też inne trasy ekspresowe i autostrady umieszczone w rządowych rozporządzeniach. Są zatem A4 ze Zgorzelca przez Legnicę i Wrocławia do Opola, jest S8 (wcześniej A8) z Wrocławia do Łodzi. Jest też S5 z Grudziądza przez Bydgoszcz i Poznań do Wrocławia. Ciekawostką jest zmienione oznaczenie tej trasy. W pierwszych planach (rozporządzenie z 1993 roku) miała to być droga ekspresowa S9. Dziś jest to droga S5. Oddzielną historię stanowią (wciąż) przymiarki do budowy dolnośląskiego odcinka drogi S3 ze Świnoujścia do Lubawki. Jak przez całe ostatnie ćwierćwiecze nie było większych wątpliwości co do jej przebiegu, tak jak idzie o celowość budowy, skrupuły rządzących występowały cały czas. W rozporządzeniu Hanny Suchockiej można znaleźć plan budowy drogi A3 Szczecin-Lubawka. Taka sama trasa pojawia się trzy lata później w rozporządzeniu Józefa Oleksego. W "Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 roku w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych", podpisanym przez Marka Belkę, nie ma już A3. Jest za to droga S3, która zostaje nieco wydłużona na północy: ze Szczecina do Świnoujścia. Podobny przebieg umieszczono w rozporządzeniu z 20 października 2009 roku.


W okresie przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro2012, kiedy w szybkim tempie miały powstać ekspresówki i autostrady, pozostająca nieco na uboczu mistrzostw S3 została, na początku 2011 roku, wykreślona z planu budowy dróg. W myśl zapisów "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" miała się zakończyć na wybudowanym już fragmencie w Gorzowie Wielkopolskim. Larum podniesione przez Lubuskich i Dolnośląskich samorządowców, wspieranych przez lokalnych posłów, wymusiło na rządzie przywrócenie tej trasy. Kontynuacja budowy S3 miała zostać wznowiona, ale w nieco późniejszym terminie.

Nie był to koniec zawirowań. W 2013 roku, rząd w ponownie zmienionym programie budowy dróg, zdecydował o wstrzymaniu budowy S3 na odcinku Legnica-Lubawka. Powodem był brak pieniędzy. Zamiast trasy na Dolnym Śląsku, budżet państwa miał sfinansować budowę obwodnicy Warszawy a droga S3 miała być budowana z pieniędzy z unijnego programu "Łącząc Europę". Wzniesiony na nowo jednogłośny okrzyk oburzenia Dolnoślązaków, jeszcze raz poruszył Warszawę. W grudniu 2013 roku rząd zdecydował o przywróceniu S3 w planie budowy dróg, ale już tylko na odcinku Legnica-Bolków. To 37-kilometrowy fragment całej, liczącej 75 kilometrów drogi do granicy. Odcinek Bolków-Lubawka ma być budowany na podstawie, zgłoszonego do Brukseli wspólnie z Czechami, projektu w ramach programu "Łącząc Europę".

W przyjętym w listopadzie 2014 roku "Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020" budowa S3 na odcinkach Szczecin-Świnoujście i Bolków-Lubawka znalazła się na liście rezerwowej, do której rząd powróci, gdy pojawi się możliwość finansowania. Na liście rezerwowej jest też przebudowa drugiej jezdni A18 z Olszyny do Golnic pod Bolesławcem. Na liście zadań przyjętych do realizacji są S5 z Wrocławia przez Poznań do Grudziądza (Nowe Marzy) i S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa. Budowa trasy S8 na Dolnym Śląsku już się zakończyła.


Komentarze (3)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Słowacki2015-01-14 09:03:38 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Nam obwodnicyi budować nie kazano.
~Adolf2015-01-14 08:16:34 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
"Budowa trasy S8 na Dolnym Śląsku już się zakończyła." Bzdura się nie zakończyła tylko wyleciał z planów odcinek AOW - BOLKÓW. Dlatego ludzie na DK8 dalej bedą ginąć, dopóki nie powróci odcinek S3 BOLKÓW - LUBAWKA i S8 AOW - ŚWIDNICA - BOLKÓW !!!
~Optymista2015-01-13 22:17:02 z adresu IP: (83.7.xxx.xxx)
Robić, budować jak najwięcej,na wkład własny brać kredyty gdzie się da,a póżniej bankructwo,a obwodnica zostaje.